چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
۹۰
هفت پرده از مهار دیکتاتوری در مردم سالاری دینی

آیت‌الله خامنه‌ای و مهار دیکتاتوری «احمدی‌نژاد»ها

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۲
کد مطلب: 593540
غیر از نزدیکان و وابستگان و کارگزاران دولت هاشمی رفسنجانی، حتی افرادی مانند حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی نیز به مدافعان این تغییر در قانون اساسی به نفع ریاست‌جمهوری مادام‌العمر آیت‌ا... هاشمی پیوسته بودند! او نیز 29 شهریور 75 و در جمع مردم سرخه سمنان طی اظهارنظر عجیبی رسما اعلام کرده بود که «انسان‌های شایسته و استثنایی مانند آقای هاشمی» اساسا «در قالب قانون نمی‌گنجند!»
آیت‌الله خامنه‌ای و مهار دیکتاتوری «احمدی‌نژاد»ها
گروه سیاسی جهان نيوز، کیان عبداللهی: محمود احمدی‌نژاد در جدیدترین نامه خود که خطاب به آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب منتشر شده، مطالب گوناگونی را در ادامه مواضع و اقدامات چند صباح اخیر خود مطرح کرده اما در این نامه درخواست برگزاری «انتخابات آزاد و غیرمهندسی‌شده ریاست‌جمهوری و مجلس» و «تغییر رئیس قوه قضائیه» را در مرکز خواسته‌های خود قرار داده است. این درخواست‌ها اولا به‌طور مشخص به‌معنای میل به تغییر بنیادین افراد و رویکردهای هر سه قوه در ایران است و ثانیا با عنایت به کلمات و تعبیرات استعمال‌شده در متن مانند «غیرمهندسی و آزاد» مشخصا به این معناست که اگر حتی چنین درخواست سوپررادیکالی اجرایی هم شود ولی نتایجش باب تمایل آقای احمدی‌نژاد نباشد با تگ انتخابات مهندسی‌شده و غیرآزاد طرد خواهد شد!

گذشته از تحلیل‌های متنوعی که می‌توان درباره نفس این اقدام احمدی‌نژاد و اهداف او از این رادیکالیسم مطرح کرد، نوع درخواست‌ها و جهت‌گیری احمدی‌نژاد طی ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر از یک «میل به دیکتاتوری» عمیق در او حکایت می‌کند. اظهارنظر صریحی از خود او در سال 1380 وجود دارد که این روزها به‌مناسبت مواضع رادیکال او در برابر قوه قضائیه به‌طور گسترده‌ای خطاب به خود او بازخوانی می‌شود و آن اینکه «همواره دیکتاتورها از «مقابله» با قوه قضائیه و قانون شروع کرده‌اند!» (احمدی‌نژاد، گفت‌وگو با ایسنا)

البته میل به دیکتاتوری در افراد چندان مساله عجیبی نیست. به‌ویژه آنکه اگر فرد غیرمهذب باشد؛ ضمن آنکه سابقه‌ 2500 سال دیکتاتوری پادشاهان در ایران جزء فاکتورهای اصطلاحا ساختاری در تحلیل جامعه سیاسی ایران است که موجب می‌شود مسئولان غیرمهذب در آستانه حرکت در شیب دیکتاتوری قرار بگیرند. تحلیل‌های انسان‌شناسانه هم‌چنین میلی در انسان را چندان غریب نشان نمی‌دهد؛ آیت‌ا... جوادی‌آملی براساس تفاسیر قرآنی، انسان را مابین طبیعت سرکش و ظالم و فطرت پاک و خدایی توصیف می‌کند که انسان در میانه‌ این دو حرکت می‌کند و اگر از تهذیب بی‌بهره شود می‌تواند تا سرحدهای بسیار خطرناکی پیش برود. دکتر شریعتی هم در سخنرانی انسان و اسلام، براساس تفسیر سوره بقره، انسان را در فاصله بین لجن (حماء مسنون) و خدا توصیف می‌کند.

اما به‌رغم امیال گوناگون به سمت دیکتاتوری، چگونه جمهوری اسلامی تاکنون توانسته است این تمایلات را خنثی کند؟ شیوه «مهار قدرت» در نظامات گوناگون، محل بحث‌های متنوع و عمیقی در حوزه‌ اندیشه‌ سیاسی و علم سیاست است؛ «مهار قدرت در مردمسالاری دینی» نوشته پرویز امینی نیز منبع بسیار جالبی برای مطالعه نظری درباره شیوه تنظیم مناسبات در جمهوری اسلامی برای مهار قدرت است، اما در این متن «تجربه‌»هایی بازخوانی می‌شود که برمبنای آن آیت‌ا... خامنه‌ای به‌عنوان ولی‌فقیه توانسته است روحیه میل به دیکتاتوری در برخی مسئولان و گروه‌ها را با موفقیت مهار کند. این تجربیات به دلیل «تکرار» موفقیت‌آمیز آنها می‌تواند مبنای استقرایی قابل توجهی برای اثبات ایده امام‌خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی باشد مبنی‌بر اینکه وجود ولی‌فقیه عادل، شجاع، مدیر و مدبر می‌تواند مانع جولان دیکتاتوری در جمهوری اسلامی شود.

نمونه‌های فراوانی از ممانعت ولی‌فقیه از تحقق دیکتاتوری در جمهوری اسلامی می‌توان فهرست کرد، اما این متن تنها به مرور 6 مورد از آنها می‌پردازد. این 6 مورد در کنار ایستادگی در برابر میل احمدی‌نژاد برای تصاحب قدرت به هر قیمت، می‌تواند به‌عنوان هفت پرده از مهار دیکتاتوری در مردمسالاری دینی ذکر شود. همچنین اشاره به موارد ذیل از این جنبه نیز اهمیت مضاعفی می‌تواند داشته باشد که در مقابل رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد چه کسانی می‌توانند مدعی باشند؟ آیا گروه‌ها و افرادی که سابقه و تجربه میل آنها به دیکتاتوری جدی و عمیق بوده، می‌توانند خود را در مقابل پدیده‌ این روزهای احمدی‌نژاد تعریف و از این طریق کسب اعتبار کنند یا خود هم تا حد قابل توجهی دستی در دیکتاتوری بر آتش دارند؟

 ریاست‌جمهوری مادام‌العمر هاشمی رفسنجانی و مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای:
در سال 1373 و در دوره دوم ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، عطاءا... مهاجرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور وقت طرح عجیبی برای اصلاح قانون اساسی درانداخت که پس از آن با حمایت برخی افراد و گروه‌ها ازجمله حزب کارگزاران سازندگی مواجه شد. این افراد مشخصا خواستار تغییر در قانون اساسی برای استمرار ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به‌عنوان یک استثنا بودند! و برای آن توجیهات مختص به خود را مطرح می‌کردند. روزنامه «سلام» 29 شهریور 1375 نوشت که جمعی از نمایندگان مجلس (اکثرا وابسته به حزب کارگزاران سازندگی) در راهروهای مجلس طوماری را امضا کرده‌ و خواهان تمدید ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی شده‌اند! افرادی مانند آیت‌ا...  طاهری‌اصفهانی، امام‌جمعه وقت اصفهان هم به جرگه‌ طرفداران این طرح پیوسته بود و مدعی بود که آیت‌ا...  هاشمی شخصیتی «خاص» است و اگر ما می‌دانستیم کسی مانند هاشمی رئیس‌جمهور می‌شود اساسا در قانون اساسی شرط حداکثر دو دوره ریاست‌جمهوری پشت‌سر هم را نمی‌گنجاندیم! (کیهان هوایی، شماره ۱۱۹۵، هفتم شهریور ۱۳۷۵)

غیر از نزدیکان و وابستگان و کارگزاران دولت هاشمی رفسنجانی، حتی افرادی مانند حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی نیز به مدافعان این تغییر در قانون اساسی به نفع ریاست‌جمهوری مادام‌العمر آیت‌ا... هاشمی پیوسته بودند! او نیز 29 شهریور 75 و در جمع مردم سرخه سمنان طی اظهارنظر عجیبی رسما اعلام کرده بود که «انسان‌های شایسته و استثنایی مانند آقای هاشمی» اساسا «در قالب قانون نمی‌گنجند!»

این موضوع بحث‌های پردامنه‌ای را در فضای سیاسی و اجتماعی ایران پیش آورده بود، با این حال آیت‌ا… خامنه‌ای به‌رغم تایید کلی شخصیت آیت‌ا... هاشمی در آن روز که به نقل قول مشهور «هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود» در پایان ریاست‌جمهوری او منتهی شد، با این طرح که می‌توانست پایه‌های یک دیکتاتوری همانند ریاست‌جمهوری‌های مصر فعلی و عراق در دوران حزب بعث را برای ایران نیز مستحکم کند، به‌جد مخالفت و تاکید کردند که «آقای هاشمی رئیس‌جمهور محترمی است که انصافا و حقا عمر و زندگی خود را وقف اسلام کرده» اما بعد از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری «می‌توانند در مسئولیت‌های دیگری خدمت کنند.» (کیهان هوایی، شماره ۱۱۹۶، ۱۴ شهریور ۱۳۷۵)

 «دموکراسی مدیریت‌شده» هاشمی رفسنجانی و «مردمسالاری حداکثری» آیت الله خامنه‌ای:
تقابل دو دیدگاه «دموکراسی مدیریت‌شده از طریق تنظیم مشارکت مردم» با «مردمسالاری حداکثری» موضوع دیرینه‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی است. تمایل آیت‌ا... هاشمی به دیدگاه اول در فضای سیاسی ایران مشهور است. این نقل‌قول از سوی برخی مسئولان به تواتر گفته شده است که آیت‌ا... هاشمی مشخصا با تشویق و تحریک قشرها و گروه‌های مختلف مردمی با سلایق گوناگون به حضور در انتخابات مخالفت جدی داشته است. اعتقاد آیت‌ا... هاشمی بر این بوده است که باید نسبت معینی میان مشارکت و «خواست حکومت» در هر انتخاباتی وجود داشته باشد به‌نوعی که این دموکراسی صرفا خواسته‌های حاکمان را تامین کند. او معتقد بوده اگر یک مشارکت نصف و نیمه‌ای وجود داشته باشد و نظام همه مردم را به مشارکت در انتخابات فرا نخواند، طبیعتا اکثریت شرکت‌کنندگان را بدنه ایدئولوژیک نظام تشکیل خواهند داد و از صندوق‌های رای همان بیرون خواهد آمد که نظر حاکمان ارشد جمهوری اسلامی است. لذا به این طریق هم انگ غیرانتخاباتی بودن به نظام نمی‌چسبد و هم همان که نظام می‌خواهد از صندوق‌ها بیرون می‌آید!

به‌رغم همدلی ساده‌اندیشانه برخی کارگزاران و مسئولان با ایده‌ محافظه‌کارانه و البته ظاهرا هوشمندانه آیت‌ا... هاشمی برای یک دموکراسی «بخیه‌ای و کارکردی» و نه «اصیل»، که می‌توانست به یک «دیکتاتوری شیک» منجر شود، اما آیت‌ا... خامنه‌ای همواره با این ایده مخالف بوده و برمبنای تئوری خود در مردمسالاری دینی که مردمسالاری را نه امری از بیرون تلفیق شده با اسلام، که جزئی از اسلامیت نظام اسلامی می‌داند، همیشه بر ضرورت حضور حداکثری تاکید کرده‌اند. این اعتقاد به نقش مردم تا آنجا پیش رفته است که ایشان حتی مخالفان شخص خود و نظام جمهوری اسلامی را به پای صندوق‌های رای و مشارکت در تصمیمات کشور خوانده‌اند.
«حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند.» (آیت‌ا... خامنه‌ای، دیدار مردم قم، 19 دی 1394)

 دوم خرداد 76 و صیانت محکم از رای سیدمحمد خاتمی:
انتخابات دوم خرداد 76 نقطه عطفی در انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی است. به‌ویژه از آن جهت که بازنمایی بیرونی آن، رای بالای مردم به فردی بود که تصور می‌شد حاکمیت جمهوری اسلامی گزینه‌ای غیر از او را برای ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهد. بازنشر گسترده اظهارنظر آیت‌ا... مهدوی‌کنی در ایام انتخابات 76 با این عنوان که «حدس می‌زنم نظر آیت‌ا... خامنه‌ای به آقای ناطق‌نوری است» این تصور را تعمیق می‌کرد که این انتخاب کاملا خلاف خواست رهبر انقلاب اسلامی است. با وجود این آیت‌ا... خامنه‌ای در اظهارنظرهای خود راجع به این انتخابات تاکید کردند که اولا اصلی‌ترین و اولی‌ترین مساله برای ایشان حضور گسترده در انتخابات است و تحکیم و اعمال مردمسالاری نسبت به مصداق انتخاب‌شونده اهمیت بسیار بالاتری دارد: «از ماه‌ها قبل، بعضی از بزرگان و عزیزان و برجستگان کشور، مکرر به من می‌گفتند که اگر شما به شخص خاصی برای ریاست‌جمهوری نظر دارید، آن را به ما بگویید. من به آنها گفتم آنچه من از خدا خواسته‌ام، 30 میلیون رأی است. گفتم در این انتخابات، من آرای مردم را از خدای متعال خواسته‌ام؛ آن برای ما و کشور مهم است.» (هفتم خرداد 76)

و ثانیا ایشان از آرای هر فردی که مردم انتخاب کنند، تمام‌قد دفاع خواهند کرد. آیت‌ا... خامنه‌ای به پیشنهادها و درخواست‌های عجیب مسئولان عالی‌رتبه آن روز به ایشان برای ابطال انتخابات اشاره کرده و می‌گویند: «شما می‌گویید مردم عصبانی‌اند. این طبیعی است... شما خیال می‌کنید وقتی که آقای خاتمی با 20 میلیون رأی پیروز شد، یک عده‌ای عصبانی نبودند؟ خب چرا، آنها هم عصبانی بودند. آنها هم همین حرف را می‌زدند. آنها هم همین داعیه‌ها و طلبکاری‌ها را می‌کردند. همان وقت به من هم مراجعه کردند. یکی از مسئولان عالی‌رتبه‌ آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید. من آنچنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده... .» (آیت‌ا... خامنه‌ای، جلسه با مسئولان ستادهای انتخاباتی نامزدها، بعد از 22 خرداد 88)

علی‌‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و مسئول برگزاری انتخابات 76 هم به موضوع دفاع مطلق آیت‌ا... خامنه‌ای از رای حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در سال 76 و برخورد قاطع با پیشنهاددهندگان ابطال آرا اشاره کرده و آن ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند: «یکی از آقایان ساعتی قبل از اینکه تقریبا بر همه روشن شود که چه کسی پیروز انتخابات است، وقت می‌گیرد و خدمت آقا می‌رسد؛ با اینکه هیچ مسئولیت رسمی‌ای هم در زمینه برگزاری انتخابات نداشته است. در آن جلسه به ایشان گزارشی از نتیجه انتخابات می‌دهد و خواستار ابطال انتخابات می‌شود. آقا در پاسخ برخورد خیلی شدیدی با وی می‌کند که ظاهرا سابقه نداشته است. با این مضمون که چگونه به خودت اجازه می‌دهی که این‌طور درباره‌ نظام فکر کنی و تصمیم بگیری؟» (علی‌محمد بشارتی، 25 خرداد 1389، گفت‌وگو با پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌ا... خامنه‌ای)

 انتخابات مجلس هفتم و ایستادگی در برابر عدم برگزاری انتخابات:
انتخابات مجلس هفتم نیز ازجمله انتخابات پرحاشیه در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است. دولت سیدمحمد خاتمی و تعداد قابل توجهی از کارگزاران و استانداران او به دلیل اختلاف با شورای نگهبان بر سر احراز صلاحیت‌ها خواستار تعویق برگزاری انتخابات بودند. در کنار جمعی از استانداران که اعلام می‌کردند انتخابات را برگزار نخواهند کرد، عده زیادی از نمایندگان مجلس ششم نیز با تحصن و استعفا در مجلس خواهان عدم برگزاری این انتخابات بودند.
اقدام رادیکالی تعویق برگزاری یک انتخابات به‌جای پیگیری قانونی اعتراضات به احراز صلاحیت‌ها می‌توانست به بدعت و رویه غیرقابل بازگشتی در جمهوری اسلامی تبدیل شود تا هر دولتی از آن پس انتخاباتی را که همسو با خواست خود نمی‌بیند یا اساسا برگزار نکند یا با تعویق و موکول کردن اجرای آن به پیشبرد خواسته‌هایش، عملا دیکتاتوری را جایگزین انتخابات کند. این مساله نیز با واکنش شدید آیت‌ا... خامنه‌ای روبه‌رو شد. ایشان در پانزدهم بهمن 1382 و در دیدار با جمعی از مردم، ضمن تاکید بر اینکه بروز اختلاف‌نظرها و سلایق در هر نظامی کاملا طبیعی است و باید به روش‌های قانونی حل و فصل و پیگیری شود، برگزاری انتخابات را خط قرمز مهم در جمهوری اسلامی دانستند و تاکید کردند: «انتخابات اول اسفند حتی یک روز بدون تاخیر باید انجام شود.»

 انتخابات 84 و 88؛ صیانت از رای احمدی‌نژاد:
ماجراهای مربوط به انتخابات 88 و هشت‌ماه فتنه علیه رای مردم به دلیل گستردگی اتفاقات و عمق حوادث، برهه مشهوری در تاریخ تحولات مربوط به انتخابات در جمهوری اسلامی است. اما شاید گروه کمتری از مردم نسبت به تلاش همان جریان فعال در انتخابات 88، در انتخابات 84 نیز مطلع باشند. محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان فردی نسبتا بیرون از دایره قدرت در سال 84 کاندیدا و نهایتا با غلبه بر آیت‌ا... هاشمی پیروز انتخابات شده بود و بسیاری از صاحبان قدرت نمی‌توانستند به سادگی با این مساله کنار بیایند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حجت‌الاسلام روحانی و از کارگزاران باسابقه در ایران در برنامه شناسنامه 30 خرداد 93 علنا می‌گوید که هیچ‌گاه نتوانستند احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران بپذیرند: «دل ما با کسی که سال 84 پیروز شد اصلا صاف نشد و هیچ‌وقت نتوانستیم او را به‌عنوان مظهر جمهوریت مردم فهیم و بافرهنگ و صادق جمهوری اسلامی ایران بدانیم.»

محمد قوچانی از عناصر شاخص رسانه‌ای جریان چپ هم چند سال پیش در گفت‌وگویی با سایت «جهان‌نیوز» تاکید کرد که هرگاه در روزنامه از لفظ رئیس‌جمهور برای احمدی‌نژاد استفاده می‌کرده با تذکر و نهی دوستانش و برخی مسئولان حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب مواجه می‌شده که از او می‌خواستند هرگز رئیس‌جمهور وقت را با لفظ رئیس‌جمهور نخواند!

اما صرف‌نظر از داده‌های دلی و عاطفی این طیف، شواهد گوناگونی از تلاش‌های بازندگان بزرگ انتخابات 84 ازجمله آقایان هاشمی و کروبی برای مقابله با انتخاب احمدی‌نژاد در این انتخابات حکایت می‌کند؛ موضوعی که در نامه اخیر کروبی به رهبر انقلاب نیز به آن اشاره شده است. با وجود این به دلیل نبود شبکه‌ای از نیروهای انسانی برای کشاندن اعتراضات به خیابان‌ها و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای عقبگرد از رای مردم، اردوکشی‌های خیابانی تا سال 88 به تعویق انداخته می‌شود.

رهبر انقلاب درباره درخواست‌های ابطال انتخابات در سال 84 و سال‌های دیگر می‌گوید: «هرکس بخواهد با نتیجه‌ آرای ملت دربیفتد، بنده در مقابلش می‌ایستم. در سال‌های گذشته و انتخابات‌های گذشته هم همین‌جور بوده؛ در سال 76، در سال 84، در سال 88 و در سال 92؛ بعضی مقابل چشم مردم بوده و مردم مطلع شده‌اند؛ بعضی را هم مردم مطلع نشده‌اند اما این حقیر در جریان قرار گرفته‌ام... در همه‌ این سال‌ها بنده ایستادم و گفتم نتیجه‌ انتخابات مردم هرچه هست باید تحقق پیدا کند؛ این آنجایی است که من در امر انتخابات دخالت می‌کنم و در مقابل مخالفان و معارضان انتخابات می‌ایستم.» (اول فروردین 1396، حرم مطهر رضوی)

 انتخابات 92 و صیانت از رای حجت‌الاسلام روحانی:
در سخنرانی مذکور در فوق، رهبر انقلاب در کنار انتخابات 76، 84 و 88 به انتخابات 92 نیز اشاره و عنوان می‌کنند که در این انتخابات نیز عده‌ای به‌دنبال درافتادن با نتیجه آرای ملت بوده‌اند اما ایشان با آن مقابله کرده‌اند.
درباره جزئیات حاشیه‌های مربوط به این انتخابات اطلاع چندانی در دست نیست، اما برخی شنیده‌ها حاکی است آرای شکننده و مرزی حجت‌الاسلام روحانی برخی ‌انگیزه‌ها برای امکان کشاندن انتخابات به دور دوم را تحریک کرده بود. حجت‌الاسلام روحانی در این انتخابات تنها با 250 هزار رای بیشتر از نصف آرا توانست به‌عنوان رئیس دولت یازدهم به ساختمان پاستور راه یابد. 250 هزار تنها معادل هفت‌دهم بیشتر از 50 درصد محسوب می‌شد و به همین دلیل حداقل عده‌ای می‌توانستند با پیش کشیدن اینکه مقصود از 1+50 در قانون انتخابات 1+50 درصد آرا (یعنی 51 درصد آرا)ست یا 50 درصد آرا به‌علاوه یک رای؟ مجددا به شبهه‌افکنی و زیرسوال بردن نتیجه انتخابات مبادرت کنند. اما آیت‌ا... خامنه‌ای همانند ماجرای رای خاتمی و احمدی‌نژاد، برای صیانت از آرای حجت‌الاسلام روحانی نیز پا به عرصه گذاشته‌اند.

منبع: فرهیختگان
https://jahannews.com/vdcdos0kzyt0nk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdos0kzyt0nk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته نا گفته نماند آقای خامنه ای رهبر معظم انقلاب فرمودند نظر آقای احمدی نژاد به نظر ایشان نزدیک است .
Iran, Islamic Republic of
1-ملاک حال فعلی افراد است.
2-در قضایای فتنه 88 رهبری به درستی نظرشان به نظر احمدی نژاد نزدیک تر بود تا امثال میرحسین و هاشمی رفسنجانی.
Iran, Islamic Republic of
روحانی باز نیامد جلسه مجمع تشخیص
جالبه کسی سوال نمیکنه چرا روحانی تمکین قانون و حکم رهبری نمیکنه؟
فقط گیر میدیم به احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
‏جعفر فرجی:احمدی نژاد و معاونینش در ٢سال پایانی دولت کشور را رها کردند.

رستم قاسمی(وزير نفت٩٠-٩٢):
من به احمدی نژاد گفتم اجازه بده ساعت۱۲تا۵صبح استراحت کنم و این تایم جلسه کاری هماهنگ نکن.او ساعت ۵صبح جلسه‌ کاری برقرار میکرد ومجبور بودیم روزی ۲۰ ساعت كار كنيم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم . با تشکر خواهشمند است نظریه خود را با کلمات مناسب تری تنظیم و ارسال نمایید. جهان نیوز
سرباز
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پس آینده نگری و ژرف نگری چه می شود
😂😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
ی سواله من ۴ روز از همه چپ و راستا دارم میپرسم هیچکس جوابگو نیست..

آقا شورای نگهبان چه معیاری به کار برد ک روحانی رو ملتزم به ولایت فقیه دید ولی محمود رو ن...

تو سال ۸۸ هم همینطور.. مگه کروبی تو قضیه جزایری پاش باز نبود و پرونده نداشت؟! پس چرا احراز شد؟!!

اگه راست میگین منتشر کنین و جواب غیر مصلحتانه بدین.. ن تمسخر و فحش و این انگایی ک به محمود میزنین..

مرد و مردونه متتشر کنین..
پاسخ
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی!
معیارش جناح بازی و سیاسی کاری بود.همین.
Romania
جمع کن بابا بساطت رو . البته من خودمم به احمدی نژاد رای دادم ولی ولش کنید دیگه . اگر طرفدار حضرت آقا هستید ایشون صلاح دیدند که احمدی نژاد دیگه تو انتخابات شرکت نکنه چرا از فرمایش ایشون اطاعت نمی کنید ؟ بله روحانی هم استحقاق رد شدن رو داشت ولی مصلحت نظام تو قبول کردنش بود با وجود تمام خساراتی که داره الان میزنه . شما هم اگه یه ذره ولایت مدار بودی میفهمیدی که احمدی نژاد دیگه آدم سابق نیست و چپ کرده
سید
Iran, Islamic Republic of
دوست دارم بدونم ملاک حال فعلی افراده برای همه هست یا برای منکوب کردن عده ای از جمله دکتر احمدی نژاد؟
...
Iran, Islamic Republic of
زبیر هم منا اهل البیت بود اوایلش
بعد کارش به اون جا کشید
جواد
Iran, Islamic Republic of
مسئولی تابع فرمان رهبری و ولایت مدار است که در عمل حافظ منافع مستضعفین و محرومین و دشمن مستکبرین و ایادی آن و استکبار ستیز باشد.
حالا شما از بین مسئولین پیدا اولایت مدارو!
آن مرد همه این فاکتورها را داشت.
علی
Germany
زبیر منا اهل البیت؟؟؟!!!
سندی هم دارین واسه این حرف؟ این حرف برای سلمان بود تا جایی که میدونم
Romania
هوالعلیم
🖋به«آشنا»یان!
نامه اخیر احمدی نژاد واکنشهای متنوعی را درپی داشت.
اما آنچه مسلم است این نامه خواسته یا ناخواسته خدعه رفراندوم را خنثی کرد و دهان طراحانش را بست!
فرافکنی
رفراندوم
نامه
خنثی
کمالی
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر توی با بصیرت
و لعنت خدا بر عمارپندارها که بیشترین ضربه را به کشور زدند و می زنند!
Iran, Islamic Republic of
آقاي كمالي، با اين كامنت شما، دلم به حال مظلوميت واژه "بصیرت" سوخت.
Iran, Islamic Republic of
آره واللا
سند بصیرت رو به نام پرمدعاهایی زده اند که از 89 تا بحال صدبار تذکر از رهبری گرفته اند و تمرد کرده اند، و آن وقت بابت تاخیرپنج روزه نامه عزل معاون اول یا نظایر آن ، طرف رو ضدولایت معرفی می کنند .
ولایت فقیهی که این جماعت به دنیا معرفی می کنند از صدتا اعلیحضرت همایونی دیکتاتورتره .
کجا حضرت امام و حضرت آقا جواز داده اند که کسی را بخاطر ابراز نظر له کنند؟ خوب است که نامه احمدی نژاد درست بعد از سخنان 29 بهمن حضرت آقا بوده که حتی انتقاد از خودشون رو مجاز دانستند. اگر در نامه احمدی نژاد انتقادی از حضرت آقا وجود داشت این سندداران بصیرت چه می کردند؟!
قولوا قولاً سديداً
Iran, Islamic Republic of
دروغ ممنوع!
رهبر هرگز نگفت نظر احمدی ن‍ژاد به نظر ايشان نزديك است. ايشان گفتند در رابطه با برخي موضوعات بين آقاي هاشمي و آقاي احمدي نژاد اختلاف نظر وجود دارد. «در رابطه با موضوعات اختلافي بين اين دو» نظر آقاي احمدي نژاد به نظر من نزديكتر است. پس اولاً اين قضاوت صرفاً در مورد موضوعات اختلافي بين اين دو شخص است نه يك قضاوت كلي در مورد تمام افكار و عقايد آقاي احمدي نژاد. ثانياً صحت نسبي نظر فردي در مورد موضوعي خاص، به معني تأييد عملكرد وي نيست. ثالثاً به معني صحت نسبي ساير افكار و عقايد وي هم نيست. مثلاً ممكن است وي معتقد باشد هوگو چاوز يقيناً رجعت خواهد كرد اما رهبري چنين عقيده اي نداشته باشند. يا ممكن است مانند آقاي مشايي معتقد باشد كه ما با مردم اسراييل دوست هستيم اما رهبري بفرمايند اين سخن، سخن غلطي است. يا فكر كند كه آقاي مشايي فردي مناسب براي معاون اولي است اما رهبري موافق نباشند و اين عقيده ايشان را بر خلاف مصلحت وي و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگي طرفدارانش بدانند. يا بخواهد آقاي مصلحي را از كار بركنار كند و به ناچار با حكم حكومتي در مقابلش بايستند. يا تصميم بگيرد در جلسه استيضاح وزيرش در مجلس، كليپ پخش كند و رهبري عمل وي را از هر جهت تقبيح كنند. يا بخواهد در انتخابات شركت كرده و در نتيجه، فضا دو قطبي شود و مقام عظماي ولايت، وي را از اين كار برحذر دارند و ... آيا مي توان گفت كه در تمام اين موارد و مواردي از اين دست، نظر آقاي دكتر احمدی نژاد به نظر حضرت آقا نزديك بوده است؟
Iran, Islamic Republic of
بود
و البته دیگرانی هم مثل او بودند

تا در صراط مستقیم بودند
حمایت شدند

آن تایید و حمایتها
تاریخ مصرفشان
تا بقای آن حال و احوال خوب بود و نه بیشتر
Iran, Islamic Republic of
این مال 10 سال پیش فرزندم کمی آلزایمر داری ها
Iran, Islamic Republic of
البه اون سوپر تعریف جوادی آملی از هاشمی ک همه دنیا رو شگفت زده کرد رو هم منتشر کن..
هاشمی کوهی بود ک نلغزید و نگذاشت جامعه بلغزد.. اینو آیت الله آملی تون گفتنووووو....🤔🤔😀

راستی رهبری هم گفته ک هرکس انتقادی هم ازشون داشته باشه هیچ منافاتی با مخالفت با نظام نداره...

در آخر چپ و راست نیوز عزیز...
نمیدونم ک چرا همه چیز رو امرو نهی میدونین..

رهبر نصیحتش کرد گفتین نهی کرده به محمود..

حالا هم از رهبر درخواستشو نوشته با توجه به صحبت فوق الذکر رهبر ؛ اینبار درخواست رو میگین امرونهی
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاجبم از یاران جمل وخوارج انقلاب که اگه رهبری هم مخالف نظرشون باشه باز میگن لا حکم الا احمدی نزاد
😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
اینی ک میگین یکی حالا پیدا شده ک گفته: محمود ۲سال آخر مملکت رو ول کرده،و...

اولا:
شما ولایتمداران رو ارجاع میدم به آخرین سخرانی رهبر و هیات دولت دهم در تابستان ۹۲ ک هر چندبار ک میبینیم جایی از حرفهاشون رو نمیبینیم ک بگه تو ۶سال کار کردی و ۲سال آخر مملکت رو وِل کردی به امون خدا!!

دوما:
شما با این ژونالیسم بازیاتون دارین فتنه گران و عاملانی ک یکیشون فقط الان در زندانه و ۲۵ سال حبس رو کردن واسش ۱۰ سال و..
این فتنه گران رو دارین تطهیر میکنین، کسانی ک رفتن مذاکره کردن در پارلمانهای اروپایی و کنگره آمریکا و نامه زدن ک مایکل لدین فاش کرد نامه هاشون رو و گفتند بیاین تحریم کنین ک محمود رو باید زد زمین وگرنه....

ثالثا:
خدا لعنت کنه شیمون پرز و همراهانش رو..
Iran, Islamic Republic of
جانم فدای رهبر
بخدا که ماقدرش رو نمیدونیم
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی مطلب شما قابلیت نشر را ندارد. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز آفرین باید دست اینا رو بشه و بعضیا بسوزن
Iran, Islamic Republic of
فعلا که شما دارید میسوزید آب را بریز همون جا که میسوزه
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد خواسته یا ناخواسته خدعه رفراندوم را باطل کرد
ضمنا عدالتخواهی خواست حضرت آقاست
باید صبرکنیم ببینیم معظم له چه میفرمایند
Iran, Islamic Republic of
هنوز میگین صبر کنیم آقا چه میفرمایند؟نظر آقا حفظه الله از این واضح تر؟
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد یادش رفته که خود او حاصل انتخابات مهندسی شده است. والا اگر در ایران انتخابات به معنای واقعی کلمه آزاد بود او هیچ موقع رئیس جمهور نمی شد.. زیرا در سال 84 نظام تصمیم گرفت که او را رئیس جمهور کند و الا او با توجه به ساینکه هیچ سابقه مدیریتی کلان نداشت اصلا صلاحیت رئیس جمهور شدن را نداشت ولی چون تصمیم گرفته شده بود او را تایید صلاحیت کردند و با مهنسی انتخابات رئیس جمهور شد.
احسان
Iran, Islamic Republic of
من معتقدم که همه کسانی که میگویند درایران مهندسی انتخابات وجود دارد بخاطر این که مثلا چرا فلان کس را شورای نگهبان رد صلاحیت نمودند از نظر این جناب با توجه به وجود قانون اساسی بزرگی که ما داریم وسوکان داری ولی فقیح در صدر نظام شورای نگهبان در ردصلاحیت خود دقت نظر بیشتری داشته باشند ونیازمند این همه سخت گیری نباشد تا فردی مثل احمدی نژاد را که روزی رئیس جمهور مردم بوده امروز به شخصیتی مخالف نظام از او یاد برده شود
Iran, Islamic Republic of
اگه گفتي چرا غرضي دوره قبل تاييد شد و دوره بعدي رد؟
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
یک دلیلش میتونه سنش باشه چرا که 4 سال گذشته بود
دوم اینکه از خود غرضی چرا نمیپرسی چرا که شورای نگهبان حق نداره علنی اعلام کنه
Iran, Islamic Republic of
آقا مرتضی مطمئنی کاندید ریاست جمهوری شرط سنی داره؟
احسان محمدی
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه طبق قانون تایید صلاحیت نامزدها به عهده شورای نگهبان است شورای نگهبان می تواند در آیین نامه های داخلیش برای تایید صلاحیت ها طبق نظر اعضا شرایطی تعیین کند از جمله شرایط سنی
Romania
بله داره موقع ثبت نام شرط نداره ولی برای احراز صلاحیت شرط سنی داره
Romania
جهان یه چیزی میگم خدایی بهش فکر کن . فکر نمیکنی که بحث احمدی نژاد تو شرایط کنونی یه بحث انحرافیه و تو این شرایط پرحاشیه دیگه جایی برای اون نمی مونه ‌ الان این دولت دوست داره حاشیه ها هرچه پررنگ تر و بیشتر باشن تا جایی که خودش به قیمت انتحار سیاسی و اجتماعی حاشیه میسازه ! چرا انقد از احمدی نژاد تیتر میزنی ؟! بابا اون هر چی بود دورانش تموم شد و رفت . حالا تو هی مطلب بزار یه عده عم بیان اینجا وقت و انرژی بزارن بیفتن به جون هم که آیا احمدی نژاد خوب است یا بد است ؟ الان واقعا مشکل کشور اینه ؟! یه خورده بصیرت داشته باش تو انتخاب مطلب . گاهی بهترین مقابله با یه جریان بایکوت و سکوته .
Iran, Islamic Republic of
برادر محترم اگه اینطوری باشه آقای روحانی هم رای نیاورده و نظام اونو رئیس جمهور کرد اره؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
در سال 84 کاندیداهای ریاست جمهوری 8 نفر بودند و از بین آنها دکتر احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی حائز حداکثر آراء شدند و به دور دوم راه یافتند و در دور دوم دکتر پیروز انتخابات شد اگر بنا بر مهندسی انتخابات بود باید هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور می شد.
Iran, Islamic Republic of
موافقم برادر ۱۳:۵۹
Iran, Islamic Republic of
اصلا انتخابات بی هندسی و مهندسی داریم ؟
امکان داره ؟

مهم آن است که
هندسه و مهندسی از چی ناشی شود
خیلیها گذشته درخشانی داشتند اما ...

انحراف بعدی
گذشته خوب را نفی نمی کند
حبط می کند
Iran, Islamic Republic of
خوب الان یه انتخابات برگزار کنید تا ببینید احمدی نژاد رای میاوردیا شماها
به مدعی قول سدید
Iran, Islamic Republic of
مثلا با مهرعلی زاده یا قالیباف یا احمد توکلی مقایسه کنیم چطوره؟
احمدی نژاد سابقه استانداری و شهرداری پایتخت را داشت . قالیباف فرماندهی نیروی انتظامی ، توکلی نمایندگی مجلس ،مهرعلیزاده ریاست سازمان تربیت بدنی . این از سابقه مدیریت کلان
اما درباره مهندسی
دونفر از اصلاح طلبان - معین با سابقه وزارت و مهرعلیزاده با سابقه ریاست تربیت بدنی - از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و با نامه حدادعادل و حکم رهبری در صف نامزدها قرار گرفتند . خروجی شورای هماهنگی نیروهای جناح راست لاریجانی بود، کروبی و هاشمی و یک کرور اصلاح طلب و اصولگرا هم کاندید بودند . احمدی نژاد کجای این معادله می گنجد که نظام خواسته او را رییس جمهور کند؟ دوردوم را هم یادتان است که : حزب مشارکت یهویی شد حامی هاشمی که توی انتخابات مجلس ششم با خاک یکسانش کرده بود.
اقلا یک چیزی بگید که قابل دفاع باشه .
a
Iran, Islamic Republic of
کاش معلوم میشد احمدی نژاد کدوم امتیاز و از شما سلب کرده یا کدوم باج و به شماها نداده که اینطور باهاش دشمنید
Iran, Islamic Republic of
چه تحليل چرت و آبدوغ خيارى اى !
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
ضمن تشکر از تحلیل نویسنده فوق بعنوان دفاع رهبر معظم انقلاب از آرای ملت به استحضار می رساند موارد یاد شده یا توسط دولت حاکم در حال وقوع بوده یا در قبال منتخب ملت در حال اجرا بوده ولی نامه آقای احمدی نژاد یک درخواست توسط یک شخص حقیقی از مقام معظم رهبری است لذا مقایسه آن با موارد فوق صحیح به نظر نمی رسد.
انگار پیش بینی های علامه جوادی آملی در مورد احمدی نژاد در حال محقق شدن هست
Canada
قبل از ايشان ، مهندس موسوى و مرحوم هاشمى رفسنجانى پيش بينى كرده بودند
Iran, Islamic Republic of
کسی درباره بصیرت نظری نداره؟
Iran, Islamic Republic of
موسوی و هاشمی طمع قدرت داشتن و حرفهای آنها از سر بغض و کینه بود و پیش بینی محسوب نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم. با تشکر. نظرشما مورد توجه قرار گرفت اما توصیه ما به شما مطالعه بیشتر و توجه به مفاد قانون در این باره و هم صحبتی با کارشناسان فن است و نظریه ای که بدون اصول تحلیل سیاسی صورت گیرد با واقعیت همخوانی نخواهد داشت . جهان نیوز.
😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی . با تشکر. خواهشمند است در نظریات خود رعایت شان افراد و جایگاه ایشان بعمل آید. جهان نیوز
😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
...
شان مسئولین رو علما رو ما پابرهنگان دادیم جهان نیوز

رهبر عزیز با اون مقام والاش میگه انتقاد کنین از من اون وقت چون پسوند آیت الله رو ندادم به ی شخص میه عدم شان..

انقلاب مگه قرار نبود ماله ما پابرهنگان باشه..؟!!!!

این پیامم ک منتشر میشه انشالااااااااا
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر رهبر انقلاب
Iran, Islamic Republic of
تا اسرائیل بسوزه و از حرص خفه بشه و بمیره
Iran, Islamic Republic of
بعضی دولتها برای نابودی زیر ساختها ومردم طبقه متوسط نیاز به مادام العمر شدن رباست جمهوری ندارند با شعارهای دروغ در یک دوره هم کار را یکسره می کنند
تعطیلی کارخانه ها
بیکاری
انرزی هستم ای
البته نرخ تورم هم نک رقمی ست
افزایش نرخ دلار از 3500به 5000تومان ارتباطی به تورم ندارند!!!!
Iran, Islamic Republic of
البه دلار رو از محمود ۳۱۵. تومن تحویل گرفتن..

درضمن روحانی دلار نفتی رو نسبت به دولت محمود با نرخ تسعیر ارز ۳برابر داره تبدیل به ریال میکنه..
یعنی درآمد ریالی روحانیی در دلار نفتی ۳برابر محمود هستش..
سید
Iran, Islamic Republic of
مگر امام خمینی (ره) نفرمودند "میزان حال فعلی افراد است"
حال می خواهد هر که باشد و هر خدماتی داشته باشد؛زبیر باشد ،یا موسوی باشد ،کروبی باشد و یا احمدی نژاد باشد(تا زمانی که افراد، در قول و عمل با ولایت و مطیع ولایت باشند،بر حق و با حق هستند و هر وقت در قول و یا عمل با ولایت و مطیع ولایت نباشند، از حق جدا شده اند و به صف باطل پیوسته اند)
فرقان و قدرت تشخیص حقّ از باطل، حکمت و بینشى خدادادى است که به اهل تقوا داده مى‏شود و به علم و سواد و معلومات وابسته نیست! چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: "یا ایهاالذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا" یعنی: ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر تقوای الهی داشته باشید ،خداوند برای شما قدرت تشخیص (حق و باطل) را قرار می دهد.(سوره مبارکه انفال/ آبه 29)؛ همچنین در جای دیگر خداوند می فرماید: «اتّقوا اللّه و یعلّمکم اللّه» یعنی: از خدا پروا کنید، خداوند شما را آگاه مى‏کند، ویادتان مى‏دهد.(سوره مبارکه بقره/ آبه 282)
گویا روح، همچون آینه‏اى است که تقوا، غبار را از آن مى‏زداید و نور حقّ در آن منعکس مى‏شود! چنانکه حضرت على علیه السلام تقوا را دارو و درمان دل‏ها، نور و بینایى کوردلى‏ها و شفا و وسیله‏ى اصلاح قلب، تطهیر جان، امنیّت ترس‏هاى درونى و روشنایى تاریکى‏ها مى‏داند، «فانّ تقوى اللّه دواء داء قلوبکم و بصر عمى افئدتکم و شفاء مرض اجسادکم و صلاح فساد صدورکم و طهور دنس انفسکم و جلاء عشا ابصارکم و أمن مفزع جأشکم و ضیاء سواد ظلمتکم...»
راه حق بسیار روشن است؛ و لیکن برخی خواص ( به دلیل غرور، ریاست طلبی،تبعیت از هواهای نفسانی و...)، مقابل نظام ورهبری ایستادند و برخی نیزبه دلیل نداشتن تقوا(مال حرام یا شبهه ناک،گناه و...) قدرت تشخیص ، از آنها گرفته شده است و سفید(نور خدا) را سیاه(تاریکی) و سیاه(ظلمت شیطانی) را سفید می بینند.
"وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ"
معنی:بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریده ایم ، دلهایی دارند که با آن درک نمی کنند و چشمهایی دارند که با آن نمی بینند و گوشهایی دارند که با آن نمی شنوند،ایشان چون چهار پایانند، بلکه از آنها گمراهتر هستند وایشان همان غفلت زدگانند. (اعراف-آیه مبارکه179)
Iran, Islamic Republic of
بله فرمودند و ما هم به دیده ی منت قبول داریم ولی عقل داریم قدرت تشخیص هم داریم و می دانیم حال فعلی افراد اگر هم در عمل هم در شعار هم در زندگی شخصی و اجتماعی به اسلام و قرآن و گفتمان انقلاب اسلامی و عدالت مردمی بودن ساده زیست بودن نزدیک بود ولی تشنگان قدرت و ثروت خود را نظام بدانند و در فساد و رانت و حقوق نجومی سر آمد روزگار باشند و او را بر نتابند قابل قبول نیست. حالا یک عده از رهبری مایه بگذارند سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در زمینه عدالت رو خوب آویزه گوش نمایید و از ایشان مایه منفی و نا امیدی نگذارید لطفا
Iran, Islamic Republic of
دكتر احمدی نژاد هر چقدر هم كه ساده زيست باشد ....
Iran, Islamic Republic of
خب حال فعلی روحانی به نظرت خوبه؟! انقلابی است؟! اگر حال فعلی مسئولین ما خوب بود ما پابرهنگان و صاحبان اصلی انقلاب به این وضع نمی افتادیم..

شاید شماها جیبتون پر از پول باشه و مشکل اقتصادی نداشته باشین ولی ما لیسانسه ها و فوق لیسانسه های بیکار و برخی کارگر مثله شما فکرمون درگیر آینده افتضاحه مونه..

من انتقاد از شوارای نگهبان و قوه ق دارم. چرا منتشر نمیکنین..

چون مینوسیم چرا مصلحت اندیشن بهتون برمیخوره
محمد
Iran, Islamic Republic of
سخني با نمايندگان مجلس:
اگر چه ايشان با اين روش ها دوستان خود را از دست داده و هدفش مانع تراشي از محاكمه ياران خود مي باشد اين رو هر عاقلي مي فهمد.
ولي من متعجبم در اين زمان از سكوت مجلس در برابر نامه ها و عملكرد احمدي نژاد .مجلسي ها شما به عنوان نمايندگان ما چرا برخورد نمي كنيد چرا سكوت مي كنيد... احمدي نژاد ادعا مي كند از جانب مردم نامه نوشته در حالي كه ما همچنين خواسته اي نداريم ، شما نمايندگان بايد به نمايندگي از ما پاسخ به ايشان پاسخ بدهيد والا اگر ما به خيابان بياييم بايد با نماينده بودنتان شك كنيد...
Iran, Islamic Republic of
اگه بگم بگم احمدی شروع بشه این نماینده ها بیشترشون باید تو لونه موش قایم بشن
احمدی نژاد اول برا خودش بگه
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی مطلب شما قابلیت نشر را ندارد. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
تو از طرف خودت حرف بزن دکتر احمدی نژاد از جانب مردم نامه نوشته و خواسته مردم رو مطرح کرده است.
Iran, Islamic Republic of
رفیق مجلس سلفی بگیر و وکیل الدوله کاری به این حرفها نداره و در حد این حرفها هم نیست
به محمد آقا نماینده کل مردم
Iran, Islamic Republic of
عه؟ قراره شما به خیابان بیایید؟! اونوقت نمایندگان مجلس امید نماینده شما هستند؟! اون وقت شما کل مردم ایران هستید؟! اون وقت شمای عاقل از پافشاری بر محاکمه علنی، مانع تراشی برای محاکمه یاران رو می فهمید؟!
علی
Iran, Islamic Republic of
بلایی که منافقان و خوارجان در صدر اسلام سر مردم اوردند اکنون دوباره زنده شده تا ملت اگاه نباشند این افراد برای اهداف شوم خود از هر روشی استفاده می کنند تاریخ تکرار میشود دلسوزان انقلاب و اسلام اگر الوده نشده اند بهوش باشند امروز کاری نشود فردا دیر است
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد چیز عجیبی نگفته ایشون بعد از صحبتهای رهبر معظم انقلاب نامه ای نوشتن و به ایشون دادن نامه از دو قسمت تشکیل شده قسمتی که منتشر شد و قسمت اصلی نامه که به دفتر مقام معظم رهبری تحویل داده شده.الان کجای این کار اشباه است.شخصی 8 سال مقام دوم کشور ایران بوده الان به این نتیجه رسیده که به شخص اول نامه ای نوشته و پیشنهاداتی ارائه کند.این کار که خوبه
یوسفی
چندین سال است که احزاب چپ و راست می خواهند احمدی نژاد را نابود کنند که برعکس می شود و روز به روز خودشان نابود می شوند به تعدادی از این اسامی ها توجه کنید: میرحسین موسوی, کروبی, هاشمی رفسنجانی, لاریجانی هاو .........
Iran, Islamic Republic of
منظور شما از این حرف چیه?این یعنی پس احمدی نژاد راه درستی داره?این ک همه یکی رو بکوبن بمعنی واضح بودن ناسزاواریش هست مانند اینکه همه ی دنیا ظلم رو مورد نفرت خود قرار میدهند هر چند خود ظالم باشند.
Iran, Islamic Republic of
برو خودتو جمع کن بیش از هشتا درصد مردم ایران حامی احمدی نژاد هستند
صراط.
باسلام . تاریخ در حال تکرار است.طبق فرمایش حضرت آقا(نقل به مضمون)ایشان در جایی میفرمایند، (زمان کنونی بسیار شبیه به زمان حضرت علی علیه السلام است) و بسیار پیش آمده که باطل در لباس حق جلوه میکند و سخت است تشخیص حق از باطل.چه بسیارخواصی که در زمان حضرت علی (ع) همراه سیل مردم به منظور قبول حکومت توسط حضرت به خانه ایشان هجوم آوردن و پس از به حکومت رسیدن علی (ع) ، زمانی که منافع خود را از جانب ایشان در خطر دیدن علیه حضرت قیام کردند و جنگ های بسیاری را براه انداختند.در زمان حال هم چه بسیار انسانهایی که با علی بیعت کردند(بوسیدن دست حضرت آقا توسط آقای احمدی نژاد ) اما تاب عدالت علی را نداشته و اکنون در مقابل علی ایستاده اند. و کم نداریم از این جمله انسانها.طلحه و زبیر ها در طول تاریخ هستند و خواهند بود.
وای از مظلومیت رهبر
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی مطلب شما قابلیت نشر را ندارد. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
تنها دوره ای که مهندسی نبود همان دوره احمدی نژاد بود چون به هیچ وجه از آدمهای سی سال فامیل نبود و از دل ملت آمده بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد خواسته مردم را مطرح کرده است
تمام صحبت های دو جناح قدرت طلب برای حذف خادم ملت دکتر احمدی نژاد است
Iran, Islamic Republic of
شاید او روزی خادم بود
اما امروز خواسته یا ناخواسته خائن است
Iran, Islamic Republic of
اولا نام حضرت آقا را وارد بازی های سخیف سیاسی نکنید و شان ایشان در حد خودتان نینگارید و پشت نام ایشان برای تصفیه حساب سنگر نگیرید.
الان کارگردانان قضایا به همه شما مفسرین ساده لوح لبخند می زنند چون عراقچی و ظریف مقدمات مذاکرات موشکی را شروع کرده اند ولی جنجال شما بدنبال نامه احمدی نژاد خیالشان را از هر جهت آرام ساخته است.
ضمنا مگر شیخ حسن رفراندوم نمی خواست؟ اولینش ریاست جمهوری و و ودمش مجلس لیستی. مگر در این چند سال غیر از هتاکی به منقدان و سلفی گرفتن با موگرینیچه خیری از این بزرگواران حاصل شده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
طرفداران احمدی نژاد وروحانی این رو بدونند که در اسلام ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم جانشین ایشان به حساب میاد.وتبعیت از دستورات ولی فیقه حکم عقل و دینه.شاید شما دلیل و مصلحت یک رفتار از سوی رهبری رو متوجه نشید ولی باید اون دستور رو انجام بدید وگذشت زمان همیشه رای به دریایی از حکمت وتدبیری می ده که در پشت اون توصیه خوابیده. بنابراین وقتی رهبری به هرکدام از روسای جمهور چیزی می گه به جای تشکیک و تعلل باید اون فرمان یا توصیه رو سریع اجراکنند که سعادت دنیا و آخرت نصیب همه بشه.امیدوارم طرفداران روسای جمهور سابق وفعلی متوجه منظورم شده باشن.
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد در دو دوره که رقابتی ترین دوره ریاست جمهوری ایران بود رای آورد. در دوره اول از اصلاح طلب تند تا اصولگرای تند کاندید بودند . و در دور دوم هم موسوی، کروبی و محسن رضایی از قوی ترین کاندیدای انتخابات بودند. هیچ وقت دل آنها نمی خواست احمدی نژاد رای بیاره دعای مردم و نظر لطف خدا بود که یکی خارج از دایره مدیریتی آنها رای بیاره و رییس جمهور بشه
حالا پیشنهاد دادن جرم است؟
United Arab Emirates
درود خدا بر دکتر احمدی نژاد سرباز واقعی امام خامنه ای
لعنت خدا بر دروغگویآن و ریا کاران
آقایان زاکانی و سروری بروید توبه کنید و به خادم ملت هر روز تهمت نزنید که این دنیا فانی و در آخرت در پیشگاه خداوند متعال رو سیاه نشوید
Iran, Islamic Republic of
اصولا یکی از وسایل دیکتاتوری در اختیار داشتن نیروهای مسلح است و در هیچ کشوری در طول تاریخ هیچ دیکتاتوری بدون تکیه بر نیروهای مسلح اتفاق نیفتاده که در ایران بخواهد اتفاق بیفتد با توجه به اینکه هیچ رپیس جمهوری در ایران به غیر از بنی صدر نیروی مسلحی در اختیارنداشته پس نمی توانسته دیکتاتور هم باشد . و این یک مغلطه است که به روسای جمهوری نسبت میدهند.
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان جان :
به گمان منافقی : یا
به مار ماهی مانی چه کنی نه اینی ونه آن

یا در جهل وحماقت به سر می بری .

به احتمال نزدیک تشخیص وتحلیل سیاسی نداری .
Iran, Islamic Republic of
این روزها با رفتارها و اقدامات روسای جمهور سابق و فعلی و برخی نمایندگان مجلس و...، مرتب به یاد فرازی از پیام مقام معظم رهبری بمناسبت درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی می افتم که: ...اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ ما مسئولان جمهوری اسلامی است.
رضا
United Kingdom
...با سفسطه سر خودتان کلاه نگذاریددر دولتی ها که می بینیم
رضا
United Kingdom
دوستان عزيز يا کل متن رو رد کنيد يا قبول, چاپ نصف جمله چه معني دارد.
پايدار باشيد.
...