پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

"رجیستری" قدرت بین‌المللی ایران را افزایش داد

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 592122
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرای طرح ملی رجیستری گوشیهای تلفن همراه را حامل پیامی شفاف در عرصه بین‌الملل دانست و گفت: قطعا هر کجا توان کنترل داخلی را داشته باشیم در عرصه بین‌المللی قدرتمان بیشتر خواهد شد.
"رجیستری" قدرت بین‌المللی ایران را افزایش داد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، محمد جواد آذری جهرمی شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک به تشریح طرح ملی ثبت شناسه گوشیهای تلفن همراه و گزارش عملکردی در زمینه اجرای رجیستری پرداخت و اظهار کرد: طرح ثبت شناسه تلفنهای همراه موسوم به رجیستری به منظور ساماندهی واردات گوشیهای تلفن همراه اجرا شد و از ساعت 24 شب گذشته وارد فاز پنجم شده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امیدواریم تا قبل از پایان سال 96 تمامی نشانهای تجاری تلفن همراه موجود در بازار کشورمان، زیر پوشش طرح رجیستری قرار گیرند.

وی گفت: بر اساس اجرای این طرح، گوشیهایی که به شکل قاچاق وارد کشور شده، هزینه‌های گمرکی را پرداخت نکرده و تأییدیه‌های سلامت را نداشته باشند مطابق با قواعد در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت قادر به سرویس‌گیری از شبکه اپراتورهای تلفن همراه کشور نخواهند بود.
آذری جهرمی با بیان اینکه اجرای این طرح به جز مقابله با قاچاق اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که یکی از آنها نظارت بر نحوه سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش است، در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت ارتباطات وظیفه‌ای در حوزه تنظیم بازار دارد یا خیر؟، گفت: قطعا نظام مقابله با پدیده قاچاق در دنیا اینگونه نیست که تنها مرزها را پایش کنند و بعد از پایش و کنترل واردات کالاها به مقابله با قاچاق بپردازند.

وی ابراز کرد: بسیاری از صنایع ما مقرون به صرفه بودنشان را بخاطر رقابت غیرسالم از دست داده‌اند؛ متأسفانه امروز کالا از مبادی قاچاق وارد کشور و به راحتی در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود و هیچ نظارتی بر روند توزیع آن وجود ندارد اما این رویه در نظامهای مالیاتی دنیا مشاهده نمی‌شود زیرا در زمان فروش فاکتوری ثبت و ضبط می‌شود که در زنجیره مالیاتی باید ارائه گردد.

وزارت ارتباطات از اجرای رجیستری دنبال چیست؟
جوان‌ترین وزیر کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه یک محصول قاچاق نمی‌تواند سیکل فروش را به راحتی طی کند، ابراز کرد: کالاهای قاچاق به اشکال مختلفی می‌توانند وارد کشور شوند؛ یکی از آنها دور زدن گمرک و دیگری جعل در عناوین وارداتی است.

وی افزود: بر این اساس در دنیا مکانیزم کنترل و برخورد با پدیده قاچاق یک شبکه به هم پیوسته و قطعا مسئولیت این هماهنگیها با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.او خاطر نشان کرد: در مقوله اجرای رجیستری گوشیهای تلفن همراه، نظر وزرای صنعت و اطلاعات این بود که با توجه به ابعاد گسترده فنی این موضوع، مسئولیت برعهده وزارت ارتباطات باشد و ما هم قبول وظیفه کردیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: طبیعتا از محل اجرای رجیستری ریالی در حسابهای وزارت ارتباطات واریز نمی‌شود؛ افزایش درآمد گمرک از محل اجرای این طرح نیز به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.
به گفته وی پایش سلامت مردم و ارائه خدمات پس از فروش محصولات از جمله اهداف بلندی است که وزارت ارتباطات از محل اجرای این طرح دنبال می‌کند.

رجیستری برای رفاه یا دلالی بهتر؟
همچنین وزیر ارتباطات معتقد است که وزارت صنعت مکانیزمی در نظر گرفته تا به کسانیکه توانایی ارائه خدمات پس از فروش محصولات وارداتی را دارند، مجوز واردات دهد.
موضوع گران شدن قیمت گوشیهای تلفن همراه هم‌زمان با اجرای این طرح ملی از جمله موضوعاتی است که آثار آن همچنان در بازار موبایل کشور مشاهده می‌شود و آذری جهرمی بار دیگر در این برنامه با سؤالی از این جنس مواجه شد.

دلایل بروز موج گرانی در بازار موبایل
وی درباره دلیل گران شدن موبایلهای وارداتی هم‌زمان با اجرای رجیتسری گوشیهای تلفن همراه عنوان کرد: ذاتا افزایش هزینه ناشی از اجرای طرح رجیستری همان هزینه گمرکی پنج درصد است که برای کالاهای قاچاق اعمال نمی‌شد زیرا هزینه مربوط به مالیات ارزش افزوده در زمانی که کالاهای قاچاق در بازار بود، توسط فروشندگان از مردم أخذ می‌شد.
او تصریح کرد: قطعا متولیان واردات گوشیهای قاچاق که چندین میلیارد دلار گردش درآمدی آنها در سال بود راضی به اجرای رجیستری نبودند زیرا منافعشان به خطر می‌افتاد و علاقمند بودند بازار خاکستری و ناسالمی که حتی کالای دست دوم را دوباره بسته‌بندی می‌کردند و با قیمت آکبند می‌فروخند، حفظ کنند؛ بنابراین دست به انتقادی از جنس تخریب که همان گرانی کالا بود زدند.

وزیر ارتباطات اذعان کرد: در شبی که ما فاز اول (پایش) را اعلام کردیم قیمت موبایل 200 هزار تومان گران شد در حالیکه هنوز در مرحله پایش بودیم و هیچ عوارض و هزینه‌ای از واردکنندگان أخذ نکرده بودیم.
وی با تأکید بر اینکه خلأ نظام کنترلی بازار باعث سودجویی و کلاهبرداری از سر مردم شد، گفت: زمانیکه با چنین رفتارهایی در بازار مواجه شدیم، احساس کردم که نباید ساکت نشست و از مردم درخواست کردم تا زمانیکه قیمتها در حباب است، دست به خرید نزنند.

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: زمانیکه مردم همراهی کردند نظام عرضه و تقاضا تا حدی متوازن شد؛ هر چند که این درخواست ما به طنز تبدیل شد و عده‌ای گفتند راهکار وزیر، نخرید گوشی است!
وی یادآور شد: نکته بعدی اینکه جهش نرخ ارز به کانال چهار هزار و 100 تومان بود که موجب رشد قیمت محصولات وارداتی شد؛ هر چند با توجه به اینکه عمده واردات ما از امارات متحده عربی صورت می‌گرفت، این کشور نیز ضوابطی را در نظر گرفت تا پنج درصد از  گوشیهای صادراتی‌اش عوارض دریافت کند.
او بیان کرد: این موارد اگر در شرایط عادی بازار هم اتفاق می‌افتاد افزایش قیمت را به همراه می‌آورد.

رفتار متفاوت فروشگاه‌های اینترنتی قبل و بعد از اجرای رجیستری!
وزیر ارتباطات اظهار کرد: این موضوع عاملی شد تا واردکنندگان رسمی وارد عرصه تأمین تقاضای موجود در بازار با نرخ واردات رسمی شوند و انحصار را از کسانیکه منجر به گرانی قیمت در بازار شده بودند، خارج کنند که البته نقش فروشگاه‌های آنلاین هم با توجه به اینکه به صورت گسترده در کشور حضور دارند در کنترل بازار به شکل متمرکز مؤثر بود.
وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح رجیستری ممکن بود قیمت برخی گوشیها در فروشگاه‌های اینترنتی گران‌تر از بازار باشد اما اکنون این روال بالعکس شده است، درباره دلیل این موضوع گفت: با توجه به اینکه واردات این فروشگاه‌ها به صورت قانونی و رسمی بود، پیش از اجرای رجیستری باید تمامی هزینه‌ها و عوارض را پرداخت می‌کردند اما قاچاقچیان الزامی به این کار نداشتند.

حکایت المپیک زمستانی و رجیستر نشدن سامسونگ!
وزیر ارتباطات در ادامه روند گفت‌وگو با سؤالی درباره اقدام اخیر سامسونگ در برخورد با ورزشکاران ایرانی حاضر در مسابقات المپیک زمستانی و عدم ارائه هدایای این دوره از مسابقات به نمایندگان کشورمان مواجه شد که درباره احتمال رجیستر نشدن سامسونگ در کشور گفت: همچنان مشخص نیست که این اشتباه از سمت سامسونگ بوده یا کمیته بین‌المللی المپیک؛ ولی با این حال ما تفاوتی بین این دو قائل نیستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما توان کنترل بازار گوشیهای تلفن همراه را با اتکا به رجیستری داریم، مواضعی را در نظر گرفتیم که شاید اگر رجیستری نبود نمی‌توانستیم به این قدرت با طرف مقابل برخورد کنیم.
آذری جهرمی البته این را هم گفت که سامسونگ از شرکای خوب تجاری با ایران بوده و حتی در شرایط تحریم خط تولید لوازم خانگی در کشورمان داشته و بعید است که چنین رفتاری را با ورزشکاران کشور انجام داده باشد.
وی خاطر نشان کرد: با این حال اگر ثابت شود سامسونگ چنین رفتاری را انجام داده و به ورزشکاران ما احترام نگذاشته، بازار تجاری ما را برای چه می‌خواهند؟! طی صحبتی که با آقایان شریعتمداری و سلطانی‌فر داشتیم، معتقد بودند اگر مشخص شود کوتاهی از سمت سامسونگ بوده برای ما غیرقابل قبول است.

جوان‌ترین عضو کابینه دوازدهم بار دیگر تأکید کرد: اجرای رجیستری و موضع آقای ظریف این پیام شفاف و سیگنال را به آنها داد که ما توان کنترل بازار را داریم و قطعا در هر جا توان کنترل داخلی را داشته باشیم در عرصه بین‌المللی قدرتمان بیشتر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *