کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۵ ميليون مرغ با آنفلوآنزا معدوم شدند

25 بهمن 1396 ساعت 23:47

گسترش آنفلوآنزاي پرندگان به‌رغم تكذيب مسئولان به حدي رسيده كه 25 ميليون مرغ، يعني 40 درصد مرغ‌هاي كشور معدوم شده‌اند و وزير جهاد‌كشاورزي هم گفته آنفلوآنزاي جديد پرندگان قابل انتقال به انسان است ...


به گزارش جهان نیوز؛ بيماري «آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان» اكنون با تبديل شدن به يك چالش بزرگ، زنگ خطر را براي مسئولان به صدا درآورده است. وزير جهاد‌كشاورزي با بيان اينكه اين سويه جديد قابل انتقال به انسان هم هست، گفته است: اخيراً يك مورد از اين دست نيز در درياچه خليج‌فارس تهران مشاهده شده است. در اين زمينه كارهاي مقدماتي لازم از جمله سمپاشي، اقدامات ايمني و اعلام اخطارهاي مربوطه انجام شده است و مسئولان دامپزشكي، محيط‌زيست و نيز استانداران شمالي كشور همه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. اين اظهارات در حالي است كه كم‌كاري‌هاي وزارت جهاد‌كشاورزي همچون عدم پايش هماهنگ مرغداري‌ها و حمايت نكردن از مرغداري‌هاي زيان‌ديده، از جمله عوامل گسترش بيماري بوده است. 
 
با آنكه مسئولان معتقدند از زمان شيوع اين بيماري در آذرماه امسال در كشور اقدامات مناسبي در راستاي جلوگيري از گسترش بيماري انجام شده، اما آنفلوآنزاي پرندگان شيوع گسترده‌اي در كشور داشته است. 
 
پيش از اين، عليرضا رفيعي‌پور، رئيس سازمان دامپزشكي ايران روز ۱۷ بهمن با اشاره به تعداد مرغ‌هاي معدوم شده به منظور پيشگيري سريع از انتشار آنفلوآنزاي پرندگان‌ گفته بود كه اين اقدام موجب كنترل اين بيماري شده است. 
 
گسترش بيماري به دليل كمبود اعتبارات
دبيركل كانون سراسري مرغ تخم‌گذار ايران، از افرادي كه با طيور زنده و تلف شده سر‌و‌كار دارند خواست مراقبت‌هاي ويژه به عمل آورند. 
 
فرزاد طلاكش، استان‌هاي شمالي همچون گيلان، مازندران، گلستان و استان‌هاي شمال غربي مانند اردبيل، آذربايجان‌شرقي و آذربايجان‌غربي را بيشتر از ساير نقاط در معرض احتمال سرايت اين بيماري به انسان دانست و خواستار اطلاع‌رساني كافي منطقه‌اي شد. 
 
وي هشدار داد در غيراين صورت، علاوه بر گسترش بيشتر اين ويروس ممكن است شاهد سرايت آن به انسان‌ها نيز باشيم‌ و از وزارت بهداشت خواست آموزش در اين زمينه را به روستاييان مناطق شمالي ايران آغاز كنند و در اين مورد بر آنچه «پايش شعاع كانون آلوده» به ويژه در روستاها ناميد، تأكيد كرد. 
به گفته دبيركل كانون سراسري مرغ تخم‌گذار ايران در سال‌هاي گذشته وقتي واحدي معدوم مي‌شد، براي جلوگيري از گسترش بيماري، تمام واحدهاي مرغداري واقع تا شعاع سه كيلومتري آن واحد نيز معدوم مي‌شد، اما امسال به دليل اينكه اعتبارات كافي وجود نداشت، اين كار انجام نشد. 
آنطور كه وي اعلام كرد، در دو سال گذشته خسارت واقعي مرغداران به آنان پرداخت نشده، بنابراين بسياري از توليدكنندگان در گزارش بيماري پنهان‌كاري كردند؛ بيماري گسترش پيدا كرد و بعد خبر دادند.
  
بي‌توجهي مسئولان به التماس‌ها
طلاكش درباره جبران كمبود تخم‌مرغ با واردات نيز گفت: «اصلاً ما نمي‌توانيم مقدار زيادي تخم‌مرغ وارد كنيم، چون كشوري مانند تركيه كه واردات ما از آنجا انجام مي‌شود خود با اين بيماري درگير است و تخم‌مرغ كم دارد؛ ضمن اينكه گران است.»
 
ناصر نبي‌پور، رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران هم گفت: «بالا رفتن قيمت تخم‌مرغ در خرده‌فروشي‌ها به توليدكنندگان مربوط نيست و توليدكنندگان طبق توافق با ستاد تنظيم بازار بايد تخم‌مرغ را با قيمت كيلويي 5 هزار و 300 تومان در اختيار تشكل قرار دهند تا در ميادين توزيع شود.»
به گفته وي بيشتر استان‌ها مانند تهران و البرز ديگر توليدي ندارند. استان‌هاي باقي‌مانده به كمك تشكل‌ها آمده‌اند و تخم‌مرغ كشور را تأمين مي‌كنند.
 
نبي‌پور نيز با اشاره به اينكه هر روز توليد تخم‌مرغ در داخل در حال كاهش است، مسئوليت بروز اين بحران را متوجه مقام‌هاي دولتي كرد و گفت: زماني كه از ما تخم‌مرغ‌مان را كارتني 2 هزار تومان مي‌خريدند و به مسئولان التماس كرديم كه آن را ذخيره كنند، هيچ كس توجهي نكرد، اما حالا اين بيماري مسئولان را به تكاپو انداخته است.
 
نابودي بيش از ۲۵ ميليون مرغ
رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران پيش‌تر نيز يكي از عوامل بروز چنين بحراني را دولت معرفي كرده است. 
 
نبي‌پور از معدوم شدن بالغ بر ۲۵ ميليون مرغ و از ميان رفتن ۴۰ درصد مرغ‌هاي مرغداري‌ها خبر داد و افزود: واقعيت اين است كه توليدكننده و سرمايه‌اش از بين رفته‌اند و اين موضوع را بايد مصرف‌كنندگان بدانند كه تا بازگشت به شرايط عادي، دو تا سه سال زمان مي‌برد.
 
وي درباره واردات تخم‌مرغ گفت كه امروز تخم‌مرغ داخلي به كيلويي 6 هزار و 500 رسيده است. اگر از خارج وارد كنند، بالاتر از 7هزار تومان تمام خواهد شد. 
 
به گفته نبي‌پور، توليد تخم‌مرغ در استان‌هاي اصلي متوقف شده است و كرج، قزوين، قم، آذربايجان با ۸۰ درصد معدوم‌سازي و تهران كه از توليدكنندگان اصلي بودند، در حال حاضر توليد ندارند و تلفات همچنان ادامه دارد.
 
تكذيب تلفات انساني
به صرفه‌نبودن واردات تخم‌مرغ در حالي بيان شده كه پيش‌تر دبير ستاد تنظيم بازار با اشاره به صدور مجوز واردات ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ به كشور گفته بود دولت قصد دارد به اين وسيله كمبود تخم‌مرغ در كشور جبران شود. 
 
همچنين جلال محمودزاده، نماينده مجلس از وارد شدن ۳۱۰ ميليارد تومان خسارت به مرغداري‌ها در ايران به‌دليل آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان خبر داده بود. 
 
پيش از اين، به‌دنبال شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي در مرغداري‌هاي كشور، اخباري مبني بر ابتلاي چند تن به اين بيماري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود كه محمدمهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اين موضوع را تكذيب كرد. 
 
منبع: روزنامه جوان


کد مطلب: 591412

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591412/۲۵-ميليون-مرغ-آنفلوآنزا-معدوم-شدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com