جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سری‌چهارم"خانه ما"دراهواز باچه هدفی ساخته‌شد؟

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 591283
مستند مسابقه «خانه ما» از مسابقه هایی است که با گذشت زمان توانسته جایگاه خود را در میان مخاطبان تلویزیون باز کند و در هر سری، با حضور در یکی از استان های کشور، اقتضائاتی را متناسب با آن استان به آیتم های خود اضافه کند.
سری‌چهارم"خانه ما"دراهواز باچه هدفی ساخته‌شد؟
به گزارش جهان نيوز، فصل چهارم مستند مسابقه «خانه ما» که عید امسال در اهواز ضبط شده است هم اکنون در حال پخش از شبکه نسیم است. این سری مستند مسابقه از نظر ساختاری و محتوایی تفاوت هایی نسبت به سری های گذشته خود دارد از جمله اینکه به دلیل قرار داشتن در ایام عید نوروز فضای متفاوتی را برای شرکت کنندگان و بینندگان به تصویر کشده است.

از دیگر تفاوت های سری چهارم مستند مسابقه «خانه ما» که قدرت مانور خانواده ها را افزایش داده است، دو برابر شدن سرمایه اولیه شرکت کنندگان در مسابقه است و همین مسأله سبب شده است شرایط مسابقه به زندگی عادی مردم نزدیک تر شود و به نوعی مردم بتوانند شباهت های بیشتری از اتفاقات روزمره زندگی خود را در مسابقه «خانه ما» مشاهده کنند.

این شباهت و قرابت های زندگی مردم با شرایط مستند مسابقه خانه ما به میزانی است که علی رمضان کارگردان این مسابقه می گوید: نشان دادن روابط صمیمی و روزمره بین اعضای خانواده که قبلاً  در استاندارد های تلویزیون امکان پذیر نبود توسط «خانه ما» پایه گذاری شد و از این جهت به نظرم «خانه ما» یک برنامه خط شکن است. به همین خاطر تصویری که در خانه ما از خانواده ایرانی میبینیم تصویر واقعی تری است.

از نکات دیگر و جالب این مستند مسابقه می توان به ارائه تصویری واقعی و نزدیک از خرده فرهنگ های مختلف کشور در قالب یک مسابقه تلویزیونی دانست به گونه ای که شنیده ها و تصورات قبلی در خصوص سبک زندگی اصفهانی ها و یا اهوازی ها، به خوبی در این مستند مسابقه به تصویر کشیده می شود. این مسأله در سری چهارم با حضور یک خانواده عرب زبان معنای تازه ای پیدا کرده است و آشنایی با فرهنگ اعراب منطقه خوزستان و شباهت ها و تمایز های آن با سایر ساکنان این منطقه، جذابیت خاصی به این سری از مستند مسابقه «خانه ما» داده است.

شاید اولین قضاوتی که در خصوص مستند مسابقه «خانه ما» بشود این باشد که این مسابقه با هدف ترویج ریاضت اقتصادی در بین خانواده ها است ولی مخاطبان دائمی این مستند مسابقه به خوبی در می یابند که نقطه کانونی برنامه ریزی این مسابقه، جلوگیری از افراط در صرفه جویی و بهینه زندگی کردن با وجود محدودیت منابع است. به نظر می رسد همین مسأله موجب شده است هموطنان مختلف با فرهنگ ها و پیشینه های متفاوت بتوانند با این مسابقه ارتباط برقرار کنند.

علی رمضان کارگردان مستند مسابقه «خانه ما» هدف محوری آن را اینگونه توضیح می دهد: توانایی هایی در خانواده های ایرانی وجود دارد که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. توانایی هایی که می تواند پول ساز و درآمد زا باشد. در «خانه ما» دو هدف در زمینه‌ی درآمد زایی دنبال می‌شود یکی ایجاد توانایی راه اندازی کسب و کار است و دیگری هم قبح شکنی نسبت به کسب درآمد خلاقانه است.
با این وجود مستند مسابقه خانه ما علاوه بر اینکه یک مسابقه جذاب و سرگرم کننده محسوب می شود، می تواند در زمینه ترویج سبک زندگی متناسب با ویژگی های بومی ایران مفید باشد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *