جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵

مجازات قانونی تشویق به بی‌حجابی چیست؟

جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۶
کد مطلب: 593532
تشویق مردم به نداشتن حجاب مشمول بند دوم ماده 639 خواهد بود که یک تا 10 سال حبس دارد و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس نیست.
مجازات قانونی تشویق به بی‌حجابی چیست؟
به گزارش جهان نيوز؛ پــلــیــس در خصوص انتشار فیلمی در فضای مجازی درباره کشف حجاب یک خانم و برخورد پلیس با وی اعلام کرد: پلیس مــؤظــف است بــا جــرم مــشــهود بــرخــورد ڪــنــد و شــڪــســتــن قــانــون در همــه جــای دنــیــا مــواجــهه پــلــیــس را در بــر دارد.
 
برپایه این گزارش، پلیس تاکید کرد:‌ تردد و حاضر شدن در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی مشمول تبصره ماده 638 قانون تعزیرات است که تا دو ماه حبس داشته و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس بوده و حبس اعمال نمی‌گردد.


بر اساس اعلام پلیس، تشویق مردم به نداشتن حجاب مشمول بند دوم ماده 639 خواهد بود که یک تا 10 سال حبس دارد و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس نیست.

به گفته پلیس، این جرم از جرائم مشهود بوده و پلیس موظف است با جرم برخورد نماید و شکستن قانون در همه جای دنیا مواجهه پلیس را در پی دارد و اگر نیروی انتظامی با جرم مشهود مقابله نکند خود مرتکب جرم و تخلف شده و قابل پیگرد قانونی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا نگهدار پلیس خدمتگزار باشد که بار بیست و چند نهاد مسئول را یکتنه بدوش میکشد
Iran, Islamic Republic of
قسم جلاله نمی خورم ولی اگر همین وضع اسفناک را هم رها کنید بنا بر تجربه ای که دارم مطمئن باشید همین تابستان با مینی ژوب بیرون خواهند آمد.
Iran, Islamic Republic of
مقدار مجازاتشان پیشگیرانه نیست. اگر مقدار مجازات پیشگیرانه نباشد به ضد خودش تبدیل می شود و فایده ای که ندارد هیچ متخلف را به خصوص اگر نیت سوء هم داشته باشد دلیرش می کند. مثل این است که مجازات عبور از چراغ قرمز را 100 تا یک تومنی قرار دهید. مقدار مجازات باید با سنگینی جرم هموزن باشد. اگر شما الان یک نفر را بکشد چکارش می کنید! حالا اگر یک نفر عفت و حیا و غیرت را بکشد و آن را هر روز بر سر هر کوی و برزن داد بزند و نشان همه بدهد و عده ای را به فساد بکشد و محیط جامعه را با اتاق خواب یکی کند چکارش باید کرد. این نشان می دهد که شماها به عمق فاجعه و عمل اینها نرسیده اید! در کشور ما باید همه چیز به حالت بحران برسد تا شاید کاری شود. مثل قضیه همین به اصطلاح دراویش داعشی صفت که قاطعانه هم برخورد نشد از اول و نهایتا خون 5 نفر از بهترین ها مظلومانه بر زمین ریخت. این شیوه کار و مدیریت ما شده است!
Iran, Islamic Republic of
ماده ۶۳۹
- افراد زیر به حبس از یک تا ده سال محکوم میشوند و در مورد بند «‌الف» علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر‌دادگاه بسته خواهد شد: ‌الف - کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند ب - کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.
تبصره:

هر گاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم میگردد.
من حقوق نخوندم ولی همه این قدر فارسی می فهمن که فساد یا فحشا معنی خاص دارد اینا قانون را تفسیر به رای می کنن
Iran, Islamic Republic of
- استناد پلیس به ماده 639 قانون تعزیرات، غیرحقوقی و شگفت انگیز است.
این ماده نه درباره بدحجابی یا تشویق به بدحجابی که مشخصاً درباره دایر کردن مرکز فحشا است و اساساً رکن مادی جرم ماده مذکور، دایر کردن مرکزی برای فساد است. حتی بند دوم آن ماده نیز که ناظر به تشویق مردم به فساد و فحشاست نیز باید در دل مکانی که برای این کار دایر شده است، صورت بگیرد. وانگهی از منظر حقوقی و طبق قوانین ایران، هر چند نداشتن حجاب در انظار عمومی جرم انگاری شده است ولی بحث بی حجابی و تشویق به آن مترادف با فساد و فحشا نیست؛ در سایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در تفسیر این ماده چنین آمده است: «در حقیقت می‌توان فحشاء را به معنای زنا دانسته و فساد را بر سایر اعمال ضد عفت و اخلاق حسنه مانند لواط، مساحقه، تفخیذ، نمایش و فروش و... مطالب مستهجن دانست. شاهد بر این امر، ذکر ماده 639 در فصل جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی است.»
ضمناً آنچه انجام شده است، اساساً تشویق به بی حجابی نیست بلکه اعتراض به الزامی بودن حجاب است که البته به وارد یا ناوارد بودن این اعتراض که ابعاد حقوقی، اجتماعی و فقهی دارد، نمی پردازیم.

بنابراین جای تعجب است که نیروی انتظامی علیرغم حضور حقوقدانان در بخش های مختلف پلیس، چنین استنادی کرده است!