سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱۷

۳ مقام دولتی و سؤالات پرونده جاسوسی سید امامی

پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب: 591644
۳ مقام دولتی هستند که گویا باید درباره پرونده سیدامامی به چند سؤال پاسخ بدهند. خاصّه اینکه انگیزه سیدامامی برای خودکشی نیز به عمق این سؤالات افزوده است.
۳ مقام دولتی و سؤالات پرونده جاسوسی سید امامی
به گزارش جهان نيوز، در پرونده دستگیری چند جاسوس در حوزه محیط زیست و خودکشی یکی از آنان (کاووس سیدامامی) در زندان؛ توضیحات موسّعی در معرض دید افکار عمومی قرار گرفته است.

نمایندگان ملت فیلم اقدام سیدامامی برای خودکشی و تلاش او برای فریب مأمورین را دیده‌اند. اسناد جاسوسی توسط مقامات کشور مورد اشاره قرار گرفته است و حالا همه خبر داده‌اند که پای یک پرونده بزرگ چند ساله وسط بوده است.

پرونده‌ای جاسوسی که عوامل آن قصد داشتند در قالب فعالیت‌هایی مثل حمایت از «یوزپلنگ‌ها»، مبارزه با کم‌آبی و... گرای سایت‌های موشکی و هسته‌ای کشور را به دشمن بدهند و در بحث «تروریسم آب» نیز که طی چند سال اخیر در جهان مطرح شده است؛ کاری بکنند کارستان!

اما غافل از اینکه یوزپلنگ‌های ایرانی نه تنها منقرض نشده‌اند بلکه در کمین آنها نشسته‌اند و حتی مهمانی جواسیس اسرائیلی در خانه‌های آنها را نیز تحت نظر دارند.

ماجرای خودکشی سیدامامی نیز که بعنوان بخش پر حاشیه این پرونده از سوی اصلاح‌طلبان و کسانی در دولت مورد اشاره قرار گرفت، اکنون آنقدر بی‌ابهام و روشن هست که خود آنها هم دیگر بخش ناگفته‌ای نمی‌یابند که برای آن مانور کنند.

جالب آنکه این چهره‌ها حتی پیش از مشخص شدن ابهامات مسئله نیز در حالیکه شاید نمی‌دانستند فیلم خودکشی سیدامامی موجود است! اما حاضر نبودند به این سؤال فکر کنند حکومتی که در ماجرای کشته شدن ستار بهشتی و کهریزک؛ خود اعلام‌کننده و مدعی اول بود و با عوامل این جنایت‌ها نیز برخورد کرد؛ چرا باید از اعلام ابعاد مرگ متهم اصلی یکی از سنگین‌ترین پرونده‌های جاسوسی سال‌های اخیر - کاووس سیدامامی - خوف داشته باشد و چرا باید درباره این مسئله ناراستی کند!؟

* «آشنا و ابتکار و کلانتری» و سؤالات ناتمام یک پرونده/ گِرافی که ترسیم آن پرسش‌های زیادی ایجاد می‌کند

این قضایا اما بخش دیگری هم دارد که معقّبین ماجرا باید بهتر در جریان آن قرار بگیرند...
آن بخش دیگر نیز رفتارهای ۳ مسئول دولتی است که در قبال این پرونده‌های رفتارهای عجیبی را از خود بروز داده‌اند و جالب آنکه ربط و ارتباطاتی هم بین آنها و این پرونده به چشم می‌خورد.



۱_ نفر اول حسام‌الدین آشنا است. روحانی امنیتی سابق و مشاور فعلی رئیس‌جمهور روحانی که هنوز هم گاهی لباس روحانیت می‌پوشد.
او به محض اعلام خودکشی سیدامامی در زندان، دست به انتشار چند توییت زد.

توییت‌هایی که محتوای تشکیک در جاسوس بودن سیدامامی، خودکشی‌اش و نیز نقش سربازان گمنام امام زمان(عج) در مرگ او از آنها مستفاد می‌شد.

آشنا در آخرین توییت خود در این رابطه نوشته است: «قاعدتا نه استادان مأمورند و نه مأموران معذور» !

اما سؤال اساسی اینجا بود که دلیل این حساسیت‌های آشنا به این مسئله چیست؟ چرا تنها کسی از دولت که در این باره با آب و تاب حرف می‌زد او بود؟ آیا هم‌دانشگاهی بودن آشنا و سیدامامی و ایضاً خبری مبنی بر دستگیری یک جاسوس در دفتر آشنا که مدتی قبل منتشر شد؛ ارتباطی با این حرارت‌ها و آب و تاب‌ها داشته‌اند یا خیر!؟



۲_ نفر بعدی معصومه ابتکار است. رئیس سابق سازمان محیط زیست که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تیم جاسوسان دستگیر شده در دوران مدیریت او انجام گرفته است.

البته ریاست خانم ابتکار لزوما چیزی را ثابت نمی‌کند اما به هر روی شنفتن توضیحات خانم ابتکار به مردم و افکار عمومی در این زمینه ضروریست. نقش خانم ابتکار در شکل‌گیری پروژه‌های ظاهرا با مسمّایی مثل حفظ یوزپلنگ‌ها چه بوده است؟

سؤال دیگر از آنجا ایجاد می‌شود که چرا ابتکار هم برای این جواسیس ابراز نگرانی کرده است؟خانم ابتکار چند روز قبل و در واکنش به خبر دستگیری این جواسیس گفته بود: نگران دستگیری «فعالان محیط زیست» هستم [۱]

او از چه نگران بود!؟ از بابت عملکرد نیروهای امنیتی که درباره آن مطمئن بود پای هیچ خشونتی در کار نیست یا درباره چیز دیگر!
این هم سؤال دیگریست که مردم انتظار دارند خانم ابتکار به آن پاسخ بدهد.



۳_ و آخرین مقام دولتی هم که باید درباره این پرونده توضیحاتی را به افکار عمومی بدهد؛«عیسی کلانتری» رئیس فعلی سازمان محیط زیست و جانشین معصومه ابتکار است.

ظاهرا چیزی در دوران آقای کلانتری آغاز نشده اما برخی پروژه‌های جواسیس دستگیر شده در دوران مدیریت او ادامه یافته است! و سؤال از همینجا آغاز می‌شود.

یکی از متهمان پرونده اخیر «کاوه مدنی» معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بوده است. فردی که به اعتبار انتشار تصاویر و ویدئوهایش هم‌اکنون در زندان نیست اما شبکه سلطنتی انگلیس (بی بی سی) با خبرسازی اصرار دارد که وی در بازداشت است.
او در کالج سلطنتی انگلستان استاد بوده و تخصصش در بحث منابع آبی است!

«عیسی کلانتری»، رئیس سازمان محیط زیست غیر از توضیح پیرامون چرایی و دلیل فعالیت‌های منتسب به جواسیس دستگیر شده؛ باید درباره آقای مدنی به ۲ سؤال پاسخ بدهد. اول اینکه چرا یک فرد دوتابعیتی را به سمت معاونت خود برگزیده است. و دوم اینکه چرا پروژه‌های حیاتی کشور بویژه در بخش آب را به کسی داده است که با کشورهای معاند ایران در رفت و آمد بوده و حتی در آنها سمت دارد؟
جالب آنکه مثلا روزنامه «صبح نو» در آغازین روزهای انتصاب کاوه مدنی در سازمان محیط زیست با اشاره به حواشی فراوان او، از حکم مدنی با عنوان «جنجالی‌ترین انتصاب‌های سالهای اخیر دولت» نام برده بود. [۲]

انگیزه کلانتری برای انتصاب کاوه مدنی با اینهمه حاشیه مهم، چه چیزی می‌توانسته باشد؟



*آیا پای خشک شدن دریاچه ارومیه هم به این پرونده باز می‌شود؟ / انگیزه سیدامامی از خودکشی چه چیزی می‌توانسته باشد

در این پرونده ابهامات و گمانه‌هایی نیز وجود دارد... مثلا اینکه فعالیت‌های جواسیس دستگیر شده در چه میزانی به «دریاچه ارومیه» هم ربط داشته و آیا خشکی بیشتر دریاچه ارومیه نمی‌تواند نتیجه فعالیت این افراد بوده باشد!؟

اگر این گمانه درست و پاسخش آری است؛ نهادها و افراد پایشگر سازمان محیط زیست چه نقشی در ارزیابی کارنامه این افراد داشته‌اند؟ و ایضا دلیل ادامه فعالیت‌های ظاهرا زیست‌محیطی این افراد چه بوده است!؟

مسئله دیگر انگیزه سیدامامی از خودکشی است. جاسوس‌ها علی‌الاصول خودشان را می‌کشند تا اطلاعاتشان به دست کسی نیافتد. شاید سیدامامی به دلیل انکسار شخصیتی دست به خودکشی زده باشد. اما آیا فرض انهدام اطلاعات بیشتر درباره این خودکشی دور از ذهن است؟
اطلاعاتی که سؤالهای ما پیرامون آن می‌تواند بیانگر اهمیت آنها باشد.

با رسم گراف تمام این گمانه، نگرانی‌ها، توییت‌ها و انتصابات به هم؛ شکلی هندسی ایجاد می‌شود که نمی‌توان سؤالاتش را بی‌پاسخ گذاشت.

سؤالاتی که مردم منتظرند آشنا، ابتکار، کلانتری و البته دستگاه‌های امنیتی به آنها پاسخ دهند تا مشخص شود علت اینهمه فضاسازی برای خودکشی یک جاسوس پرانگیزه و ابراز نگرانی از دستگیری همکارانش توسط اصلاح‌طلبان چه بوده است!؟

شاید یک «واتر گِیت» دیگر در راه باشد. آنهم در دولتی که پیش از این چند جاسوس در بخش‌های دیگری از آن هم دستگیر شده‌اند.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
بدون ترس و تعارف هر مسئولی که در این پرونده ی ننگین حتی یک امضاء دارد باید مواخذه شود و به نمایندگان ملت جواب بدهد چون از دوحال خارج نیست :
-یا به عمد و با آگاهی به این گروه جاسوس میدان داده که باید محاکمه شود .
- یا غیر عمد بوده که نشاند دهدنه ی بی عرضگی مسئول بوده که محاکمه و عزلش حق این نظام است .
-بیاد داشته باشیم که در فلسطین سزای جاسوسی برای اسرائیل و امریکا این است که به دنبال یک موتور می بندند و آنقدر در خیابانها می کشند تا جان کثیفش را بدهد .
محرم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نفوذ به دستگاههای بررسی کننده و‌ برخوردکننده هم رسید.
خدا رحم کند
Iran, Islamic Republic of
این نظر درست است ، چرا یک فرد که او را سرشاخه یک شبکه جاسوسی بزرگ می دانند، باید به این راحتی خودکشی کند !!!!!!!!!!!!!!!عجیب است
Russian Federation
مشخص است که چه افرادی به این جاسوس ها میدان می دهند ولی متاسفانه کسی جرات نمی کند نامی از این افراد ببرد چه برسد که بخواهند آنها را محاکمه کنند؟
Iran, Islamic Republic of
تنها چیز ثابت شده در کشور آنست که کشور شدید درگیر خشکسالی است ان هم خشکسالی که حداقل از هفتاد سال پیش پیشبینی آن انجام شده بود و در طول چند دهه قبل با رفتارهای اشتباه دولتی و کشوری شدت ان تشدید شده و دیگر نمیتوان آنرا به جاسوسان ربط داد حالا .مردم در برابر این سیل فزاینده خشکسالی چه گزینه ای پیش رو دارند
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید چه کسی ۷۰ سال پیش این را پیش بینی کرده بود؟
Iran, Islamic Republic of
خلاصه همه باید پاسخ بدن، غیر از اونایی که این فرد زیر دست اونا فوت کرده و جسدشو تحویل دادن، خیلی دنبال ماست مالی هستی این چند روز جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
طرف ناگهان پیراهن رو از تن در آورده و خودش رو حلق آویز کرده و ویدیو آن به نمایندگان مساله دار مجلس هم نمایش داده شده و قانع شدند. حالا شما چی میگی؟
سینا
Iran, Islamic Republic of
این دولت محلی برای جولان جاسوسان شده است...و وزارت حاج آقا علوی که دیازپام خورده و هنوز خوابه .
Iran, Islamic Republic of
مسئولان پرونده باید اولا از سایر متهمین مراقبت کنند تا راه سید امامی را در پیش نگیرند و به نظام هزینه تحمیل نشود.ثانیا با فشارهای رسانه ای کسانی که ظاهرا احساس خطر کرده و برای زیر سوال بردن اقدام ماموران جنجال رسانه ای بپا کرده اند(و احتمالا این راه را ادامه خواهند داد)دچار عجله و غفلت از همه ابعاد پرونده نشوند.ثالثا در موقع مقتضی ملت را در جریان امر قرار دهند.
اینکه عده ای از روز اول دستگیری به حمایت از متهمین پرداختند امر مهم و قابل توجهی است.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
اینم دولت امنیتی ما ولی چرا برای ملت مخل امنیتند اگرنبودهوش وشجاعت سربازان گمنام مدافعین حرم ...
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم . با تشکر . مطلب شما شعاری است و نظریه نیست. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی بجای خدا، کدخدا ناظر بر اعمال تلقی شود این وقایع معمولی تلقی خواهند شد
Iran, Islamic Republic of
ازماست که برماست ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
چرا این همه جاسوس از حزب اصلاح طلبان گر و گر می‌جوشد و تمامی هم ندارد؟ آیا بهتر نیست نام این حزب کذب را به حزب جاسوسان تغییر داد تا هم خیال خودشان راحت شود و هم مردم!
Iran, Islamic Republic of
...