جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
یک کارگردان تئاتر :

عامل ماندگاری هنرمندان بزرگ چیست

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 593424
حمیدعبدالحسینی، کارگردان نمایش «مینی مالیست ها» عنوان کرد:آنچه باعث ماندگاری هنرمندان بزرگ شده این است که آنها نگاه اصیلی را به هنر داشتند و تلاش می کردند که همیشه از اعماق وجود خود یک اثر هنری را خلق کنند.
عامل ماندگاری هنرمندان بزرگ چیست
به گزارش جهان نيوز، نمایش مینی مالیست ها که از 16 بهمن ماه در سالن ناصر خسرو به کارگردانی حمید عبدالحسینی و با نقش آفرینی امید اولیایی، پدرام بوساک، میترا پوررمضان، میثم پیر محمدی، رسول تجلی، نانت تومه، ملیکا حسینی، علی شیبانی، شهاب ذوقی، ملیکا طاهری، فرزانه قاسم زاده، مسعود قره باغی، افشین کامیاب فرد، دانیال کردبچه، فائزه محمد نجار، میلاد مقدم و مهشید همتی به روی صحنه آمده است تا 4 اسفند ماه ادامه دارد.

حمید عبدالحسینی کارگردان و تهیه کننده نمایش مینی مالیست ها درگفت وگو با فارس گفت: این نمایش از تولید تا اجرا، پروسه خیلی طولانی را به دلیل نگاه کارگردانی در طراحی ، اجرای اثر و در نظر گرفتن برخی جزئیات در آن، طی کرد و اساسا سبک من در مورد کارگردانی منطبق بر توجه بسیار زیاد بر جزئیات و لحاظ آنها است.

وی با بیان اینکه این نمایش جزو گسترده ترین کارهای من از حیث تولیدی است، افزود: ساختار اپیزودیک کار و تعداد کاراکترها باعث شد که ما با یک گروه با پرسناژ بالا روبرو باشیم بطوری که در این نمایش حدود 16 کاراکتر داریم .

عبدالحسینی ادامه داد: برای اینکه ما بی نظمی و پراکندگی موجود در بخش های نمایش را بتوانیم نشان دهیم از بازیگران مختلفی برای هر اپیزود استفاده کردیم که هماهنگی و برنامه ریزی این تعداد بازیگر بسیار سخت بود هر چند که تمرین هر اپیزود بصورت مجزا صورت می گرفت اما در میانه های راه تداخل برنامه ها موجب تغییراتی در عوامل کار شد.
وی عنوان کرد: نمایش مینی مالیست ها یک نگاه بدیعی به موضوعاتی دارد که جامعه ما به آن مبتلاست و سعی دارد که به شکل ظریف مسائل را مطرح و دعوت به توجه بیشتر به این اتفاقات بکند.


این کارگردان با بیان اینکه نمایش مینی مالیست ها یک کار کاملا مستقل است، گفت: از صفر تا صد آن از لحاظ مالی توسط من هم به عنوان کارگردان و هم تهیه کننده انجام شده و از هیچ نهاد و شخصی کمکی دریافت نکرده ام و با وجود اینکه گروه ما گروهی جوان با میانگین سنی کمتر از 30 سال است سعی شد که تمامی شرایط یک کار حرفه ای در تمرین ، فرآیند اجرا، طراحی صحنه و ساخت دکور، تبلیغات و اطلاع رسانی لحاظ بشود و کار با معیار کار حرفه ای به روی صحنه برود و خوشبختانه تا به امروز با استقبال خوب مخاطبان روبرو شدیم و اجرای آن همچنان ادامه دارد.

عبدالحسینی در خصوص سبک نمایش توضیح داد: همانطور که از اسم آن بر می آید نمایش مینی مالیست ها نگاهی به موضوعات مختلف از زاویه مینی مال دارد که ما با برشی از لحظات از زندگی انسانهایی روبرو هستیم که گویا در دایره درونیات و هویت خود در اثر مواجه با مسائل مختلف به یک دگردیسی و شناخت جدیدی از خود و زندگی و موقعیت خود دست پیدا میکنند.

وی افزود: نکته قابل توجه در کارگردانی این اثر با توجه به تعدد اپیزود و کاراکترها و موضوعات مختلف ، پیگیری شیوه ای است که ارتباط تماشاگران در طول اجرای اثر که حدود 60 دقیقه است با جریان نمایشنامه تداوم داشته باشد و نیاز به یکدستی و نوعی تعادل در ریتم اثر است که مخاطب دچار دوگانگی نشود و عنصر دراماتیک همان مینی مال بودن و توجه به مسائل جزئی نگر محسوب می شود .

کارگردان و تهیه کننده نمایش مینی مالیست ها ضمن بیان اینکه نمایش مینی مالیست ها مرور زندگی در قالب 8 پرده است که لحظات متفاوتی از زندگی را روی صحنه بازآفرینی می کند، عنوان کرد: موضوع ماندگاری یک فرد فعال در عرصه هنر، خاصه هنر تئاتر است که در دهه های پیش مثل سایر موارد، تئاتر یک جایگاه ویژه داشت و افراد فعال در این عرصه به تئاتر بهعنوان موضوع مقدس نگاه میکردند و برای آن زمان زیادی را اختصاص می دادند بطوری که ما شاهد بودیم تمرینات تئاتر بیش از چندین ماه طول می کشید.

وی در این باره افزود:البته ما به مرور به دلیل مشکلات مختلف به ویژه مشکلات مالی می بینیم که میزان این اهمیت و توجه رفته رفته کمتر شده و با تشکیل گروه های مختلفی مواجه میشویم که چشم انداز روشنی از بدو تاسیس برای خودشون متصور نیستند و بعد از یک کار این گروه ها از بین می روند و نمی توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی تاکید کرد: کمتر به ذات هنر تئاتر و اصالت اثر نمایشی توجه میشود و اکثرا به دنبال هیجان به روی صحنه آوردن یک اثر هستیم بدون اینکه به تاثیرگذاری فراوان یک اثر نمایشی توجه کنیم.

عدم شناخت در حوزه های مختلف هنر نمایش به جریانی که تئاتر ما باید به آن دست پیدا کند لطمه می زند و افراد بدون تخصص لازم وارد این حیطه می شوند که این موضوع باعث مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه، کارگردانی ، نگارش نمایشنامه و بازیگری می شود.

عبدالحسینی افزود: آنچه باعث ماندگاری هنرمندان بزرگ شده این است که آنها نگاه اصیلی را به هنر داشتند و تلاش می کردند که همیشه از اعماق وجود خود یک اثر هنری را خلق کنند در این صورت است که این اثر می تواند مخاطب خود را جذب کند امروز با شرایط اقتصادی حاکم انگیزه مردم برای رفتن به سینما یا دیدن تئاتر به همان نسبت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:به همین دلیل مخاطب نیازمند انگیزه بالایی برای دیدن اثر است که یکی از این انگیزه ها کیفیت اثر هنری است که ناشی از دقت ، تمرکز و توجه به ذات اثر است که ما بعنوان کارگردان، نویسنده یا بازیگر نباید بدنبال حواشی و هیجانات کاذب این حرفه ها باشیم و صرفا باید به عمق کار خود توجه کنیم و به دنبال ارتقاع ، مطالعه و برطرف کردن نقاط ضعفمان باشیم تا در یک پروسه مناسب به حد قابل قبول دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: در طول این مسیر با مشکلات متعددی روبرو میشویم اما نباید از پا نشست و باید با وجود همه سختی ها با قدرت مسیر خود را ادامه دهیم اگر فردی که این مسیر را طی میکند فرد وارسته و هنرمند باشد حتما در زمان مقتضی میتواند به جایگاه مناسب دست پیدا کند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *