پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۲ عامل برای شعله ور کردن جنگ لبنان و اسرائیل

پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب: 591637
تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان طی هفته های گذشته افزایش یافته و به نظر می رسد که دریای مدیترانه آبستن تحولات جدید و بسیاری است.
۲ عامل برای شعله ور کردن جنگ لبنان و اسرائیل
به گزارش جهان به نقل از مهر، این روزها خاورمیانه علاوه بر اینکه با بحران ها و جنگهای متعددی دست و پنجه نرم می کند آبستن تحولات بسیاری است.

طی هفته های اخیر تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان به شکل کلی و حزب الله به شکل خاص به سبب موارد متعدد از جمله آنچه اسرائیل انتقال سلاح برای حزب الله و کارخانه اسلحه سازی خواند، تشدید شد؛ اما این بار ساخت دیوار حائل در مرز لبنان با فلسطین اشغالی و عدم توجه این رژیم به مخالفت لبنان در این زمینه و موضوع طمع ورزی تل آویو بر منابع نفت و گاز لبنان سبب تنش شدید میان طرفین شده است.

لبنان کشور تولید کننده نفت به شمار نمی رود و همواره نیازهای خود را از خارج تامین می کند اما در سال ۲۰۱۷ «سزار ابی خلیل» وزیر انرژی لبنان از به مناقصه گذاشتن برخی مناطق نفت و گاز این کشور خبر داد.

تنش میان اسرائیل و لبنان بر سر استخراج منابع نفت و گاز دریای مدیترانه زمانی بالا گرفت که لبنان پروژه استخراج دو بلوک از پنج بلوک گازی خود را در دریای مدیترانه به مناقصه گذاشتتنش میان اسرائیل و لبنان بر سر استخراج منابع نفت و گاز دریای مدیترانه زمانی بالا گرفت که لبنان پروژه استخراج دو بلوک از پنج بلوک گازی خود را در دریای مدیترانه به مناقصه گذاشت. سه بلوک از بلوک‌های شماره ۱، ۸، ۴، ۹، و ۱۰ میادین گازی ساحلی لبنان در مرز این کشور و فلسطین اشغالی قرار گرفته‌ است.

هم اکنون کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت ایتالیایی «انی» و شرکت روسی «نوواتک» در این رابطه با لبنان وارد تفاهم برای انعقاد قرارداد شده اند. بر این اساس سهم توتال و شرکت ایتالیانی انی ۴۰ درصد و شرکت روسی ۲۰ درصد است و قرار است که کار حفاری سال ۲۰۱۹ شروع شود.

 «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی استخراج منابع دریایی نفت و گاز توسط لبنان را اقدامی بسیار تحریک‌آمیز خواند.
وی گفت: «لبنان مناقصه‌ای در چند میدان‌ گازی به اجرا گذشته اند از جمله در بلوک ۹ که با هر استانداردی حساب شود متعلق به ماست. این موضوع بسیار بسیار چالش برانگیز و تحریک‌آمیز است.

لیبرمن درباره تفاهم سه شرکت فرانسوی، ایتالیایی و روسی هم گفت که حضور این شرکت ها  برخلاف تمام قوانین و پروتکل‌هایی است که در این زمینه وجود دارد.



میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در واکنش به این اظهارات در پیامی توییتری نوشت: سخنان لیبرمن درباره بلوک ۹ تهدید لبنان و حق حاکمیت این کشور بر آبهای سرزمینی‌اش است.

سعد حریری نخست وزیر لبنان هم اعلام کرده است لبنان از طریق سازمان‌های بین المللی حق خود برای اقدام در آبهای سرزمینی‌اش را تایید خواهد کرد و دفتر حریری نیز در بیانیه‌ای سخنان لیبرمن را یک «تهدید آشکار» توصیف کرده است.

حزب الله لبنان نیز در موضع گیری خود بیان کرد که از حق نفت و گاز این کشور در مقابل تهدیدات اسرائیل دفاع خواهد کرد. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد: قاطعانه با هر گونه حمله به حق نفت و گازمان مقابله خواهیم کرد.

علاوه بر موضوع منابع نفت و گاز، بحث دیگر مربوط به احداث دیوار از سوی صهیونیستها در اراضی لبنان استعلاوه بر موضوع منابع نفت و گاز، بحث دیگر مربوط به احداث دیوار از سوی صهیونیستها در اراضی لبنان است. مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که این رژیم در مناطقی که بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل تحت اختیار خودش است، در حال ساخت دیوار است به همین دلیل هیچ دلیلی برای توقف ساخت این دیوار وجود ندارد. دولت لبنان اعلام کرده این دیوار از اراضی تحت حفاظت لبنان عبور می‌کند و به همین دلیل نقض حاکمیت لبنان است.

در واقع هنگام ترسیم خط آبی(خط عقب نشینی صهیونیستها از جنوب لبنان) در سال ۲۰۰۰ در ۱۴ نقطه مخالفت هایی از سوی لبنان وجود داشت که توجهی به آن نشد و این اعتراض لبنان را به دنبال داشت. به دنبال اصرار صهیونیستها برای احداث دیوار نیروهای یونیفیل برای آرام کردن اوضاع وارد عمل شدند اما این سبب حل مشکل نشد.

خط آبی یا مرز شناخته شده بین‌المللی بین فلسطین اشغالی و لبنان، پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ از سوی سازمان ملل ترسیم شد؛ دولت لبنان این خط را به رسمیت نمی‌شناسد.



دیوار امنیتی جدید رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان مشابه مرز مصر، به‌طول ۳۰ کیلومتر و ارتفاع شش متر ساخته خواهد شد. این دیوار ۲۸ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

میشل عون در گفتگویی با شبکه تلویزیونی آن لایو مصر، گفت: «تصمیم خود را گرفتیم و آن تصمیم این است که اگر به خاکمان تجاوز شد، ما می خواهیم از خاکمان دفاع کنیم، هم چنین اگر به حقوقمان در نفت تجاوز شد، زیرا مرز دریایی و همینطور مرز زمینی وجود دارد و در هر دو حالت اجازه نخواهیم داد به حقوقمان تجاوز شود. تا این لحظه تجاوزی صورت نگرفته و فقط اظهار نظر وجود داشته است. تا جایی که اقدامات تحریک آمیز تنها در حد حرف باشد، برای ما مهم نیست، اما اگر به مرحله عمل برسد، جنگهای جدیدی در راه خواهد بود».

به نظر می رسد که فصل جدیدی از درگیری های در منطقه مربوط به نفت در آبهای دریای مدیترانه در حال شروع استفصل جدیدی از درگیری های در منطقه مربوط به نفت در آبهای دریای مدیترانه در حال شروع است. اما موضوع قابل تامل حضور شرکت روسی «نوواتک» است که روسها با علم به حساسیت این منطقه وارد مناقصه شده اند.

اما درباره واکنش لبنان باید گفت که بیروت دست به تحرک فعال در عرصه بین المللی به منظور حفاظت از حقوق نفت و گاز خود در مقابل طمع ورزی های رژیم صهیونیستی زده است.

آمریکایی ها به دنبال میانجی گری میان لبنان و اسرائیل در بحث منابع نفت و گاز هستند و سفر دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در این راستا است. اما درباره بحث احداث دیوار از سوی تل آویو موضوع پیچیده تر است و واشنگتن که همواره حامی طرح های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی است نمی تواند در این زمینه نقش آفرینی کند به ویژه که پس از سرنگونی جنگنده اف ۱۶ رژیم صهیونیستی از سوی ارتش سوریه توازن راهبردی جدیدی به نفع محور مقاومت در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی شکل گرفته است.

تلاش صهیونیستها برای تثبیت اشغالگری جدید در جنوب و سیطره بر منابع نفتی و استمداد طلبیدن از ساترفیلد برای رساندن تهدیدات با مانعی به نام همبستگی روسای لبنان و هشدار شدید اللحن مقاومت اسلامی لبنان و وحدت و همدلی لبنانی ها روبرو شده است.

«امین حطیط» تحلیلگر نظامی لبنانی در این باره در شبکه اجتماعی نوشت: این بازی و خدعه ای از سوی اسرائیل برای چنگ اندازی بر ۸۶۰ کیلومتر مربع است. اسرائیل مدعی مالکیت بر بلوک شماره ۹ است موضوعی که لبنان آنرا رد می کند. اسرائیل به داوری بین المللی روی می آورد و خواستار این است که آمریکا حَکم باشد. آمریکا دخالت می کند تا اسرائیل بی خیال بلوک شماره ۹ شود و در مقابل لبنان از ۸۶۰ کیلومتر چشم پوشی کند».

«رنده حیدر» کارشناس لبنانی امور اسرائیل به دویچه وله گفت: مشکل اساسی به دیوار سیمانی یا بلوک نفتی شماره ۹ مربوط نمی شود بلکه هدف اساسی از طرح این موضوع فشار به دولت لبنان به منظور کاهش نفوذ ایران در لبنان و ممانعت از ساخت کارخانه های ساخت موشک های دقیق از سوی حزب الله است تا هر گونه اقدام ضد اسرائیلی از سوی حزب الله را از بین ببرد. صهیونیستها به دنبال این هستند که از نقش منفی ایران در لبنان دم بزنند. اسرائیل می داند که حزب الله طی ده سال آینده موشک هایدقیقی در اختیار خواهد گرفت که می تواند سراسر فلسطین اشغالی را با دقت هدف قرار دهد و این خطر واقعی برای تل آویو است.

وی می افزاید: برابری نظامی میان طرفین وجود ندارد اما طرفین توان اذیت کردن یکدیگر را دارند. حزب الله از توان بالایی برای وارد کردن ضربه دردناک به اسرائیل برخوردار استحزب الله از توان بالایی برای وارد کردن ضربه دردناک به اسرائیل برخوردار است. اسرائیلی هر گونه حمله از سوی حزب الله را به مثابه اعلام جنگ می دانند. جنگ میان حزب الله و اسرائیل رخ نخواهد داد. اسرائیل از حمله به انبارهای سلاح حزب الله در داخل لبنان پرهیز می کند و حزب الله نیز تمایلی برای رویارویی جدید به ویژه در آستانه انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ لبنان ندارد. جدای از آن افزایش تنش میان لبنان و اسرائیل فقط اوضاع لبنان را بحرانی نمی کند بلکه همه منطقه را درگیر می کند».

«جمیل السید» مدیر اسبق دستگاه امنیت عمومی لبنان در شبکه اجتماعی نوشت: اسرائیل به جنوب چشم دوخته است یکبار با بلوک شماره ۹ نفتی و بار دیگر با تهدید به احداث ساخت دیوار. اسرائیل ابزار قدرت را در اختیار دارد اما قدرت یک موضوع و توان اجرای آنچه می خواهد موضوع دیگر است. مقاومت لبنان اسرائیل را ناتوان از اجرای توانی که دارد کرده است».



قدر مسلم آن است که لبنانی ها حاضر نیستند از حقوق و حاکمیت خود کوتاه بیایند و حتی به پیشنهاد دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی برای واگذاری یک سوم از بلوک نفتی شماره ۹ پاسخ منفی داده اند.

صهیونیستها بر سرقت و دزدیدن آنچه روی زمین و زیر زمین است حرص و ولع دارند و گواه آن فلسطین و ملت آن است. اسرائیل به دنبال باج خواهی و سنجیدن توان دفاعی لبنان است. هدف صهیونیستها از دیوار کشی هراس از جنگ با حزب الله است. آنها به دنبال این است که در جنگ آتی بخشی را با دیوار محافظت کنند و نظامیان خود را در الغجر، تپه های کفرشوبا مستقر کنند اما قواعد بازی در منطقه تغییر کرده است. لبنانی ها با اتحاد خود به مقابله با صهیونیستها می روند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *