کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سعد الحریری:

«المستقبل» با حزب‌الله ائتلاف نخواهد کرد

26 بهمن 1396 ساعت 11:26

نخست‌وزیر لبنان ضمن تأکید برای این نکته که رقابت حقیقی در انتخابات پارلمانی این کشور میان جریان المستقبل و حزب‌الله است، اعلام کرد: ما با حزب‌الله ائتلاف نمی‌کنیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل ازفارس،«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان چهارشنبه شب (دیشب) در مراسم سیزدهمین سالگرد ترور پدرش «رفیق الحریری» نخست‌وزیر سابق این کشور بر سیاست «بی‌طرفی»، تثبیت لبنان در موقعیت طبیعی و عدم ائتلاف حزب «تیار المستقبل» با حزب‌الله در انتخابات آتی تأکید کرد.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «المستقبل»، الحریری درادامه برای ثبات لبنان چند اصل را فوق را برشمرد: «توافق طائف» (که به جنگ 15 ساله در لبنان پایان داد)، گفت‌وگوی ملی برای پایان دادن به اختلافات سیاسی، حمایت لبنان از پیامدهای جنگ در منطقه، عدم دخالت در امور کشورهای عربی، پایبندی به احکامی که از دادگاه بین‌المللی ویژژه لبنان صادر می‌شود، سلاح فقط در اختیار دولت و سازمان‌های مشروع آن باشد، بالابردن و فعال کردن توانایی‌های ارتش، التزام به تصمیم‌های بین‌المللی ویژه لبنان به ویژه قطعنامه 1701 (که به منظور پایان جنگ 33 روزه صادر شد)، پایان دادن به پرونده بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان و توسعه دامنه مشارکت جوانان و زنان در زندگی سیاسی.

وی سپس به انتخابات پارلمانی این کشور پرداخت و گفت: چند ماهی است که نظرهای مختلف را می‌شنویم، عده‌ای می‌گویند جریان المستقبل به سمت ائتلاف پنج‌گانه جدیدی با «جریان آزاد ملی، حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، امل و حزب الله» پیش می‌رود، تعداد دیگری می‌گویند جریان المستقبل دنبال ائتلاف با «القوات اللبنانیه ، الکتائب، الاحرار و المستقلین» است؛ عده‌ای معتقدند جریان المستقبل بازنده بزرگ انتخابات و چه بسا در این رقابت تنهاست. هنگامی که از آنها درباره علت می‌پرسیم؛ می‌گویند: زیرا جریان المستقبل بدبخت است و پول ندارد.

الحریری خطاب به حاضران ادامه داد: این بزرگترین توهین به شماست، این تعبیر وقیحی از تفکری است که می‌گوید رأیِ رأی‌دهندگان جریان المستقبل قابل خرید و فروش است؛ ما با لیست‌های المستقبل و نامزدهایی از تمام طوایف وارد انتخابات خواهیم شد و خواهند دید آرای شما قابل خرید و فروش نیست.

نخست‌وزیر لبنان سپس گفت: نوآوری فکری برخی به اینجا رسید که ندای تحویل کشور به حزب‌الله را سر بدهند تا مسئولیت پیامدهایی که پس از این اتفاق می‌افتد بر عهده این جنبش باشد، سپس این فکر را رواج دادند که انتخابات منجر به یک پارلمان می‌شود که متولی قانونی کردن سلاح حزب‌الله خواهد بود. اینها نمونه‌هایی از نظارت و پیش‌بینی‌های افرادی است که در زمره دوستان بودند اما آنها راه صداقت و دوستی را گم کردند و موضع‌گیری‌هایی علیه سعد الحریری و جریان المستقبل داشتند.

الحریری تصریح کرد: اینها خوب می‌دانند که رقابت سیاسی و انتخاباتی حقیقی میان جریان المستقبل و حزب‌الله است اما خوب متوجه این موضوع نیز هستند که اقدامات آنها منجر به جلب ذره‌ای از پشتوانه حزب‌الله و متحدانش در انتخابات نخواهد شد، با این وجود اینها دنبال صید خرده‌ریزه‌های جریان المستقبل هستند تا این خرده‌ریزه‌ها را به وعده‌ای انتخاباتی تبدیل کنند که نامزدهای حزب الله و متحدانش از آن استفاده کنند.

نخست‌وزیر لبنان ادامه داد: اینها خوب می‌دانند بزرگترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که ما را به نفعی طرف دیگر یعنی حزب‌الله دچار اختلاف کنند؛ در واقع اینها عملا برای حزب‌الله کار می‌کنند.
پس از گذشت هشت سال از آخرین انتخابات در لبنان در سال 2009، سرانجام پارلمان این کشور در 17 ژوئن 2017 (27 خردادماه 1396) قانون جدید انتخابات را به تصویب رساند  و ششم می 2018 (16 اردیبهشت) را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمان تعیین کرد، این انتخابات برای اولین بار بر اساس نظام «تناسبی» برگزار خواهد شد.
 
 


کد مطلب: 591551

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591551/المستقبل-حزب-الله-ائتلاف-نخواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com