جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

فعالیت کمتر از یک درصد کدهای سهامداری

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 592559
از هر ۱۰۰۰ کد سهامداری در بازار سرمایه ایران تنها دو کد معاملاتی فعال وجود دارد که در فرآیند معاملات روزانه بازار سهام مشغول به خرید و فروش سهام است
فعالیت کمتر از یک درصد کدهای سهامداری
به گزارش جهان نيوز، از هر ۱۰۰۰ کد سهامداری در بازار سرمایه ایران تنها دو کد معاملاتی فعال وجود دارد که در فرآیند معاملات روزانه بازار سهام مشغول به خرید و فروش سهام است و این در حالی است که بازار سرمایه ایران در بهمن‌ماه سال‌جاری پنجاهمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، اما بر اساس آمار‌های موجود این بازار نه تنها سهم و جایگاه قابل اعتنایی در اقتصاد ایران ندارد در سوی دیگر عملا در همه دولت‌ها نیز به بازار سرمایه به عنوان یک بازار فرعی نگریسته می‌شود. یکی از دلایلی که بورس تا به امروز حتی بعد از گذشت ۵۰ سال هنوز نتوانسته است به جایگاه قابل شایسته‌ای در اقتصاد ایران برسد عمیق نبودن معاملات در بازار سرمایه است.
 
نگاهی به ارزش بازار سرمایه، حجم معاملات و میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی نیز در این میان به خوبی وضعیت نامطلوب این بازار را به خوبی نشان می‌دهد در همین زمینه روز گذشته شاپور محمدی نفر نخست بازار سرمایه ایران و به عنوان رییس سازمان بورس با بیان یک آمار تازه دقیقا سطح و اندازه معاملات سهام را در بورس ایران نشان داد.
 
وی رسما اعلام کرد که با وجود آن که تا به امروز ۱۰ میلیون کد سهامداری برای سهامداران داخلی و خارجی «بر اساس آخرین آمار که روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان یگانه مرجع اطلاعات صدور کد سهامداری اعلام کرد، تنها ۱۰۰۰ کد سهامداری خارجی صادر شده است» در بازار سرمایه ایران در سامانه‌های این بازار به ثبت رسیده است، اما فقط ۲۰ هزار سهامدار به صورت میانگین هر روز در بورس مشغول به معامله هستند.
 
این اعداد به خوبی نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با وجود صدور بیش از ۱۰ میلیون کد معاملاتی چقدر در بازار سهام فعال هستند و این به این بازار اعتماد دارند. آیا باید در بازاری که ۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد با وجود پتانسیل ۱۰ میلیون کد معاملاتی تنها ۲۰ هزار سهامدار در آن فعال شوند. بر اساس یک محاسبه ساده از هر ۱۰۰۰ سهامدار تنها ۲ سهامدار در بازار سرمایه ایران مشغول به فعالیت هستند که عملا یک آمار شگفت انگیز را ثابت می‌کند.
 
حال با این وضعیت آیا بازار سرمایه در اقتصاد ایران نقش فعال و محوری را بر عهده دارد یا آنکه مثل شرایط واقعی فعلی تنها برای کامل بودن ویترین اقتصادی کشور این بازار در حال فعالیت‌های معمول و سطح پایین خود است. آیا بهتر نیست هدایت‌کنندگان و مقامات اجرایی در بازار سرمایه به جای مدیریت شعاری به توسعه واقعی و کسب جایگاه این بازار در اقتصاد ایران فکر کنند و یک بار برای همیشه بازار سرمایه را در مسیر رشد همه‌جانبه و واقعی هدایت کنند.

نقش بازار بدهی
بر‌اساس این گزارش، رییس سازمان بورس با اشاره به وجود ۱۰ میلیون کد سهامداری در بازار سرمایه، اعلام کرد: از ۱۰ میلیون کد سهامداری حداقل ۲۰ هزار نفر به طور روزانه در بازار فعال هستند و به عبارتی شغل و محل کسب درآمدشان بازار سرمایه است. 
 
شاپور محمدی در همایش تخصصی «مدیریت، تولید ملی و توسعه اشتغال» به اهمیت ابزار‌های نوین مالی اشاره کرد و گفت: پس از ۴۹ سال فعالیت بازار سرمایه، سال گذشته برای نخستین بار معاملات آپشن روی سهام و سکه انجام گرفت که با وجود معاملات اندک آن، اما این اقدام عملیاتی شد. وی در ادامه با اشاره به ارزش بازار سهام کشور گفت: ارزش بازار سهام این روز‌ها به ۳۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که البته این آمار بدون در نظر گرفتن معاملات فرابورس و اوراق مشتقه بورس کالاست.
 
وی در ادامه به انتشار اوراق بدهی در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی قابل انتشار در بازار داشتیم که حاکی از رشد ۲۷ درصدی این بازار نسبت به سال گذشته دارد. محمدی خاطرنشان کرد: بازار بدهی در سال ۹۳ با ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کرد و هم‌اکنون این بازار به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۲ برابری آن یک رشد خوب برای بازار به شمار می‌رود. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار بدهی موضوع مهمی است، اظهار داشت: سال ۹۵ اعتراضات به این بازار بدهی زیاد بود، چون برخی معتقد بودند وجود اوراق بدهی، بازار سهام را تضعیف می‌کند درحالی که با این نگاه سلبی هیچ شرکت جدیدی هم نباید پذیرش شود که به گفته این دسته از کارشناسان بازار شاداب بماند که شخصا با این نگاه سلبی موافق نیستم. وی با بیان اینکه با افکار و تصمیمات افراطی مخالف است، گفت: بدون شک باید انتشار این اوراق یا هر اوراق دیگر مدیریت شود، اما نباید از ویژگی‌های زیاد بازار بدهی غافل بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار بدهی تعیین نرخ تامین مالی عادلانه در بازار است.

تغییر عضویت در آیسکو
وی در ادامه به ابزار‌های مالی اسلامی و جایگاه آن در نظام اقتصادی کشور پرداخت و گفت: راه‌های شرعی و حلال آنقدر داریم که توجیهی برای استفاده از راه‌های غیر اسلامی نداریم. محمدی در پایان تصریح کرد: در صورتی که مشکل سیاسی خاصی رخ ندهد، سال آینده عضویت ما در آیسکو از حالت «ناظر» به «عادی» تغییر می‌یابد که این تحول بسیار در جذب سرمایه خارجی تاثیرگذار خواهد بود.

توسعه پایدار
در ادامه این نشست مسعود حجاریان، مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه به اهمیت افزایش سرمایه شرکت‌ها در توسعه و رونق شرکت‌های بورسی اشاره کرد و گفت: اساس توسعه با افزایش سرمایه است بنابراین باید روی آمار حق‌تقدم و سهام جایزه کار شود. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تمرکز حاکمیتی ما باید در حوزه‌هایی باشد که منجر به تحول اقتصادی شود، گفت: اگر هدف بهبود اقتصاد باشد، نقاط قوت را باید پیدا کرد که مهم‌ترین آن از مسیر افزایش سرمایه (حق‌تقدم، سهام جایزه) می‌گذرد. حجاریان در پایان سخنان خود به بازار بدهی اشاره کرد و گفت: بازار بدهی و انتشار اوراق بدهی باید به سمت شرکت‌های عضو بورس هدایت شود تا به این ترتیب نظام تامین مالی برای بنگاه‌های بورسی افزایش پیدا کند. همچنین محمد‌هاشم بت شکن مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بانکی نیز در این مراسم گفت: بازار سرمایه بیش از نظام بانکی، منعطف و نوآور عمل می‌کند و ابزار‌های جدید را نیز به خوبی به کار گرفته است؛ لذا این بازار محل اصلی رونق اقتصادی است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *