شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

لغو مجوز امنیتی بیش از ۳۰ مقام آمریکایی

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 595377
مقام‌های آمریکایی که سابقا در برقراری صلح در این منطقه دست داشتند، معتقدند دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه برای مذاکرات حیاتی است، اما کاخ سفید تاکید دارد که شغل جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا تحت تاثیر این کاهش رتبه مجوز امنیتی قرار نمی‌گیرد.
لغو مجوز امنیتی بیش از ۳۰ مقام آمریکایی
به گزارش جهان نيوز، آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های سابق گزارش داد، لغو مجوز امنیتی مشاور کاخ سفید و داماد رئیس‌جمهوری آمریکا مشکل‌آفرین خواهد شد، زیرا او بر فعالیت‌های آمریکا برای عقد توافق صلحی در خاورمیانه نظارت دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی که سابقا در برقراری صلح در این منطقه دست داشتند، معتقدند دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه برای مذاکرات حیاتی است، اما کاخ سفید تاکید دارد که شغل جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا تحت تاثیر این کاهش رتبه مجوز امنیتی قرار نمی‌گیرد.

از سوی دیگر نیویورک تایمز گزارش داد، پس از آنکه داماد ترامپ با مدیران اجرایی دو شرکت در کاخ سفید دیدار کرد، آن‌ها وام‌هایی به ارزش بیش از نیم میلیارد دلار برای شرکت املاک خانوادگی کوشنر ارائه کردند. با این حال سخنگوی شرکت کوشنر این مساله را رد کرد که موقعیت کوشنر در کاخ سفید موجب شد تا آن شرکت‌هایی که روابط دیرینه‌ای با کوشنر‌ها دارند، وام‌هایی اعطا کنند.

در همین حال منابع مطلع می‌گویند، بیش از ۳۰ تن از مشاوران دونالد ترامپ با کاهش سطح دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه آمریکا مواجه شدند. به گفته آنها، به مقام‌های مذکور اطلاع داده شد که سطح دسترسی امنیتی آن‌ها از وضعیت موقت به وضعیت دسترسی سطح پایین "محرمانه" می‌رسد. منابع می‌گویند، از هیچکدام از مقام‌ها خواسته نشده تا دولت را ترک کنند و همزمان سطح دسترسی فوق محرمانه آن‌ها به سایر مقام‌ها منتقل شده است.

با وجود کاهش "رتبه امنیتی" کوشنر و محدود شدن دسترسی او به اطلاعات حساس آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا عملکرد بسیار خوبی دارد و قرار است به ایفای نقش خود ادامه دهد. کاهش رتبه مجوز امنیتی کوشنر بخشی از تلاش‌های جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید است که خواستار محدود شدن دسترسی او و سایر مقام‌های دولتی آمریکا به اطلاعات فوق محرمانه شده بود. کوشنر پیشتر مجوز امنیتی موقت داشت و می‌توانست به برخی از محرمانه‌ترین اطلاعات دسترسی داشته باشد. او اکنون "مجوز موقت مخفی" دارد که سطح پایین‌تری از دسترسی را برای او به همراه دارد.

طبق گزارش‌ها، کوشنر بدون مطلع کردن شورای امنیت ملی آمریکا با مقام‌های خارجی مذاکره می‌کرده است و این مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که آیا احتمال دارد مقام‌های خارجی از کوشنر سوءاستفاده کنند یا خیر. به رغم این مسائل، دونالد ترامپ می‌توانست به صورت یکجانبه وارد عمل شده و مجوز امنیت درجه بالا به کوشنر بدهد، اما در عوض این مساله را به رئیس دفتر خود واگذار کرد که او هم ظاهرا سابقه درگیری با اعضای خانواده رئیس‌جمهوری آمریکا را داشته است.

ژنرال جان کلی درباره روشن کردن وضعیت مجوز‌های امنیتی تحت فشار قرار گرفته بود و این مساله خصوصا پس از بروز اتهاماتی علیه راب پورتر، رئیس کارکنان سابق کاخ سفید که او هم مثل کوشنر مجوز موقت داشت، بالا گرفت. طبق گزارش‌ها، تصمیم‌گیری درباره مجوز امنیتی کوشنر جمعه گذشته انجام شد که این روز پایان مهلت مقام‌هایی بود که با مجوز موقت فعالیت می‌کردند.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *