جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
بهرامی:

تنبیه بدنی دانش‌آموزان پذیرفتنی نیست

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 594476
معاون رسانه‌ای مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر تخلف آشکار تنبیه بدنی دانش‌آموزان از سوی معلمان اعلام کرد: برای جلوگیری از گسترش این تخلف وزارت آموزش و پرورش اگرچه در گذشته شدت عمل مناسبی داشته، اما از این پس نیز با جدیت و دقت بیشتری به تخلفات رسیدگی خواهد کرد.
تنبیه بدنی دانش‌آموزان پذیرفتنی نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، نجات بهرامی، معاون رسانه‌ای مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش  درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان گفت: براساس قوانین موجود هرگونه تنبیه بدنی دانش آموز یک تخلف است و زمانی که این اتفاق افتاده باشد با آن برخورد متناسب خواهد شد و زیاد به دنبال حاشیه یا توجیه از سوی معلمان نخواهد بود.

بهرامی در ادامه افزود: تاکنون با توجه به موارد مطرح شده و برخورد قاطعانه وزارتخانه با معلمان خاطی برخی والدین و حتی خود دانش‌آموزان با مراجعه به نهاد مربوطه درخواست تجدید نظر و مسکوت شدن پرونده را داشته‌اند تا معلم به کار خود بازگشته و ادامه فعالیت دهد.

وی معتقد است اصلی‌ترین دلایل وقوع چنین تخلفاتی چه از جانب دانش آموز و چه از جانب معلم، به تنش های حاصل از تراکم کلاس‌ها، مشکلات روحی و مسائل فرهنگی یا اجتماعی بر می گردد که لازم است برای تک تک آنها برنامه‌ریزی دقیق و منطقی داشته باشیم؛ هرچند هیچ یک از این موارد توجیه کار غیرقانونی تتبیه از سوی آموزگاران نیست.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اینگونه تخلف‌ها در واحد تخلفات اداری آموزش و پرورش رسیدگی می‌شود و والدین می‌توانند در صورت برخورد با چنین مواردی از این مراکز درخواست رسیدگی داشته باشند.

معاون رسانه‌ای مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: بطور کلی حدود 760 منطقه آموزشی در سراسر کشور داریم که در تک تک آن‌ها مرکز تخلفات اداری دایر شده و نسبت به رسیدگی شکایات احتمالی اقدام می‌کند، بنابراین اگر دانش آموزی تنبیه شد والدین می‌توانند به واحد تخلفات اداری، اداره منطقه مراجعه کرده و اگر نتیجه‌ای نگرفتند لازم است به واحد تخلفات اداری، اداره کل استان مراجعه کنند.

به گفته وی البته این پایان کار نیست و اگر بازهم نتیجه مورد نظر والدین یا خود دانش‌آموز حاصل نشد واحد تخلفات اداری وزارتخانه در بالاترین سطوح نسبت به رسیدگی تخلف اقدام کرده و تا رسیدن به نتیجه اصلی خانواده‌ها را همراهی خواهد کرد.

وی معتقد است با توجه به اهمیت موضوع برای مسئولان آموزش و پرورش معمولا شکایات مطرح شده در همان اداره منطقه رسیدگی شده و موضوع ختم می‌شود. به این معنی که والدین از برخورد قانونی با معلم رضایت پیدا می‌کنند و یا اینکه معلم به هر شکلی رضایت خانواده را کسب کرده است.

به گفته بهرامی معمولا بیشترین موارد تنبیه در مقطع تحصیلی دبیرستان – متوسطه دوم - ثبت شده ، و در برخی موارد هم خشنونت دو طرفه بوده است به این ترتیب که فقط دانش‌آموزان متحمل خشونت نشده؛ بلکه در مواردی آموزگاران نیز صدمات جبران ناپذیری از سوی دانش‌آموزان دیده‌اند. به عنوان مثال چندی پیش در بروجرد یکی از معلمان توسط دانش‌آموز خود با ضربه چاقو جان خود را از دست داد.

وی تصریح کرد: در مقاطع پایین‌تر تنش‌های کمتری داریم و معمولا سرکلاس موضوع ختم خواهد شد و منجر به تشکیل پرونده نبوده است اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد به هر دلیل در مقطع متوسطه دوم شاهد مشکلات بیشتری هستیم.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پروش با اشاره به متفاوت بودن نحوه آموزش معلمان به خبرنگار ما گفت: معلمان در زمان تحصیل خود متفاوت از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر آموزش می‌بینند. به صورتی که دروسی همچون اصول اداره کلاس، روش تدریس، موارد اجتماعی کاملا اختصاصی به آنها آموزش داده می‌شود، بنابراین فرض براین است که معلمان هنگام شروع فعالیت خودشان کاملا با قوانین و اصول اداره کلاس آشنا هستند.

بهرامی تصریح کرد: گاهی اوقات البته اگر تنبیه آموزگاران آثاری روی بدن دانش آموز ایجاد کند ممکن است بر اثر شکایت والدین مراجع قضایی در این زمینه وارد عمل می‌شوند به تشکیل پرونده اقدام می‌کنند که تاکنون نمونه‌های داشته‌ایم و احکام صادر شده به اطلاع عموم رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *