پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ناکامی آل‌سعود در برابر قطر

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 592128
شکست آل‌سعود و متحدانش در محاصره قطر نه تنها در منطقه بلکه در مونیخ هم رقم خورد چرا که آنها در نزدیکی کنفرانس امنیتی مونیخ و در برابر سخنرانی شیخ تمیم، کنفرانسی را ترتیب دادند
ناکامی آل‌سعود در برابر قطر
به گزارش جهان نيوز، «سید رحیم لاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، به کنفرانس امنیتی در شهر مونیخ آلمان رفت تا در سخنرانی خود بگوید: «قطر از ماه ژوئن سال گذشته با دیپلماسی خود و گشودن مسیرهای تجاری جدید و متنوع کردن اقتصاد توانست بر محاصره زمینی و دریایی و هوایی از سوی مصر، امارات،عربستان و بحرین فائق آید.»

‌او این حرف را زد تا نه تنها آن کشورها را در محاصره کردن قطر شکست خورده بداند بلکه بیش از این، دستاوردهایی را برشمرد که قطر به واسطه این تقابل به دست آورده، چنان که به نظر وی، قطر حتی با وجود ناآرامی‌های منطقه قوی‌تر از گذشته شده و بیشترین صلح و امنیت را دارد و وحدت ملی آن هم قوی‌تر شده است. این حرف‌هایی است که حکام آل‌سعود بیش از هفت ماه قبل انتظار شنیدنش را نداشتند اما واقعیت این است که تمام برنامه و تلاش آنها و متحدان‌شان از سوی مصر و امارات طی این مدت شکست خورده و حالا امیر قطر است که شکست آنها را اعلام می‌کند تا به نوعی پیروزی خود را در مونیخ جشن گرفته باشد. 

شاید این نحو برداشت و سخن شیخ تمیم قابل‌انتظار باشد اما وقتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ناکامی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه آل‌سعود، را در مورد قطر البته با لحنی دیپلماتیک و مؤدبانه به او گوشزد می‌کند، موضوع صورت دیگری پیدا می‌کند. پوتین تنها دو روز قبل از سخنرانی شیخ تمیم و در یک تماس تلفنی به ملک سلمان گفت که بحران به وجود آمده بعد از تقابل عربستان با قطر «کمکی به یکپارچه شدن تلاش‌های مشترک برای مبارزه باتهدیدات تروریستی و برقراری ثبات در خاورمیانه نمی‌کند.»‌

پوتین به نحوی به ملک سلمان گوشزد کرده که او موفقیتی در این تقابل نداشته و نتوانسته با به زانو در آوردن قطر نظم امنیتی خود را در منطقه به وجود آورد که نتیجه این ناکامی دامن زدن به بحران در منطقه است. یک وجه در این امر تضعیف شورای همکاری خلیج فارس است که سعودی‌ها با همکاری نزدیک اماراتی‌ها سعی در اخراج قطر از این شورا داشتند اما نتوانستند. در اجلاس اخیر سران این شورا این شیخ تمیم بود که با رفتن به کویت برای شرکت در این اجلاس شکست آنها را در اخراج او از این شورا نشان داد. شیخ تمیم در همین سخنرانی به این نکته هم اشاره کرده و گفته که آنها «افق سیاسی شورای همکاری را بر هم زده و تضعیف کردند.»
شکست آل‌سعود و متحدانش در محاصره قطر نه تنها در منطقه بلکه در مونیخ هم رقم خورد چرا که آنها در نزدیکی کنفرانس امنیتی مونیخ و در برابر سخنرانی شیخ تمیم، کنفرانسی را ترتیب دادند و از خبرنگاران دعوت کردند تا در مورد افزایش تحریم‌ها علیه قطر به این کنفرانس بیایند.

خبرنگاران با ورود به این کنفرانس با نمایشی تبلیغاتی روبه‌رو شدند که مجریانی از خانم‌های جوان داشت، خانم‌هایی که بعد معلوم شد در مقابل دریافت پول به استخدام آن کشورها در آمده‌اند تا کنفرانس ضد قطری را اداره کنند.
یکی از آنها کسی بود که خود را به عنوان تحلیلگر ارشد یکی از مؤسسه‌های مطالعاتی در شهر واشنگتن‌دی‌سی امریکا معرفی کرده بود اما وقتی که او از امریکا، اتحادیه اروپا و هند خواست تا دیگر از قطر گاز نخرند، مجری کنفرانس نتوانست جلوی خود را بگیرد و شروع به خندیدن کرد.

سعودی‌ها و اماراتی‌ها علاوه بر این کنفرانس نشست‌های دیگری هم در تعدادی از کشورهای اروپایی ترتیب داده‌اند تا با تأمین هزینه‌های هنگفت این نشست‌ها فضای تبلیغاتی علیه قطر و سخنرانی شیخ تمیم در کنفرانس امنیتی مونیخ به راه بیندازند اما معلوم است که این تلاش‌ها نمی‌تواند واقعیت امر را مخدوش کند.

واقعیت این است که قطر به خوبی توانسته مشکلات اقتصادی خود را در ابتدای محاصره برطرف کند و با استفاده از راه‌های امن اقتصادی که ترکیه و ایران برای آن فراهم کرده، شوک اولیه را به خوبی پشت سر بگذارد و حالا نه تنها دیگر خبری از آن مشکلات اقتصادی نیست بلکه به وحدت ملی برای مقابله با آل‌سعود رسیده است. این وحدت ملی به شیخ تمیم اجازه می‌دهد تا تقابل با سعودی‌ها را راحت‌تر از گذشته مدیریت کند و حتی به فکر چانه‌زنی بر سر شروط سیزده‌گانه سعودی‌ها هم نباشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *