شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
روایتی از تشکیلاتی که نه کار گفتمانی کرد و نه به مطالبات مردم پرداخت

فرجام تلخ تشکل‌های یکبار مصرف انتخاباتی

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب: 594093
سرنوشت این روزهای جمنا خیلی زودتر قابل پیش بینی بود. شکست، عاقبت محتوم تمامی وحدت های خارج از محوریت ارزش هاست. تشکلهایی که درست در آستانه انتخابات سربرمی آورند و بعد از انتخابات هرچند جرئت اعلام پایان خود را ندارند، اما انسجام خود را از دست می دهند و عملا فرومی پاشند.
فرجام تلخ تشکل‌های یکبار مصرف انتخاباتی
به گزارش جهان نيوز به نقل از رجانیوز؛ از همان روز اول قرار بود «جمنا فقط برای انتخابات نباشد»، اما درست از فردای انتخابات به حاشیه رفت و دیگر خبر چندانی از آنها به گوش نمی رسد. همان جبهه ای که در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری به یک باره تشکیل شد و چند ماه مانده به انتخابات بیش فعال شده بود، اما حالا این روزها در سکوت خبری به سر می برند.

جمنا روشی بود که به گفته موسسین در روزهای نخست «کار پخته‌ای است و کارشناسی آن زمان برده است، این کار در اثر یک آسیب شناسی اتفاق افتاده که تجربه سال 92 و انتخابات 94 را داشته‌ایم و همه اینها آنالیز شده و به این مدل رسیده‌ایم» با این حال ضعف های این مدل به اصطلاح کارشناسی شده خیلی زودتر خود را نشان داد. به گونه ای که سیدمحمد حسینی، عضو هیئت رئیسیه جبهه مردمی در مصاحبه ای به عدم دقت کافی برای طراحی این مدل اعتراف می کند و می گوید به دلیل فرصت اندک تا انتخابات یعنی حدود 5 ماه، فرصت استفاده از ظرفیت‌ها فراهم نشد و برای همین قرار است با تامل و فرصت بیشتری عمل شود.
 
در همین راستا سیدمحمد حسینی یک ماه قبل درباره علت سکوت این جریان ضمن اشاره به اشتغال برای بررسی نقاط ضعف و قوت جمنا، البته دورنمای جمنا را بار دیگر انتخابات میعرفی می کند و می‌گوید: «انتخابات مجلس در سال 98 و ریاست جمهوری در 1400 جزو اولویت های جبهه مردمی است که باید برای آنها برنامه ریزی گسترده ای صورت بگیرد».
 
از سوی دیگر مهدی چمران عضو شورای مرکزی جمنا، بهمن ماه در مصاحبه ای اعلام کرد که جبهه این روزها مشغول برنامه ریزی برای انتخابات مجلس سال آینده است. او در این باره می‌گوید: « جبهه مردمی  درباره اینکه با چه مکانیزم و روشی در انتخابات آتی ورود کند به نتیجه نرسیده است و رایزنی‌ها برای نحوه ورود به انتخابات آتی آغازشده است.»
 
این در حالی است که از روزهای نخست بنا نبود جمنا تنها خود را محدود به انتخابات کند. و دائم در پاسخ به این سوال که «آیا جبهه قرار است صرفا کار انتخاباتی کند؟» گفته می شد: «خیر! کار ما کار گفتمانی است». به طور مثال لطف الله فروزنده دبیر هیئت رئیسه بعد از انتخابات گفت: «جمنا تشکیلاتی برای گفتمان سازی و طرح مطالبات مردم است و فقط به برهه زمانی انتخابات اختصاص نداشت».
 
البته این موضوع مثل سایر موضوعات در جمنا با اختلاف همراه است. برخلاف فروزنده که مدعی بود بعد از انتخابات ما به کار گفتمان سازی و طرح مطالبات مردم مشغول خواهیم بود اما سیدمحمد حسینی می گوید اکنون زمان بازسازی درونی جمنا است! او در این باره می گوید: «اکنون جبهه در یک دوره بازسازی به سر می برد؛ به همین دلیل اخبار کمتری از آن منتشر می شود چون باید اقدامات اولیه بادقت و تانی صورت گیرد و این امر  نیازمند صرف وقت و زمان کافی است و باشتاب وعجله سازگاری ندارد».
 
همین هم باعث شده است که تنها کنش محسوس جمنا در روزهای بعد از انتخابات صدور چند بیانیه تسلیت برای سقوط هواپیما و سانحه سانچی و یا دعوت مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن باشد.
 
 
نه خبری از گفتمان سازی است و نه خبری از طرح مطالبات مردم و نه حتی خبر چندانی از اتفاقات درونی جمنا. حتی آنطور که سيدمحمد حسيني، عضو شوراي مركزي جمنا به ايلنا گفته است «قرار بود كه اعضاي شوراي مشورتي اين جبهه تكميل و معرفي شوند. با اين حال جلسات شوراي مشورتي ديگر برگزار نشده است». با این حال تنها خبری که از جمنا شاید منتشر شود، وعده بازگشتن برای انتخابات مجلس است؛ و معلوم نیست بازسازی درونی جمنا تا چه زمانی به طول بی انجامد و کی نوبت گفتمان سازی و طرح مطالبات مردم می رسد. اما با توجه به برخی اظهارات اعضا به نظر می رسد باید منتظر باشیم تا جمنا بار دیگر در آستانه انتخابات مجلس به مدعی اصلی برای مدیریت صحنه انتخابات تبدیل شود.
 
اگرچه تاکنون هیچ کدام از منسوبین به جمنا خبر فوت زودهنگام این جریان را اعلام نکرده اند، اما  سبحانی نیا یکی از چهره هایی  که بالقوه توانایی بالایی برای عضویت در جمنا را دارد و حتی افراد نزدیک به او مانند باهنر نیز عضو شورای مشورتی این جریان هستند، خبر از پایان کار جمنا داد. به گفته حسین سبحانی نیا فعال سیاسی که خود را اصولگرا می داند، «جمنا ساز و کاری برای انتخابات ریاست جمهوری در همان مقطع بوده و قرار نیست ادامه پیدا کند».
 
 اگرچه سبحانی نیا عضو جمنا نیست و نمی توان حرف او را موضع جمنا دانست، اما ارتباط و همراهی او با چهره هایی مانند باهنر اهمیت این سخن را روشن می سازد. از سوی دیگر در کما رفتن جمنا در ماه های اخیر نشان می دهد که جمنا مدت هاست به پایان عمر خود رسیده است ولی کسی به این زودی جرئت صدور گواهی فوت آن را ندارد. سرنوشت این روزهای جمنا خیلی زودتا قابل پیش بینی بود. شکست، عاقبت محتوم تمامی وحدت های خارج از محوریت ارزش هاست. تشکلهایی که درست در آستانه انتخابات سربرمی آورند و بعد از انتخابات هرچند جرئت اعلام پایان خود را ندارند، اما انسجام خود را از دست می دهند و عملا فرومی پاشند. تشکل هایی مانند شورای هماهنگی اصولگرایی در سال 84 و جمنا در سال 96. شکست هایی که گویا قرار نیست برای برخی از چهره های همیشه در صحنه اصولگرایی درس عبرت شود. نکته ای که لازم به ذکر است که شاید در میان برخی از اعضا جمنا افرادی نیز حضور داشته باشند که به تنهایی در مسیر گفتمان سازی و طرح مطالبات مردم عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته باشند، با این وجود شخصیت حقوقی ایجاد شده با عنوان جمنا نتوانست در عمل ادعاهای خود را محقق سازد.
 
در همین راستا مقام معظم رهبری در خصوص تشکلهای یک بار مصرف انتخاباتی در دیدار با دانشجویان می فرمایند: «تشکّلهایی هستند که مثل ظرفهای یکبار مصرف، فقط برای انتخابات به‌وجود می‌آیند؛ مصرفش فقط انتخابات است. بعضی از تشکّلها این‌جوری هستند؛ تشکّل را درست میکنند، خجالت هم نمیکشند بعضی‌ها، میگویند هم که این تشکّل را درست کردیم برای اینکه در انتخاباتِ فلان‌جا به‌دردمان بخورد. خب بابا! اینکه اهانت به دانشجو است؛ نگاه ابزاری به دانشجو، آن هم دانشجوی نخبه‌ای که حالا در یک تشکّل بنا است گرد بیاید، این اهانت به او است. مگر انتخابات چقدر قیمت دارد که انسان به‌خاطر آن، دانشجو را تحقیر کند؛ آن هم دانشجوی نخبه را. این تشکّلها را بنده اعتقادی ندارم و معتقد نیستم که اینها به نفع کشورند یا میتوانند مفید باشند برای کشور؛ [تشکیل] آنها را توصیه نمیکنیم، لکن تشکّلهایی که واقعاً اسلامی‌اند، علاقه‌مندند و در خدمت انقلاب و اسلام و آینده‌ی کشورند، میتوانند خیلی مفید باشند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *