جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سری جدید برنامه «ملازمان حرم» از شبکه افق

يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 595939
شبکه افق در سری جدید برنامه «ملازمان حرم» به سراغ مادران شهدای مدافع حرم رفته است که فرزندانشان را تقدیم اسلام کرده‌اند و با آنها درباره سبک زندگی و تربیت‌شان گفت‌وگو می‌کند. هدف تولید این فصل از برنامه ملازمان حرم آشنایی بینندگان با راه و روش زندگی شهدا از زبان مادران‌شان است.
سری جدید برنامه «ملازمان حرم» از شبکه افق
به گزارش جهان نيوز، شبکه افق در سری جدید برنامه «ملازمان حرم» به سراغ مادران شهدای مدافع حرم رفته است که فرزندانشان را تقدیم اسلام کرده‌اند و با آنها درباره سبک زندگی و تربیت‌شان گفت‌وگو می‌کند. هدف تولید این فصل از برنامه ملازمان حرم آشنایی بینندگان با راه و روش زندگی شهدا از زبان مادران‌شان است. مجری طرح مستند ملازمان حرم، تلویزیون اینترنتی نصر و تهیه شده در شبکه افق است. تهیه‌کننده این برنامه طاهر ده پهلوان است و فضه سادات حسینی، اجرای گفت‌وگو با مادران شهدای مدافع حرم را به عهده دارد. سری جدید ملازمان حرم پنجشنبه‌ها ساعت 20 از شبکه افق پخش می‌شود.
 
اقبال گسترده مخاطبان
طاهر ده پهلوان، تهیه‌کننده برنامه ملازمان حرم درباره اهداف تولید فصل جدید این اثر به جام‌جم گفت: هدف این است بینندگان با این مبحث آشنا شوند که مادران شهید چه روندی را طی کرده و چه آموزش و تربیتی برای فرزندشان داشته‌اند تا به این جایگاه رسیده‌اند که جانشان را فدای این مسیر مقدس کنند. به هر حال همیشه پدر و مادر نگران فرزندشان هستند و نمی‌گذارند برای آنها اتفاقی بیفتد. بنابراین ما این مسیر تربیتی را در فصل جدید مورد بررسی قرار داده ایم که چگونه به شهادت ختم شده است.

وی درباره این‌که برای انتخاب خانواده شهدای مدافع چه معیارهایی در نظر داشته‌اند، توضیح داد: فصل اول برنامه ملازمان حرم به همسران شهدای مدافع حرم اختصاص داشت و استقبال مخاطبان هم خیلی خوب بود. به همین دلیل در سری دوم سراغ مادران شهدا رفتیم. با توجه به این‌که مجری طرح این برنامه، تلویزیون اینترنتی نصر بود در ابتدا فراخوان دادیم تا مردم خانواده‌های شهدای مدافع حرم را به ما معرفی کنند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: حدود 150 خانواده شهید معرفی شدند. باید مادران فن بیان خوبی می‌داشتند تا بتوانند راحت صحبت کنند. به هر حال سن و سال مادران بالاست یا کسالت دارند یا این‌که برایشان سخت است جلوی دوربین ظاهر شوند. بنابراین ما سعی کردیم نزد مادرانی برویم که بتوانند جلوی دوربین راحت صحبت کنند.

ده پهلوان درباره انتخاب فضه‌سادات حسینی برای اجرای این برنامه گفت: از ابتدا قرار شد فصل دوم را با یک مجری دیگر کار کنیم و قرار شد کسی انتخاب شود که با حال و هوای شهدای مدافع حرم آشنا و ارتباط خوبی هم با خانواده این شهدا داشته باشد. شاید اگر مجری دیگری انتخاب می‌شد که با این فضا آشنایی نداشت به کار آسیب می‌زد. خوشبختانه خانم حسینی با خانواده شهدا و همسرانشان در رفت و آمد هستند و از حال و روز آنها با خبرند. به همین دلیل بعد از تحقیقات شبکه نصر تی‌وی تصمیم نهایی گرفته شد.

وی در پاسخ به این که درباره شهدای مدافع حرم مستندهای زیادی ساخته می‌شود، شما در ملازمان حرم چه نگاه تازه‌ای به این مقوله داشتید، عنوان کرد: معمولا در چنین برنامه‌هایی از خاطرات شهدا حرف به میان می‌آید، اما ما از زبان مادران شان درباره نحوه تربیت آنها و آموزش‌شان سوال می‌پرسیم و همین باعث نگاه تازه‌تری نسبت به دیگر آثار شده است. این‌که ارتباط مادر و فرزندی آنها چطور بوده و‌... همه این موارد برای بینندگان تازگی دارد.

یک وظیفه شرعی
محسن اردستانی که کارگردانی سه قسمت از برنامه ملازمان حرم را به عهده داشته، درباره این اثر به خبرنگار ما گفت: شش قسمت از فصل اول را هم من کارگردانی کردم. همچنین اولین قسمت برنامه ملازمان حرم را درباره شهید باغبانی ساختم. فصل اول این برنامه به همسران شهدا و فصل دوم به مادران شهدا اختصاص دارد. متاسفانه برخی شبهات وجود دارد که می‌گویند کسانی به جنگ می‌روند که از زندگی بریده‌اند و ما در قالب گفت‌وگو با همسران و مادران به این موضوع تاکید می‌کنیم که اتفاقا شهدا عاشق زندگی، خانواده، همسر و مادرانشان بودند.

وی ادامه داد: برخی به ما گلایه کردند، چرا فصل اول ملازمان حرم و گفت‌وگو با همسران شهدا ادامه پیدا نکرد، اما باید قبول کرد برخی شهدا هنوز ازدواج نکرده بودند و طبیعتا فقط مادرانشان می‌توانستند درباره روحیات آنها صحبت کنند. در مجموع شخصا مستندساز بحران هستم. سال 92 در لبنان درباره شهید مهدی یاغی، مستند ساختم و در جشنواره عمار هم جایزه گرفتم به همین دلیل همیشه دغدغه‌ام بوده که درباره شهدا کارهای متفاوت بسازم.

این کارگردان ادامه داد: معتقدم ساخت برنامه درباره شهدای مدافع یک وظیفه شرعی است. اگر امروز ما در آرامش و امنیت زندگی می‌کنیم به خاطر این شهداست، بنابراین باید نسبت به آنها ادای دین داشته باشیم.

یک معجزه ناب
فضه سادات حسینی، مجری ملازمان حرم به جام‌جم گفت: فصل اول برنامه را کاملا دنبال می‌کردم و پیگیر بودم، چون موضوع برنامه مورد علاقه‌ام بود و معتقدم شهدای مدافع حرم مظلوم هستند و ملازمان حرم، نخستین برنامه فاخری بود که برای این شهدا تولید می‌شد؛ ضمن این‌که خانم دکتر پیرانی از دوستانم بودند. در ابتدا قرار بود چند قسمت پایانی فصل اول را با خانم دکتر پیرانی اجرا کنم، اما این اتفاق نیفتاد تا این‌که نصرتی‌وی از من برای اجرای فصل دوم دعوت کرد. البته به دوستان پیشنهاد کردم بهتر است مجری دیگری انتخاب شود، اما در نهایت تصمیم بر این شد اجرای گفت‌وگو با مادران شهید به عهده من باشد. خیلی خوشحالم با اجرای این برنامه توانستم کار کوچکی برای برادران شهیدم انجام بدهم.

وی درباره این‌که چه میزان از سوالات از قبل طراحی شده است، عنوان کرد: ما برای این برنامه یک گروه تحقیق داشتیم و این گروه خلاصه‌ای از تحقیقات درباره هر خانواده را در اختیار من می‌گذاشتند. با توجه به این‌که کارگردانی هر قسمت از برنامه به عهده یک نفر بود، بنابراین برخی کارگردانان دستم را باز می‌گذاشتند برای طراحی پرسش و بعضی دیگر سوالات را می‌نوشتند و تاکید داشتند همین سوالات را بپرسم. در مجموع اجرای برنامه ملازمان حرم برایم یک معجزه بود. در واقع با لطف و عنایت شهدا در هر قسمت اتفاقات خوب افتاد.

این مجری در واکنش به این پرسش که با توجه به این‌که شما گوینده خبر هستید، اجرای این برنامه برایتان چه تجربه تازه‌ای به همراه داشت، توضیح داد: برای من نوعی ادای دین نسبت به شهدا بود. تا قبل از این برنامه پیشنهادهای دیگری برای اجرا داشتم، اما فضای ملازمان حرم برایم متفاوت بود. البته از کودکی همراه پدر و مادرم با خانواده شهدا رفت و آمد می‌کردیم و ارتباط خوبی با آنها داشتم. درمجموع تجربه اجرای ملازمان حرم برایم ناب بود و امیدوارم باز هم تکرار شود. فصل اول برنامه چند ویژگی داشت؛ اول این‌که برنامه فاخری برای شهدا بود ضمن این‌که مجری برنامه از جنس شهدا و همسر شهید بود. همسران شهید از خاطرات عاشقانه‌شان تعریف می‌کردند و همین برنامه را جذاب می‌کرد. در این فصل سعی شده راه و روش شهدا و مسیر رسیدن این بزرگمردان به مقام شهادت و سبک زندگی‌شان مطرح شود.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *