چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

آمریکا مذاکرات اتمی با عربستان را آغاز می‌کند

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 594451
مقامات آمریکایی می‌گویند وزیر انرژی این کشور روز جمعه به لندن سفر کرده و با مقامات عربستانی مذاکرات اتمی خواهد داشت.
آمریکا مذاکرات اتمی با عربستان را آغاز می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، مقامات کاخ سفید می‌گویند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در حال آغاز مذاکراتی با عربستان سعودی حول توافق پرسود انرژی اتمی است.

دو مقام ارشد دولت آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود از آغاز گفت‌وگوهای واشنگتن با ریاض برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز عربستان ذیل قراردادهای گزاف چندمیلیارد دلاری خبر دادند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز جمعه همراه با هیأتی بین سازمانی، با مقامات سعودی در لندن دیدار و درباره ساخت نیروگاه برای غنی‌سازی بدون محدودیت اورانیوم بحث خواهند کرد.

البته مقامات عربستانی به آمریکایی‌ها گفته‌اند که حاضرند محدودیت غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرند به شرط آنکه واشنگتن نیز توافق هسته‌ای با ایران را به شکلی سخت‌گیرانه‌تر تغییر دهد.

یکی از موضوعات دستورکار سفر پری، قراردادی به نام «توافق 123» است که به شرکت‌های آمریکایی اجازه همکاری هسته‌ای با عربستان را می‌دهد.تحت این قرارداد، کشورهای خارجی می‌توانند از آمریکا فناوری هسته‌ای و دانش آن را دریافت کنند به شرط آنکه بپذیرند اورانیوم غنی نکرده و پلوتونیوم تولید نکنند.

پیشتر گزارش هایی مبنی بر اینکه ترامپ به فکر اصلاح پروتکل ویژه آمریکا درباره قراردادهای ساخت رآکتورهای اتمی برای اهداف مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر است، منتشر شده بود. به موجب این پروتکل، کشورها اجازه غنی‌سازی اورانیوم را ندارند و متعهد به دفع زباله‌های هسته‌ای می‌شوند، اما عربستانی‌ها سالهاست خواستار مستثنی بودن از این تعهدها هستند؛ موضوعی که برخی را نسبت به نیت‌های این کشور مشکوک کرده و این احتمال را می‌دهند که ریاض به دنبال تولید بمب اتم است، مخصوصا اینکه عربستان مخازن اورانیوک خام دارد و سعی می‌کند در آینده آن را استخراج کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *