کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرورت گنجاندن بازدید از موزه‌ها در برنامه مدارس

26 بهمن 1396 ساعت 8:38

رییس ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) با بیان این که آموزش بدون موزه همچون شیمی بدون آزمایشگاه است، وظیفه موزه ملی علوم و فناوری را گسترش موزه‌های علوم در سطح دانشگاهی در سراسر کشور دانست.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، احمد محیط طباطبایی در چهارمین نشست موزه‌های علوم سراسر کشور که امروز، 25 بهمن ماه برگزار شد، درباره تاریخچه موزه و موزه‌داری توضیح داد: اولین موزه ایران در زمان ناصرالدین شاه (قرن 19) و در تالار کاخ این پادشاه افتتاح شد.

وی با بیان اینکه مفهوم موزه به شکل جدید آن از دوره مشروطه به بعد مطرح شده است، خاطرنشان کرد:‌ مدرسه دارالفنون اولین موزه رسمی را تاسیس کرده است؛ بنابراین موزه‌های امروزی از دل موسسات آموزشی (به شکل جدید آن) شکل گرفته‌اند.

وی ضمن انتقاد از نگاه نهادهایی همچون میراث فرهنگی به موزه به مثابه یک امر مستحب و تکمیلی، تصریح کرد: مشکل زمانی حل می‌شود که بازدید از موزه‌ها در برنامه تحصیلی مدارس و آموزش عالی گنجانده شود.رییس ایکوم ایران، وظیفه موزه ملی علوم و فناوری را گسترش موزه‌های علوم در سطح دانشگاهی در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: این امر باید به عنوان یک امر اساسی به رسمیت شناخته شود.

طباطبایی با بیان اینکه آموزش بدون موزه همچون شیمی بدون آزمایشگاه است، تشریح کرد: به عنوان مثال تدریس در موزه تاریخ پزشکی برای دانشجویان پزشکی یک مکمل واجب به حساب می‌آید.وی با انتقاد از این تفکر که فضاهای قدیمی و هرآنچه مربوط به گذشته باید به موزه تبدیل شود، گفت: در دنیای امروز که باشگاه فوتبال دارای موزه است، این تفکر که مدرسه دارالفنون تبدیل به موزه شود، اشتباه است. کسی دانشگاه آکسفورد را برای موزه شدن تعطیل نمی‌کند.

رییس ایکوم ایران خاطرنشان کرد: موزه جایگاه گذشته در آینده است.
طباطبایی ابراز امیدواری کرد که اقدامات در نظر گرفته شده در عرصه موزه و موزه‌داری از صنف پاره کردن روبان فراتر رود؛ ضمن آنکه استمرار و تاثیرگذاری چنین اموری از اهمیت بیشتری برخوردار است. ایکوم یک نهاد یک غیر دولتی است که 71 سال از عمر آن می‌گذرد. این نهاد که به حمایت از مجموعه‌های موزه‌ای اهتمام می‌ورزد، هرگز مورد حمایت دولتی نبوده و و بخش مهمی از موزه‌های علم و فناوری در دل آن جای گرفته است.
 


کد مطلب: 591456

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591456/ضرورت-گنجاندن-بازدید-موزه-ها-برنامه-مدارس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com