جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مشکل نیروگاه‌های خصوصی در پرداخت دستمزد

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 595326
اغلب نیروگاه‌های خصوصی کشور به دلیل عدم وصول بخش زیادی از مطالبات خود بابت تولید برق با مشکلات مالی روبه‌رو هستند به گونه ای که نیروگاه‌های دماوند و شهید منتظر قائم برای پرداخت حقوق کارکنان به مشکل برخورده‌اند.
مشکل نیروگاه‌های خصوصی در پرداخت دستمزد
به گزارش جهان نيوز، در حالی که بیش از 50 درصد برق تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی تامین و تولید می‌شود، گزارش‌ها حاکی از این است که برخی از نیروگاههای برق مثل دماوند و شهید منتظر قائم به دلیل عدم وصول بخش زیادی از مطالبات خود بابت تولید برق از شرکت توانیر،حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود به مشکل برخورده اند و قادر به تامین هزینه های تعمیرات دوره ای خود نیستند.

این نیروگاه‌ها به مرور در حال ضعیف شدن هستند، به‌طوری‌که بیش از ۲۵ درصد نیروگاه خصوصی موجود در کشور تنها در حد پرداخت حقوق کارمندان خود از وزارت نیرو پول برق فروخته شده را دریافت می‌کنند.

پیش‌تر علیرضا اسلامی مدیرعامل شرکت توسعه برق و انرژی در خصوص طلب نیروگاه‌های خصوصی بابت فروش برق از توانیر گفته بود وزارت نیرو بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های خصوصی بابت خرید برق‌ بدهکار است و این وزارتخانه به تنهایی به نیروگاه شهید منتظر قائم ۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.

بر اساس این گزارش، حال با توجه به اینکه بیش از ۲۵ نیروگاه خصوصی در کشور وجود دارد، اگر هر کدام از این نیروگاه‌ها بابت فروش برق از وزارت نیرو هزار میلیارد تومان طلبکار باشند، وزارت نیرو چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های خصوصی بدهکار است.

اخبار موجود حاکی از آن است که نیروگاه‌هایی مانند نیروگاه شهید منتظر قائم با ظرفیت 1600 مگاوات و نیروگاه دماوند با ظرفیت 2800 مگاوات به عنوان بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور به دلیل عدم وصول مطالبات خود از وزارت نیرو با مشکلات بسیار شدید مالی روبرو هستند به گونه‌ای که توانایی پرداخت هزینه‌های جزئی خود را نیز ندارند.




 
در واقع، برخی از این نیروگاه‌های خصوصی حتی نتوانسته‌اند حقوق کارکنان خود را در ماه های اخیر پرداخت نمایند و از ابتدایی‌ترین مخارج روزمره نیروگاه نیز کاسته‌اند.

این گزارش اضافه می‌کند به عنوان مثال، نیروگاه شهید منتظر قائم با طلبی بیش از 1000 میلیارد تومان از توانیر مبالغ بسیار اندکی را به صورت ماهانه از این شرکت زیرمجموعه وزارت نیرو دریافت می‌کند که کفاف حقوق کارکنان این نیروگاه را نیز نمی‌دهد.

نیروگاه دماوند نیز با طلب 1200 میلیارد تومانی از توانیر وضعیت بهتری نسبت به نیروگاه منتظر قائم ندارد. در این وضعیت، این نیروگاه ها توانایی تامین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را نیز ندارند. این در حالی است که این 2 نیروگاه قسمت عمده برق مصرفی استان‌های تهران و البرز را تأمین می‌کنند و عدم پرداخت مطالبات آنها حتی برای تامین هزینه های تعمیرات اساسی این نیروگاه‌ها، سبب بروز خاموشی گسترده در تابستان 97 خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وضعیت پرداختی توانیر به برخی از نیروگاه‌ها به قدری نامطلوب است که این نیروگاه‌ها اقدام به حواله دادن پیمانکاران طلبکار به وزارت نیرو و زیرمجموعه‌های آن (شرکت توانیر) برای وصول مطالبات خود کرده اند.

عدم پرداخت بخش زیادی از مطالبات نیروگاه‌های خصوصی بابت تولید برق توسط وزارت نیرو در حالی رخ می دهد که این واحدهای تولید برق، عموما به سیستم بانکی بدهکار هستند و به دلیل عدم توان پرداخت اقساط، با جریمه‌های سنگین روبرو می شوند که روز به روز در حال افزایش است.

*واقعی نبودن قیمت برق مشکلات را افزایش داده است

چندی پیش علیرضا اسلامی مدیرعامل شرکت توسعه برق و انرژی در خصوص طلب نیروگاه‌های خصوصی بابت فروش برق از وزارت نیرو گفته بود: وزارت نیرو به شدت در پرداخت پول فروش برق نیروگاه‌های خصوصی ناتوان شده است و اگر نیروگاه‌های خصوصی در تابستان تلاش نمی‌کردند قطعاً خاموشی برق رخ می‌داد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های خصوصی بابت خرید برق‌ بدهکار است، اظهار داشت: این وزارتخانه به تنهایی به نیروگاه شهید منتظر قائم ۱۱۰۰ میلیارد تومن بدهکار است.

به گفته اسلامی ، وزارت نیرو تنها ماهانه ۴ تا ۵ میلیارد تومان پول پرداخت می‌کند تا حقوق کارکنان نیروگاه مزبور پرداخت شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه نیروگاه منتظر قائم در سال ۹۰ واگذار و در سال ۹۱ به بخش خصوصی تحویل داده شد، خاطرنشان کرده بود میزان مطالبات از سال ۹۰ تا ۹۶ است و این نیروگاه بابت رد دیون دولت به بانک صادرات واگذار شد و سپس این بانک این نیروگاه را به شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی فروخت.

مدیرعامل شرکت توسعه برق و انرژی ادامه داد: در حال حاضر این شرکت و این نیروگاه از وزارت نیرو ۱۱۰۰ میلیارد تومان طلب و به بانک صادرات ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.

اسلامی ادامه داد: وزارت نیرو دچار عدم موازنه منابع و مصارف است و چون باید از محل فروش برق هزینه‌های خود را تامین کند، واقعی نبودن قیمت برق این مشکلات را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: مابه التفاوت و فاصله زیاد قیمت فروش برق با قیمت‌ تمام‌شده را باید دولت تحمل کند و چون این اقدام را نکرده است، این مطالبات از وزارت نیرو افزایش یافته است.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *