جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

غربی وحشی‌تر از همیشه

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 591814
«نیکولاس کروز» مهاجم ۱۹ ساله که مدتی پیش از مدرسه‌ای در پارکلند فلوریدا اخراج شده بود بلافاصله پس از تیراندازی از محل فرار کرد اما ساعتی بعد توسط پلیس فدرال بازداشت شد.
غربی وحشی‌تر از همیشه
به گزارش جهان نيوز، به فاصله کمتر از یک سال پس از آنکه دونالد ترامپ، قانون افزایش حقوق اسلحه‌داران را امضا کرد، سومین حمام خون نیز در آمریکا به راه افتاد. طبق قانون مزبور که تنها یک ماه پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده امضا شده - و کاخ سفید حتی از انتشار تصاویر مربوط به لحظه امضای آن توسط ترامپ خودداری کرد- حتی بیماران روانی و برخی سابقه‌داران نیز از فهرست سیاه اف بی ‌آی برای منع شدن از خرید اسلحه حذف شدند.
امضای این قانون در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷ با استقبال شدید «ان‌آرای»، اتحادیه ملی سلاح خودکار آمریکا مواجه شد که قانون جدید ترامپ را عصری جدید برای اسلحه‌داران این کشور دانست.

روز چهارشنبه گذشته تقریبا پس از ۱۱ ماه و نیم از آن روز، یک قاتل دیگر که پلیس او را دارای مشکلات روحی و روانی می‌داند با ورود به دبیرستان «استونمن داگلاس» در جنوب شرقیفلوریدا با اسلحه خودکار مشهور آمریکایی ‌ای‌آر-۱۵ به روی هم‌مدرسه‌ای‌های سابق خود آتش گشود که در این حادثه دست‌کم ۱۷ نفر از جمله ۱۴ دانش‌آموز جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

«نیکولاس کروز» مهاجم ۱۹ ساله که مدتی پیش از این مدرسه در پارکلند فلوریدا اخراج شده بود بلافاصله پس از تیراندازی از محل فرار کرد اما ساعتی بعد توسط پلیس فدرال بازداشت شد.
اما مقامات اف ‌بی‌آی پس از این فاجعه، اقدام به جنایت کروز را ناشی از مشکلات روانی او می‌دانند، حال آنکه او رفتاری کاملا هوشیار نسبت به کاری که انجام می‌دهد داشته است. کروز که به خاطر مشکلات انضباطی از دبیرستان «استونمن داگلاس» اخراج شده بود یک فعال و علاقه‌مند حرفه‌ای در زمینه اسلحه بوده است. او پیش از آغاز تیراندازی اقدام به شلیک گلوله هشدار برای هم‌مدرسه‌ای‌هایش کرده و حتی زمانی که دانش‌آموزان از ترس فرار می‌کردند خود را میان آنها پنهان کرده تا از محل بگریزد.

برخی دانش‌آموزانی که او را می‌شناختند، گفته‌اند تمام مطالبی که کروز در صفحات اجتماعی منتشر می‌کرده، درباره سلاح بوده است. او بارها در صفحه اینستاگرامش تصاویر حیواناتی را منتشر کرده که آنها را به طرز ترسناکی کشته بود. همچنین بررسی صفحات اجتماعی مربوط به این قاتل جمعی نیز نشان می‌دهد رگه‌هایی از نژادپرستی در این نوجوان آمریکایی کاملا مشهود بوده است.  اما دونالد ترامپ که از زمان روی کار آمدن بارها از تسهیل قوانین فروش سلاح حمایت کرده و حتی محدودیت‌های فروش اسلحه به افراد دارای اختلالات روانی را رفع کرده، در واکنش به حادثه پارکلند، عامل آن را دارای اختلالات روانی معرفی کرده و مسؤولیت حادثه را به گردن مردمی انداخته که به گفته او از مشکلات کروز اطلاع داشتند اما به نیروهای امنیتی گزارش نکرده‌اند.

ترامپ حتی در مقابل این گزارش که نوجوان سفیدپوست مزبور حامی او بوده است، سکوت می‌کند و در توئیتی می‌آورد:
«شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه عامل حمله فلوریدا، از مشکل روانی رنج می‌برده است و به دلیل رفتارهای بد و نامنظم از مدرسه اخراج شده بود. همسایگان و همکاسی‌ها می‌دانستند وی یک معضل بزرگ است. چنین موارد و نمونه‌هایی باید بارها و بارها به مقامات گزارش شوند!»

به گزارش سی‌ان‌ان، انگیزه‌های کروز در حالی از سوی مقامات امنیتی از سر اختلالات روانی توصیف شده که حتی در این صورت نیز او به‌خاطر تمایلات جنایی و نژادپرستانه‌اش باید در فهرست سیاه خریداران اسلحه قرار می‌گرفت اما در کمال تعجب او سال گذشته یک اسلحه را به صورت قانونی خریداری کرده که احتمالا با چراغ سبز همان فرمان ترامپ امکان چنین کاری را پیدا کرده است. کشتار مدرسه پارکلند که گویا دیگر در آمریکا تبدیل به یک پدیده عادی شده، اگر چه ما را بلافاصله به یاد کشتارهای بزرگی از این دست نظیر قتل‌عام ۲۰ دانش‌آموز در ساندی هوک در سال ۲۰۱۲ توسط یک بچه مدرسه‌ای یا حادثه مشابه کلمباین در سال ۲۰۰۱ می‌اندازد اما در عین حال تکرار قتل‌عام‌های عصر ترامپ توسط کسانی محسوب می‌شود که متهم به جنون هستند اما به طور قانونی اسلحه می‌خرند.

اکتبر ۲۰۱۷ در مرگبارترین کشتار معاصر تاریخ آمریکا با سلاح گرم، یک سفیدپوست میانسال آمریکایی به نام «استفان پداک» به سمت جمعیتی که به سوی سالن کنسرت در «لاس وگاس» می‌رفتند، تیراندازی کرد و ۵۸ نفر را به کام مرگ کشاند و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر را زخمی کرد. یک ماه بعد در نوامبر دست‌کم  ۲۶ فرد عمدتا سیاهپوست در تیراندازی در کلیسایی در «سادرلند اسپرینگز» ایالت تگزاس به دست یک جوان سفیدپوست با انگیزه‌های آشکار نژادپرستانه کشته شدند.

اما دولت ترامپ و مقامات فدرال به هیچ وجه انگیزه‌های نژادپرستانه یا جنون تیراندازی ناشی از آزادی بی‌حد و حصر خرید و حمل سلاح را در این جنایات به رسمیت نشناخته‌اند و به جای آن حاکمان سفیدپوست مدام در حال دامن زدن به اسلام هراسی و مهاجرستیزی هستند.

موضوعی که نشان‌دهنده ارتباط مستقیم سیاستمداران آمریکایی از ترامپ گرفته تا سناتورها و نمایندگان عمدتا سفیدپوست کنگره با لابی پرنفوذ سلاح در آمریکا و منافع این لابی در دامن زدن به نژادپرستی است. روندی معیوب که به هر چه وحشی‌تر شدن جامعه یانکی‌ها منجر می‌شود که حتی در بدو پیدایش هم چیزی جز «غرب‌وحشی» نبود.

  منبع: روزنامه وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *