جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

پس از جزایری، کرباسچی و هاشمی؛ اینک زیباکلام

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب: 595088
برخلاف ادعای زیباکلام، حضور او به طور همزمان در دانشگاه آزاد و تهران، خلاف صریح آیین نامه استخدام هیئت علمی است. مساله ای که باعث خواهد شد علاوه بر قطع همکاری با زیباکلام باید تمامی وجوهی که در این مدت تحت عنوان حقوق به او پرداخته شده است، به بیت المال بازگردد.
پس از جزایری، کرباسچی و هاشمی؛ اینک زیباکلام
به گزارش جهان نيوز؛ «مظلوم نمایی»، شگرد همیشگی کسانی است که در معرض اتهام قرار می گیرند. از فاطمه حسینی که در تریبون مجلس از «حقوق نجومی» پدرش حمایت کرد، تا پست های اینستاگرامی پسر «امام جمعه پرادو سوار». حالا هم صادق زیبا کلام برای تبرئه خود به این شیوه متوسل شده است.

روز گذشته صادق زیبا کلام در مصاحبه‌ای با ژستی مظلومانه‌ گفته است که بعد از 25 سال از دانشگاه آزاد اخراج شده است.
 
او در این باره به ایسنا می گوید: «بنده را عملاً از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اخراج کرده‌اند. بنده حدود 25 سال با دانشگاه آزاد همکاری داشته‌ام و از سال 1386 یعنی از ده سال پیش به‌عنوان عضو پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات بودم و در سال 1390 هم تقاضای رسمی شدن کردم که گروه علوم سیاسی این واحد با درخواست من موافقت کرد و آن را برای مسئولین دانشگاه آزاد ارسال کرد».
 
او اضافه می کند: « من می‌خواهم به وزارت کار شکایت کنم چون تصمیمی که درباره من گرفته‌شده غیرقانونی است».
 
اگرچه زیباکلام می گوید اخراج او غیرقانونی بوده است، اما نمی گوید که آیا اساسا استخدام او قانونی بوده است؟!  در همین راستا «تبصره 4 ماده 21 آیین نامه استخدام هیات علمی» در خصوص اساتید دو شغله عنوان می دارد:
 
«عضو نمی تواند با سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی، غیردولتی-غیر انتقاعی و دستگاه-های اجرایی دولتی و غیر دولتی قرار داد همکاری تمام وقت یا نیمه وقت داشته باشد. همکاری غیر مستمر عضو با موسسات مذکور در خارج از ساعات رسمی کار وسسه با اطلاع رئیس موسسه بلامانع است.»


 

بنا بر «آیین‌نامه استخدام اعضای هیات علمی»، نه تنها اخراج او غیر قانونی نیست، بلکه حضور افرادی مانند صادق زیباکلام که به طور همزمان در دانشگاهی دیگر عضو هیئت علمی هستند، خلاف قانون است. به نظر می رسد در نتیجه تخطی از قانون، علاوه بر تغییر وضعیت استخدامی او، باید نسبت به دریافتی هایی که از زمان تصویب این آئین نامه تا به امروز صورت گرفته است نیز اقدام مقتضی صورت گیرد. در واقع با توجه به انچه که آمد، از زمان تصویب آیین نامه فوق الذکر، فعالیت همزمان زیباکلام در دو دانشگاه خلاف قانون بوده و استحقاق حقوقی که در این مدت پرداخت شده است را نداشته است و باید به بیت المال مسترد گردد.
 
با این وجود برخی از مدافعان زیبا کلام سعی کردند تا با استناد به اصل يكصد و چهل و يكم قانون اساسی راهی برای توجیه تخلف صورت گرفته بازنمایند. این درحالی است که از اصل مشارالیه در مقام بیان جواز حالتی است که فرد علاوه بر هیات علمی در یک دانشگاه، دارای پست دولتی هم باشد است نه اینکه در دو دانشگاه عضو هیات علمی باشد.از این اصل نمی توان صحت عضویت همزمان در هیئت علمی دو دانشگاه را برداشت کرد و باید به آئین نامه مربوطه رجوع کرد. برپایه این گزارش زیبا کلام در 25 سال گذشته همزمان از دانشگاه آزاد و دانشگاه تهران حقوق دریافت می کرده است. برهمین اساس مسئولان دانشگاه آزاد می بایست در راستای وظایف خود و همچنین برای صیانت از بیت المال تا زمان بازگرداندن تمامی پول هایی که بدون استحقاق به زیباکلام و اساتید مانند او پرداخت شده است پیگیری خود را ادامه دهند.
 
اما نکته جالب در مصاحبه زیباکلام آنجاست که او سعی می کند تا علت اخراج خود را «نگاه متفاوت با حکومت» و «تسویه حساب سیاسی» معرفی کند تا شاید به این نحو، نگاه ها را از تخلف ارتکابی دور نگاه دارد.  این درحالی است که دقیقا برخلاف این ادعا ، ادامه پیدا کردن وضعیت استخدامی او به یُمن حمایت‌های برخی از چهره های سیاسی بوده است. چه آنکه اگر بنا بود بر مبنای قانون رفتار شود نباید به او اجازه فعالیت در دانشگاه آزاد داده می شد. اتفاقی که باعث شده است در طول این مدت صدها  میلیون تومان از پول بیت المال بدون استحقاق به زیباکلام پرداخت شود.
 
در همین راستا فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد در این باره به مهر می گوید: ما کسی را اخراج نکردیم. بلکه اعلام کردیم فعالیت شما غیرقانونی است چرا که از دو جا حقوق می گیرید. شما می توانید دانشگاه تهران را رها کنید و اینجا استخدام شوید و یا می توانید در دانشگاه تهران باشید و در دانشگاه آزاد به صورت حق التدریس فعالیت کنید.
 
رهبر با بیان اینکه ادامه همکاری دانشگاه آزاد با اساتید در حال تغییر است، افزود: اگر این استاد می خواهد تعبیر اخراج را به کار ببرد، ایرادی ندارد. خودش می گوید اخراج شده، پس اخراج شده. حتماً کاری کرده که اخراج شده است، حتما به خود شک دارد. آن وقت من بیایم به او بگویم که به خودت شک نداشته باش!
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه فردی از دو جا حقوق بگیرد غیر قانونی است. کرسی های کار ما محدود است و اگر کسی بخواهد چند کرسی را اشغال کند، نمی توانیم جوانان جویای کار را مشغول به کار کنیم.
 
رهبر خاطرنشان کرد: به طور مثال استادی داریم که در یک دانشگاه دولتی استخدام است و در دانشگاه آزاد نیز استخدام است و در چند واحد دانشگاه هم به صورت حق التدریس فعالیت می کند. بنابراین شیوه قرارداد ما با این اساتید تغییر کرده که این اساتید می توانند به صورت حق التدریس فعالیت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت به آقای رهبر
حرفش کاملا درست و قانونی است. با توجه به اینکه آقای زیباکلام استخدام تمام وقت دانشگاه تهران است بنابراین نمی تواند استخدام تمام وقت یا پاره وقت دانشگاه دیگری بوده و فقط به صورت حق التدریس می تواند در دیگر دانشگاهها فعالیت نماید.