کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضعف‌تیم اقتصادی‌دولت، علت‌اصلی پرواز قیمت دلار

25 بهمن 1396 ساعت 20:47

التهاب بازار ارز و رکوردشکنی قیمت دلار و انفعال تیم اقتصادی دولت صدای روزنامه‌های حامی دولت را نیز درآورد.


به گزارش جهان نیوز؛ در همین رابطه روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «دلار در عرش، ریال در فرش» نوشت:

«بازار ارز این روزها در التهاب شدیدی به سر می‌برد و دلار و سکه در ادامه روند صعودی خود همچنان تخت‌گاز حرکت می‌کنند. برخلاف وعده‌های رییس جمهور و بانک مرکزی که گفته بودند در بهمن و اسفند سال جاری وضعیت بازار ارز متعادل خواهد شد؛ ولی گویا این بازار تصمیم به قرار گرفتن ندارد و نرخ ارز با سرعت عجیبی به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. سرعت رشد نرخ ارز به گونه‌ای است که دلار در حال نزدیک شدن به مرز ۵۰۰۰ تومان و سکه نیز حدود ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که تا همین چند ماه پیش رسیدن نرخ دلار به مرز چهار هزار تومان، بار روانی بسیار زیادی در جامعه ایجاد کرده بود ولی حالا گویا به مرحله آب از سر گذشتن رسیده‌ایم!»

روزنامه بهار در یادداشتی نوشت:
«حالا مدتی است که دیگر خبری از ثبات نسبی در بازار ارز نیست و حتی شاهد آن بودیم که در روز گذشته ارزش یک دلار به ۵۰۰۰ تومان نیز رسید. برخی بر این عقیده‌اند که یکبار دیگر شاهد دخالت مخالفان سیاسی دولت در بازار ارز هستیم اما کسر قابل توجهی از کارشناسان اقتصادی با دیده‌تردید به چنین دیدگاهی می‌نگرند و معتقدند آنچه در بازار ارز می‌گذرد ارتباط مستقیمی با ضعف مفرط تیم اقتصادی دولت و برنامه‌های اقتصادی این تیم دارد... مسئولان دولت از رییس‌جمهور و مسئولان اقتصادی دولت تا ارگان‌های رسانه‌ای قوه مجریه و تیم رسانه‌ای دولت نوعی بی‌تفاوتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. شاید نمایان‌ترین مصداق این بی‌تفاوتی و امید واهی و غیرواقعی دادن را بتوان در گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور و همچنین نشست خبری او مشاهده کرد. مسئولان دولتی تصور می‌کنند که می‌توان با بی‌توجهی و کوچک جلوه دادن آنچه در بازار ارز و به طور کلی در حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد از واقعیت فرار کنند و این در حالی است که تجارب سال‌های دور و نزدیک بارها نشان داده است که این راه مواجهه با مشکلات نه تنها سبب حل و فصل مشکلات نشده بلکه به تعمیق و تشدید آن‌ها کمک کرده است.»


این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:
«شعارهای دهان پر کنی از قبیل «ما می‌توانیم» و یا «امید» هنگامی که تنها به لقلقه زبان مسئولان تبدیل می‌شود و در عملکرد آنان نمودی ندارد نه تنها سبب ایجاد امید و نشاطی در جامعه نمی‌شود بلکه سبب کاهش روزافزون اعتماد ملی به حاکمیت و افزایش شکاف ملت - دولت خواهد شد...امروز با امید واهی و نمایشی  مسئولان دولتی به مردم شاهد هستیم که نه تنها نرخ ارز کاهش نیافته بلکه این بحران ادامه دار است و از آن خطرناک‌تر اعتماد و اطمینان میان مردم و مسئولان نیز بیشتر از قبل خدشه دار شده است».

روزنامه اعتماد نیز در شماره امروز در مطلبی با عنوان «مقصریابی دلار» نوشت:
«] محمد نهاوندیان[ معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، روز گذشته با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی، سخنان خود را به سمت بازار ارز نشانه گرفت و عوامل غیراقتصادی را باعث ایجاد این نوسانات دانست.. حال سؤال اینجاست که کدام دلیل غیراقتصادی می‌تواند به بازار ارز ایران فشاری را تحمیل کند که ارزش دلار به شکل روزانه رکوردشکنی کرده و با وجود اینکه بارها اعلام شده در خزانه ارز کافی وجود دارد، دولت امکان کنترل آن را نداشته باشد؟.. عملکرد مسوولان اقتصادی در چند ماهه گذشته در بهترین حالت منفعلانه بوده است. موضع‌گیری همراه با تأخیر و کلیشه‌ای رییس کل بانک مرکزی را باید در تصویری بزرگ‌تر از بی‌رمقی مدیران اقتصادی کشور دید. کم‌تحرکی آنها و صحبت نکردن با رسانه‌ها و مردم سیاست اصلی بیشتر مدیران و دست اندرکاران اقتصادی دولت بوده و این مهم در حالی است که مشکلات اقتصادی بیش از گذشته تردید در جامعه را افزایش داده است. مردم منتظر سیاستگذارانی هستند که در مورد چند و چون ماجرا با آنها صحبت کند اما نه دیگر خبری از معاون اول رییس‌جمهوری است و نه دیگر معاونان و وزرا جز جملاتی معمولی حاضر به اظهارنظر هستند. در این شرایط مردم احتمالاً نسبت به اوضاع بی‌اعتمادتر خواهند شد».


لازم به ذکر است که «سیف» رئیس بانک مرکزی-۹ بهمن ۹۶- گفته بود: «بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتاً بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است». در هفته‌های گذشته نیز روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که خیال مردم بابت دلار راحت باشد. «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت نیز- ۲۳ آذر ۹۶- گفته بود: «در جلسه‌ای که امروز با رییس جمهوری داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است. آقای روحانی اصلاً و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی‌تابد».

منبع:مشرق
 


کد مطلب: 591394

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591394/ضعف-تیم-اقتصادی-دولت-علت-اصلی-پرواز-قیمت-دلار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com