اصلا چشم دیدن حاتمیکیا را از روزی که وارد سینما شد، نداشتند. چون میترسیدند که نگاه ملی - میهنی حاتمیکیا تکثیر شود. قصد دارند واژه سازی کنند وبگویند فیلمساز وابسته و ارگانی و بعد او را نابود کنند.
نجفی: حریف حاتمیکیا نمیشوند، مهدویان را میزنند
12 اسفند 1396 ساعت 10:20
اصلا چشم دیدن حاتمیکیا را از روزی که وارد سینما شد، نداشتند. چون میترسیدند که نگاه ملی - میهنی حاتمیکیا تکثیر شود. قصد دارند واژه سازی کنند وبگویند فیلمساز وابسته و ارگانی و بعد او را نابود کنند.
به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق، احمد نجفی بازیگر، تهیه کننده و مجری سرشناس برنامه صندلی داغ در ادامه اعتراض به زمان نامناسب اکران فیلم «من یک ایرانیام»، پس از اعتصاب درسازمان سینمایی که با وساطت برخی از اهالی سینما این اعتصاب متوقف شد، اینبار دست به اقدام اعتراضی دیگری زد و درب خانه سینما را گِل گرفت. احمد نجفی برای استمرار اعتراض انگیزههای فراوانی دارد. فردای پس از گل گرفتن درب خانه سینما با او به گفتگو نشستیم. آنچه در پی میآید گفتگویی صمیمانه با این بازیگر و تهیه کننده سینماست.
*ریشه فساد و مافیا در سینما کجاست؟ کجا جستجویش کنیم؟
متاسفانه یک گروهی از نسل سومی جدید آمدهاند به نام آقازادههای رانت خوار. همه مردم با این عبارت آشنا هستند، میدانیم در تمام صنوف هستند، این تنها حرف من نیست. حرف همه مطبوعات و دولتیهاست، حتی بخشی از گفتمان دولت است، چه دولت قبل و چه دولت جدید. در سینما آقازادههایی هستند با مو و ریش سفید، با یک ظاهر برازنده، که هیچ ارتباطی با سینمای واقعی ندارند. اینها تازه به دوران رسیدههای قدرتند. اینها کسانی هستند که تازه دستشان به ثروت و مال آلوده شده است. داشتن قدرت، شهرت، پول ، نیاز به ظرفیت دارد. این ظرفیت در خیلی از آنها نیست. من نمیخواهم از مجموعه سینما انتقاد میکنم اما به خدا، قدرت، ظرفیت میخواهد، دانش میخواهد، باور میخواهد، رفاقت میخواهد. من همیشه در متن سینما فریاد خودم را زدهام. عدهای در سینما هستند که تازه فهمیدند شورای صنفی چه بهایی برایشان دارد؟ چه قدرتی را برای منفعتجویی چند نفر خاص انباشت کرده است،. سر پیچ ایستادند و مناسبات فرهنگی را دارند تغییر میدهند.
فیلمنامهها را قبل از ارشاد همین جریان مافیایی تصویب میکند. تهیه کننده با التماس به این جریان مافیایی پخش و اکران میگوید فلان فیلم را بسازم شما اکران میکنید؟ هیهات منا الذله. چنین فضایی ذلت این سینماست. سینماگران را ذلیل میکنند که بروند پیش آنها سر کج کنند. من پخشکنندگان شجاعی را میشناختم که الان به من میگویند: نجفی جان با اینها نمیشود درافتاد. اینها کی هستند که نمیشود با آنها درافتاد؟ مگر قرار است دربیفتیم، ما حقوقی در سینما داریم.
*چون اعتراض شما به نحوه اکران فیلمتان باز میگردد قربانی کردن آثار ارزشمندی مثل ویلاییها و دریاچه و اشنوگل ماحصل همین مدیریت پنهان بخش خصوصی در سینماست؟چرا کسی اعتراض نمیکند؟
بچههای سینما را ترساندهاند. توی سیسیل میتوانی به مافیا بگویی بالای چشمت ابروست؟ شب جسدتون توی گوشه خیابان است. اینجا مافیا فیلمها را قربانی میکند. یک تصویر بزرگتر به شما بدهم. تمام تهیهکنندهها به مافیای پخش و اکران فقط باید چشم بگویند. فیلمنامهها را قبل از ارشاد همین جریان مافیایی تصویب میکند. تهیه کننده با التماس به این جریان مافیایی پخش و اکران میگوید فلان فیلم را بسازم شما اکران میکنید؟ هیهات منا الذله. چنین فضایی ذلت این سینماست. سینماگران را ذلیل میکنند که بروند پیش آنها سر کج کنند. من پخشکنندگان شجاعی را میشناختم که الان به من میگویند: نجفی جان با اینها نمیشود درافتاد. اینها کی هستند که نمیشود با آنها درافتاد؟ مگر قرار است دربیفتیم، ما حقوقی در سینما داریم.
ما حقوقی در این جامعه فرهنگی داریم. اغلب سینماگران باید از مافیای سینمای ایران تمکین کنند، در غیر اینصورت نابودت می کنند. قدرت در هالیوود دست یهودیهاست، گلدن مایر، یونیور سال و ... . این ها محتوای فیلم را تعیین میکنند. مافیای سینمای ایران دقیقا میخواهد مثل یهودیهای ساکن هالیوود رفتار کند. یهودیهای مقیم هالیوود سی و چهار هزار سالن سینما دارند و شما با چهارتا سینمای فکستنی نباید چنین انحصاری بوجود بیاورید. در هالیوود با این سیستم بسته اجازه نمیدهند فیلمی قربانی شود. من تقاضا میکنم از کسانی در رصد مسائل فرهنگی دست دارند یکبار هم شده رصد کنید، از امسال عید تا دیماه چه فیلمهایی اکران شده و مال چه کسانی است؟
*مال یک عده محدود است.
از این قبضه کردن مافیایی سینما قدرت میگیرند. پول دارند و بهترین اکرانها مال فیلمهای خودشان است. هر روز دارند فربهتر میشوند. این آقازادگی فرهنگی چاقشان کرده است و ترس و وحشت در میان همکاران دیگرشان ایجاد میکنند. آقایانی ما را رفیق مینامند هنوز جای چنگالشان روی گردن همکاران و رفقایشان خشک نشده است. من اخطار میکنم در مورد قضیه دارد اخلاق در سینما، تفکر در سینما به طرف یک تلقی مافیایی میرود، آقایان یکبار دیگر توبه کنید.
مافیای سینمای ایران دقیقا میخواهد مثل یهودیهای ساکن هالیوود رفتار کند. یهودیهای مقیم هالیوود سی و چهار هزار سالن سینما دارند و شما با چهارتا سینمای فکستنی نباید چنین انحصاری بوجود بیاورید.
*مهدی فخیمزاده بارها هشدار داده بود که سرکرده این مافیای پخش دارد جا پای حسامزاده قبل از انقلاب میگذارد و مسئولان فرهنگی ما حواسشان به همه چیز جمع است غیر از حوزه اکران که توسط چند نفر قبضه شده است.
من حسامزاده و میثاقیه را میشناختم. من به دفتر میثاقیه رفت وآمد داشتم . در دفتر میثاقیه گوزنها و خاک ساخته شد. حسامزاده فیلمهای تجاریتر میساخت اما میثاقیه جز کسانی بود که اگر حتی قدرتی دستشان بود این قدرت را در راه فیلمهای ارزشمند به کار میبرد. آیا الان مافیای اکران، قدرت خود را صرف آثار ارزشمند میکند؟ در راه فیلمهای مثل خاک، گاو و فیلمهای که با نظام سابق درگیر بود. من که شاهد قضایای گوزنها و مشکلاتمسعود کیمیایی هستم. شاهد عینی بودم. من او را سلطنت آباد و مقر ساواک بردم. میثاقیه را ساواک در دفترش چنان زدند که او با آن هیبت و عظمت گریه میکرد. الان ببیند چی شده؟ آن زمان شجاعتی در ساخت این فیلمها وجود داشت، الان فیلمهای سینمای ایران به کدام سمت میروند.
*شما در گفتگوی قبلی خودتان دائما میگفتید من یک پرچم هوا کردم .در اغلب فیلمهای آمریکا نشان دادن با ربط و بی ربط، پرچم یک موتیف بسیار مهم است. در چند درصد فیلمهای ایرانی ما پرچم ایران را میبینیم؟ در فیلمهای آمریکایی نشان دادن پرچم یک هویتی به فیلم آمریکایی میدهد اما در فیلمهای ایران با عدم نمایش پرچم هویتی نیست، حتی بدون نمایش پرچم هم فاقد هویت ملی است.
اصلا از نظر مافیای سینمای ایران، پرچم نشان دادن خطاست. یکی از دلایل مبارزه مافیا با من و فیلم « من یک ایرانیام» همین است. ادای وطن پرستی در میآورند. من با اینها زندگی کردم. من اینها را میشناسم. من اهل شایعه پراکنی و شایعه شنیدن نیستم.در DNA اینها وطن پرستی معنی ندارد. من آنچه را که از اینها دیدم به مرور منتشر خواهم کرد. این موسوی(غلامرضا) عشق قدرت است. من و موسوی عضو یک شورا بودیم، مدیر سینمایی در مشهد پول سینماگران را نمیداد. در شورا قرار شد یکنفر به نمایندگی از اتحادیه تهیه کنندگان برود پول را بگیرد و بیاورد. اینها رفتند کار را درست کنند، پول را گرفتند و فیلم ساختند. یادت رفته آقای موسوی! میخواهی بازم هم به یادت بیاورم. این شروع منه، تهدید نمیکنم. با این DNA تو در شورای مرکزی اکران نشستی؟! مدارک این قضایا هنوز گم نشده. شما را به عنوان امین فرستادیم. همان کار باعث شد که من یک اتحادیه دیگری تشکیل بدهم. علت اینکه اتحادیه دوم شکل گرفت همین اتفاق بود. تقلب های متعددی که در انتخابات میکردند. کارهایی که میکردند باعث شد و من و جوزانی یک اتحادیه تازه بوجود بیاوریم. هر کاری هم که از دستشان برآمد کردند. همین آقای منوچهر محمدی هم با آنها بود. اگر دروغ باشد و سند نداشته باشم جرات دارم چنین اتهامی را بزنم؟ من چیزی نمیگویم که سوء استفاده کنند. من هوش مصنوعی این ماجرا را میدانم، از محتوای جلساتشان خبر دارم.
*این دشمنی با شما سیاسی است. رضا درمیشیان فیلمی با عنوان «عصبانی نیستم» ساخته که فیلم توقیف است . داروغهزاده مثل یک دستیار درمیشیان را به ملاقات با نمایندگان مجلس میبرد که با کمک آنان فیلم را اکران کند. ما یکبار آقای داروغه زاده را در کنار شما ندیدیم. چرا داروغه زاده از فیلم ملی حمایت نمیکند و از فیلم ضد ملی حمایت میکند؟ برای من سئوال است. انتقام چه چیزی را دارند از شما میگیرند.
دارند انتقام ۱۵ سال تمام اعتراض من به بدرفتاری، قدرت طلبی و مال اندیشی را میگیرند. انتقام از فیلم «من یک ایرانیام» بخش کوچکی از تلافی با بنده است. قدر مسلم همین است. بنده نه سیاسیام نه حزبیام نه دارو دسته دارم. اعتراض مرا لطفا سیاسی نکنید. من نه سیاسی هستم نه عمله فرهنگی کسی هستم. من قبلا به شورای فاسد اکران اعتراض داشتم. این چیزی نبوده که الان به شما بگویم. اگر هم صبر کردم، اگر در این سه هفته اخیر نگفتم به قرآن قسم به خاطر ایام دهه فجر بود. به حرمت سالگرد انقلاب سکوت کردم. اما اگر رسیدگی نشود من دوباره شروع خواهم کرد. اصلا بحث من اکران فیلم «من یک ایرانیام» در میان نیست. من اگر فیلمم ۱۵۰ میلیارد تومان میفروخت بازهم به این شکل اعتراض میکردم. چون من چند تا فیلم ساختم که نگران باشم، چون معلوم نیست من چقدر زندهباشم. اما تا زندهام با این مافیا میجنگم.
*چرا نسبت به ساخت این فیلم اینقدر متعصب هستید؟
من فیلمی را که تهیه کردم داستانش برای بنده است. من با چه تلاش و حرصی سراغ این داستان رفتم که عزت و شکوه پرچم ایران را نشان بدهم. دوستان عزیز من فیلم رولند امریش،سقوط کاخ سفید را دیدهاید. کاخ سفید نابود شده اما پرچم آمریکا آن گوشه تصویر در شکل باشکوهی دارد تکان میخورد، هی تیک میزند با پرچم، هی تیک میزند. دوستان در سینمای ایران تا حالا از این کارها کردند؟ چرا نکردند؟ آیا کُشتی کلاسیک و سنتی ما شایسته نبود که فیلم دربارهاش ساخته شود؟ من همین پولی که داشتم میتوانستم چهار تا فیلم آپارتمانی سکسی مثل جریان اصلی بسازم. دلار چهارهزار و دویست تومان جور کردم بردم اکراین، زیر سرمای سی درجه زیر صفر این فیلم را ساختم.
کد مطلب: 595606
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/595606/نجفی-حریف-حاتمی-کیا-نمی-شوند-مهدویان-می-زنند