کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاصله گرفتن مصر از عربستان و امارات

26 بهمن 1396 ساعت 10:34

نگاهی به مجموعه مواضع مصر از جمله سفر رئیس جمهور این کشور به عمان و اتخاذ موضع بی طرفی مثبت در قبال تنش محور سعودی با قطر این سوال را مطرح می‌کند: آیا مصر از ائتلاف چهارگانه علیه قطر خارج می‌شود؟


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، نگاهی به مجموعه مواضع اخیر مصر در قبال بحران با قطر از جمله سفر رئیس جمهور این کشور به عمان و اتخاذ موضع بی طرفی مثبت در قبال تنش محور سعودی با قطر این سوال را مطرح می کند : آیا مصر از ائتلاف چهارگانه علیه قطر خارج می شود؟

عبدالفتاح السیسی  چندی پیش سفر موفقیت آمیزی به عمان داشت و به این ترتیب خود را در موضع بی طرفی مثبت قرار داد به این معنی که این تصویر را از مصر ارائه کرد که یکی از طرف در محور سعودی علیه  قطر نیست و بر گفت وگو و برای حل و فصل اختلافات تاکید دارد.

عدم پایبندی مصر به روابط با عربستان و امارات
سفر السیسی به مسقط در این شرایط زمانی به معنی این است که مصربه روابط خلیجی خود با عربستان و امارات متحده عربی پایبند نیست، در نتیجه باید پرسید آیا قاهره به مرحله ای رسیده است که به جای اینکه یکی از طرف های کشمکش بین عربستان و قطر باشد به فکر خروج از ائتلاف چهارگانه علیه قطر و گفت وگوی انفرادی با دوحه است ؟

هماهنگی تمام و کمال السیسی با ترامپ
به گفته رخا حسن سیاست خارجه رئیس جمهور مصر به دور ازابهام و پیچیدگی است به این معنی که در مسائل راهبردی مهم کاملا با آمریکا هماهنگی دارد و این از اظهارات چند ماه پیش او در حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کاملا مشخص است، زیرا وی خطاب به ترامپ گفت: جناب رئیس جمهور من با قدرت حامی شما هستم و از تلاش های شما در ارتباط با معامله قرن حمایت می کنم و مطمئنم می توانید آن را به انجام برسانید.

تمایل السیسی به جلب دوستی پوتین
السیسی در عین حال سخت مایل است بهترین روابط شخصی را با ولادیمیر پویتن رئیس جمهور روسیه داشته باشد و تلاش دارد ایران را به اقدامی خصمانه تحریک نکند.
در این میان شاهد بودیم السیسی با مشارکت ارتش مصر در جنگ یمن خودداری کرد و علاوه بر این مخالفت خود را با حمله اسرائیل و یا طرف دیگر به حزب الله در لبنان اعلام داشت.
در همین راستا اخیرا نیز شاهد گشایش لحن دیپلماتیک بین قاهره و آنکارا بودیم که در پی بحران ناشی از اظهارات ترامپ در قبال قدس ایجاد شد.

اما در مورد ارتباط با کشورهای عرب نیز باید در نظر داشت که مصر در قبال کشورهای عربی خلیج فارس موضع دوستانه داشت و تلاش کرد با این کار بیشترین میزان ممکن از کمک های اقتصادی را نصیب خود کند.

روابط متشنج با عربستان
در دوره نخست ریاست جمهوری السیسی که رو به پایان است روابط مصر با عربستان با مشکلات متعددی همراه بود که مهم ترین آن قطع محموله های نفتی شرکت آرامکو سعودی به مصر و نیز خودداری ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از دیدار با السیسی در ابوظبی بود که دلیل آن به حملات رسانه ای مصر به عربستان و پادشاه این کشور باز می گشت.

اما روابط السیسی با امارات و به عبارت بهتر مرد شماره یک آن شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی دست کم در سطح رسانه ای با هیچ مشکلی همراه نبود.با این توضیحات روشن است که بحران عربی یا همان بحران محور سعودی با قطر موجب نزدیک شدن قاهره و ریاض شد که هر دو با ابوظبی در تروریستی دانستن اخوان المسلمین موضع مشترکی دارند.

گفت وگو راه حل پایان اختلاف بین مصر و قطر
با این توضیحات باید گفت مشکل مصر با قطر بر سر اخوان المسلمین را باید بسیار بسیار کوچک دانست و در نظر داشت که حل و فصل آن به گفت وگو یی کوتاه نیاز دارد و اگر این گفت وگو با نظارت عمان و کویت به عنوان دو کشور میانه رو عربی آغاز شود موجب حل و فصل اختلافات بین اخوان المسلمین و السیسی می شود.
 


کد مطلب: 591529

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591529/فاصله-گرفتن-مصر-عربستان-امارات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com