کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانگیری:

زمان انتخابات «زیاده‌روی» کردم/ احمدی نژاد در حدي نيست که براي نظام بن‌بست ايجاد کند

2 اسفند 1396 ساعت 14:31

رابطه‌ام با رهبر معظم انقلاب، رابطه بسيار خوبي است. مي‌خواستم از دوران انتخابات که در آن دوران يک كمي از کانديدا‌هاي ديگر تندتر رفتم، مقداري زمان هم بگذرد


معاون‌اول رئيس‌جمهوري مصاحبه‌اي با «فايننشال‌تايمز» انجام داده که روز دوشنبه ٣٠ بهمن در اين روزنامه منتشر شد. در ذیل بخش های از گفتگوی اسحاق جهانگیری با «فايننشال‌تايمز»  را می خوانید:

‌شما زماني پل بين اصلاحات و آقاي خامنه‌اي شديد. آيا همچنان اين نقش را داريد؟ بعد از انتخابات رياست‌جمهوري اين نقش را نداشتيد؟
پل نشدم. بعد از درگذشت آقاي هاشمي دغدغه‌اي به وجود آمد که اصلاح‌طلبان از طريق ايشان دغدغه‌هايشان را به رهبر معظم انقلاب منتقل مي‌کردند. الان که آقاي خاتمي با محدوديت‌هايي روبه‌رو هستند و اصلاح‌طلبان خودشان را در داخل نظام تعريف مي‌کنند، من اين را خدمت رهبر معظم انقلاب طرح کردم كه ايشان در پاسخ گفتند چه کسي بهتر از خود شما. بعد از انتخابات رياست‌جمهوري هنوز به‌طور خصوصي خدمت ايشان نرفته‌ام، ولي ان‌شاءالله حتما مي‌روم.

‌چرا نرفتيد؟ چون شايعه شده كه ارتباط شما با ايشان مشكل پيدا كرده است. همچنين شايعه شده بود كه ارتباطتان با آقاي روحاني هم خراب شده است.
رابطه‌ام با رهبر معظم انقلاب، رابطه بسيار خوبي است. زمان انتخابات کمی «زیاده‌روی» کردم. مي‌خواستم از دوران انتخابات که در آن دوران يک كمي از کانديدا‌هاي ديگر تندتر رفتم، مقداري زمان هم بگذرد.  رابطه‌ام با آقاي روحاني هم خيلي خوب و صميمي است و شايد در بين همه دولت‌ها بهترين رابطه بين رئيس‌جمهور و معاون اول در اين دولت وجود داشته باشد.

‌شما در انتخابات رياست‌جمهوري بعدي شركت خواهيد كرد؟
اصلا به اينکه به‌عنوان کانديدا شرکت کنم، حتي فكر هم نكرده‌ام.

‌مي‌توانم از برادرتان بپرسم؟ آيا فكر مي‌كنيد برادرتان در فساد نقشي داشتند؟
من فقط دراين‌باره يك‌بار گفتم منتظر اعلام نظر قوه قضائيه خواهم ماند و عدم موضع‌گيري در مورد پرونده قضائي ايشان نشان مي‌دهد که من در مبارزه با فساد خيلي جدي هستم و هيچ خط قرمزي ندارم. البته ايشان هيچ ارتباطي با دولت نداشته و ندارد. مطمئن هستم که احتمال استفاده از رانت به‌خاطر انتساب به من صفر است.

‌در مورد آقاي احمدي‌نژاد. نقش ايشان در سياست ايران چيست و چرا به پايه‌هاي نظام حمله مي‌كنند؟ ايشان خودشان متهم به فساد هستند، چرا برخوردي با ايشان نمي‌شود و شما فكر مي‌كنيد بايد برخورد شود؟
ديگران بايد جواب بدهند. نمي‌دانم چرا جواب نمي‌دهند. من به خودم اطمينان دارم. من در مناظره‌ها يك برگ كاغذ سفيد نشان دادم و گفتم اين زندگي من است. من فکر مي‌کنم اين آقايان با سروصدا نمي‌توانند مسائلشان را کنار بگذارند. نمي‌شود از کنار مسائل گذشت. ايشان در حدي نيست که براي نظام بن‌بست ايجاد کند. براي من هم سؤال است که چرا برخورد نمي‌کنند. خودم طرفدار برخورد و دستگيري ايشان نيستم، ولي حتما بايد رسيدگي و قضاوت بشود. ايشان اتهاماتي را عليه مقامات رده‌بالاي کشور مي‌زنند. موضوع آقاي احمدي‌نژاد يک کمي پيچيده است.

درون حاكميت چه كساني مخالف سرمايه‌گذاري خارجي و موفقيت دولت آقاي روحاني هستند؟
به نظر من کسي در ايران مخالف سرمايه‌گذاري خارجي نيست، سپاه هم نيست. اولا سرمايه‌گذاري خارجي سياست کلي اعلام‌شده از سوي رهبر معظم انقلاب است. من هم به‌عنوان مسئول اقتصاد مقاومتي از مواردي که دارم پيگيري مي‌کنم، جذب منابع و سرمايه خارجي است.
زمان قراردادهاي نفت، تغيير جدي در جهت‌گيري‌هاي قراردادها انجام داديم، به‌هرحال ما کشوري هستيم که نفت فقط يک موضوع اقتصادي نيست؛ يک موضوع سياسي نيز هست. وزارت نفت قراردادهاي جديدتري مطرح کرد. IPC به شرکت‌هاي خارجي گفت شما پول بياوريد، اينجا برداشت کنيد و بعد مسئوليت بهره‌برداري با خودتان باشد که از بشکه نفتي که برداشت مي‌کنيد به‌ازاي آن ما يک عددي به شما پرداخت کنيم. اين حرف خيلي نويي است؛ برخی از سر دلسوزي فکر مي‌کردند قرارداد خوبي نيست و بايد مخالفت کنند. يک عده هم از روي لج‌بازي با دولت که چرا اين دولت اين طرح‌هاي نو را مطرح مي‌کند، مخالفت كردند. در نهايت رهبر معظم انقلاب گفتند موضوع را ببريد در ستاد اقتصاد مقاومتي تصميم‌گيري کنيد و حتي آقاي رئيس‌جمهور جلسه‌اي گذاشت و گفت مخالفان هم بيايند. بالاخره اشکالاتي که مطرح مي‌شد ما اصلاح کرديم. بعد از اصلاحات رئيس مجلس و ديگران هم اين قراردادها را ديدند و تأييد کردند. از آن تاريخ شما حرفي درباره قراردادهای نفتي نشنيديد. توتال بر مبناي همين قراردادها آمد، شرکت‌هاي ديگر هم برهمين مبنا خواهند آمد.

‌شما جريان مخالف دولت را معرفي نمي‌كنيد؟ چه كساني هستند چه كساني مقاومت مي‌كنند؟ اينها پروژه‌هاي ملي است.
جريان مقابل دولت با اين (پروژه‌هاي ملي) مخالفت نکردند، بعد از اينکه قرارداد نهايي شد. توتال آمد و دارد کارش را مي‌کند. اينکه ما شرکتي داشته باشيم و بگوييم توتال نيايد و بدهيد به ما، اين در واقع بحث رقابت يک خرده دستوري است. اينکه رقابت باشد ولي شما همه‌اش را بدهيد به ما، بله دولت زير بار چنين کاري نمي‌رود. دولت قدرتش را هم دارد و مي‌تواند با قدرت بايستد و از اين کارهايش دفاع کند. من در اين‌جور جاها قدرت دولت را کم نمي‌بينم. دولت در اقتصاد هر اراده‌اي کند مي‌تواند آن را عملياتي کند. حتي همين نهادهايي که گفته مي‌شود اقتصاد كشور دستشان است، دولت اگر بخواهد مي‌تواند به آنها ندهد؛ يعني ما مي‌توانيم بگوييم فلان شرکت سپاه در فلان کار حضور پيدا نکند. خيلي جاها بوده است که شرکت خوب کار نکرده، خلع يدش کرديم. مثل برخي پروژه‌ها در بخش راه و بخش نفت. خيلي جاها هم بوده است خوب کار کرده‌اند؛ يعني کاري که به آنها واگذار کرده‌ايم، خوب عمل كرده‌اند. همين اتوبان غرب تهران از گرمدره تا قزوين که خود من رفتم کلنگ زدم، آقاي آخوندي واگذار کرده بود به قرارگاه خاتم‌الانبيا. الان يک سال نگذشته که اين اتوبان تا ايستگاه قم تقريبا تکميل شده است؛ يعني يک جاهايي كه به آنها پروژه واگذار کرديم، خوب کار مي‌کنند. به‌هر‌حال اين نهاد‌ها يک امکان و ظرفيتي براي کشور دارند، ما که نمي‌توانيم بگوييم از اين ظرفيت استفاده نکنيم.

 


کد مطلب: 593096

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/593096/زمان-انتخابات-زیاده-روی-کردم-احمدی-نژاد-حدي-براي-نظام-بن-بست-ايجاد-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com