پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
جهانگیری:

سواحل مکران می تواند مسئله بیکاری را حل کند

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 594005
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سواحل مکران می تواند برطرف کننده نیازهای کشور باشد، گفت: این سواحل می تواند مسئله اشتغال و بیکاری در کشور را حل کند.
سواحل مکران می تواند مسئله بیکاری را حل کند
به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  صبح امروز در دومین همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران، این سواحل را یکی از نقاط مهم و استراتژیک کشور برشمرد و گفت: آنچه که مهم است و مطالعات تاریخی آن را نشان می دهد هر کشوری باید از فرصت های خود در مقیاس منطقه ای، ملی و بین المللی استفاده کند. اگر فرصت منجر به ارتقاء توانمندی مادی و معنوی کشور شود، حتما آن توسعه باید توسعه پایدار و متوازن باشد.

وی افزود: تجربه نشان داده هرجا اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ظرفیت های اجتماعی کنار هم قرار گیرند، ظرفیت های جدیدی برای توسعه کشور ایجاد خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: توسعه الزاماتی دارد که باید آنها را شناخت. علاوه بر شناخت آنها باید به چالش های پیش رو نیز نگاه کرد. کشور ما کشور خشکی است وآب یکی از چالش های مهم پیش روی ماست و معنای ان قرار گرفتن در شرایط ویژه ای است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه باید با در نظر گرفتن موضوع کم آبی باشد، گفت: توسعه ایران بدون توجه به موضوعات زیست محیطی مانند آلودگی هوا نباید صورت گیرد. باید تلاش کنیم تا زمینه های نوینی برای پاسخگویی به مجموعه نیازهایی که کشور با آن رو برو هستیم، بیابیم.یکی از نیازهای ما ایجاد سالانه یک میلیون شغل است که معنای آن نیاز به الگوی جدید توسعه است.

جهانگیری با بیان اینکه سواحل مکران بعنوان یک موضوع جدید می تواند خیلی از چالش های پیش روی کشور را برطرف کند، خاطرنشان کرد: سواحل مکران می تواند بعنوان یک نقطه مهم و مورد تاکید در برنامه ششم توسعه برطرف کننده نیازهای کشور باشد. این سواحل می تواند مسئله اشتغال و بیکاری در کشور را حل کند.

وی ادامه داد: توسعه این سواحل می تواند عدالت منطقه ای و توانمندی ساکنان این مناطق را در پی داشته باشد. مردم این مناطق در کنار گنجی هستند که از ثمرات آن بی بهره هستند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در منطقه حساس خاورمیانه یکی از امن ترین کشورها است، گفت: با توسعه سواحل مکران می توان امنیت بیش از پیش کشور را رقم زد و در هم تنیدگی بین اقتصاد های کشور های منطقه را بیشتر کرد.

جهانگیری ادامه داد: معتقدیم ایران متعلق به همه ایرانیان است و فرصت توسعه برای همه اقوام ایرانی در سواحل مکران فراهم است.توسعه مکران یکی طرح سنجیده آمایش سرزمینی است.
وی با بیان اینکه در طرح سواحل مکران پیشبینی ساکن شدن یک میلیون نفر پیشبینی شده است، گفت: بخش هایی مثل صنعت، نفت و گاز قابلیت توسعه را در این منطقه دارد.

طرح توسعه سواحل مکران علاوه بر جنبه های اقتصادی، جنبه های فرهنگی و تمدنی نیز دارد. یکی از مهمترین کارهای زیربنایی در این طرح تعیین نقاطی برای توسعه بود که درمرحله اول چابهار انتخاب شد.

جهانگیری ادامه داد: توافق سه جانبه میان ایران و هند و پاکستان گام نخست برای این موضوع است که قابل تعمیم به موضوعات دیگر نیز هست. علاوه بر بنادر نیازمند امکان. ریلی بین چابهار و دیگر کشورها هستیم که در مرحله نخست راه اهن چابهار باید به زاهدان وصل شود.

معاون اول رئیس جمهور با دعوت از شرکتهای داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در سواحل مکران، گفت: شرکت های داخلی و خارجی و سرمایه گذاران بخش های مختلف اگر در طرح های توسعه ای این مناطق حضور پیدا کنند، حتما حمایت دولت را به همراه خواهند داشت.در زمینه شیلات و کشاورزی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته که مورد حمایت دولت است.

وی افزود: یکی از طرح های مهم در دست اجرا انتقال بخشی از صادرات نفتی ایران از خلیج فارس به دریای عمان و در منطقه جاسک است که مراحل مقدماتی آن در دست اجرا است.

جهانگیری با بیان اینکه شهر جاسک در آینده نزدیک به بخش ریلی متصل خواهد شد، گفت: در طرح جامع توسعه سواحل مکران پیوست های فرهنگی، اجتماعی زیست محیطی و ... در نظر گرفته شده است.

وی در پایان، گفت: کار مناسبی که باید صورت گیرد، طرح ایجاد سازمانی مناسب برای توسعه این سواحل است. تا کنون به دلیل حضور نیروهای مسلح در این مناطق محوریت با نیروهای مسلح بود که اقدامات خوبی هم صورت گرفت اما در قانون ششم توسعه تاسیس سازمانی برای توسعه این مناطق پیشبینی شده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *