پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

استارت دوباره لودرها در بافت تاریخی شیراز

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 593942
لودرها دوباره در بافت تاریخی شهر شیراز دست به کار شدند تا باقی مانده تاریخ این شهر را با خاک یکسان کنند.
استارت دوباره لودرها در بافت تاریخی شیراز
به گزارش جهان نيوز، لودرها بار دیگر در بافت تاریخی شهر شیراز به راه افتاده اند تا معدود خانه های تاریخی باقی مانده این شهر را نیز با خاک یکسان کنند. قصه تخریب بافت تاریخی شیراز حالا برای خود پرونده قطور شده است. این بار خانه های تاریخی  سلیمی و منتصری که به دوره قاجار و زندیه بر می گردند و هر دو نیز ثبت ملی شده بودند، تخریب شدند. 

این دو اثر ثبت ملی در حالی تخریب شده اند که هنوز مشخص نیست عوامل تخریب در شهر شیراز چه کسانی هستند و چطور اقدام به تخریب خانه های ثبت ملی می کنند. سازمان میراث فرهنگی نیز طی ده سال گذشته از شروع تخریب بافت تاریخی شیراز هنوز نتوانسته اقدام جدی درباره این تخریب ها انجام دهد و آنها را متوقف کند.

واکنش سازمان میراث فرهنگی
سازمان میراث فرهنگی که سالهاست با چالش تخریب بافت تاریخی شهر شیراز روبروست، این بار نیز به جای حضور مسئولان در شیراز و بررسی وضعیت این تخریب ها به انتشار یک اطلاعیه کفایت کردند. در این اطلاعیه آمده است: صیانت و پاسداشت از میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی کشور علاوه‌بر آن‌که رسالت و مأموریت ذاتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است یک مسئولیت اجتماعی است تا نسبت به نگهداری این بنیان‌های فرهنگی هویت‌بخش اقدام نمایند. بار دیگر خبر تخریب دو خانه در یکی از ارزشمند‌ترین بافت‌های تاریخی کشور در استان فارس شهر شیراز جامعه فرهنگی به‌ویژه دوستداران میراث‌فرهنگی را متأثر کرد. خانه‌های تاریخی سلیمی به شماره ثبت 8998 مورخ 10 خرداد 1382 و منتصری به شماره ثبت ملی 8975 مورخ 10 خرداد 1382 به‌عنوان دو اثر تاریخی قاجاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند. این خانه‌ها طی سال‌های گذشته به‌دست مجری طرح توسعه آستان مقدس شاه‌چراغ از مالک خصوصی خریداری شده بود. شب گذشته و علی‌رغم ممانعت یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با ماشین‌آلات سنگین تخریب شد. این اولین باری نبود که این مجری به‌بهانه توسعه چنین آثاری را تخریب می‌کند و متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های قانونی قبلی بار دیگر این اتفاق به وقوع پیوست.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: هر چند طی سال‌های گذشته و پیرو تخریب‌های پیشین در بافت تاریخی شیراز به مالکان این آثار تذکر داده شده بود، اما برنامه‌های مرمتی این سازمان با ممانعت مالکان روبه‌رو شد و هم‌اکنون شاهد تخریب سازمان‌دهی‌شده بناهای تاریخی هستیم که تبعات منفی آن بیش از منفعت‌های مادی متصور آن است. اگرچه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طبق وظیفه ذاتی همواره در صیانت و پاسداری از این آثار ارزشمند پیشگام بوده و علی‌رغم عدم همراهی برخی دستگاه‌ها در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است، لذا پاسداری از این آثار ارزشمند نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی به‌ویژه مالکان محترم آثار تاریخی است. این سازمان ضمن محکوم کردن این اقدام اشتباه، از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری‌های لازم را نیز به‌عمل خواهد آورد.

واکنش فعالان میراث فرهنگی فارس
فعالان میراث فرهنگی استان فارس نیز پس از این تخریب ها با انتشار بیانیه ای به ادامه تخریب تاریخ شیراز اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است: دو اثر ارزشمند که میتوانست مرمت شود، احیا شود و به جاذبه گردشگری تبدیل شده و سال ها ادامه حیات دهد امروز به دست های نامرئی تخریب سپرده شد تا تاریخ این دو بنا زیر خروار خاک مدفون گردد. متاسفانه با تمام تلاش هایی که در جهت معرفی، نگهداری و احیا بافت تاریخی شیراز می شود هنوز شاهد تخریب های دلخراش این بافت و خانه های ثبتی هستیم. کوچه پس کوچه های بافت تاریخی ریشه هویت ماست که در حال خشکانیده شدن است و ما روز به روز نا امید تر از دیروز می شویم چرا که هرچه تلاش می کنیم و با جان و دل این آثار و هویت ارزشمند را معرفی می کنیم هنوز نتوانستیم بعضی عزیزان را متقاعد کنیم که تیشه به ریشه می زنند.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *