جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۱

حذف سمپاد و بی عدالتی آموزشی

مجتبی جهان تیغ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب: 592141
طبقه متوسط و فرودست برند تیزهوش را می پرستد. رقابت وحشتناک خانواده های طبقه متوسط بویژه در کلان شهرها برای مدارس خاص منجر گسترش فضای ویرانگر کنکور دانشگاه به کنکور تیزهوشان شد: تست و نکته،کتاب و کلاس و رقابت شدید مدارس پولی برای قبولی دانش آموزان خود در مدارس خاص.
جهان نيوز - دکتر مجتبی جهان تیغ: در مدل توسعه نئولیبرالی باید موانع سیطره طبقه سرمایه دار برداشته شود.ولو به اسم مردم.در زمینه آموزشی بر همگان واضح و مبرهن است که این دولت برامده از اندیشه های اقتصادی نئولیبرالی و حاکمیت طبقات سرمایه دار بر اقتصاد،و پیرو ان، فرهنگ و سیاست طی سالهای اخیر بر گسترش مدارس پولی و غیرانتفاعی تاکید داشته.
از بازارخراب کن های جدی بازار مکاره میلیاردی کنکور ،مدارس پولی و کلاس های و موسسات آموزشی بویژه در کلان شهر ها با محوریت تهران مدارس سمپاد است. یا بود!
فلسفه وجودی سمپاد ، برای شناسایی دودرصد تیزهوش جامعه و ایجاد بستر ارتقا این افراد جهت موفقیت تحصیلی است تا این افراد به متخصصین کارمدی برای جامعه تبدیل شوند و به مردم و کشور خدمت کنند.
حال ما دچار عدم گردش نخبگان هستیم و حضرات سوارشده در اول انقلاب ! الیگارشی مدیریت وزرات و ثروت راه انداخته اند و عرصه به نخبگان جوان نمی دهند بحث و درد دیگری است.
اینکه طبقه متوسط (بدلایل فرهنگی در ادامه میگویم)همه ساختارهای و سرمایه های کشور را فدای حقارت ها تاریخی و ولع ارتقا و کسب منزلت میکند. فرصت انقلاب،سرمایه نفت،ساختار سمپاد و...را برای کسب منزلت میخواهد و کله میشکند که نازوپرده خود را نابغه و تیزهوش جا بزند این خود درد دیگری است. و ما بجای حل ریشه های فرهنگی قضیه ، صورت مسئله را حذف میکنیم.انقلاب اشتباه بود.نفت بد است. سمپاد مضر است....بگذریم.
بهرحال این دو درصد نخبه بالقوه در تمامی جامعه ها پراکنده هستند. فقیر و پولدار. آزمون سمپاد نه با آزمون جیب والدین و
نه محفوضات (محور اصلی محتوا آموزش پرورش) که هوش عصبی را اندازه می گرفت.
در واقع فرصت نسبتا عادلانه بود که جامعه و سیستم در اختیار خانواده ها با هر شرایط اقتصادی میگذاشت تا فرزند آنها که باهوش درامده بود امکان تحصیل و رشد داشته باشد.
این مسله در استانهای محروم و غیر مرکز یک امکان طلایی ارتقا و رشد است که از نمونه های نادر عدالت در جامعه است.
کودکان باهوش روستایی و مناطق_محروم و شهرهای مرزی با این امکان علی رغم سختی ها زیاد و دوری از خانواده در مراکز تیزهوشان شبانه ررزی تحصیل کرده و به مدارج بالای تحصیلی می رسند. نمونه آن دو رتبه برتر کنکور از دلگان بلوچستان که در مدارس تیزهوشان جیرفت قبول و به رتبه دو رقمی کنکور رسیدند.
نمونه های گذشته آن هم انبوهی از بچهای فارغ التحصیلان سمپاد سیستان و بلوچستان است که توانستند تحصیلات موفقی داشته باشند.
همچنین فصای مدارس سمپاد حداقل تا قبل سیطره اموزش و پرورس و تحمیل فضای ویرانگر کنکور بر مدارس سمپاد پویا و دارای آزادی نسبی و خلاقیت و علم محوری بود.کارسوغ ها و آزمایش ها و مسایل علمی جالب و رفت و اند نخبگان علمی.
تا ده سال قبل اصلا فضای کنکور در سمپاد زاهدان نبود. بطوری که بسیاری سال اخر مدرسه را با دستور والدین ترک کردند!چون اصلا برای کنکور برنامه نداشت.کنکور مسله ای شخصی بود!
فعالیت های علمی غیردرسی! مانند ستاره شناسی و نجوم ، برنامه نویسی و حوزه it انهم شهری در کنار ایران مرز افغانستان! فقط میتوان به یک کامیابی و بستر موفق علمی اموزشی با همه کاستی ها قلمداد کرد. مسله که هیچ وقت انعکاس و بررسی نشد که امروز حکم به نابودی این بسترها داده میشود.
چرا؟
شبکه از علل دخیل هستند.بویژه عناصر فرهنگی. فرهنگ فئودالی به عنوان عنصر فرهنگی اصلی ایرانی که زمینه به انحراف کشاندن هر پدیده مثبتی را دارد. و تبدیل به ابزار دست برای ارتقا و کسب منزلت و ابرو و ورود به طبقه اشراف(ارباب سابق) و خروج از فصای فرودست اشراف (رعیت سابق) است.مثلا نفت را خرج تکثیر دانشگاهها با کارکرد صدور مدرک بجای تحقیق و توسعه در صنعت و علم میکند تا با مدرک دانشگاهی همگان منزلت پیدا کنند.
دولت بعنوان خادم نیاز جامعه، درآمد نفت را خرج واردات کالاهای مصرفی و تجملاتی برای داشتن بهترین های دنیا یا بدل های انها میکند چون نیاز به منزلت در ایران بیداد میکند.
طبقه متوسط و فرودست برند تیزهوش را می پرستد. رقابت وحشتناک خانواده های طبقه متوسط بویژه در کلان شهرها برای مدارس خاص منجر گسترش فضای ویرانگر کنکور دانشگاه به کنکور تیزهوشان شد: تست و نکته،کتاب و کلاس و رقابت شدید مدارس پولی برای قبولی دانش آموزان خود در مدارس خاص.
معیار موفقیت این مدارس تعداد قبولی در مدارس خاص بود. بنرهای تعداد قبولی تیزهوشان بر درب مدارس بعنوان کارنامه موفقیت نصب میشود.
به هرحال در حالی انتظار میرفت اصلاح و ارتقا سمپاد در دستور کار باشد مانند رایگان کردن حداقل در مناطق محروم ، حذف انها همین امکان نادر عدالت آموزشی را در مناطق محروم حذف میکند. انحطاط فرهنگی و استبداد کلان شهرها در نظام تصمیم ساز کشور و فضای شدیدا رقابتی بین طبقه متوسط و مدارس پولی کلان شهرها منجر به ظلم در مناطق محروم بی رسانه می شود.
 
مرجع : اینستاگرام نویسنده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حذف سمپاد، فاجعه ای است که لااقل پنج دهه بر فضای علمی ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت.
با حذف سمپاد، از یکی - دو دهه ی دیگر، استادان نیز به نقشه ی ضعف علمی در ایران اضافه خواهند شد.
Iran, Islamic Republic of
سمپاد عاملی برای افزایش فشار روانی و استرس برای دانش آموزان و ایجاد رقابت کاذب علمی است. به خصوص بچه هایی که هوش بالایی ندارند و تحت فشار والیدن مجبورند با استرس و فشار روانی و عصبی زیاد درس بخوانند و هوش کسب کنند تا در رقابت علمی ورود به مدارس تیزهوشان قبول شوند و بتوانند با دانش آموزان تیزهوش رقابت کنند. بنده برادر و خواهری را می شناسم که در همین فضای مسموم مجبور به تیزهوش شدن شدند و در نهایت چند سال بعد زا ورود به دانشگاه هر دو دچار ام اس شدند.
Iran, Islamic Republic of
سمپاد عاملی برای فشار به کسانی است که پتانسیل تحصیل در آن را ندارند، چون ارزیابی اشتباهی از خود دارند. دولت به جای انهدام سمپاد و خیانت علمی قرن به آموزش ایران، باید این جو را ترغیب می کرد که همه تلاش نکنند وارد سمپاد شوند. من در مقابل این دو تنی که شما می گویید، ده ها تن از اعضای موثر هیات علمی دانشگاه های داخل کشور، افراد برجسته ای در دانشگاه های خارج از کشور در دانشگاه هایی مانند کلتک کالیفرنیا، تکنولوژیست های برجسته ای در سطح جهانی، جراحانی برجسته و نویسندگانی مطرح در سطح داخلی از فارغ التحصیلان سمپاد را سراغ دارم که نه دیوانه شدند، نه ام اس گرفتند نه هیچ اتفاق دیگری برایشان افتاد، بلکه از موفق ترین افراد در کار و رشته ی خود هستند، چون ظرفیت و پتانسیل "بودن در سمپاد" را داشتند. اتفاقا بسیاری از افراد را در مدارس غیر انتفاعی و انتفاعی می شناسم که به اعتیاد دچار شدند، گرفتار اتفاقات فساد آمیز شدند، ترک تحصیل کردند، از خانه فراری شدند، اما هیچ کس سازمان و مدرسه شان را منهدم نکرد. افرادی که به صورت دوپینگی چه به مدرسه و چه به دانشگاه راه می یابند، در نهایت، ظرفیت خود را نشان می دهند که اصولا " آن ها" نباید وارد چنان محیط هایی می شده اند و مشکل، در آگاهی های آنان و یا بلندپروازی های خود و خانواده شان است، نه در مدارس سمپاد.
افراد بسیاری هستند که درب دانشگاه ها به مشکلاتی بسیار شدیدتر دچار می شوند، اما کسی دانشگاه ها را تعطیل نمی کند، بلکه آن افراد را اخراج می کنند.
Iran, Islamic Republic of
داستان انهدام سمپاد، داستانی دیگر بود که در سال های 81-83 با نهایی شدن طرح شهاب قطعی شد اما اجرای آن تا سال 89 به تعویق افتاد و اکنون در سال 96، تیر خلاص را به آن شلیک می کنند. انحلال سمپاد به همراه خصوصی سازی مدارس، آموزش و پروش ایران را مسخ کرد، و به طور موازی با آن، رواج مقاله پرستی در دانشگاه ها بر خلاف وضع صنعت در ایران، وزارت علوم را به دردی بی درمان مبتلا کرد، تا هر ناظر کلان نگر، متوجه شود که تمامی این سه سازوکار، برای انهدام آینده ی علمی ایران و تبدیل آن به کشوری وابسته، مصرفی و عقیم علمی طراحی شده است:
1- طراحی انهدام تدریجی سمپاد
2- گسترش خصوصی سازی آموزش و پرورش
3- تبدیل معیار اصلی ارزیابی دانشگاه های ایران به تولید مقالات
آیا شما واقعا گمان می کنید که هم جهتی این سه پروژه ی کلان، اتفاقی بوده است؟ قطعا چنین نیست.
ن
Iran, Islamic Republic of
راه حل یک مشکل پاک کردن صورت مسئله نیست.
راههای زیادی وجود دارد که میشد روش پذیرش و آموزش سمپاد را اصلاح و بهینه کرد.
ولی حذف آن یک فاجعه و نقصان برای جامعه است.
حالا طبق مثال شما اگر از این به بعد بچه های تیزهوش در مدارس عادی دچار سرخوردگی و ms بشوند چه کسی جوابگو خواهد بود؟!
Iran, Islamic Republic of
اگر مدارس دولتی ما امروز مخروبه نبود ، خیلی از این بچه ها که خودشان هم می دانند تیزهوش نیستند اصلا به سمت مدارس سمپاد نمی رفتند.
اگر امروز شاهد هجوم عده زیادی برای ورود به مدارس سمپاد یا نمونه دولتی هستیم ،به خاطر این است که اولا می خواهند از مدارس دولتی فرار کنند و ثانیا استطاعت مالی پرداخت هزینه های گزاف و دهها میلیونی مدارس غیر انتفاعی را ندارند.
وگرنه کدام پدر و مادر دلسوزی است که فرزندش را که خود بهتر از هرکسی میداند که نخبه نیست،راهی مدارسی کند که مکان مناسبی برایش نیست و جز افسردگی و ناامیدی نتیجه ای نمی گیرد.
پس بهتر است دولت به جای نقش بازی کردن و ژست دایه مهربان‌تر از مادر را بازی کردن، دست در جیب خود کند و سر و سامانی به وضعیت مدارس دولتی دهد، البته و صد البته که چنین اتفاقی نخواهد افتاد!
چرا که دولت آموزش و پرورش را مصرفی و هزینه میداند و نه یک کارخانه تولید بذر توسعه!
دنیا صد سال قبل فهمیده که راه هر پیشرفت و توسعه ، از آموزش و پرورش میگذرد، اینان هنوز نفهمیده اند؟!!!
یک کارشناس فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
آنها که بچه هایشان در سالهای قبل در تیزهوشان قبول نشدند دنبال حذف آن بودند.
و دولت بجای اصلاح روند پذیرش و نظام آموزشی تیزهوشان صورت مسئله را پاک کردند.
در حالیکه حذف آموزش استعدادهای درخشان یعنی هدر دادن این استعدادها و کشتن آن در میان دانش آموزان عادی.
ع
Iran, Islamic Republic of
احتمالا این هم جزء مواردی بوده که در اسنادی مانند 2030 در قمار برجام باخته اند .
و وقتی حسابش را بکنی یکی از راههای رشد استعدادهای درخشان در کشور همین مدارس بود که منافع دشمن ازجمله آمریکایی ها و صهیونیست ها در حذف آنها است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
دولت در پی خصوصی سازی کامل آموزش و پرورش است تا باری را که اصل ۳۰ قانون اساسی بر عهده گذاشته ،بر زمین بگذارد.
برای رسیدن به مقصود خود از هیچ اقدامی فروگذار نیست.نمونه اش همین تعطیلی مدارس نمونه دولتی و سمپاد است.
دولت با این اقدام در پی هدایت مردم به سمت موسسات غیر انتفاعی است.چرا که با وضعیت فعلی مدارس دولتی آنان که پول دارند به سمت غیر انتفاعی میروند.
فقط این وسط عده ای از کودکان نخبه و مستعد اما محروم قربانی می گردند،تا جیب مالکان خصوصی تکمیل گردد.
دولت با این اقدام آبرویی برای خود نگذاشت، هر چند که این اقدام را با شعارهای فریبانه و شیکی مثل استرس و ...انجام میدهد.
اما مردم بالاخره متوجه شعارهای دروغین می گردند!
Iran, Islamic Republic of
فشار روانی و روحی خانواده های ظاهر بین بدبخت به قول مقاله رده متوسط جامعه ایرانی مسبب این بدبختی علمی هستند
کسی که بچه لوس و نازپروده شو میخواد نابغه جا بزنه و من بارها با این قشر بعنوان معلم سرو کار داشتم
اما ازون طرف هم با بچه های بی ادعا و پرتلاش و مستعدی برخورد داشتم که نه با زور خانواده که به عشق و استعداد خودشون تو این راه حرکت میکردن
و امروز همه اینها با سن کم پی به سطح پایین بودن فکر وزرا و بالادستی ها بردن!!
تا وقتی که ژن خوب و ثروت و مقام و موقعیت موروثی ، به جای شایستگی حکومت میکند وضع بهتر از این نخواهد شد
Iran, Islamic Republic of
رواج روحیه تنبلی و سستی در بین نسل آینده نتیجه حذف مدارس برتر...
مگر این همه تنبلی و کاهلی نسل فعلی کم بود که این هم به الباقی اضافه شود؟
یک مشت معلم در پیت تست زن !! غیر فرهیخته و یک مشت موسسه سوء استفاده کن، گند زدن به این مدارس