کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شمس:

روش‌تربیت‌فرزندان‌بایدازحضرت‌زهرا(س) آموخته شود

6 اسفند 1396 ساعت 12:06

کارشناس علوم قرآنی گفت: رفتارها و سیره عملی حضرت فاطمه(س) مجموعه ای از الگوهاست که می تواند رفتار تربیتی ایشان برای ما باشد. پرورش روحیه ایثار و دعا برای سلامتی از نمونه هایی است که از زندگی حضرت زهرا(س) قابل بهره برداری است.


به گزارش جهان نیوز، سعید شمس کارشناس علوم قرآنی درباره بعد تربیت فرزندان در شخصیت حضرت فاطمه(س) گفت: بانوی بزرگوار اسلام یک شخصیت معصوم هستند، تنها کسی می تواند برای افراد الگو باشد که از عصمت برخوردار باشد.

حضرت زهرا(س)
وی در همین راستا افزود: بهترین الگو برای یک مادر جهت شیوه تربیتی، حضرت فاطمه (س) است. همچنین با توجه به این که حضرت در دامان شخصیتی مثل پیامبراسلام(ص) تربیت پیدا کرده اند، می توانیم بگوییم که ضرورت زیادی دارد زندگی این بانوی بزرگ را بررسی کرده و ببینیم چگونه فرزندان خود را تربیت کرده و ما نیز آن گونه عمل کنیم که این مساله را سیره اهل بیت می نامیم.

این کارشناس علوم قرآنی درباره الگو پذیری از سیره تربیتی اهل بیت اظهار کرد: باید نگاه کنیم که سیره تربیتی اهل بیت(ع) برای تربیت فرزندان خود چه بوده است. در مورد مادران بارزترین و شاخص ترین الگو، شخصیت حضرت فاطمه (س) است. درست است که ایشان عمر بسیار کوتاهی داشتند اما در طول عمر کوتاه با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو شدند که هر کدام درس زندگی است. بیشتر کتاب ها تنها به یک بعد از شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته اند و به تربیت فرزندان پرداخته نشده است.

شمس ادامه داد: اگر بخواهیم یکی از رفتارهای تربیتی بانوی بزرگوار اسلام را مثال بزنیم آن، دعا کردن حضرت زهرا(س) است یعنی به فرزندان یاد داده اند "الجار ثم الدار" یعنی اول برای همسایه دعا کنید بعد برای خودمان، که این مسئله به موضوع حق و حقوق همسایه در دین بر می گردد. به عبارتی به فرزندان یاد می دهد که ابتدا برای دیگران و کسانی که حقی بر گردن ما دارند دعا کرده و به آن ها رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به ماجرای فقیر، مسکین و اسیر که حضرت فاطمه(س) به آن ها رسیدگی کرد توضیح داد: فقیر، مسکین و اسیر به درب خانه حضرت زهرا(س) آمدند. در آن زمان یکی از فرزندان ایشان مریض شده بودند، برای شفای او نذر کردند که اگر خوب شد سه روز روزه بگیرند. ماجرایی که در آیه 8 سوره دهر با عبارت "وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي‏ حُبِّهِ مِسْکيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً" آمده است. "و غذایى را که از شدّت احتیاج ، آن را دوست مى داشتند ، به مسکین و یتیم و اسیر عطا کردند" . اشاره به همین روش تربیتی حضرت زهرا(س) به کودکانش است.

حضرت زهرا(س)
این کارشناس علوم قرآنی درباره نامگذاری فرزندان در زندگی حضرت زهرا(س) بیان کرد: وقتی این شخصیت بزرگوار می خواهند برای فرزندان نام بگذارند از حضرت علی (ع) پیشی نگرفتند و موضوع را با ایشان در میان گذاشتند. امیرالمومنین نیز بر پیامبر اسلام(ص) پیشی نگرفتند و فرمودند باید با رسول خدا(ص) موضوع را در مطرح کرده و نامی که ایشان فرمودند بگذاریم، اما نام ها در ادامه از سوی خدا توسط جبرئیل برایشان نازل می شود.

شمس خاطرنشان کرد: رفتارها و سیره عملی حضرت فاطمه(س) مجموعه ای از الگوهاست که می تواند رفتار تربیتی ایشان برای ما باشد. پرورش روحیه ایثار و دعا برای سلامتی از نمونه هایی است که از زندگی حضرت زهرا(س) قابل بهره برداری است.

منبع:میزان


کد مطلب: 593976

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/593976/روش-تربیت-فرزندان-بایدازحضرت-زهرا-س-آموخته-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com