پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

رواج کوه‌خواری در تهران

يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 595997
رئیس شورای شهر تهران گفت: علاوه بر زمین‌خواری و گیاه‌خواری متاسفانه کوه‌خواری هم در تهران شایع شده است.
رواج کوه‌خواری در تهران
به گزارش جهان نيوز، محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: این هفته به نام هفته درختکارینامگذاری شده و در شرایط فعلی درخت برای شهر تهران مفهومی حیاتی است.
 
 وی تصریح کرد: تهران در گذشته‌ای نه چندان دور به عنوان منطقه‌ای سرسبز و پوشیده از درختان شناخته می‌شد اما در دهه‌های اخیر بخش قابل توجهی از باغات و فضای سبز تهران برای ساختن برجهای مسکونی و مجتمع‌های تجاری ریشه کن شده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: اگرچه مرثیه سرایی برای باغات تهران مشکلی از شهر حل نمی‌کند اما نباید تصویر دیروز تهران را با سیمای خاکستری، هوای آلوده و طراوت و سرسبزی از دست رفته امروز تهران مقایسه کنیم و راه بازگشت به توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست را در مسیری متفاوت بیابیم.

هاشمی بیان کرد: توجه به این نکته نیز ضروری است که ایجاد فضای سبز و پارک‌های جنگلی وسیع در حاشیه تهران اگرچه اقدامی مناسب و قابل تقدیر است اما جایگزینی برای باغات و فضای سبز از دست رفته یا در حال نابودی مرکز شهر نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر اثرات غیرقابل انکار و ترجیحات فضای سبز در شهر، دسترسی و امکان حضور شهروندان در پارکهای جنگلی حاشیه تهران با حضور مداوم و آسان آن‌ها کنار و متن فضای سبز بافت‌های شهری قابل مقایسه نیست و این خط مشیی که با نابودی فضای سبز متن تهران با پارک‌های جنگلی، حاشیه‌ای شهر آن را جبران کنیم، سیاست مطلوب و مورد تایید مدیریت شهری جدید نیست.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به صیانت از فضای سبز و درختان شهری بیان کرد: این موضوع مهمی است که در دهه گذشته اگرچه در شعار و تبلیغات شهری تکرار شده است اما در عمل مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته و این غفلت مورد گلایه‌های موکد و متعدد رهبر معظم انقلاب شده است که در تهران و حومه آن علاوه بر زمین‌خواری و گیاه‌خواری متاسفانه کوه‌خواری نیز شایعه شده و بسیاری از مناطق با ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر مورد ساخت‌و‌ساز غیرقانونی قرار گرفته و سپس قانونی شده است.

هاشمی گفت: شورای پنجم بر خود واجب می‌داند با نصب العین قرار دادن توصیه رهبر انقلاب در صیانت از فضای سبز شهری با هرگونه تخلف و آسیب زدن به محیط زیست به خصوص از ناحیه اشخاص حقیقی و حقوقی متنفذ و پرقدرت مقابله کند و از درختان که نفس به نفس شهروندان تهرانی هستند چون ناموس شهر صیانت کرده و بر جای هر درخت قطع شده که ثمره سیاسی‌کاری سیاستمداری یا منفعت جویی زمین خواری بوده نهالی نو بکارد.

وی در پایان گفت: جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *