کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ولایتی:علوم انسانی بایدمبتنی بر وحی و قرآن‌باشد

25 بهمن 1396 ساعت 15:36

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از تحولاتی که باید ایجاد شود این است که باید در همه علوم بخشی از علوم انسانی که منشعب شده از وحی باشد، گنجانده شود.


به گزارش جهان نیوز، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در اجتماع بزرگ اساتید بسیجی دانشگاه آزاد که صبح امروز در دانشگاه آزاد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: علوم انسانی باید مبتنی بر وحی و قرآن باشد.

وی ادامه داد: یکی از تحولاتی که باید ایجاد شود این است که باید در همه علوم بخشی از علوم انسانی که منشعب شده از وحی باشد، گنجانده شود.

وی با اشاره به تفاوت جوهری بین تمدن شرقی و غربی، افزود: تمدن اسلامی براساس جهان‌بینی الهی است و الهیات غرب سوغاتی از شرق است. ادیان ابراهیمی ازمنطقه ما است و پایگاهش در شرق است.

ولایتی گفت: وجود این جلسات موید این است که رهنمود‌های رهبری محقق خواهد شد. اینکه انقلاب ما باید تمدن ساز باشد، در حقیقت اسلام تمدن ساز است.

وی بابیان اینکه تحول در تفکر غرب با ترجمه کتاب شفا ابن سینا به وجود آمد، افزود: غربی‌ها از ابتدا دیدگاه مادی داشتند و مسیحیت مادی شد و موجود این دنیایی خدا شد. یعنی فراتر از ملموسات برای غربی‌ها قابل درک نبود. تحول در تفکر غرب با ترجمه کتاب شفا ابن سینا به وجود آمد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: به نحوست قاجار و پهلوی‌ها ما عقب افتادیم. آموزش عالی امروز ما نتیجه تغییر راهی بود که در دارالفنون ایجاد شد. پس از کشتن امیرکبیر شاهزاده‌ها در دارالفنون درس خوانندند و مبنای اموزش عالی امروز شد.

وی ادامه داد: لذا جهان بینی آموزش عالی ما را عوض کردند. ولی دید و نگاه به متون بسیارمهم است چنانچه اگر از دید الهی به فیزیک نگاه کنیم یک جور است از دید مادی جور دیگر.

ولایتی افزود:اینکه گفته می‌شود علوم انسانی باید تغییر کند به علت کنار گذاشتن لاطائلات است که مثلا پایه انگیزه انسان از دید فروید ادیپ است و نتیجه این نگاه همین دنیایی می‌شود که ساخته اند.
وی یادآورشد: در گذشته علاوه بر تخصصی شدن در علوم، دستی بر علوم دینی هم داشتند. باید در همه علوم بخشی از علوم انسانی که منشعب از وحی باشد باید قرار گیرد.

ولایتی دربخش دیگری ازسخنانش گفت: دانشگاه آزاد به امر مقام معظم رهبری از ۳۰ دی ماه سال گذشته تاکنون دچار تحولات زیادی شده است و در این دانشگاه همکارانی پایبند به انقلاب، اسلام و با کارآیی بسیار زیاد داریم.

ولایتی تصریح کرد: آقای رهبر رئیس این دانشگاه هر جایی که انحراف ببیند با آن برخورد می‌کند. همچنین از ۳۱ استان روسای ۲۱ واحد این دانشگاه تغییر کرده است.

رئیس هیئت امنای دانشگاه ازاد با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بر اساس این مصوبه دانشگاه آزاد می‌تواند مرکز جذب هیات علمی ایجاد کند که بر اساس آن می‌توانیم اساتید متدین را جذب کنیم.

منبع:میزان


کد مطلب: 591365

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591365/ولایتی-علوم-انسانی-بایدمبتنی-وحی-قرآن-باشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com