کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره انتصاب حجت الاسلام ابوترابی به امامت نماز جمعه تهران/ از جذب حداکثری تا خط قرمز نظام

26 بهمن 1396 ساعت 7:37

آقای ابوترابی عضو جامعه روحانیت است. سلیقه و رویکرد سیاسی وی به ویژه در مجلس نهم،با طیفی از اصولگرایان نزدیک بوده و با طیف های دیگر اصولگرایان، تفاوت یا تناقض داشته است.


گروه سیاسی جهان نیوز، محمد ایمانی: انتصاب حجت الاسلام ابوترابی به عنوان امام جمعه موقت تهران، با واکنش های متفاوت رو به رو شد. روزنامه زنجیره ای اعتماد، تیتر اول خود را به عنوان "خطیب اعتدال" اختصاص داد و حسام آشنا مشاور رئیس جمهور نوشت اگر تهران باشم، این هفته نماز جمعه می روم. تیپ هایی مثل عطاء الله مهاجرانی و محمود صادقی نیز به بهانه استقبال از این انتصاب، به سایر امامان جمعه، طعنه و کنایه هایی زدند.

طبیعتا آقای ابوترابی مانند هر منصوب دیگری، خود عیار و تراز خویش در جایگاه جدید را نشان خواهد داد. اما آنچه درباره حکمت این انتصاب می توان احتمال داد، اهتمام مقتدای حکیم انقلاب به گستراندن چتر انقلاب بر سر سلایق متفاوت سیاسی درون نظام است. منطق مقتدای صبور و حکیم انقلاب، منطق جذب حداکثری و  دفع حداقلی است؛ همچنان که تاکید کرده اند "فتنه خط قرمز نظام است".

این منطق نزد رهبری، باوری مومنانه و یقینی  است. حجت الاسلام رحیمیان از اعضای مجمع روحانیون دی ماه 93 درباره این باور رهبری یادآور شد "آنقدر که مقام معظم رهبری برای جذب و حفظ مجمع روحانیون پس از رحلت امام مایه گذاشتند، فوق تصوربود. پس از رحلت امام همه ما در مجمع روحانیون به عنوان بیعت خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان گفتند امام درباره شکل‌گیری مجمع روحانیون کار درستی کردند و اگر این کار زمان حضرت امام هم انجام نشده بود من آن را انجام می‌دادم و از این رو به بسیاری از این افراد حکم دادند و تا سالهای طولانی ماهانه به مجمع کمک مالی هم می کردند". متاسفانه برخی اعضای مجمع روحانیون در قبال این حسن ظن رهبر انقلاب، ناسپاسی کردند و آتش بیار فتنه 88 شدند.

رهبر انقلاب شهریور 93 در دیدار اعضای هیئت دولت، نسبت به خلط جناح‌بندی‌های سیاسی با خط قرمز نظام نسبت به فتنه هشدار دادند و تأکید کردند؛ «علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند... در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما در برخی موارد مسئله متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند. مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تاکید کردند همچنان بر آن پایبند باشند.»

آقای ابوترابی عضو جامعه روحانیت است. سلیقه و رویکرد سیاسی وی به ویژه در مجلس نهم،با طیفی از اصولگرایان نزدیک بوده و با طیف های دیگر اصولگرایان، تفاوت یا تناقض داشته است. او به برجام نگاه مثبتی داشت؛ هر چند که پس از به بن بست خوردن برجام و بدعهدی شیطان بزرگ، کمتر درباره برجام سخن گفته و منطقا آن تلقی دو سال پیش را نباید داشته باشد.

فردا روزی مهم در حیات سیاسی مردی است که به اعتبار برادر بزرگوارش سید آزادگان دفاع مقدس شهید ابوترابی در سیاست شناخته شد و اکنون مورد حسن ظن و اعتماد رهبر حکیم انقلاب قرار گرفته است. بر عهده اوست که در همین اولین نماز جمعه صراحتا بر اصول انقلاب و امام و رهبری پافشاری کند؛ اصولی مانند بی اعتمادی با شیطان بزرگ و درس ها و عبرت های توافق با او ، پایبندی مطلق به ولایت فقیه، خط قرمز تلقی کردن فتنه و تاکید بر جدا کردن مرز گروه های سیاسی با جماعت برانداز و  نفاق جدید. افراطیون فتنه گر و مدعیان دروغین اصلاح طلبی ، به شدت از این امکان جداسازی و مرزبندی نگرانند.

آقای ابوترابی یکی از هزاران منصوب امام و رهبری است که هریک به اندازه وسع و تقوا و درایت خود ، قوی یا ضعیف، خوب یا بد  و یا متوسط عمل کردند. همچنان که مالک اشتر و کمیل و اشعث و زیاد و منذر بن جارود و .. منصوبان امیر مومنان (ع) بودند؛ با کارنامه هایی به غایت متفاوت و متعارض. برای آقای ابوترابی در منصب امامت جمعه تهران آرزوی توفیق داریم و برای ایشان دعا می کنیم.


کد مطلب: 591426

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591426/درباره-انتصاب-حجت-الاسلام-ابوترابی-امامت-نماز-جمعه-تهران-جذب-حداکثری-خط-قرمز-نظام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com