پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نیکی هیلی: نظر ما درباره قدس عوض نمی‌شود

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 592915
نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید چه فلسطینی‌ها خوششان بیاید چه خوششان نیاید، آمریکا تصمیم خود را گرفته و قدس از نظر واشنگتن، پایتخت اسرائیل است.
نیکی هیلی: نظر ما درباره قدس عوض نمی‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جلسه‌ای با موضوع «شرایط خاورمیانه و فلسطین» برگزار کرد.در این نشست ابتدا «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از وخیم بودن اوضاع انسانی در غزه سخن گفت و تأکید کرد که طرفین درگیر در سرزمین‌های اشغالی، در موقعیت حساسی برای گرفتن تصمیمی سرنوشت‌ساز هستند.
 
در ادامه، «نیکولای میلادینوف» هماهنگ کننده فرآیند صلح در خاورمیانه سخن گفت.میلادینوف ابتدا به اوضاع عمومی خاورمیانه پرداخت و گفت: «این روزها در خصوص عاقبت کار داعش، خبرهای خوبی از عراق می‌شنویم ولی اوضاع در دیگر بخش‌های خاورمیانه و بخصوص سوریه رو به وخامت است.»نیکلای میلادینوف به عنوان شاهد مدعای خود، به گزارش اسرائیل از ورود یک پهپاد به حریم هوایی فلسطین اشغالی و ساقط شدن جنگنده متجاوز اسرائیلی توسط پدافند ارتش سوریه اشاره کرد و گفت: «وضعیت جولان بحرانی است.»

هماهنگ کننده فرآیند صلح در خاورمیانه در تشریح راهکار حل بحران جاری فلسطین گفت که تنها راهکار مدنظر سازمان ملل، راهکار دو دولتی است و فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باید برای رسیدن به نتیجه، رو در رو با هم مذاکره کنند.در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بخشی از کمک‌های مالی به آژانس کار و امداد ملل متحد (انروا) را قطع کرده، میلادینوف بدون نام بردن از کشوری خاص، به این ماجرا هم اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد به درگیری‌های اخیر فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها هم پرداخت وگفت که همین اواخر، 7 فلسطینی توسط سربازان صهیونیست و 1 شهرک‌نشین توسط جوانان فلسطینی کشته شده‌اند.میلادینوف پس از ارائه این آمار گفت: «اگر صلح حاصل نشود، شکاف موجود بین طرفین، عمیق و عمیق‌تر می‌شود و نهایتاً هر دو از خشونت متضرر می‌شوند.»

نیکلای میلادینوف از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در نشست حاضر بود هم درخواستی داشت و گفت: «از مقامات فلسطینی می‌خواهیم که از ادامه اقدامات تحریک‌آمیز اهالی غزه از جمله ساخت تونل وشلیک راکت به سمت اسرائیل، جلوگیری کنند. اداره غزه باید به مقامات مشروع فلسطین بازگردد.»میلادینوف به ساخت شهرک‌های جدید از سوی اسرائیل هم اشاره کرد و ضمن غیرقانونی خواندن این کار گفت: «شهرک‌سازی از نظر اخلاقی پاسخ مناسبی برای قتل (شهرک‌نشینان) نیست.»

در ادامه «دنی دنون» نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل سخن گفت.دنون سخنانش را در حالی آغاز کرد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان، پس از خواندن بیانیه خود و پیشنهاد به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سازمان ملل، محل نشست را ترک کرده بود.

نماینده اسرائیل با لحنی خشمگین سخنانش را آغاز کرد و گفت: «شوربختانه، محمود عباس آمد، حرف‌هایش را زد و رفت و انتظار دارد که شما نتیجه مدنظر او را حاصل کنید. نه! اینطور نیست. تنها راه‌حل موجود، مذاکره مستقیم با ماست.»
دنون ادامه داد: «در 7 سال و نیم اخیر، متأسفانه محمود عباس حتی یک بار با نتانیاهو دیدار نکرده است ولی در همین مدت 7 بار به سازمان ملل آمده است؛ فاصله رام‌الله تا اورشلیم (قدس اشغالی) 12 دقیقه است ولی محمود عباس انتخابش این بود که تا نیویورک پرواز کند و در این نشست شرکت کند.»
دانی دنون با ادامه لحن نامحترمانه خود گفت: «آقای محمود عباس! شما بخشی از راه‌حل نیستید؛ شما خود مشکل هستید.»

نماینده اسرائیل در ادامه از روابط دولت خودگردان فلسطین و جنبش حماس به شدت انتقاد کرد و گفت: «وقتی ما به سمت محمود عباس دست (دوستی) دراز می‌کنیم، او مشت خود را به سمت ما می‌گیرد و دستش را به سمت تروریست‌های حماس دراز می‌کند. مقامات فلسطینی فرهنگ نفرت را تبلیغ می‌کنند و مدارس را به یاد تروریست‌ها نامگذاری می‌کنند.»

بحث کمک‌های مالی به آوارگان و دولت خودگردان فلسطینی در سخنان دنی دنون هم آثار و نشانه‌های خود را داشت.
دنون با لحنی تحریک‌آمیز خطاب به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست گفت: «50 درصد از کمک‌های شما (برای فلسطینیان) به جیب حکومت خودگردان فلسطین می‌رود حال آنکه می‌توان با همین پول، سالانه 40 مدرسه ساخت.»
دانی دنون از اقدام اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل هم تشکری ویژه کرد و گفت: «پیام کار رئیس‌جمهور ترامپ روشن بود. 5 هزار سال است که اورشلیم در قلب مردم ماست و از زمان داود نبی، پایتخت ما بوده است و اینگونه خواهد ماند.»

نماینده اسرائیل در سازمان ملل از نمادهای سازش با رژیم صهیونیستی هم تقدیر کرد. دنون گفت که اسرائیلی‌ها انسان‌های «خوش‌بینی» هستند و پس از جنگ 6 روزه با اعراب، آنقدر منتظر ماندند تا کسانی مانند «انور سادات» در مصر و «سلطان حسین» در اردن قدرت گرفتند و روابط با این دو کشور عربی عادی شد.

سخنران بعدی نشست «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بود.هیلی سخنانش را با انتقاد مستقیم از سازمان ملل آغاز کرد. وی گفت که هر ماه نشستی با موضوع خاورمیانه در سازمان ملل برگزار می‌شود ولی همیشه همان حرف‌ها و همان مواضع همیشگی، گفته و گرفته می‌شود و هیچ‌گاه نتیجه‌ای عملیاتی از این نشست‌ها بیرون نمی‌آید.

نیکی هیلی گفت: «سازمان ملل در این مورد، به طرز فاحشی یکجانبه و به ضرر اسرائیل عمل می‌کند.»
هیلی گفت که خاورمیانه فقط فلسطین نیست و به بحران‌های یمن، سوریه، لبنان، مصر و ریشه‌کن نشدن داعش اشاره کرد و گفت: «در پشت اکثر بحران‌هایی که از آنها نام بردم، کشور حامی تروریسم ایران قرار دارد ولی شما دموکراتیک‌ترین کشور خاورمیانه (یعنی اسرائیل) را عامل مشکلات می‌دانید.»

نیکی هیلی از موضع محمود عباس در قبال اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت: «زیاده‌خواهی، لفاظی‌های نفرت‌انگیز و تحریک به خشونت، برای فلسطینی‌ها هیچ دستاوردی جز سختی بیشتر نخواهد داشت.»نماینده آمریکا افزود: «فلسطینی‌ها دو راه بیشتر در پیش ندارند: یک راه مذاکره و مصالحه است؛ همان راهی که تاریخ موفق بودنش را ثابت کرده و مصر و اردن هم یک بار از آن عبور کردند؛ آنها حتی زمین هم دادند.»هیلی گفت که راه دوم، ادامه وضع موجود و مذاکره نکردن با اسرائیلی‌هاست که هیچ دستاوردی جز درد و رنج فلسطینی‌ها به بار نخواهد آورد.

نیکی هیلی سپس فلسطینی‌ها را خطاب قرار داد و گفت: «می‌دانیم که از تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ در خصوص اورشلیم خوشحال نیستید. شما مجبور نیستید از این تصمیم خوشحال باشید؛ مجبور نیستید از آن تقدیر کنید و یا حتی آن را قبول کنید. ولی بدانید که این تصمیم ماست و تغییر نخواهد کرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *