سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

مهمترین هدف آمریکا از حمایت داعش در افغانستان

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 591941
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اعلام کرد آمریکا با هدف انتقال داعش به افغانستان به دنبال ایجاد تهدید برای رقبای خود در منطقه یعنی ایران، چین و روسیه است.
مهمترین هدف آمریکا از حمایت داعش در افغانستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «وحید مژده» کارشناس مسایل سیاسی و از فرماندهان سابق جهادی در افغانستان گفت بسیاری از مردم افغانستان باور دارند که «دست‌های خارجی» برای تحکیم موضع گروه تروریستی داعش در افغانستان دخالت دارد.

وی در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تاکید کرد بسیاری از اعضای پارلمان افغانستان و شهروندان این کشور اظهار می‌کنند که تروریست‌های داعشی توسط بالگردهای ناشناس انتقال داده می‌شوند و مدارک بسیاری نیز در این باره وجود دارد.
مژده تصریح کرد: افغان‌ها باور دارند که دست مرموز خارجی در تلاش است تا موضع داعش در افغانستان را تقویت کند.

این کارشناس مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکا نیروهای خود را در سال 2001 به افغانستان اعزام کرد هدف اصلی آن‌ها از بین بردن تنها گروه تروریستی در این کشور یعنی القاعده بود اما 17 سال گذشته و اکنون بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند. چرا با هزینه یک تریلیون دلاری آمریکا برای این جنگ و کشته شدن چهار هزار نظامی ائتلاف بین‌المللی این جنگ هنوز تمام نشده است؟

وی ادامه داد: چرا حتی حضور 150 هزار نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا نیز موفق به تضمین امنیت در افغانستان نشد؟
این کارشناس افغان با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان پس از حضور نظامی آمریکا در این کشور نیز گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند که مواد مخدر سبب تقویت تروریسم می‌شود و تروریست‌ها از تولید مواد مخدر کسب درآمد می‌کنند. در 17 سال اخیر هیچ تلاش جدی علیه تولید و قاچاق مواد مخدر وجود نداشته، در حالی که بر کسی پوشیده نیست که چنین مشکل جدی وجود دارد.

مژده با اشاره به اظهارات مقامات در ایران درباره انتقال داعش به افغانستان توسط آمریکا این نگرانی‌ها را کاملا قابل توجیه دانست، زیرا این گروه تروریستی برخلاف طالبان به دنبال ایجاد ناامنی در تمام منطقه است.
وی اظهار داشت: اهداف داعش ایجاد مشکلاتی برای کشورهای همسایه از جمله چین و کشورهای آسیای مرکزی است.این کارشناس افغان تصریح کرد: هدف حمایت از تروریسم در افغانستان ایجاد تهدید برای کشورهای منطقه، ایران، روسیه و چین است؛ کشورهایی که روابط خوبی با آمریکا ندارند.

چندی پیش نیز سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده بود که آمریکا با ایجاد ناامنی در منطقه بهانه‌ای برای ادامه حضور خود ایجاد می‌کند و اکنون که گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه جایگاه و سرزمین تصرفی را از دست داده است،  آنها را از راه‌های مختلف به افغانستان منتقل می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *