پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

انتقاد از وجود نرده‌های جداکننده مسئولان و مردم

جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 593519
نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی از وجود نرده‌های جداکننده مسئولان و مردم در نماز جعه تهران انتقاد کرد.
انتقاد از وجود نرده‌های جداکننده مسئولان و مردم
به گزارش جهان نيوز؛ پس از آنکه امام جمعه تبریز و ائمه جمعه چند شهر دیگر دستور به برداشتن نرده میان مردم و مسئولان در این مراسم عبادی سیاسی شدند، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از وجود نرده‌های جداکننده مسئولان و مردم در نماز جمعه تهران انتقاد کرد.
 
«محمد حسین صبوری» نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی اظهار داشت: نماز جمعه در سراسر کشور تبدیل به مراسم تقویم‌خوانی و بیان سخنان خنثی و بی‌اثر شده است.

وی افزود: وقتی خطبای نماز جمعه این مراسم را به جای مراسمی عبادی سیاسی به برنامه‌ای بی‌روح تبدیل کنند ماهیت نماز جمعه زیر سوال می‌رود. البته در هفته‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاده است که در رسانه‌ها می‌توان به برداشته شدن نرده‌های میان مردم و مسئولین در برخی از شهرها اشاره کرد اما هنوز در تهران شاهد وجود نرده‌هایی میان مسئولین و مردم هستیم.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به مسئولین گفت: اگر از ترور و سوءقصد می‌ترسید که جایگاه اختصاصی برای خود ایجاد کرده‌اید در این صورت دلیلی ندارد که مسئولیت قبول کنید. افرادی که در آن سوی نرده‌ها هستند، چه اقدام متفاوتی انجام داده‌اند که باید میان آنها با مردم فاصله ایجاد شده باشد.

صبوری با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه درباره انتشار لیست قضات متخلف گفت: رئیس قوه قضائیه 5 بهمن‌ماه سال جاری در برنامه‌ای گفتند که اسامی قضات متخلف را اعلام خواهند کرد که از موعد آن وعده 30 روز می‌گذرد ولی هیچ لیستی از سوی قوه قضائیه تاکنون منتشر نشده است.
وی افزود: در کشور لازم است که شفافیت از سوی مسئولین از یک نقطه آغاز شود که موضوع اشاره شده توسط رئیس قوه قضائیه می‌توانست شروع خوبی برای شفافیت در میان مسئولین باشد.

نماینده جنبش  عدالتخواه دانشجویی گفت: حرف خوب در جامعه ما زیاد زده می‌شود اما فقط حرف خوب است، به طور مثال قانونی توسط نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه گنجانده شده بود که براساس آن باید سامانه‌ای توسط دولت طراحی می‌شد که تمامی مردم بتوانند حقوق و مزایای مسئولین و خانواده آنها را در این سامانه مشاهده کنند. در حال حاضر تنها 26 روز تا پایان سال 96 باقی مانده اما هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت در این رابطه انجام نگرفته است.

صبوری تاکید کرد: با این وضعیت اگر باز هم در آینده شاهد دریافت حقوق‌های نجومی از سوی مسئولین بودیم جای تعجب نیست چرا که دولت هیچ همتی برای حل این موضوع نداشته و ندارد.

وی با اشاره به عدم انتقادپذیری مسئولین گفت: مساله دیگری که به پاشنه آشیل نظام تبدیل شده بحث نقدپذیری  مسئولین در جامعه است. نباید به اسم ولایت و به اسم مصلحت جلوی هر نوع حرکت انقلابی و اصلاح‌گرایانه در جامعه را گرفت. چه ایرادی دارد اگر بنده سوال کنم فلان کاندیدا چه میزان برای حضور در انتخابات هزینه کرده است.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: چطور می‌شود رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام می‌کنند که مردم ایشان را نقد کنند ولی نقد منصوبان به رهبری جرم تلقی شود. چرا وقتی حضرت آقا خودشان به صراحت می‌فرمایند شما بروید و از روند کار دستگاه‌های مختلف بازدید کنید این اقدام از سوی دستگاه‌ها جرم محسوب می‌شود.

به گفته صبوری این انتظار از مسئولین می‌رود که خودشان در مراسم نماز جمعه حضور پیدا کرده و با صراحت و بدون واسطه گزارش کاری از عملکرد خود به مردم بدهند.

وی خطاب به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: درخواست ما از آقای حاج علی اکبری این است که نظارت دقیق‌تری بر عملکرد ائمه جمعه در سراسر کشور داشته باشد و اینگونه نشود که به جای آنکه یک امام جمعه حامی جوانان انقلابی در شهرهای مختلف باشد تبدیل به جدی‌ترین رقیب آنها و مانع بروز حرف‌های آنها شود.

نماینده جنبش  عدالتخواه دانشجویی با انتقاد از عملکرد صداوسیما تصریح کرد: تریبون‌های عمومی مانند نماز جمعه و بویژه صداوسیما نباید متعلق به طبقه خاص باشد و مردم احساس کنند که تنها  سخنان طبقه خاص در صداوسیما گفته می‌شود.

صبوری افزود: متاسفانه صداوسیما وابستگی مالی مستقیم به دولت دارد که این موضوع باعث شده سیاستگذاری صداوسیما اقتصادی شده و محور عملکردش بر پایه سود اقتصادی باشد که این رویکرد منجر شده تا صداوسیما روز به روز محافظه‌کارتر شده و از مردم فاصله بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: عامل اصلی به وجود آمدن شبکه‌های مجازی ضدنظام که بعضا برای نظام مشکل‌ساز می‌شوند همین محافظه‌کاری صداوسیما است، اگر صداوسیما راه را بر هر نوع نقدی از جمله نقد منصفانه نمی‌بست ما شاهد این وضعیت نبودیم که در اغتشاشات اخیر کشور یک عده ضدانقلاب تبدیل به دایه مهربانتر از مادر برای نظام شوند.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: رهبری در سخنان اخیرشان اعلام کردند که ما در بحث عدالت عقب هستیم، چرا ما باید در بحث عدالت پس از گذشت 4 دهه از انقلاب که اصلی‌ترین شعار ما بود عقب باشیم.

صبوری ادامه داد: مانع اصلی برقراری عدالت در کشور حاکم شدن نگاه اشرافی در اداره جامعه است. متاسفانه امروز در نظامات تصمیم‌گیری کشور جریانی نفوذ کرده که هدف آن  انتفاع اقلیت خاصی در کشور است.

وی گفت: وقتی افرادی که ذینفع در یک تصمیم‌گیری باشند خود در صدر تصمیم‌گیران باشند این مساله منافع اکثریت را تامین نخواهد کرد که این مساله در بحث بانکداری و بخش سلامت به وضوح قابل مشاهده است.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: البته باید این نکته را عرض کنم که عدالتخواهی ما سیاسی نیست و میان کسی که برای احقاق حق مظلومان تلاش می‌کند با کسی که هدفش صرفا سیاسی کاری است تفاوت‌های زیادی وجود دارد، ما به دنبال اصلاح ضعف‌ها و نقاط مفسده‌انگیز نظام در چارچوب حفظ نظام هستیم.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در شهر اراک اگر یک نظر سنجی از نمازگزاران صورت پذید 80 درصد انها از خطبه نماز جمعه اقای دری راضی نیستد البته امام جمعه های تهران هم بهتر از اراک نیست بیشتر ائمه جمعه تاریخ مصرفشان تمام شده یک انقلاب در خصوص جایگزینی ائمه جمعه فعلی صئرت پذیرد یک سری از ادم ها با سواد وخوش صدا جایگزین انها شود