سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

بکوب و بساز پایان‌ناپذیر روی بینی

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 592939
تا به حال چند نفر را دیده‌اید که بعد از عمل جراحی بینی، باز هم اظهار نارضایتی کنند و بخواهند روی بینی خود، عمل جراحی دیگری انجام بدهند؟ حتما چنین افرادی را در اطرافتان زیاد دیده‌اید.
بکوب و بساز پایان‌ناپذیر روی بینی
به گزارش جهان نيوز به نقل از چاردیواری، یکی می‌گوید دوست دارم بینی باریک‌تری داشته باشم و آن یکی می‌گوید فکر می‌کنم به اندازه کافی بینی‌ام به سمت بالا نرفته است و ...، اما واقعا دلایل اینچنینی برای رفتن زیر تیغ جراحی و عمل مجدد کافی است؟ اصلا چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند؟ این سوالات شاید ذهن خیلی از افراد را درگیر خود کرده باشد. برای پاسخ به این سوالات به سراغ امیر سجادیان، متخصص گوش و حلق و بینی رفتیم.

بینی‌هایی برای ترمیم
جراحی ترمیمی، در واقع جراحی‌ای است که بعد از انجام یک‌بار جراحی و به‌دلیل نرسیدن به نتیجه مطلوب، مجددا برای بیمار انجام می‌شود. اما این نوع جراحی، برخلاف تصور بسیاری از افراد برای همه مناسب نیست.
جراحی ترمیمی بیشتر مناسب دو گروه از افراد است؛ گروه اول آن دسته از افرادی هستند که در جراحی اول، مقدار زیادی از غضروف و استخوان بینی آنها برداشته شده و همین مساله مشکلاتی را برای آنها به‌وجود آورده است. برای مثال، بینی این دسته از افراد قوس زیاد دارد و به شکل زین اسبی است. اما گروه دوم که به جراحی ترمیمی نیاز دارند، در نقطه مقابل گروه اول قرار می‌گیرند، یعنی بافت کمتری از بینی این افراد برداشته شده و برای مثال لبه قوز بینی و برجستگی به چشم می‌آید.

چه باید کرد؟
جراحی‌های افراد گروه اول که مقدار زیادی غضروف و استخوان از بینی آنها برداشته شده، معمولا پیچیده‌تر است و جراح برای ترمیم و بازسازی بینی این دسته از افراد باید از غضروف گوش یا دنده، بهره بگیرد. گاهی ممکن است وضعیت بینی به‌گونه‌ای باشد که برای ترمیم آن نیاز به چند عمل جراحی باشد تا بیمار به نتیجه مطلوب برسد. اما در گروه دوم که مقدار کمی بافت از بینی آنها برداشته شده، اصلاح بینی به‌وسیله سوهان زدن لبه‌های قوز بینی و در صورت لزوم برداشتن بافت به میزان کافی انجام می‌شود.

از جراح‌تان کمک بگیرید
آن دسته از افرادی که در گروه اول قرار دارند و مقدار زیادی غضروف و استخوان از بینی آنها برداشته شده است، باید برای جراحی ترمیمی با چند جراح از جمله جراح اول که بینی‌شان را عمل جراحی کرده است، مشورت کنند و بعد برای انتخاب جراح، حتما با هماهنگی با جراح اول خود تصمیم بگیرند. اما به افراد گروه دوم که مقدار کمی از بافت بینی‌شان برداشته شده، توصیه می‌شود که به جراح خودشان مراجعه کنند تا با هزینه مختصر، مشکل آنها را برطرف کند.

التیام بینی در گذر زمان
روند بهبود بینی بعد از جراحی ترمیمی در افراد گروه دوم که بافت کمتری از بینی‌شان برداشته شده، سریع‌تر است و حتی در برخی موارد این روند بهبودی قابل مقایسه با عمل اول نیست. اما در گروه اول که برای بازسازی بینی‌شان از غضروف دنده، گوش یا فاشیا (پرده نازکی که روی عضلات را می‌پوشاند) استفاده شده، روند ترمیم زمان بیشتری می‌برد و گاهی حتی این زمان به اندازه عمل اول است.

یک نکته بسیار مهم
افراد با پوست نازک برای جراحی مجدد بینی به شش ماه تا یک سال گذر زمان از جراحی اول خود نیاز دارند. این مدت زمان برای بینی‌های گوشتی بیشتر است به‌طوری‌که در برخی از بیماران، حتی بعد از گذشت دو تا سه سال هم همچنان شکل بینی در حال بهبود خواهد بود. برای جراحی مجدد بینی گوشتی، پیگیری و معاینه‌های مکرر جراح لازم است. به‌طور کلی، افراد دارای بینی‌های گوشتی باید حداقل یک تا دو سال برای از بین رفتن ورم ناشی از جراحی اول منتظر بمانند.

چه کسانی جراحی بینی نکنند
آن دسته از افرادی که پوست نازک دارند معمولا با جراحی اول به نتیجه دلخواهشان می‌رسند و افراد کمی از این گروه، متقاضی جراحی مجدد بینی هستند. افرادی که از این گروه متقاضی جراحی مجدد بینی می‌شوند، به شکل‌های غیر طبیعی یا افزایش مقدار قوس بینی یا افزایش سر بالا بودن نوک بینی علاقه دارند. بینی بسیاری از این افراد ظاهر خوبی دارد ولی به علت سلیقه خود، سراغ جراحی مجدد بینی می‌روند. چنانچه این دسته از افراد به دلیل جراحی مجدد بینی خود دچار اشکالی شوند، بسیار افسوس وضعیت قبلی خود را خواهند خورد. به این دسته از افراد توصیه می‌شود که جراحی مجدد بینی انجام ندهند.

عوارض را نادیده نگیرید
افرادی که نیازی به جراحی‌های ترمیمی بینی ندارند و به دلیل عدم ظرافت بینی (به‌دلیل داشتن پوست ضخیم)، اصرار به انجام این کار می‌کنند، به‌دلیل خواسته‌شان مبنی بر کوچک شدن بینی، باعث می‌شوند جراح بافت غضروفی و استخوانی بیشتری بردارد، نتیجه این نوع عمل‌های جراحی، بینی‌هایی کوچک ولی غیرظریف خواهد بود. غیر از شکل غیرطبیعی این بینی‌ها، مشکلات دیگری نیز برای این دسته از بیماران به‌وجود خواهد آمد که یکی از این مشکلات، اختلالات تنفسی به علت تنگ‌تر شدن فضای بینی است که این مساله به راحتی برگشت‌پذیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *