پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

آخرین وضعیت حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۷

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 591711
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران برای سال ۹۷ گفت: روز شنبه ۲۸ بهمن ماه هزینه قیمتی سبد خوار و بار مشخص می شود و سپس متناسب با بخش های دیگر هزینه های قسمت های مختلف مانند مسکن و پوشاک تعیین می شود.
آخرین وضعیت حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۷
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، درباره آخرین وضعیت حقوق و دستمزد کارگران گفت:در بحث سبد معیشت جلساتی را با حضور شرکای اجتماعی در کمیته تخصصی دستمزد داشتیم و همچنان در حال انجام است. روز شنبه هزینه قیمتی سبدخوار و بار مشخص می شود. سپس متناسب با بخش های دیگر هزینه های قسمت های مختلف (درمان، مسکن،پوشاک و..) تعیین می شود.

وی ادامه داد: درباره اینکه حقوق کارگران چند درصد افزایش یابد هنوز بحثی نشده است. نه شرکای اجتماعی کارگری ،نه کارفرمایی و نه دولت در جمع کمیته های تخصصی صحبت خاصی نداشته اند. اگر مسئولی صحبت خاصی درباره افزایش دستمزد داشته است نظرات شخصی بوده است.

آهنی ها ادامه داد: در بحث درمان معتقد هستیم که کارفرمایان هزینه درمان پرداخت می‌کنند و کارگر نباید مشکل هزینه ای داشته باشد.در راستای اجرا به قانون اساسی جلساتی را برگزار کردیم، در بحث درمان سهمی هم در بیمه سلامت داریم. اما از آنجایی که بیمه سلامت به درستی اجرا نشد،سهم کارگران حذف شد. با اجرای نادرست این طرح در بعضی بخش ها به صورت نجومی حقوق پزشکان افزایش یافت. اجرای نادرست این طرح هزینه های کاذب بیش از 40 درصد را به بار آورده است. متأسفانه وزارت بهداشت با افزایش تعرفه تا 430 درصد در موارد مختلف باعث شد هزینه درمان افزایش پیدا کند.اما این هزینه از دل صندوق ها برداشته شد.

آهنی‌ها افزود: در بحث بیمه سلامت روش اجرایی بسیار غلط بود، همچنین روش اجرایی هدفمندی یارانه ها هم غلط بود و این دو به بدنه کارگری و کارفرمایی آسیب می‌زند. به دنبال حل این موضوع هستیم. از دیگر موضوعاتی که کارفرمایان دنبال می کنند بحث آموزش نیروی کار است. طبق ماده 29تا 31 قانون اساسی بیان شده است که باید برای قشرهای کارگری هزینه آموزش 0 باشد، یعنی مجانی و رایگان باشد. تمام این موارد از جمله مسکن و پوشاک در هزینه نهایی سبد معیشت کارگران لحاظ می شود که حدود 50 درصد هزینه های زندگی افراد را به خود اختصاص می دهد. اگر قرار باشد در کشور مجلس قانون گذاری درستی نداشته باشد و دولت هم به وظایف خود عمل نکند، کارفرما نمی تواند وظایف آنها راهم انجام دهد.

وی با بیان اینکه بیش از 90درصد صنایع ما صنایع کوچک و متوسط است گفت:بسیاری از صنایع کوچک امروز تعطیل شده اند. هزینه اجتماعی کارگران بر عهده دولت است و ما به وظایف خود عمل می کنیم اما اگر دولت نتواند به وظایف خود عمل کند چطور کارفرما این موارد را انجام دهد.
آهنی ها با بیان اینکه امروز تولید در کشور اقتصادی نیست و صنایع ما در حال ریزش است ما معتقدیم می توانیم این معادله را تغییر دهیم اظهار داشت: هدف ما از تعیین سبد معیشت تفکیک وظایف است و اینکه چه کسانی باید این امر را انجام دهند .اگر قانون اجرا نشده است باید مطالبه گری شود، ما به نظرهای شخصی کاری نداریم بلکه در سطح کلان باید مسائل را دید.رکود در صنعت مساوی است با مرگ و تورم مساوی است با زیان، اگر تورم با اقتصاد همراه باشد بهتر از رکود است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار بیان کرد: در بازه زمانی (89تا91) حدود 25درصد افزایش حقوق ها کمتر از نرخ تورم بود. اما از سال (91تا 95) افزایش حقوق‌ها به نحوی بود که ما هم به عنوان کارفرما همکاری کردیم و 26درصد حقوق‌ها افزایش یافت گفت:یعنی در طول 5سال گذشته خلا عقب ماندگی گذشته را جبران کردیم اما با تمام این اوصاف معتقد هستیم که اقشار مختلف مردم به خصوص کارگران دچار مشکلات مالی هستند و ما باید کمک کنیم. امادولت هم می تواند با در نظر گرفتن بسته های تشویقی در تعیین دستمزد کارگران را حمایت کند. خوشبختانه صادرات نفت به خوبی انجام می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیاوی
Iran, Islamic Republic of
درهمین شرکت ها ی تولیدی پول برای پرداخت به کارگران بامشکل مواجه میشه ولی کسانی که به حالت غیرکارگری ازقبیل پیمانی وقراردادی هستن میلیونی دریافتی دارن اینهم ازعجایب کشورماست