جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نبرد اتحادیه اروپا و روسیه برای نفوذ در بالکان

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 593975
رئیس کمیسیون اروپایی در آستانه سفر به منطقه بالکان تاکید کرد سرمایه‌گذاری در ثبات و رفاه غرب بالکان به معنای سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت و آینده اتحادیه اروپای آنهاست.
نبرد اتحادیه اروپا و روسیه برای نفوذ در بالکان
به گزارش جهان نيوز، روسیه سالیان سال است برای نفوذ در جنوب شرق اروپا با استفاده از صربستان به عنوان پایگاهی برای ایجاد یک رابطه دوستانه مقرون به صرفه در یک قاره متخاصم تلاش کرده است. اتحادیه اروپا نهایتا در حال پس زدن است. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی از امروز (یکشنبه) تور هفت کشوری به بالکان را آغاز می‌کند تا استراتژی جدید اتحادیه اروپا به سمت شرق را تقویت کند.
 
روسیه عمدتا تلاش دارد تا کشورهای غرب بالکان شامل آلبانی، بوسنی، مقدونیه، مونته‌نگرو، کوزوو و صربستان را از پیوستن به ناتو منصرف کند. اما مسکو همچنین تلاش دارد تا مانع پیوستن آنها به اتحادیه اروپا شود.

اتحادیه اروپا چشم‌انداز عضویت را به عنوان یک انگیزه برای اصلاحات در منطقه ناآرام بالکان در نظر می‌گیرد که با جنگ دهه ۹۰ میلادی از هم متلاشی شد. استراتژی توسعه آن صربستان و مونته‌نگرو را در موقعیت الحاق قرار داد و این در صورتی است که اتحادیه اروپا درهایش را به روی اعضای بیشتر باز کند.

صربستان یکی از اهداف اصلی فعالیت‌های ضد غرب مسکو در اروپاست چرا که دو کشور روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی دارند. کرملین به شدت نگران از دست دادن متحدش است و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در سفر به صربستان مکررا تاکید کرد عضویت در اتحادیه اروپا چندان مناسب نیست.

لاوروف همچنین هشدار داد درخواست‌های مکرر اتحادیه اروپا از صربستان برای منطبق کردن سیاست خارجی‌اش با این نهاد به عنوان یکی از مولفه‌های عضویت و تحریم روسیه، همان اشتباهی است که غرب با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای انتخاب میان آن و روسیه مرتکب شد.

بوسکو جاکسیچ یک تحلیلگر سیاسی صرب معتقد است روسیه مرتبا نگران می‌شود زیرا آنها متحدانشان در بالکان را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند. جاکسیچ با اشاره به الحاق شبه‌ جزیره کریمه به روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان روس‌گرا در شرق اوکراین گفت:مشخص نیست آنها برای حفظ منافعشان در اینجا تا کجا پیش بروند اما طبق آنچه آنها در اوکراین انجام داند، می‌توان گفت که آنها مایلند خیلی جلو بروند.

لاوروف همچنین گفت اروپا با شرایط ناسالمی روبروست و دلیل آن توسعه ناتو به سمت شرق است. مونته‌نگرو سال گذشته به رغم مخالفت شدید مسکو به این سازمان نظامی غربی پیوست. او از بلگراد بابت حفظ بی‌طرفی نظامی و امتناع از پیوستن به ناتو تقدیر کرد. لاوروف گفت: ما معتقدیم این شرایط یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث تضمین ثبات در بالکان و در کل قاره اروپا می‌شود.

نگرانی‌های زیادی در غرب وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه با مسلح کردن صربستان به هواپیما و تانک از این متحدش برای تنش‌آفرینی در بالکان استفاده می‌کند و همزمان روی بی ثبات کردن بوسنی، مونته‌نگرو و مقدونیه کار می کند.

رئیس کمیسیون اروپایی پیش از سفرش به بالکان گفت: "سرمایه‌گذاری در ثبات و رفاه غرب بالکان به معنای سرمایه‌گذاری در امنیت و آینده اتحادیه خودمان است." به تور یونکر به بالکان که امروز با سفر به مقدونیه آغاز می‌شود و با نشست اول مارس اتحادیه اروپا در بلغارستان به اتمام می‌رسد، به چشم تازه‌ترین تلاش اتحادیه اروپا برای مقابله با عمق نفوذ روسیه نگاه می‌شود.

منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *