کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در دیدار اردوغان و تیلرسون در آنکارا چه گذشت؟

27 بهمن 1396 ساعت 10:01

رئیس‌جمهور ترکیه اولویت‌های کشورش در سوریه و عراق را صریحاً به وزیر خارجه آمریکا ابلاغ کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، برخی منابع در ریاست‌جمهوری ترکیه گفتند که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در دیدار خود در کاخ ریاست‌جمهوری در آنکارا درباره تحولات منطقه‌ای از جمله موضوع سوریه، عراق، مبارزه با تروریسم و روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

این منابع گفتند که در این دیدار، اولویت‌ها و خواسته‌های ترکیه در کلیه این موضوعات، به‌وضوح به‌اطلاع تیلرسون رسانده شد.بر اساس این گزارش، دیدار بین اردوغان و تیلرسون در کاخ ریاست‌جمهوری 3 ساعت و 15 دقیقه به‌طول انجامید و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست حضور داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات بین تیلرسون و اردوغان مثمر ثمر بود، ابراز امیدواری کرد که روز جمعه پیشرفت‌های بیشتری در راستای منافع دو کشور در نشست دو طرف حاصل شود.اما تیلرسون در جمع خبرنگاران توضیحی درباره دیدار خود با اردوغان نداد و فقط گفت: ما همچنان کار داریم.

سفر وزیر خارجه آمریکا به ترکیه با هدف کاهش تنش در روابط بین دو طرف است که اخیراً در پی عملیات نظامی ترکیه در سوریه علیه شبه‌‌نظامیان کرد همپیمان واشنگتن، بحرانی شده است.مأموریت اصلی وزیر خارجه آمریکا، کاهش عصبانیت ترکیه از سیاست‌های آمریکا در سوریه است و این اختلاف منجر به بزرگترین بحران در روابط آنکارا و واشنگتن از سال حمله آمریکا به عراق در سال 2003 تاکنون به‌شمار می‌رود.

ارتش ترکیه از روز شنبه یکم بهمن ماه عملیاتی را به‌نام «شاخه زیتون» با هدف بیرون راندن شبه‌نظامیان وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در ناحیه عفرین آغاز کرده است. ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند و بارها از حمایت‌های آمریکا از این گروه انتقاد کرده است.
دمشق این دخالت نظامی ترکیه را محکوم کرده و آن را تجاوز دانسته و روسیه نیز طرف‌ها را به حفظ خویشتنداری و احترام به حاکمیت سوریه فراخوانده است.


کد مطلب: 591692

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591692/دیدار-اردوغان-تیلرسون-آنکارا-گذشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com