جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نوجوانی که در 13 سالگی حافظ ممتاز قرآن شد

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 594588
یک نوجوان حافظ کل قرآن کریم گفت: آیه‌ای که بیشتر دوست دارم آیه 29 سوره مبارکه «فتح» است که در وصف پیامبر (ص) و یاران اوست که به ما می‌گوید کدام رفتار ما مطابق رفتاری است که حضرت رسول (ص) داشته‌اند.
نوجوانی که در 13 سالگی حافظ ممتاز قرآن شد
به گزارش جهان نيوز، سوگند رفیع‌زاده، حافظ کل قرآن کریم و از چهره‌های قرآنی تجلیل شده استان گیلان در دوازدهمین دوره تکریم چهره‌های قرآنی سال 96 که 15 سال بیشتر ندارد گفت: از پایه سوم ابتدایی شروع به حفظ قرآن کردم و در کمتر از سه سال توانستم کل قرآن را تحت نظر اساتیدم فرهاد فلاح‌پور و محمد فلاح‌پور حفظ کنم. چند ماه بعد از آن شروع به حفظ ترجمه کردم و در کمتر از یک‌سال ترجمه کل قرآن را هم فرا گرفتم و بعد هم در آزمون‌های تخصصی حفظ شرکت کردم.

وی با اشاره به انگیزه‌اش از حفظ قرآن اظهار داشت: یکی از دوستانم در دوره ابتدایی کلاس قرآن می‌رفت، سپس من هم خیلی علاقه‌مند شدم که به کلاس قرآن بروم. همچنین پدر و مادرم هم خیلی مصمم بودند. بعدها به لطف اساتید و خداوند متعال توانستم قرآن را حفظ کنم.

 
این نوجوان حافظ کل قرآن ادامه داد: مسلماً هر کاری سختی‌هایی دارد ولی اگر کسی به کاری که می‌خواهد انجام بدهد علاقه داشته باشد می‌تواند در آن کار موفق باشد. من هم چون خیلی به حفظ قرآن علاقه داشتم، لطف خدا هم شامل حال من شد و توانستم در این راه موفق شوم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران حفظ قرآن، زمانی بوده که سختی حفظ قرآن به او فشار بیاورد و بخواهد مدتی به خود استراحت بدهد و مثلاً چند ماهی را به حفظ نپردازد،‌ عنوان کرد: خدا را شکر در تمام مدتی که شروع به حفظ قرآن کردم تا وقتی که حافظ کل قرآن شدم هیچ‌وقت حفظ قرآن را کنار نگذاشتم؛ در راه حفظ قرآن هیچ وقت احساس خستگی نکردم و یادگیری را رها نکردم و همیشه اساتیدم مرا تشویق و راهنمایی می‌کردند، پدر و مادرم هم همیشه در این مسیر مرا یاری کردند.

رفیع‌زاده با بیان اینکه حفظ قرآن تأثیر فراوانی در موفقیت در درس‌هایش داشته است، ابراز داشت: در مدرسه خیلی وقت‌ها که قرآن تلاوت کرده‌ام، بسیاری از بچه‌ها با این موضوع آشنا شده‌اند و چند مرتبه از من پرسیده‌اند که کجا کلاس می‌روم و بدین ترتیب، تشویق شدند که به کلاس حفظ قرآن بروند و در حال حاضر هم در کلاس‌های حفظ شرکت می‌کنند. آنها وقتی می‌بینند در راه قرآن چقدر می‌توان موفق بود، بیشتر راغب می‌شوند که در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت کنند.

 
وی گفت: همیشه به دوستان می‌گویم چقدر قرآن در زندگی من تأثیر داشته و اینکه اگر در راه قرآن باشند، مسلماً به بهترین راه هدایت شده و هیچ وقت در مسیر نادرست قرار نمی‌گیرند و خدا همیشه به آنها کمک می‌کند. آن‌ها به واسطه قرآن می‌توانند همیشه در مراحل مختلف زندگی‌ موفق باشند.
این نوجوان حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: بعد از اینکه ترجمه قرآن را یاد گرفتم با راهنمایی اساتیدم با آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ آشنا شدم و بعد توانستم سال 94 مدرک لیسانس را بگیرم. این آزمون دو مرحله داشت؛ مرحله اول حفظ و ترجمه قرآن بود و مرحله دوم نیز فقط حفظ قرآن بود و سال بعد یعنی سال 95 توانستم مدرک درجه 2 حفظ را هم بگیرم و در آزمون مفردات قرآن شرکت کردم که یک کتابِ 7 جلدی کلمات قرآن «قاموس» بود. اساتیدم خیلی به من در این خصوص کمک کردند تا توانستم آن مدرک را هم بگیرم.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام یک از آیات الهی برایش دلنشین‌تر است، گفت: همه آیات قرآن دلنشین هستند، ولی آیه‌ای که بیشتر دوست دارم آیه 29 سوره مبارکه «فتح» است که در وصف پیامبر اکرم (ص) و یارانش نازل شده و به لحاظ معنا آیه مهمی است و نشان می‌دهد پیامبر بهترین الگوی در زندگی انسان‌هاست. این آیه به ما می‌گوید که کدام رفتار ما مطابق رفتاری است که حضرت رسول (ص) داشتند و آن آیه این است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ  وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ و...». بنابراین من نیز سعی‌ کردم با استناد به این آیه رفتار کنم و از این رو دیگران را نیز تشویق به رفتاری متناسب با دستورات دین و اهل بیت (ع) کردم.

رفیع‌زاده با بیان اینکه دوست دارد در آینده پزشک شود، اظهار داشت: تلاوت قرآن آرامشِ خاصی به انسان می‌دهد. اگر انسان یک پزشک حافظ قرآن باشد و در این راه گام بردارد، می‌تواند این آرامش را نیز به بیماران خویش منتقل کند و باعث شود آنها هم آرامش داشته باشند که این مسئله حتی در درمان بیماران هم مؤثر خواهد بود.

 
وی یکی از مواردی را که در انس قرآن اثرگذار است، تلاوت روزانه قرآن دانست و ابراز داشت: زمانی که برای بیشتر دوستانم قرآن تلاوت می‌کنم، خیلی با آن اُنس می‌گیرند و در میان تلاوت قرآن به آنها می‌گویم که قرآن کریم چقدر در زندگی من تأثیر داشته و البته تمام موفقیت‌هایی که در هر مرحله از زندگی‌ام به دست آوردم به برکتِ وجود قرآن بوده؛ چرا که قرآن واقعاً انسان را به بهترین راه هدایت می‌کند و من این موضوع  را در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام و وقتی اینها را برای دوستانم توضیح می‌دهم و آنها را به این سمت تشویق می‌کنم آنها هم تشویق می‌شوند و به سمت قرآن می‌آیند.

این نوجوان حافظ کل قرآن گفت: بیشتر زمانم را برای یادگیری قرآن گذاشته‌ام و در زمینه حفظ و قرائت و تحقیق قرآن کار کردم. حدود 3 سال کلاس‌های خوشنویسی می‌روم و حدود چهار سال است که در کلاس‌های زبان انگلیسی شرکت می‌کنم.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *