کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دی‌میستورا در نشست سازمان ملل چه گفت؟

26 بهمن 1396 ساعت 9:15

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت اکنون خطرناک ترین لحظه در سوریه است.


به گزارش جهان نیوز به نقل ازالعالم، استفان دی میستورا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه گفت: اکنون چهار سال است که من فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه بوده ام. اکنون لحظه ای خشن، نگران کننده و خطرناک در سوریه است که  تاکنون در دوره تصدی این سمت، اینگونه نبوده است. بنابراین من قویا بر درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد از همه طرف ها در سوریه، منطقه و فراتر از منطقه تاکید مجدد می کنم که بلافاصله و بدون قید وشرط اقدام به تنش زدایی کنند و مصرانه از همه ذینفعان - از جمله تضمین کنندگان آستانه - می خواهم که نفوذ خود را بکار گیرند و به کاهش خشونت کمک کنند.

استفان دی میستورا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من به نیویورک آمده ام تا شخصا این پیام را مخابره کنم- هر چند می توانستم از طریق ارتباط ویدئویی این پیام را برای شورای امنیت مخابره کنم - که دبیر کل نگرانی شدیدی درباره تشدید خشونت در سوریه دارد، و اینکه مصرانه از شما بخواهم که تمرکز خود را بر روی کاستن از خشونت و بر روی  مسیر سیاسی پیش رو، برای اجرای کامل قطعنامه 2254، بگذارید.
استفان دی میستورا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ما شاهد یک سری از شدت گرفتن های خطرناک و نگران کننده اوضاع هستیم که در داخل مناطق تنش زدایی که تضمین کنندگان آستانه (گفتگوهای صلح قبلی در آستانه قزاقستان) و سایران ایجاد کرده بودند.

بازگشت تدریجی به رقابت برسر قلمرو سرزمینی در ادلب و حما وجود داشته است. ما شاهد حملات هوایی سنگین و ادامه دار در سراسر شمال غرب و منطقه محاصره شده در غوطه شرقی بوده ایم که از جمله شامل  امروز می شود.
غیرنظامیان در مقیاسی وحشتناک کشته شده اند. گزارش ها نشان می دهد بیش از هزار غیرنظامی فقط در هفته اول فوریه (کشته شدند) و حملات همچنان بیمارستان ها  و مدارس و بازارها را هدف قرار داده است.

در بخش دیگری از اظهارات استفان دی میستورا آمده است: چندین اتهام در ارتباط با حملات گاز کلر در غوطه و در ادلب و نیز اخیرا در عفرین مطرح بوده است. درحالیکه ما نمی توانیم به صورت مستقل این اتهامات را راستی آزمایی کنیم اما اگر این اتهامات تائید شوند، مشمئز کننده است و نیابد هیچ مصونیتی برای این حملات قائل شد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد: گزارش هایی درباره تبادل آتش بین نیروهای ترکیه و سوریه در ادلب و نیز بین ائتلاف تحت رهبری آمریکا و نیروهای طرفدار سوریه در دشت فرات گزارش شده است که همراه با تلفات بوده است. ما شاهد سرنگونی یک فروند هواپیمای روسی در شمال سوریه بوده ایم که خلبان آن کشته شد. اکنون طی یک هفته گذشته، اسرائیلی ها نیز گزارش هایی درباره ورود پهپاد ایرانی به حریم هوایی اسرائیل داشته اند. ایران این گزارش ها را تکذیب کرده است . جت های اسرائیلی اهدافی را در سوریه هدف قرار دادند. یک فروند جت اسرائیلی نیز به وسیله ی شیک ضد هوایی دولت سوریه سرنگون شد. همچنین اسرائیل نیز اعلام کرد که حملاتی را در مقیاس وسیع علیه سامانه ضد هوایی سوریه و اهداف ایرانی صورت داده است.
 


کد مطلب: 591482

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591482/دی-میستورا-نشست-سازمان-ملل-گفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com