جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نابرابری توزیع درآمد و ثروت در کشور

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 594828
یک مقام مسئول گفت: توزیع درآمد و ثروت در کشور بسیار نابرابر شده است و سازمان مالیاتی ابزاری برای از بین بردن این نابرابری ها ندارد.
نابرابری توزیع درآمد و ثروت در کشور
به گزارش جهان نيوز، تیمور رحمانی، دبیر علمی یازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران، با بیان اینکه مالیات ستانی در هیچ جای دنیا محبوب نیست، اظهار کرد:گاهی بیان می شود که باید برنامه ای برای افزایش رغبت پرداخت کننده ها در نظر گرفته شود؛ در حالیکه با افزایش خدمات دهی می تواند کمی این رغبت را افزایش داد اما در تمام مجامع مالیات دهی، محبوبیتی ندارد.
 
رحمانی اضافه کرد: مالیات ستانی را باید در راستای افزایش کارکردهای تعریف شده سوق دهیم. مطابق علم اقتصاد، مالیات سه شاخه تخصیصی، توضیعی و تثبیتی دارد که هیچ یک از این شاخه های مالیاتی در کشور به درستی به اجرا نمی شود.

به گفته وی؛ چالش های اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده است تا نتوانیم تاکنون از ابزارهای موجود مالیاتی، به خوبی استفاده کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: با وجود زحماتی که سازمان امور مالیاتی متحمل شده، اما تولید ناخالص کشور ( GDP)  چندان رضایت بخش نیست. بهبود این شاخص، وابسته به وصول های مالی و تصحیح قوانین زائد است.

رحمانی تصریح کرد:  کارکرد تثبیتی باید در زمانیکه رونق اقتصادی وجود دارد، افزایش پیدا کند تا از تورم جلوگیری شود اما اکنون این شرایط فراهم نیست و امکان استفاده از این فاکتور وجود ندارد. در حال حاضر فرار مالیاتی چشم گیر است و افزایش فشارهای مالیاتی می تواند آسیب جدی به بخش های اقتصادی وارد کند، بنابراین باید پیش از هر اقدامی گامی در جهت رفع این خلأها برداشت.

وی تاکید کرد: کارکرد توزیعی در تمام مجامع، یکی از ابزارهای مهم امور مالیاتی است و منجر به باز توزیع درآمد می شود. کارکرد توزیعی بر پایه ابزارهای مالیاتی متمرکز شده تا کارکرد افزایش پیدا کند اما با شرایط فعلی اقتصادی نمی توانیم از این ابزارها به خوبی استفاده کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: توزیع درآمد و ثروت در کشور بسیار نابرابر شده است و سازمان مالیاتی ابزاری برای از بین بردن این نابرابری ها ندارد.
وی معتقد است؛ در نظام دانشگاهی کمک فکری کافی داده نشده است، تا جایگاه مالیات دهی و سطح ابزارها ارتقاء پیدا کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *