شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

روحانی:‌ در بنزین‌ خودکفا‌ شدیم/ زنگنه‌ تکذیب‌ کرد

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 594692
با بررسی وعده‌های دولتی‌ها درباره بنزین، به این نتیجه می‌رسیم که مقامات دولت تدبیر درباره رسیدن به خودکفایی در این محصول استراتژیک، دروغ گفتند.
به گزارش جهان نيوز،  اردیبهشت امسال هم‌زمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی به همراه بیژن زنگنه وزیر نفت به پالایشگاه ستاره خلیج فارس رفتند و در آن مراسم، روحانی اعلام کرد ایران در تولید بنزین خودکفا شده است.
 
 روحانی همچنین در اجتماع مردم بندرعباس گفت: از اینکه روز خودکفایی در تولید بنزین را در کنار شما جشن می‌گیریم خوشحالم و خداوند را سپاسگزارم.
وی در این آیین که در سالن ورزشی چهار هزار نفری فجر بندرعباس برگزار شد، افزود: با افتتاح مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور ایران در زمینه تولید بنزین به خودکفایی رسید.

دهم اردیبهشت امسال رسانه‌های دولتی هم‌زمان با اعلام حسن روحانی، جشن خودکفایی ایران در تولید بنزین را برگزار کردند و آن را یکی از توفیقات دولت یازدهم خواندند.


 
۱۰ روز بعد نیز روحانی در دیدار نمایندگان مجلس، ادعای خودکفایی ایران در تولید بنزین را تکرار کرد.
 

 
در آن دیدار روحانی با بیان این‌که یکی از خواست‌های مقام معظم رهبری خودکفایی ما در زمینه تولید بنزین و گازوئیل بود، تصریح کرد: با تلاش‌هایی که انجام شد تا پیش از پایان دولت در زمینه تولید گازوئیل و بنزین خودکفا شدیم.

وی با بیان این‌که برخی عنوان می‌کنند خودکفا شدن در بنزین چه ربطی به برجام دارد، عنوان کرد: مسئولان پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ما گزارش دادند که اگر برجام نبود حتی ۱۰ سال دیگر نیز این پالایشگاه نمی‌توانست فعالیت خود را آغاز کند، زیرا در این پالایشگاه نیز به کمپرسورهایی نیاز بود که تحریم‌ها مانع از ورود آن‌ها به کشور می‌شد، اما پس از برجام این وسایل با کیفیت مناسب و ضمانت‌های لازم در اختیار ایران قرار گرفت.

سال ۹۶ به پایان رسید اما خودکفا نشدیم
برخلاف وعده‌های حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، اکنون که در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۶ به سر می‌بریم دیگر کسی در دولت ادعای خودکفایی ایران در بنزین را ندارد.

البته عدول دولت از ادعای خودکفایی بنزین به دو هفته پس از انتخابات برمی‌گردد. هنوز دو هفته از اعلام نتایج انتخابات نگذشته بود که ۱۶ خرداد بیژن زنگنه وزیر نفت زیر وعده‌های دولت درباره خودکفایی بنزین زد و گفت: کیهان گفته خودکفا شدیم، خودش هم باید جواب بدهد!

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت ضمن رد ادعای کاهش تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از افتتاح، گفت: تولید مستمر شروع شده و اکنون در حال تثبیت تولید هستیم. من هم هیچ‌گاه نگفتم در بنزین خودکفا می‌شویم، کیهان گفته خودکفا شدیم که خودش هم باید جواب بدهد. بروید و از مدیرمسئول آن بپرسید که چرا ادعای خلاف کرده است.

هنگامی که دولت لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را نیز به مجلس ارائه کرد، استدلال دولتی‌ها درباره پیشنهاد افزایش قیمت بنزین این بود که با حفظ سطح فعلی قیمت بنزین دولت همچنان مجبور است چند میلیارد دلار بنزین وارد کند.

در این زمینه می‌توان به سخنان «حمید پورمحمدی» معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد که در جریان بررسی قیمت بنزین در صحن علنی مجلس، با اشاره به واردات بنزین گفت: وقتی به منابع و منافع ملی نگاه می‌کنیم می‌بینیم دلاری که به دست میاوریم باید صرف واردات بنزین کنیم. هیچ وجدان کارشناسی با این موافق نیست که منابع عظیم را صرف خرید بنزین از خارج کنیم و بیایم داخل و با مصرف فراوان تبدیل به آلودگی هوا کنیم.

مسئولان وزارت نفت نیز مجدداً زمان‌های جدیدی برای وعده خودکفایی بنزین تعیین می‌کنند؛ گویا فراموش کرده‌اند که روحانی دهم اردیبهشت‌ماه امسال جشن خودکفایی بنزین را گرفته بود.


یکشنبه، سوم دی‌ماه علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین واردات بنزین در هشت ماه نخست امسال روزانه ۱۳ میلیون لیتر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این سکه قدرت عجب از شیر به خط شد ... خوبش بد و بد خوب و زحالی به دگر شد
بنزین، پاتیلی وارد و نفت به سفر شد ... کود آمد و برجام رخش عین قمر شد