جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۰
۲۲
موج فرهنگي امام جمعه‌ها در حال فراگير شدن

اتفاق جالب در نمازجمعه اهواز و انفعال رسانه‌های معاند

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب: 593840
چندماه پیش و در جریان برگزاری نمازجمعه یکی از شهرهای جنوبی کشور، اتفاق مشابهی رخ داد که البته با برخورد تند امام جمعه شهر مذکور همراه بود و سبب شد کارگران معترض، محل برگزاری نمازجمعه را ترک کنند. اتفاقی که درست عکس آن، این بار در اهواز رخ داد تا این تغییر رویکرد، سبب واکنش‌های مختلف و مثبتی شود.
اتفاق جالب در نمازجمعه اهواز و انفعال رسانه‌های معاند
گروه فرهنگی جهان نيوز: رفتاري كه از نماز جمعه تبريز آغاز شد به تدريج درحال فراگير شدن در كل كشور است، ائمه جمعه قدري دوز سياسي سخنان خود را كاهش داده‌اند و به مسائل فرهنگي و اجتماعي آن هم نه صرفاً در گفتار بلكه در رفتار گرايش نشان مي‌دهند. 

به گزارش جهان نيوز، نرده‌هايي كه يك روز به‌واسطه ترورهاي منافقين و براي حفظ جان مسئولان و ائمه جمعه نصب ‌شده بود، بعد از سه دهه به نماد شكاف ميان مردم و مسئولان تبديل‌ شده بود، البته پيش از اين در گوشه و كنار كشور امام جمعه‌هاي برخي شهر‌ها و شهرستان‌ها بدون اينكه جلوي دوربين رسانه‌ها قرار بگيرند به طور خودجوش مردمي بودن خود را ثابت كرده بودند اما اتفاقاتي كه طي هفته‌هاي اخير در حال رقم خوردن است در حال تبديل شدن به يك موج فرهنگي است.

 تريبون‌هاي نمازجمعه سال‌هاست از دوران اوج خود در دهه 60 فاصله گرفته‌اند و غير از مواردی انگشت‌شمار شاهد يك‌روند ثابت و مواضع مشخص بوده ايم اما اخيراً اخبار اميدبخشي از نمازهاي جمعه سراسر كشور به گوش مي‌رسد؛ رويكردهايي كه به نظر مي‌رسد به شكلي خودجوش در حال رقم خوردن است و مي‌تواند شور و حال تازه‌اي در پايگاه‌هاي جمعه ايجاد كند.

 تا چندي پيش اخبار نمازجمعه محدود به دو خطبه عبادي و سياسي بود و شايد در انتهاي نمازجمعه خبر تجمعات و راهپيمايي‌ها نيز به خبر نمازجمعه پيوست مي‌شد اما مدتي است كه ديگر جمعه روز پاياني هفته نيست! بلكه جمعه‌ها روز ابتداي هفته‌اي است كه همه مردم در رسانه‌ها و خيابان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي از ائمه جمعه و رفتارهاي مردمي‌شان صحبت مي‌كنند.
 

 
خرداد امسال سيدمحمدعلي آل‌هاشم از عقيدتي سياسي ارتش به تبريز رفت و امام‌جمعه اين شهر شد؛ امام‌جمعه‌اي كه در چند ماه حضورش در تبريز توانست توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب كند؛ «تصوير امام‌جمعه تبريز در مترو»، «آل هاشم پس از نمازجمعه با تاكسي به خانه رفت»، «حضور امام‌جمعه تبريز در ورزشگاه يادگار امام» و «تصوير ناهار طلبگي امام‌جمعه تبريز در حوزه علميه» اينها تيتر اخباري است كه در چند ماه اخير از آل هاشم منتشر شد و ناخواسته او را به پرچمدار يك جريان مردمي در نمازجمعه تبديل كرد. او حتي فضاي مجازي را نيز رصد مي‌كند و با نويسندگاني كه در خصوص او مطلب انتقادي يا حتي حمايتي مي‌نويسند تماس گرفته و از آنان تشكر مي‌كند يا حتي تبريزي‌هايي كه افتخارآفريني مي‌كنند معمولاً با تماس و تبريك امام‌جمعه شهرشان روبه‌رو مي‌شوند، اين جريان در ميان امام جمعه‌ها را كه در حال فراگير شدن است بايد به فال نيك گرفت.(1)

*اتفاق جالب توجه در نمازجمعه اهواز
حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌‌های نماز جمعه این هفته کاری کرد که باید آن را نمونه یک رفتار معیار برای نحوه مواجهه با اعتراضات بحق مردم در حوزه معیشت و مسائل اقتصادی قلمداد کرد. در خطبه‌‌های نماز جمعه این هفته اهواز شمار قابل‌توجهی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به مصلای نماز جمعه این شهر آمدند و شعارهایی علیه بی‌عدالتی و معوق ماندن حقوق‌‌های خود سر دادند.
اما رفتار خطیب موقت جمعه اهواز با این کارگران معترض که شعارهای تند و تیزی نیز می‌دادند بسیار درس‌آموز بود.

در حالی که حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی در حال ایراد خطبه دوم نماز جمعه بود، این کارگران اقدام به سر دادن شعار کردند. کارگران معترض که تعداد آنها قابل تامل نیز بود شعار می‌دادند «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر» این شعار کارگران در واقع یک کنایه به وضعیت مدیریت گروه صنعتی فولاد اهواز و ناکارآمدی مدیریت کلان اجرایی در تدبیر این وضعیت بغرنج بود. کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در شرایطی که روزهای پایانی سال در حال فرارسیدن است هنوز حقوق ماه های آذر، دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن کارفرما با عدم واریز حق بیمه آنان به صندوق تأمین اجتماعی که موجب عدم تمدید دفترچه‌های درمانی‌شان شده است، شرایط مصیبت‌باری را برای هزاران کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی و خانواده‌های‌شان به وجود آورده است. این کارگران پس از 4 روز اعتراض مقابل استانداری خوزستان و عدم پاسخگویی مسؤولان با حضور در نماز جمعه خواستار استیفای حقوق‌شان شدند. اما این شعار کارگران که نظم و فضای مراسم نماز جمعه را به هم ریخته بود، با واکنش شایسته حجـت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی مواجه شد. در حالی که یکی از مسؤولان نمازجمعه این کارگران را دعوت به آرامش کرده بود اما حجت‌الاسلام حاجتی با تذکر به این مسؤول نماز جمعه خواستار آن شد که اجازه داده شود این کارگران شعارهای خود را بدهند. پس از آرام شدن کارگران معترض، امام‌جمعه موقت اهواز ضمن همدردی با کارگران از دولت و مسؤولان مربوط خواست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل این کارگران اقدامات لازم را انجام دهند و گفت ما بسیار خوشحالیم برادران‌مان برای عرض مشکل و رساندن صدای اعتراض‌شان به نماز جمعه آمده‌اند، نماز جمعه متعلق به این مردم و محل اصلی طرح مشکلات مردم است.

حجت‌الاسلام حاجتی با اشاره به حضور کارگران و کارکنان شرکت گروه ملی فولاد در نماز جمعه، خطاب به مسؤولان دولتی و قضایی و نمایندگان مجلس افزود: مشکلات را باید خودمان با تدبیر حل کنیم تا به تعبیر رهبر انقلاب، تبدیل به زخمی نشود که مگس روی آن بنشیند. با این حال در میانه اظهارات خطیب جمعه، کارگران که از اظهارات خطیب جمعه در همراهی با خود به وجد آمده بودند مجددا شعار سر دادند. این بار آنها شعار می‌دادند «یا حجه بن الحسن ریشه ظلم رو بکن» که این شعار نیز با ابتکار خطیب جمعه مواجه شد. حجت‌الاسلام میرحاجتی از همه مردم حاضر در مصلا خواست این شعار را تکرار کنند.

همراهی مردم با کارگران در سر دادن این شعار نیز جلوه دیگری از همراهی توده‌‌های مردم با مطالبات کارگران شد. اقدام حجت‌الاسلام حاجتی با تحسین عمومی مواجه شده است و افکار عمومی با ارزیابی اقدام او این رفتار را یک نمونه الگو برای نشان دادن همراهی روحانیت با جامعه و حضور آنها در بطن اجتماع دانستند.(2)

* انفعال رسانه‌های معاند
رسانه‌های وابسته به دولت‌های غربی نظیر بی‌بی‌سی و آمدنیوز با انتشار بخش کوتاهی از فیلم شعارهای اعتراضی کارگران سعی داشتند مطالب خاصی را به مخاطبان خود القا کنند، اما ناخواسته در میدان ما بازی کردند و مفهومی را منتشر کردند که قطعاً مد نظر آنان نبوده. رسانه‌های معاند ناخواسته این ادعا را تأیید کردند که نمازجمعه به عنوان اصلی‌ترین تجمع انقلابیون، محل رجوع و بیان دغدغه‌های واقعی مردم نظیر بیکاری و... است.

این در حالی بود که چندماه پیش و در جریان برگزاری نمازجمعه یکی از شهرهای جنوبی کشور، اتفاق مشابهی رخ داد که البته با برخورد تند امام جمعه شهر مذکور همراه بود و سبب شد کارگران معترض، محل برگزاری نمازجمعه را ترک کنند. اتفاقی که درست عکس آن، این بار در اهواز رخ داد تا این تغییر رویکرد، سبب واکنش‌های مختلف و مثبتی شود.

هرچند که این اقدامات تلاش‌هایی فردی و شخصی از سوی ائمه جمعه است تا مردم در میانه مشکلات معیشتی و نارضایتی‌های اجتماعی و تبعیض و بی‌توجهی مسوولان یک پناهگاه داشته باشند و دلشان به تریبون‌های نمازجمعه گرم شود؛ اما تغییر رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبری این نوید را می‌دهد که این موج تبدیل به یک‌رویه همگانی شود و تریبون‌های نمازجمعه پیشگام بازگشت مسوولان به میان مردم‌شود.(3)

پی نوشت:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/896710
2)http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2386&pid=1&type=0
3)http://sobhe-no.ir/newspaper/426/6/16874
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Netherlands
"...ما بسیار خوشحالیم برادران‌مان برای عرض مشکل و رساندن صدای اعتراض‌شان به نماز جمعه آمده‌اند"""
جمله ای که باید با طلا نوشت و اجرا کرد. آیا مسجد محل انجام همه امور نبوده؟ آیا این هم دستگاهای عریض و طویل قوه این و باطری آن کدام عدالتی را اجراء کرده اند؟ باید به اساس بازگشت ، به مساجد و به ائمه انقلابی...
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مسجد های زنده و پویا.
Iran, Islamic Republic of
کلا رسانه های معاند همیشه شکست می خورند و ما همیشه پیروز میشیم. کلا هر اتفاقی در دنیا می افتد ما پیروز میشیم. ما اصلا کلا یک جوری هستیم که کلا از بقیه دنیا خیلی بهتریم. اصلا کلا فقط ما آدمیم و فقط ما ایم که می فهمیم.
ابولولو
درست فرمودید. ما کلاً خوبیم!! ما کلاً نسل پاکیم!! ما کلاً آقائیم!! بله اینست که ما مائیم دیگه!! اگه قبول ندارید از 118 بپرسید...!
ابولولو
فقط میتونم بگم باعث تأسفه در کشور اسلامی آدم هایی میبینی که .....!!!!

آره بقول اون دوستمون کلاً ما خوبیم بقیه اَییییی هستن...!! ومن الله توفیق
عمدا مثبت دادم چون طعنه آن آدم از خود بيگانه ناشی از بی شخصیتی اوست که ارزش های جامعه اش را باور نکرده و توانایی های خودی را ناتوانی می پندارد و برای او تنها مرغ همسایه غاز است!
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
کلا تو درست میگی ؛کلا کدخدا راست میگه ؛کلا عموسام پیروزه؛ کلا اون وریا مشکل گشای ما هستن؛کلا حق با تو و هم پالگی هاته. کلا گروه خون تو به ماها نمیخوره و برای نجات از این وظعیت بایس بری پیش اونا.
ای کاش همه مسیولین گوش انتقادپذیری داشته باشنتا مشکلات حل بشه
Iran, Islamic Republic of
وقتی که قوه قضائیه و مقننه و مجریه از وظایف پاسخگویی خود به مردم کوتاهی می‌کنند، بهترین مکان علنی کردن این شکایات تریبون‌ های نمازجمعه میباشد.
Iran, Islamic Republic of
نماز جمعه همیشه جایگاه خود را داشته و هیچگاه از جایگاهش کاسته نشد.
Iran, Islamic Republic of
بعد ۴۰ سال صدای مردم رو شنیدند
Iran, Islamic Republic of
کوچولو بزرگ شو! بعد از 40 سال!!!
Iran, Islamic Republic of
اما تغییر رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبری این نوید را می‌دهد که این موج تبدیل به یک‌رویه همگانی شود.

یعنی جناب تقوی مخالف بودند؟!! ظلم به ایشان نمی کنید؟
Iran, Islamic Republic of
مردم یعنی تو ؟؟؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
صدای مردم، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامیست.
مردم چهل سال است این شعار را سر میدهند. آیا ضدانقلاب کافر، شنید؟!
Iran, Islamic Republic of
درود بر این امام جمعه حکیم و بردبار. امیدوارم همچون صدر اسلام و اوایل انقلاب، عبادات جمعی مومنین محلی بشه برای چاره‌اندیشی جهت رفع مشکلات فردی و جمعی‌. به لطف خدا در جهت عکس خواست دشمنان، کیدشون داره زمینه‌ساز بازگشتمون به سیره ائمه طاهرین(ع) میشه.
این رو هم باید بدونیم که دولت‌ها میان و میرن و این ما مردم هستیم که باقی می‌مانیم، پس نباید فقط چشم امیدمون به دولت باشه. لازمه که البته با درنظر گرفتن مصالح نظام، از پراکندگی دور بشیم و با همفکریِ هم در زمینه‌هایی که نیاز هست آتش به اختیار وارد صحنه بشیم
یونس
Iran, Islamic Republic of
مردم فقط عمل میخوان فقط عمل
خوبه ک با این نتیجه رسیدن که حرف و حرافی دیگه واسه ملت تمام شده و دنبال عمل هستند
باید مردم عمل ببینن ن دوتا تیتر و سه تا قمپز .
Iran, Islamic Republic of
...
بد رأی ندید تا عمل ببینید. الان هم چوب عمل خودتون در اعتماد مجدد به دولت را میخورید و باید صبر کنید ...
Iran, Islamic Republic of
اگر ما ملت یکپارچه بدیها را انکار کنیم و از خوبها و خوبیها طرفداری کنیم هیچ وقت آدمهای بد نمیتوانند بر ما حاکم باشند ولی اگر متشتت باشیم تفاله های جامعه از ما سواری خواهند گرفت.
Iran, Islamic Republic of
ایول
اینم نتیجه خصوصی سازی
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا اتفاق ناراحتی کارگران در بندعباس را خبری نمی کنید؟
حالا یه اتفاق که باید همیشه بیفتد در اهواز افتاده اینقدر شلوغش می کنید
شما اون موقع منفعل بودید حالا هم رسانه های به قول شما معاند