پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرایی مبارزۀ خداباکم‌فروشی اززبان حضرت زهرا(س)

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 593073
حضرت زهرا(س) در حدیثی به فلسفۀ حرام شدن کم‌فروشی و خیانت در معامله اشاره می‌کند.
چرایی مبارزۀ خداباکم‌فروشی اززبان حضرت زهرا(س)
به گزارش جهان نيوز، یکی از موضوعات مورد تأکید قرآن و عترت که در سعادت انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند، عدم کم‌فروشی به دیگران و رعایت عدالت و انصاف است. رواج این پدیدۀ منفی پای حرام‌خوری و بی‌تفاوتی به ارزش‌های اسلامی را به جامعه و خانواده باز می‌کند و اثرات سوء آن مقصدی چون تباهی در پی نخواهد داشت.

* در همین راستا حضرت زهراء(س) در اهمیت این موضوع می‌فرماید:

خداوند برای مبارزه با کمبودها و احقاق حقوق مردم، کم‌فروشی را حرام کرد تا هیچگونه حقی از مردم ضایع نشود. (الاحتجاج، ج1، ص 99/کشف الغمه، ج2، ص44)
خداوند متعال نیز در قرآن کریم کم‌فروشی را تلاشی برای فساد کردن در زمین عنوان کرده، طوری که در 6 سوره از 114 سوره قرآن این امر مورد مذمت قرار گرفته است. به عنوان مثال، در آیات ابتدایی سورۀ «مطففین» می‌خوانیم: ﴿ وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ﴾، ﴿ الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ﴾، ﴿ وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ﴾، ﴿ أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ﴾، وای به حال کم فروشان آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می‌گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می‌کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می‌دهند در پیمانه و وزن کمتر می‌دهند. مگر آنان گمان نمی‌‏دارند که برانگیخته خواهند شد؟

بی‌تردید عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف از جمله حجاب و عفاف، بهترین و آسان‌ترین راهکارها برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران است، آنان به عنوان برترین هادیان بشریت، قطعاً مصلحت محبان و شیعیانشان را در دنیا و آخرت بیش از هر کس دیگری می‌دانند.

منبع:تسنیم

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *