کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لیبرال‌هاو تکنوکرات‌ها، جهادسازندگی‌را منحل‌کردند

6 اسفند 1396 ساعت 5:54

برنامه ثریا با موضوع «جای خالی تجربه جهاد سازندگی و نقش مردم در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» روی آنتن شبکه یک سیما رفت.


به گزارش جهان نیوز؛ برنامه ثریا به بهانه چهارمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری با موضوع «جای خالی تجربه جهاد سازندگی و نقش مردم در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» روی آنتن شبکه یک سیما رفت و بر آن شد تا به ظرفیت‌های مردمی و فراموش‌شده احیای تولید داخلی، معرفی الگوی جهاد سازندگی به عنوان مدل موفق و مناسب در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نمونه‌های موفق تولید و کارآفرینی بپردازد.

مهمانان این هفته برنامه سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه و فرمانده سابق بسیج مستضعفین، حامد والی‌زاده‌مرادی زنبوردار نمونه لرستانی و تولیدکننده ژل رویال از زنبور عسل و دکتر خدایی رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بودند.

مهمترین محورهای این برنامه به شرح زیر است:
الگوی جهاد سازندگی حلقه مفقوده تحقق اقتصاد مقاومتی است
هر فشار به انقلاب اسلامی خالق نیروی جدیدی است
سردار نقدی: لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها، جهاد سازندگی را منحل کردند
مدل جهاد سازندگی را داریم اما اعتقاد به آن را در مدیریت‌ها نداریم
مسؤولان لیبرال و تکنوکرات جهاد سازندگی را منحل کردند
بسیج به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های نهفته و مغفول و عدم تصدی‌گری و فعال کردن و آموزش مردم است
با مسؤول برج عاج‌نشین که حقوق نجومی می گیرد، محال است بتوانیم کار جهادی در اقتصاد انجام دهیم
با احیای جهاد سازندگی مردم را تشویق به مطالبه منطقه نمونه جهادی کنیم
از 117 میلیون تن محصولات کشاورزی نزدیک به 35 میلیون تن ضایعات داریم
صنایع تبدیلی کوچک روستایی ضایعات را تبدیل به ثروت می‌کند
  
پیش از آغاز گفت‌وگو دقایقی از گزارش تصویری پرورش جلبک تک‌سلولی آرتمیا برای تولید سوخت زیستی در چابهار و ظرفیت‌های بکر این منطقه در تولید محصولات منحصر به فرد پخش شد.

مقصودی، مجری برنامه تأکید کرد: الگوی جهاد سازندگی حلقه مفقوده اقتصاد فعلی ماست و سردار نقدی در بسیج سازندگی بخش‌هایی از آن را احیا کرد.


وی از نقدی پرسید که عملکرد شما در بسیج سازندگی چه بود و آیا با روش‌های مرسوم و نگاه تکنوکراسی مسؤولین در اقتصاد مقاومتی به نتیجه خواهیم رسید؟

*بسیجی‌ها هوشمندند و چشم به دهان رهبرشان دوخته‌اند
نقدی به عنوان مقدمه پاسخ گفت: بسیجی‌‌ها هوشمندند و به دهان رهبر دانشمندشان که با مشورت متخصصین، خبرگان و کارگزاران تراز اول و دلسوزان مملکت و تجربه 39 ساله حکومت‌داری سخن می‌گوید چشم می‌دوزند و حرف‌های ارزشمند ایشان را در هوا می‌قاپند و به عرصه اجرا می‌آورند.
وی بیان کرد: زمانی که مدل‌های جدید تحریم‌ها مطرح شد، متأسفانه بعضی از دولتمردان ما در دولت قبلی گفتند ما در شعب ابی‌طالب هستیم. مقام معظم ولایت جوابشان را دادند که ما در فتح و خیبریم و در شعب ابی‌طالب نیستیم و راهکار عبور از موانع ایجادشده توسط دشمن را به‌روشنی تبیین فرمودند.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه به ویژگی مهم بسیج اشاره کرد و افزود: در بسیج قشرهای مختلف از اساتید، دانشگاهیان، مهندسان و پزشکان گرفته تا روحانیون حضور دارند و با مشورت متخصصین بسیجی دریافتیم راهکارهای ارائه شده توسط رهبری کاملاً عملی و قابل اجراست، بنابراین همان موقع طرح مفصلی را از واقعیت‌ها، فرصت‌ها و موانع موجود، عبور از موانع، بی‌خاصیت کردن تحریم‌ها و تسلط بر اقتصاد کشورمان در آوردیم.
وی در ادامه یادآور شد: آن طرح را طی دو جلسه همراه با سردار جعفری برای رئیس‌جمهور دولت دهم و پنج تن از اعضای اقتصادی کابینه شرح دادیم و حاضران بعضی با قوت بیشتر و برخی کمتر تأیید کردند و کسی رد نکرد اما اجرایی نشد.

*از دل مقاومت اقتصاد شکوفا و توانمندی بیرون خواهد آمد
فرمانده سابق بسیج مستضعفین تصریح کرد: از هر فشاری که به انقلاب اسلامی آوردند تجربه و نیروی جدیدی از دل انقلاب اسلامی خلق شد، نظیر قوی‌ترین نیروی دفاعی منطقه و یکی از قوی‌ترین نیروهای مسلح جهان هستیم که از دل دفاع مقدس در آمده است یا دستگاه امنیتی بسیار قدرتمندی داریم که از دل ترورهای اول انقلاب و ناامنی‌های ایجادشده توسط دشمن شکل گرفته است. یا با جنگ شهرها نیروی موشکی ما متولد شد.
وی یادآوری کرد: از دل مقاومت، استفاده از همان الگوها و راهکارها و پیاده کردن آنها اقتصاد بسیار شکوفا و توانمندی بیرون خواهد آمد.
مقصودی توضیح داد: حضرت امام (ره) نهادهای انقلابی همچون بسیج را ساختند که هنوز الگوبرداری می‌شود و مدل حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی، مقاومت مردمی یمن و ... شکل می‌گیرند و همه اذعان می‌کنند منطقه تحت تأثیر انقلاب اسلامی است. همچنین مدل موشکی، هسته‌ای و علمی ما همگی الگو هستند.

جریان تکنوکرات الگوی جهاد سازندگی را شهید کردند و نگذاشتند ادامه یابد
وی اضافه کرد: متأسفانه در زمینه اقتصادی به‌جای مدل «منطقه آزاد» الگوی مناسبی را معرفی نکرده‌ایم، در حالی که جهاد سازندگی را داریم که اوایل انقلاب حرکت‌های بزرگی را در کشور ایجاد کرد، ما نتوانستیم مدل جهاد سازندگی را بازتولید کنیم و جریان تکنوکرات آن را شهید کردند و اجازه ندادند ادامه یابد.
مجری برنامه اظهار کرد: مدل امروزی جهاد سازندگی به‌قدری باید در باور مردم بنشیند که وقتی یکی از مسؤولین دولتی و رئیس‌جمهور به جایی می‌رود مردم به‌جای شعار «رئیس‌جمهور دلاور/ منطقه آزاد بیاور» بگویند «رئیس‌جمهور دلاور/ منطقه نمونه جهادی بیاور».
وی تصریح کرد: منظور از منطقه نمونه جهادی جایی است که همه زنجیره‌های تولید آن از تولید تا صادرات آن شکل گرفته و فعال باشد، در حالی که دستاورد منطقه آزاد برای بومی‌ها دربان و نگهبان شدن سرمایه‌داران تهرانی، اصفهانی و ... بوده است و این مناطق به دروازه واردات تبدیل شده اند.
مقصودی گفت: چرا مدل امروزی جهاد سازندگی را نداریم؟ باید از چه کسی مطالبه کنیم؟ اقتصاد مقاومتی با نگاه لیبرال تکنوکرات محقق نمی‌شود و بچه‌های انقلابی‌مان باید مدل‌سازی می‌کردند.

نقدی در خصوص گفته آخر مقصودی بیان کرد: ما این مدل را داریم اما اعتقاد به آن را در مدیریت‌ها نداریم. دنیا شاهد شکست دو الگوی سوسیالیستی و کاپیتالیستی و لیبرالیستی در اقتصاد و جنبه‌های مختلف هست. رئیس‌جمهور امریکا که نفت عربستان را چپاول و ملت‌ها را غارت می‌کند و با زور سازمان‌های جاسوسی اسلحه به کشورهای مختلف می‌فروشد، اذعان دارد در هر شهر امریکا 45 درصد مردم فقیرند. آمریکا 20 هزار میلیارد دلار بدهی دارد و چند روز پیش یکی از مقامات کاخ سفید پیش‌بینی کرد تا سال 2030 رقم بدهی امریکا به 30 هزار میلیارد دلار یعنی 101 درصد تولید ناخالص ملی می‌رسد.

*راهکار سوم برای دنیای امروز دولت اسلامی و اقتصاد مردمی است
وی راهکار سوم را دولت اسلامی و اقتصاد مردمی دانست و اظهار کرد: البته بعضی‌ها دوست دارند تعبیر اقتصاد سرمایه‌داری را با اقتصاد مردمی یکی کنند، وقتی صحبت از مردمی کردن اقتصاد می‌شود آنها سراغ خصوصی‌سازی می‌روند.
مقصودی اضافه کرد: منظورشان اختصاصی کردن اقتصاد است.
نقدی تأکید کرد: در اقتصاد اسلامی همه مردم مشارکت دارند، همان‌طور که در دفاع مقدس همه مردم نقش داشتند.
مقصودی تصریح کرد: ما کارهای کوچکی انجام داده‌‌ایم اما الگوی درستی را به مردم معرفی نکرده‌ایم.
نقدی گفت: در حال حاضر ما مدل کاملی داریم اما بدان بها نمی‌دهیم، چراکه تصورمان از مدیریت اقتصادی غلط است.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا این مدل اجرا شده است؟» اظهار کرد: این مدل اجرا شده است و ما آن را اجرا نکرده‌ایم، بلکه خود مردم اجرا کرده‌اند. شهری مثل ممقان بیکار ندارد. شهر سردرود در نزدیکی تبریز ده برابر جمعیتش شغل ایجاد کرده است.

دولت اشتغال را در کارخانه‌ها و پروژه‌های بزرگ می‌بیند
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه اظهار کرد: کار دولت مردمی این است که این مدل‌های موفق را بگیرد و در نقاط مختلف پیاده کند اما دولت چنین تصوری ندارد و اشتغال را در کارخانه‌ها و پروژه‌های بزرگ می‌بیند.
مقصودی افزود: باید به اقتصاد مقاومتی فراتر از دستگاه‌های دولتی نگاه کرد و نباید به دولت امید جدی داشت. دولت در این چهار پنج سال تمام تلاشش را کرده است. اما سخنگوی کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در همایش اقتصاد مقاومتی در چهارسالگی ابلاغ سیاست‌ها گزارش داد، این سیاست‌ها تاکنون 18 درصد اجرا شده است، بنابراین کارنامه دولت‌ها مشخص است و مردم قضاوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اینکه نباید به دولت امید جدی بست به این معنا نیست که اجرای اقتصاد مقاومتی توسط دولت را پیگیری و مطالبه نکنیم اما باید اتفاقات دیگری بیفتد و جریان‌ها و نهادهای دیگری پای کار بیایند.
نقدی تأکید کرد: طرح‌هایی که بسیج مطرح کرد، شدنی، علمی، حساب‌شده، مستدل، قابل اجرا و برگرفته از تجربه‌های میدانی مردم است.

طرح‌های اشتغال‌زایی بسیج را دولت‌های مختلف شنیدند اما توجهی نکردند!
وی اظهار کرد: بسیج طرح‌ها را به دولت دهم ارائه کرد، اما اجرایی نشد. به دولت یازدهم هم ارائه شد و اهمیتی ندادند. حضرت آقا دو بار در فرمایش‌هایشان فرمودند بروید و استفاده کنید، اما کاری صورت نگرفت. در این میان بسیج با همان بضاعتی که داشت ننشست و برای ایجاد امید در دل مردم وارد عمل شد. دولت با در دست داشتن سرنخ‌های اقتصادی، امتیازدهی‌ها و مقررات‌ می‌تواند تحولات بزرگ و وسیعی را ایجاد کند.

لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها جهاد سازندگی را منحل کردند
مقصودی بیان کرد: کارهایی که بسیج سازندگی کرد جرقه‌هایی از بازتولید جهاد سازندگی اول انقلاب بود، اما هنوز خیلی کار داریم تا یک جریان و مدل شکل بگیرد.
نقدی در تأیید گفته مقصودی خاطرنشان کرد: حضرت امام (ره) اوایل انقلاب برای کار مردمی اقتصادی و سازندگی جهاد سازندگی را تأسیس کردند، منتهی مسؤولینی که بیشتر تفکر لیبرالی و تکنوکراتی در آنها نافذ است جهاد سازندگی را منحل کردند.
مقصودی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با وجود التزام به مردم‌سالاری دینی به انحلال جهاد سازندگی اعتراض کردند.
نقدی با تأیید گفته مقصودی اشاره کرد: آنها می‌خواستند سپاه را هم در ارتش ادغام کنند، اما چون در حیطه اختیارات خاص رهبری بود نتوانستند.
وی افزود: رهبری نگذاشتند چراغ جهاد سازندگی خاموش شود و فرمانی را صادر کردند تا پس از تعطیلی جهاد سازندگی بسیج سازندگی تشکیل شود.
در ادامه برنامه دقایقی از مستند «قله‌های غریب» در باره پرورش ژل رویال توسط زنبوردار موفق لرستانی در سالن سربسته برای اولین بار در آسیا به عنوان یکی از نمونه‌های موفق کار اقتصادی مردمی و تولید داخلی و ظرفیت‌های قابل توجه این عرصه پخش شد.
والی‌زاده‌مرادی در خصوص فعالیتش گفت: پروژه تولید ژل رویال را بدون دریافت حمایتی از هیچ ارگان و سازمانی با کمک دو تن از دوستانم و از طریق آموزش‌های جهاد کشاورزی و اعضای تعاونی با هزینه شخصی آغاز کردم.
وی افزود: در چین سه شرکت تولیدکننده ژل رویال وجود دارد که سودشان چند برابر درآمد ناخالص نفت ایران است.
والی‌زاده‌مرادی در پاسخ به این سئوال که «با آوردن کندوها به سوله زنبورها چگونه تغذیه می‌کنند؟» توضیح داد: آنچه برایمان اهمیت داشت تخم‌ریزی زنبور عسل بود و گرده گل و شهد برای تغذیه زنبور عسل نیاز داشتیم. در فصولی که گل بود زنبورها از پنجره‌های سوله به دشت می‌رفتند و در فصولی که طبیعت همکاری نمی‌کرد گرده گل و شهد را دستی می‌دادیم.
زنبوردار نمونه به دو اشکال سوله خود اشاره کرد و افزود: استفاده از کولرهای آبی در فصل گرما با افزایش رطوبت سوله مشکلاتی را ایجاد کرد. دیگر اینکه سوله اجاره شده قبلاً مرغداری بود آلودگی‌های مرغداری روی کندوها اثر گذاشت.
وی پیرامون قدمت زنبورداری در استان لرستان خاطرنشان کرد: اولین آثار باستانی مکشوفه زنبور عسل دنیا متعلق به لرستان عهد مفرغ و حکاکی زنبور روی آن است که متأسفانه در موزه‌های اروپا نگهداری می‌شود.
تولیدکننده ژل رویال از زنبور عسل با اشاره به سوره نحل بیان کرد: زهر از جمله تولیدات ارزشمند زنبور عسل است. زهر زنبور عسل در اروپا به صورت آمپول در آمده است و کاربردهای دارویی برای درمان روماتیسم، واریس، آلرژی و ... دارد. هر سه کندو در روز می‌توانند یک گرم زهر بدهد.
وی یادآور شد: در آلمان هر گرم زهر زنبور عسل 300 تا 400 یورو را خریده و تبدیل به دارو و چند برابر قیمت به خود ما فروخته می‌شود اما از ایران نمی‌خرند،. غیر از مسائل سیاسی ما دستگاه و برگه آنالیز برای زهر زنبور عسل نداریم.
والی‌زاده‌مرادی گفت: ما مصداق عینی اقتصاد مقاومتی هستیم که با بودجه شخصی توانستیم طرح‌هایمان را عملیاتی کنیم و منتظر حمایت دولت هم نماندیم.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا گرفتن زهر از زنبور عسل موجب مرگ زنبور نمی‌شود؟» اظهار کرد: با وجودی که یکی از خواص زنبور عسل این است که به محض نیش زدن برای اینکه آلودگی‌های خونی انسان‌ها را همدیگر انتقال ندهد می‌میرد، اما دستگاه کوچک گرفتن زهر زنبور عسل با سطحی شیشه‌ای و چند سیم برق ضعیفی را به زنبور می‌دهد و موجب مرگ او نمی‌شود و با ایجاد شوک زنبور زهر خود را به شیشه می‌ریزد.
مقصودی اضافه کرد: پس همه زنبورداران ما می‌توانند در کنار فروش سایر محصولات زهر زنبور عسل را هم بفروشند.
والی‌زاده‌مرادی در تکمیل اظهار مقصودی مطرح کرد: مشروط به اینکه بازار فروش آن و برگه‌های آنالیز زهر زنبور عسل و سایر مسائلش فراهم شود.
وی به یکی از مشکلات زنبورداران اشاره کرد و گفت: داروهای چینی ضد کنه واروآ مثل کومافوس و فابکوزین که توسط دلال‌ها وارد کشور می‌شوند با وجود از بین بردن آفت نامبرده تا ده سال در کندو می‌ماند، در حالی که بوی زهر زنبور عسل این آفت را از بین می‌برد و می‌توان به‌طور ارگانیک با این آفت مبارزه کرد.
زنبوردار موفق ضمن معرفی برخی از فرآورده‌های زنبورداران و خواص آنها در خصوص ژل رویال بیان کرد: ژل رویال شیره مغز زنبور سه تا دوازده روزه است و 72 نوع بیماری را درمان می‌کند. در درمان ام.اس، ناتوانی‌های جنسی، مشکلات پروستات و افزایش قدرت باروری مؤثر و ماده‌ای انرژی‌زاست و برای کسانی که شیمی‌درمانی می‌کنند مفید است. از بین برنده هر نوع تومور و مانع رشد تومورهای سرطانی در بدن است.
وی هر گرم ژل رویال را 15 تا 25 هزار تومان مطرح کرد و توضیح داد: 50 گرم آن را با یک کیلوگرم عسل مخلوط می‌کنند و مصرف یک قاشق مرباخوری این مخلوط قبل از صبحانه و یک قاشق مرباخوری قبل از خواب بسیار مفید است.
مقصودی در خصوص قیمت ژل رویال اضافه کرد: یک کیلوگرم ژل رویال بین 15 تا 25 میلیون تومان است.
والی‌زاده‌مادی در خصوص اینکه گفته می‌شود عسلی که شکرک بزند تقلبی است، تفصیل کرد: هر چه خلوص عسل بالا باشد بعد از مدتی در اثر تغییر ناگهانی دما چیزی شبیه پودر شکر آسیاب شده در آن ته‌نشین می‌شود که زنبورداران به آن رُس و عوام بدان شکرک می‌گویند. در اروپا به آن کِرِم عسل می‌گویند و در عسل درمانی چنین عسلی استفاده می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا عسل طبیعی فاسد می‌شود؟» خاطرنشان کرد: عسل طبیعی اصلاً فاسد نمی‌شود، اما به علت خاصیت اسیدی‌اش اگر بدان آب برسد ترش می‌شود.
تولیدکننده ژل رویال از زنبور عسل گرده گل را در درمان آلرژی، بیماری‌های پروستات، افزایش گردش خون و میگرن مؤثر دانست و در خصوص نحوه گرده‌گیری شرح داد: تله‌ای در ورودی زنبور می‌گذاریم و مازاد نیاز گرده گل آنها را می‌گیریم.
وی پیرامون کندوهای داخل سوله اعلام کرد: ما برای تولید ژل رویال آنها را در سوله نگه می‌داریم و برای تولید عسل چندین کوچ انجام می‌دهیم. ضمن اینکه برنامه‌های تحقیقاتی را هم دنبال می‌کنیم.
زنبوردار نمونه لرستانی در خصوص تشخیص عسل تقلبی از طبیعی اشاره کرد: این امر کار عوام نیست. یا باید برگه آنالیز آزمایشگاهی داشته باشند یا از زنبوردار مطمئن خریداری کنند.

*لزوم ایجاد حلقه اتحاد بین صنعت زنبورداری، طب سنتی و بخش کشاورزی و گیاهان دارویی
وی گفت: ما چندین برنامه داریم که طرح‌هایشان به دولت ارائه شده است. یکی از آنها ایجاد حلقه اتحاد بین صنعت زنبورداری، طب سنتی و بخش کشاورزی و گیاهان دارویی است. وقتی زنبور به مزارع گیاهان دارویی برده شود عسل تولیدی خواص دارویی هم خواهد داشت.

مقصودی اضافه کرد: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند زنجیره تولید تا صادرات آن شکل بگیرد صنعت زنبورداری و تولید عسل و سایر فرآورده‌هاست تا به کشورهای همسایه و اروپایی صادر کنیم. سردار نقدی! در این خصوص چه کارهایی انجام داده‌اید؟
نقدی توضیح داد: یکی از طرح‌هایی که در بسیج اجرا کردیم در زمینه عسل است. در سه سال اخیر با افزایش واحدهای تولیدی بر اساس آمارهای دولت 9.3 درصد تولید افزایش یافته است. بسیج به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های نهفته و مغفول و عدم تصدی‌گری و فعال کردن و آموزش مردم در فروش و بازاریابی است. در این صورت با زنبورداران زیادی که در کشور داریم معادل درآمد حاصل از فروش نفت سود سرشاری به دست می‌آید.
وی در خصوص یکی از راه‌های کاهش وابستگی به دلار و خرید از خارج پیشنهاد داد: ما 500 هزار چاه قانونی و 300، 400 هزار چاه غیر قانونی در کشور داریم و اگر در مورد 10 درصدشان در مسیر آب از چاه به مزارع استخرهای پرورش ماهی احداث شود تولید شیلات ایران دو برابر می‌شود. ضمن اینکه این کار هزینه‌ای ندارد، چون احداث چاه هزینه اصلی است که فرد قبلاً هزینه کرده است و از طرفی سرمایه‌اش به سرعت برمی‌گردد.
فرمانده سابق بسیج مستضعفین مطرح کرد: بسیج به صاحبان 7400 حلقه چاه برای احداث استخر پرورش ماهی کمک کرد و بقیه منتظر دریافت تسهیلات از بسیج نشدند و خودجوش با آموزش از احداث‌کنندگان استخرها دست به این کار زدند.
وی آمار داد: در نتیجه همین فعالیت بسیج ماهی گرمابی 19.7 درصد و سردابی 7.3 درصد افزایش تولید پیدا کرد.
مقصودی گفت: هدف ما در برنامه کامل کردن مدل زنجیره‌ها از تولید تا صادرات است. با وجودی که بسیج تولید ماهی گرمابی و سردابی را افزایش داد، اما مسئله دیگر بازار فروش این تولیدات در داخل و خارج است. در کشورمان دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی که بن خرید به کارکنانشان می‌دهند یا نهادهای نظامی برای تهیه غذای سربازان و دانشگاه‌ها برای تهیه غذای دانشجویان از تولیدات داخلی خریداری کنند تا بازار مصرف تضمین‌شده پیدا کند.

جای قزل‌آلای ایرانی در روسیه خالی است
وی افزود: در خصوص صادرات هم در مستند روسیه نشان دادیم دو سال پیش در حالی که قیمت ماهی قزل‌آلا در کشورمان کیلویی 12 الی 13 هزار تومان بود، در روسیه 30 هزار تومان بود که با افزایش روبل به 40 هزار تومان هم رسیده است، اما به علت کامل نشدن حلقه‌های زنجیره تولید تا صادرات جای قزل‌آلای ایرانی در روسیه خالی است.
مجری برنامه توضیح داد: ما نیاز به چنین مدلی از تولید و بازار مصرف داخلی و صادرات داریم.
والی‌زاده‌مرادی یکی از مشکلات را اعطای تسهیلات به افراد مطرح کرد و افزود: تسهیلات به تعاونی‌های زنبورداری و به افراد آموزش داده شود و خرید تضمینی محصولات صورت بگیرد. در این صورت در بخش زنبور عسل می‌توانیم اشتغال‌زایی داشته باشیم.
نقدی با تأیید گفته والی‌زاده مرادی تأکید کرد: اصرار ما بر همین قضیه بوده و این پیشنهاد کاملاً صحیح، عملیاتی و سرعت‌بخش به کارهاست، اما به خاطر ناملایمات اداری عملی نشده است.
در ادامه برنامه گزیده‌ای از مستند «گردون همت» ساخته مرتضی مقدس که در بخش اقتصاد مقاومتی و ملت قهرمان هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد راجع به صنعت موفق نخودچی ممقان پخش شد.
چیوایی تأکید کرد: چنانچه قصد شروع فعالیت اقتصادی دارید برای مشورت با و طرح سؤوالاتتان از بسیج سازندگی به شماره 09102770519 در شبکه‌های اجتماعی پیام بدهید.
مقصودی در خصوص ویژه‌برنامه شش‌سالگی ثریا خاطرنشان کرد: به ویدئوهای یکی دو دقیقه‌ای مردم اعم از پیشنهادی، انتقادی و... به قید قرعه جوایزی اعطا خواهد شد.
وی خطاب به خدایی در خصوص اهداف برنامه این هفته ثریا مطرح کرد: ما در این برنامه قصد داریم نمونه‌های موفق داخلی در زمینه‌های مختلف را به دولتمردان و مسؤولانمان نشان دهیم تا از ظرفیت‌های گسترده و بکر داخلی جویا شوند و به داخل نگاه کنند.

صنعت آبزی‌پروری محصول جمهوری اسلامی و رشد در این عرصه شتابنده بوده است
خدایی در خصوص میزان ظرفیت آبزیان و استفاده از این ظرفیت‌ها ابراز امیدواری کرد: صنعت آبزی‌پروری و تولید و فرآوری و صادرات در کشور ما محصول جمهوری اسلامی و صنعتی رو به رشد و شتابنده‌ و خوشبختانه بیشتر از متوسط جهانی است. در سال 1357 مصرف سرانه آبزیان در کشور با 36 میلیون جمعیت کمی بیشتر از یک کیلو بود و حدود 40 هزار تن آبزی تولید می‌کردیم. در 40 سالگی انقلاب اسلامی مصرف سرانه کشور به بیش از ده کیلوگرم و تولیدمان به بالای یک میلیون تن رسیده است.
مقصودی اضافه کرد: در این مدت تولیدمان 25 برابر شده است.
خدایی خاطرنشان کرد: زمانی که مصرف سرانه ما کمی بیشتر از یک کیلو بود، متوسط جهانی ده کیلو بود و وقتی به بیش از ده کیلوگرم رسیدیم متوسط جهانی به 20 کیلوگرم افزایش یافت.
مقصودی افزود: یعنی هنوز برای مصرف داخلی جا داریم.
خدایی ضمن تأیید اظهار مقصودی گفت: دنیا رشد دو برابری داشته است و ما رشد ده برابری کرده‌ایم و به‌سرعت داریم این فاصله را پر می‌کنیم.
وی اشاره کرد: ما قبلاً واردکننده مطلق ماهی بودیم، اما الان حجم گسترده‌ای صادرات داریم. صادرات آبزیان کشور با وجودی که یکی از اقلام ما در صادرات خاویار است و به دلایل بیولوژیک با کاهش صید آن مواجه بودیم، به‌خصوص طی ده سال اخیر رشد مناسبی داشته است.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات آبزیان شرح داد: ما تولید خاویار را از دریا به خشکی آورده‌ایم و شاهد رشد مزارع پرورش ماهی خاویاری در کشور هستیم و از این محل درآمد داریم.
وی پرورش میگو را یکی از مظاهر اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: ما به دنبال تولید در مناطق محروم با رویکرد صادرات هستیم. با توجه به محدود بودن منابع دریایی توانستیم تولید میگو را از دریا به خشکی بیاوریم و خلق مزیت کنیم.
خدایی در ادامه افزود: زمین‌های ساحلی کشور که زمانی به عنوان نقمت تلقی می‌شد الان محل تولید ارز شده است. در تمامی استان‌ها از مناطق کوهستانی و ساحلی گرفته تا مناطق بیابانی دوردست آبزی‌پروری و صنایع تبدیلی آبزیان را داریم.
وی خبر از بنیان‌گذاری صنعت نوین پرورش ماهی تیلاپیا در بافق مرکز کویر کشور را داد و اضافه کرد: این ظرفیت‌ها عمدتاً توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده‌اند.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات آبزیان در خصوص ظرفیت تولید میگو و وضعیت ما در منطقه در مقایسه با رقبایمان شرح داد: خوشبختانه در منطقه هم در میگو و هم در سایر آبزیان رتبه اول را داریم. بعد از ما ترکیه و سپس پاکستان قرار دارند. امسال حدود 32 هزار تن و در سال 1392 تقریباً 12 هزار تن تولید میگو داشتیم و در سال‌های 1393 و 1394 به حدود 23 هزار تن و در سال 1395 به تقریباً 22 هزار تن رسیدیم.
وی ابراز امیدواری کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تولید میگو در سال جاری به 40 هزار تن برسد.
خدایی افزود: با توجه به میزان جهانی 4 میلیون تن و تولید بیش از یک میلیون تن در چین و 300، 400 هزار تن در ویتنام رقم کمی است.
مقصودی گفت: در سواحل مکران ظرفیت به حدی است که می‌توان به هر خانواده یک الی دو هکتار زمین برای پرورش میگو داده شود تا با توجه به بازار فروش آن در دنیا در تولید شاهد رشد جهشی باشیم.

*از نظر مناطقی که می‌توانند زیر کشت میگو بروند موقعیت بسیار بی‌نظیری داریم
خدایی به این پرسش که «آیا پرورش میگو در سواحل مکران و استان هرمزگان قابلیت تکثیر دارد؟» پاسخ مثبت داد و یادآور شد: از نظر مناطقی که می‌توانند زیر کشت میگو بروند و سواحلی که کاربرد دیگری ندارند موقعیت بسیار بی‌نظیری داریم. در وهله اول حدود 180 هزار هکتار شناسایی اولیه و روی تقریباً 110 هکتار مطالعات ابتدایی و روی حدود 50 هزار هکتار مطالعات جانمایی و دقیق صورت گرفت.
وی افزود: در حال حاضر حدود 9700 هکتار زیر کشت میگوست و ظرف پنج سال آینده پیش‌بینی می‌شود 25 الی 30 هزار هکتار زیر کشت میگو می‌رود و تولیدمان را به 100 هزار تن می‌رسانیم.
مقصودی خاطرنشان کرد: طرحی قبلا توسط برخی کارشناسان مطرح شده بود که چنانچه در سواحل مکران که یک منطقه محروم است، به هر خانواده‌ی بومی یک الی دو هکتار زمین برای مزرعه پرورش میگو داده شود با توجه به سایر امکانات موجود و کمک در زیرساخت‌های ابتدایی توسط نهادهای مختلف هر خانواده می‌توانند با پرورش میگو درآمدزایی مناسبی کنند. لازم است زنجیره تولید تا صادرات در آنجا شکل بگیرد و به دنبال چنین مدل‌هایی هستیم تا از ظرفیت‌های خدادادی بهره جوییم.
وی اضافه کرد: تجربه نشان داده است دولت در حد وضعیت موجود تلاشش را کرده است، اما با ظرفیت موجود و بازار جهانی برای صادرات پیشنهاد سردار نقدی چیست؟
نقدی پاسخ داد: مشکل بوروکراسی است و تولیدکننده باید سراغ دولت برود. به گفته یکی از وزرای دولت، برای کار در حوزه شیلات کارآفرین باید هفده مجوز را بگیرد. این مدل جواب نمی‌دهد. در الگوی جهاد سازندگی طرف سراغ مردم می‌رفت و دستشان را می‌گرفت و آنها را آموزش می‌داد.
مقصودی در تأیید گفته نقدی بیان کرد: مردم نیاز به آموزش دارند، نه اینکه مردم بومی منتظر باشند سرمایه‌داری از تهران یا شهر بزرگی به آنجا برود و کارگر شوند. در این صورت رشدی در منطقه اتفاق نمی‌افتد. باید برای توانمندسازی مردم بومی تلاش کرد.

*مهم‌ترین مسئله در کار جهادی آموزش است
نقدی تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله آموزش است. حتی بازار هم احتیاج به آموزش دارد. در خصوص شیلات با وجود بالا رفتن میزان تولید، اما با پایین آمدن قیمت خیلی‌ها زمین خوردند. تاجر ما واردات محور است و صادرات را بلد نیست.
وی توضیح داد: دولت باید به تاجر برای صادرات و مقررات کشورهای مختلف، موقعیت‌ها، طرف‌های تجاری، ارتباط با آنها و حتی آموزش زبان و فرهنگ کشورهای مختلف اطلاعات بدهد. کشورهای قدرتمند در حوزه صادرات با محوریت دولت‌هایشان توانسته‌اند.
فرمانده سابق بسیج مستضعفین به نمونه خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: به کارمندان سفارت چین در کشورهای مختلف ضریبی از صادرات چین به آن کشور به عنوان سود تعلق می‌گیرد و همین موجب فعال شدن ظرفیت سفارت برای جمع‌آوری اطلاعات و بازاریابی برای صدور تولیدات داخلی چین شده است.
مقصودی به شبکه توزیع محصولات ترکیه در عراق و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد و افزود: تولیدکننده ترک می‌داند تا 50 الی 100 سال دیگر در عراق بازار تضمین‌شده دارد و دولت ترکیه حمایت جدی از صادرات کشورش می‌کند و زیرساخت‌های تجارشان را در عراق ایجاد کرده‌اند.
وی اذعان کرد: در دیپلماسی اقتصادی و صادرات زیرساخت‌های حمایتی دولت ما ضعیف عمل کرده است.
مجری برنامه مثال دیگری زد و شرح داد: هلو و آلو با توجه به بعد مسافت از امریکا به عمان صادر می‌شود و به قیمت کیلویی 29900 تومان به فروش می‌رسد. در همان روزی که این گزارش را در عمان گرفتیم اخبار تلویزیون خودمان گزارشی پخش کرد از کشاورز ما هلو کیلویی 500 تومان خریداری می‌شود و چون چیدن آن برای کشاورز ایرانی صرف نمی‌کرد هلو زیر پا له می‌شد.
وی افزود: بازار عمان به بسیاری از کشورهای افریقایی وصل و دروازه ورود به بازار آفریقاست و میوه‌های آمریکایی و افریقا به وفور در بازار آنجا یافت می‌شود. در حالی که ما در کمتر از سه ساعت می‌توانیم محصولات کشاورزی‌مان را به بازار آنجا برسانیم.
مقصودی تأکید کرد: در کشور زنجیره‌های تولید تا صادرات به هم وصل نیست. در اقتصاد مقاومتی باید به فراتر از آمار عادی رشد 10 الی 20 درصدی نگاه کنیم و نیاز به کار جهشی و جهادی داریم که بدون مدل جهاد سازندگی متصور نیست.

*با مسؤول برج عاج‌نشینی که حقوق نجومی میگیرد، تحقق اقتصاد مقاومتی محال است!
وی شرح داد: با برج عاج‌نشین که حقوق ده، پانزده و بیست میلیونی در ماه را عادی می‌داند و حقوق نجومی را توجیه می‌کند، محال است بتوانیم کار جهادی در اقتصاد انجام دهیم و اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب را محقق کنیم. ما نیاز به نهادی همچون جهاد سازندگی داریم که مدیرانش مثل مردم زندگی می‌کردند و به روستاها می‌رفتند و روستاییان را آموزش می‌دادند؛ مدیرانی مردمی که اهل تدبیر و برنامه‌ریزی هم هستند.

*گمشده ما در اقتصاد مقاومتی، مدل جهاد سازندگی است
مجری برنامه در ادامه یادآور شد: ما نیاز به مدل جهاد سازندگی داریم و گمشده ما در اقتصاد مقاومتی جهاد سازندگی است اگر دولت نمی‌تواند، از نهادهای انقلابی مثل ستاد اجرایی بنیاد مستضعفان، آستان قدس، بسیج و سپاه انتظار بیشتری داریم. انتظار نداریم که این نهادها به مناطق محروم بروند و فقط لکه‌گیری کنند و حمام، مسجد، مدرسه، راه و... بسازند، این ها کف کار است، ما احتیاج داریم زنجیره‌های اقتصادی‌مان فعال شوند و اشتغال مناسب برای مردم شکل بگیرد.
نقدی توضیح داد: حضرت آقا بارها به دولت‌های مختلف مدل صنایع تبدیلی کوچک روستایی را تأکید کردند و دولت‌ها هم اهمیتی ندادند و سراغ الگوی تأسیس کارخانه‌های بزرگی رفتند که الان می‌بینیم 330 کارخانه لبنیات خوابیده است.

*طبق گزارش فائو ضایعات محصولات کشاورزی در ایران نزدیک به 30 درصد است
وی به گزارش فائو و ضایعات نزدیک به 30 درصد محصولات کشاورزی در ایران اشاره کرد و گفت: از 117 میلیون تن محصولات کشاورزی نزدیک به 35 میلیون تن ضایعات داریم، یعنی معادل غذای یک کشور است.
در این بخش از برنامه، خدایی، رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: تولید آبزیان را در سال یک میلیون و 100 هزار تن و در مقایسه با تولید سالی 117 میلیون تن در حوزه کشاورزی کمتر از یک درصد اعلام کرد و گفت: صادرات آبزیان 450 میلیون دلار است و از 4.5 میلیارد دلار، 10 درصد کشاورزی متعلق به صادرات این بخش است.

خدایی علت بالا بودن صادرات بالای آبزیان در مقایسه با تولید را بر مبنای عدم دخالت دولت در سیستم تولید و تجارت این بخش دانست و تصریح کرد: ما دخالت دولت را در زیرساخت‌ها می‌خواهیم.

*ما به دانش پرورش میگو دست یافته‌ایم
خدایی در خصوص جهش در تولید و صادرات گفت: راهکار واگذاری این امر به بخش خصوصی است. بخش خصوصی اظهار تمایل کرده است پیشرفته‌ترین آموزش‌ها را با کمک سازمان شیلات و مؤسسه تحقیقات شیلات به کارآفرینان بدهد. ما نیروهای بسیار ورزیده‌ای داریم و به دانش پرورش میگو دست یافته‌ایم. با وجودی که در بحران کم‌آبی هستیم بالاترین میزان تولید ماهی سردابی را در دنیا داریم، ضمن اینکه آب را مصرف نمی‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نباید ساده‌انگاری کرد. بخش خصوصی می‌تواند تنظیم روابط را انجام بدهد و در شرایطی است که می‌تواند خودش را اداره کند. دادن زمین و رسیدگی به اموری که با قرار گرفتن در بوروکراسی موجب کند شدن رشد تولید می‌شود به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها واگذار شود.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات آبزیان خبر از مزارع میگوی چوئبده آبادان در یازده کیلومتری مرز و در گواتر سیزده کیلومتری مرز پاکستان و گمیشان در شش کیلومتری ترکمنستان داد و شرح داد: این مزارع در آن مناطق حساس، به‌خصوص در میان خانم‌ها و بخش فرآوری و بسته‌بندی اشتغال‌زایی کرده است.
وی تأکید کرد: ما ظرفیت‌های بالایی داریم و خیلی جلوتر از آمارهایی که اعلام کردم می‌توانستیم باشیم و زودتر به هدف برسیم، اما همه اینها نیاز به نقشه راه دارند.
خدایی در خصوص استفاده از چاه‌ها برای احداث پرورش ماهی بیان کرد: این امر اقتصاد آن مناطق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، زیرا قیمت ماهی حاصل از این استخرها ارزان‌تر از سایر استخرها خواهد بود و این‌گونه پرورش‌دهنده‌ها تعیین‌کننده قیمت در آنجا خواهند بود، زیرا هزینه احداث استخر در مسیر چاه به زمین کشاورزی کمتر از سایر استخرهاست.
مقصودی در واکنش به گفته خدایی اظهار کرد: هیچ تولیدکننده‌ای تمایل ندارد رقابت زیاد شود، اما در صورتی که برنامه‌ریزی برای صادرات و ورود به بازار جهانی باشد قضیه متفاوت خواهد شد.
خدایی اشاره کرد: بحث اتحادیه تولید و تجارت برای همین است و معتقدیم بازار وجود دارد و مثلاً برای ماهی سردابی کشور ما در ویتنام تقاضا هست و برای تخم ماهی قزل‌آلا تقاضا در اروپا، ویتنام و ژاپن وجود دارد، اما چون ساختار تولید ما خرد است در صادرات به مشکل می‌خوریم.
وی توضیح داد: اقتصاد ما خرد است و هیچ‌یک از صادرکننده‌های ما نمی‌توانند تقاضای یکی از شرکت‌های روسی را پاسخ بدهند و باید در سال حداقل ده صادرکنندگان برای پاسخگویی به کشور خارجی مقصد با هم جمع شوند، چون چرخه درست شکل نگرفته است و بحثتان روی دولت است.
نقدی تصریح کرد: دولت نباید تصدی‌گر باشد، بلکه باید تسهیل‌کننده و ایجادکننده زیرساخت باشد.
مقصودی اشاره کرد: دولت می‌تواند ایجادکننده زیرساخت حمل و نقل برای صدور محصولات داخلی باشد.
خدایی تأیید کرد و گفت: این یک نقطه ضعف است.
مقصودی پیشنهاد داد: نهادهایی مثل آستان قدس، بسیج و... با ایجاد زیرساخت‌هایی مثلاً در روسیه و تأسیس سردخانه‌هایی به امر صادرات کمک و زنجیره تولید تا صادرات را کامل کنند.
خدایی اظهار کرد: سؤال می‌شود چرا صادرات وجود ندارد، چون به اندازه کافی جنس نیست. برای ارسال کالا به روسیه با هواپیمایی پیام صحبت کردیم و به ما گفته می‌شود باید حداقل میزان کالا وجود داشته باشد و با بخش‌های صیفی‌جات و غیره صحبت می‌کردیم محصول به حد کافی برای صادرات وجود ندارد.

مقصودی در رد گفته خدایی مثال زد: در فصولی از سال که سیب‌زمینی و پیاز ما در اینجا می‌ماند و خوراک گاو و گوسفند می‌شود و می‌گندد، روسیه به‌شدت به سیب‌زمینی و پیاز ما نیاز دارد. ما برای حضور در بازارهای مختلف نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث سردخانه و تبلیغات و زیرساخت‌ها داریم که دولت باید ضمانت‌های لازم را در این خصوص بدهد و وارد عمل می‌شود. با ایجاد بازار تضمینی در خارج از کشور نیاز به تولید در کشور چندین برابر می‌شود.

دولت را در ایجاد زیرساخت‌ها، تسهیل‌گری و واگذاری به بخش خصوصی می‌خواهیم
خدایی تأکید کرد: دولت را در ایجاد زیرساخت‌ها، تسهیل‌گری و واگذاری به بخش خصوصی می‌خواهیم.
وی تأکید کرد: قطعاً حمایت‌های زیربنایی دولت لازم است و کل تولیدات بخش کشاورزی و آبزیان را می‌توان جزء اقتصاد مقاومتی دانست. پرورش آبزیان توانسته است مزیت‌های بسیاری را در مناطق دوردستی که برای ما نقمت بودند ایجاد کند. نیاز به برنامه‌ریزی‌های بهتر است و انتقاد وارد است و کار بهتر از اینها می‌تواند باشد.

*طی دوره پنج ساله به رقم یک میلیارد دلار در تولید آبزیان خواهیم رسید
رئیس اتحادیه تولید و صادرات آبزیان نوید داد: طی دوره پنج ساله به رقم یک میلیارد دلار در تولید آبزیان خواهیم رسید.
وی افزود: صنعت فرش با قدمت 400 ساله در صادرات و چند هزار ساله در تولید 200 تا 300 میلیون دلار صادرات دارد و صنایعی مثل پوست، روده که در مقایسه با پرورش آبزیان قدمت زیادی دارند به پای صنعت رو به رشد آبزیان نمی‌رسند. ما در خصوص آبزیان بازار خوبی را در خارج از کشور داریم.
نقدی در خصوص صنایع تبدیلی کوچک روستایی توضیح داد: وقتی صنایع تبدیلی کوچک را در یک موضوع در نقطه‌ای عنوان‌دار و متمرکز می‌کنیم اتفاق بزرگی می‌افتد. تجربه کاملاً موفق و بومی آن سوهان قم، گز اصفهان و گلاب قمصر کاشان است. در بدترین شرایط روابط با اروپا هزار تن گلاب به اروپا و دو هزار تن به کشورهای مختلف صادر می‌شود.
وی افزود: می‌توان صنایع تبدیلی کوچک روستایی را برای جلوگیری از ضایعات 30، 40 میلیون تنی به کار گرفت. اگر سراغ کارخانه‌های بزرگ بروید از یک طرف هزینه حمل و نقل از زمین کشاورزی و روستا به کارخانه باید پرداخت شود و از طرف دیگر این کارخانه فقط یکی دو ماه از سال محصول تازه دارد و بقیه ماه‌های سال تعطیل است و هزینه تمام شده بالا می‌رود.

*مدل موفق صنایع تبدیلی کوچک روستایی صنعت نخودچی ممقان است
فرمانده سابق بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی کوچک روستایی مانع خروج محصول کشاورزی از روستا می‌شود و در همان روستا فرآوری می‌شود. مدل موفق آن صنعت نخودچی ممقان است که در سال 120 هزار تن نخودچی تولید می‌کند و 50 درصد صادرات جهان را به دست گرفته است. در این شهر 1200 کارگاه وجود دارد و یک معتاد و بیکار در شهر نیست.
وی در خصوص مزیت‌های این نوع صنایع توضیح داد: هزینه‌ها به‌شدت پایین می‌آیند و کلیه تجهیزات صنعت نخودچی ممقان در خود شهر توسط مهندسین ساخته و تنها چیزی که به شهر وارد می‌شود ورق فولاد و آلومینیوم خام است. از پانزده استان کشور و پاکستان نخود خام وارد این شهر می‌شود و فرآوری و بسته‌بندی و صادر می‌شود. این کارگاه‌ها ارزش افزوده فوق‌العاده بالایی را به وجود می‌آورند. هزینه آموزش صفر است، چون بچه‌ها از چهار پنج‌سالگی با آن صنعت آشنا می‌شوند و کار را یاد می‌گیرند. افراد برای همدیگر بازار ایجاد می‌کنند.
مقصودی تصریح کرد: به کسب و کارهای تولیدی کوچک و خرد باید توجه جدی کرد.

*450 قطب تولید و صنایع کوچک و مردمی در شهرهای کوچک شناسایی شده است
نقدی به متمرکز بودن این کسب و کارها تأکید کرد و شرح داد: ما ظرفیت‌های شهرهای مختلف را جستجو و 450 قطب تولیدات مختلف را پیدا کردیم، نظیر کشمش کاشمر، سرکه سیب سمیرم، نان برنجی لنگرود و.... برند و نمانام موضوع مهمی است و خودش بر فروش جهانی بیشتر می‌افزاید. پراکنده کردن این‌گونه کسب و کارها موجب شکست این مدل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی کوچک روستایی ضایعات را تبدیل به ثروت می‌کند. در تکمیل زنجیره تولید تا صادرات در صورتی که فرماندار هر شهر طرح را جدی بگیرند و پای کار بیایند بازار شهر بخش تجاری کار می‌شود و اتفاق اقتصادی بزرگی در هر شهر ایران می‌افتد.

منبع:فارس


کد مطلب: 593849

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/593849/لیبرال-هاو-تکنوکرات-ها-جهادسازندگی-را-منحل-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com