کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای پستی که پسر ظریف به جای پدر گذاشت/ توییت‌های که ظریف با زمان خواب آمریکایی‌ها تنظیم می‌کند!

25 بهمن 1396 ساعت 11:35

رابطه من با رهبر معظم انقلاب مرید و مرادی است. رابطه همه کارگزاران ایران با رهبری اینچنین است، بنده وظیفه‌ای را از ابتدای آغاز به کارم تعریف کرده‌ام. سرکلاس‌ها نیز گفته‌ام به عنوان کارشناس، مقلد نیستید و به عنوان مجری، مجتهد نیستید.


گروه سیاسی جهان نیوز: در شرایطی که بیش از دو سال از آغاز مرحله اجرایی شدن برجام می‌گذرد روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با وزیر خارجه کشورمان انجام داده و درباره مسائل و مشکلات پیش روی این توافق گفت‌وگو کرده است. البته گفت‌و‌گو با ظریف این فرصت را نیز فراهم آورده تا با توجه به افزایش فعالیت‌های وی در فضای مجازی به خصوص توییتر؛ در این باره هم از او سوال کنند. وزیر امورخارجه در ادامه گفت‌وگوی خود از رابطه مرید و مرادیش با رهبر انقلاب و همچنین از عدم سانسور خود در بیان نظرات کارشناسی‌اش نیز سخن گفته است.

به گزارش جهان نیوز، در ذیل گزیده ای از اظهارات وی را می خوانید:

*شاید در طول یک‌سال گذشته سنگین‌ترین هجمه‌ها علیه ایران از سوی آمریکا شکل گرفته است تا جایی که در طول عمر 30 ساله‌ای که از نزدیک موضوعات مربوط به آمریکا را دنبال می‌کنم هیچ زمانی به اندازه یک‌سال اخیر از سوی آمریکا هجمه علیه ایران صورت نگرفته بود.

*توافق هسته‌ای موجب به‌چالش کشیدن پروژه ایران‌هراسی شد که رژیم صهیونیستی به عنوان کنشگر اصلی این پروژه و به‌واسطه موضوع هسته‌ای درصدد ایجاد اجماع جهانی علیه ایران بود. اما برجام موجب شد اسرائیل احساس کند سرمایه‌گذاری درازمدتش به ناگاه در حال فروریختن است، به همین دلیل حجم تبلیغاتش را علیه برجام و ایران بشدت افزایش داد.

*شما اگر برجام را با دقت بخوانید براساس بدبینی متقابل نوشته شده است، چرا که اگر توافقی براساس خوشبینی نوشته شده باشد آنقدر حجیم نیست، در حالی که برجام به دلیل بی‌اعتمادی طرفین و وجود قیدهای متعدد در آن یکی از طولانی‌ترین توافقات سیاسی تاریخ است. در ضمن بعد از توافق هسته‌ای کمترین مصاحبه را داشتم، چرا که معتقدم باید بیشتر کار کنم تا مصاحبه، به دلیل این‌که حراست از منافع ایران کار سنگینی است.

*البته من همیشه بعید می‌دانستم دولت خانم کلینتون تشکیل شود. در آن مقطع برخلاف تصورات موجود، تحلیل شخصی من پیروزی کلینتون نبود، در جلساتی هم که در وزارت خارجه حضور داشتم پیش‌بینی من این بود که در مورد خانم کلینتون شرط‌بندی قطعی نداشته باشند.

*اعتقاد داریم آنچه مانع خروج آمریکا از برجام شده، علاقه این کشور به برجام نیست بلکه فرار از انزوای بین‌المللی است. آمریکا احساس می‌کند اگر بخواهد از برجام خارج شود در جامعه بین‌المللی منزوی می‌شود لذا تمام تلاشی که بخصوص در چند ماه گذشته و در حال حاضر با فشار و تمرکز بیشتری دنبال می‌کند، این است که بتواند این معضل را حل کند یعنی راهی بیابد که در صورت خروج، کمتر منزوی شود. تنها زمانی آمریکا، البته با فرض مقداری عقلانیت در سیاست خارجی، به این کار اقدام می‌کند که اطمینان حاصل کرده باشد بعد از خروجش می‌تواند این انزوا را جبران کند.

*همیشه گفته‌ایم برجام با فرض اختلاف در سایر حوزه‌ها شکل گرفته است. بنابراین اگر بخواهند برجام را به موضوعات دیگر مشروط کنند با اصل برجام نازسازگار است و اگر قرار بود همه مشکلات با برجام حل شود که دیگر نیازی به باقی ماندن تحریم‌های اولیه آمریکا نبود. ما حاضر نشدیم در حوزه‌های موردعلاقه آمریکا در قالب برجام مذاکره کنیم.

*رابطه من با رهبر معظم انقلاب مرید و مرادی است. رابطه همه کارگزاران ایران با رهبری اینچنین است، بنده وظیفه‌ای را از ابتدای آغاز به کارم تعریف کرده‌ام. سرکلاس‌ها نیز گفته‌ام به عنوان کارشناس، مقلد نیستید و به عنوان مجری، مجتهد نیستید. زمانی که به عنوان کارشناس دیدبانی می‌کنم عین چیزی را که می‌بینم، ارائه می‌کنم و هیچ وقت خود را سانسور نکرده‌ام. در دوران فعلی وزارتم که سعادت داشتم به صورت مستقیم با رهبری ارتباط داشته باشم به همان روش عمل کرده‌ام و ایشان نیز تاکید داشتند هر آنچه را می‌بینیم هر چند مطابق دیدگاهشان نباشد گزارش دهیم. هم ایشان و هم من تاکید داشتیم آنچه در نهایت اجرا می‌شود، سیاست نظام است که در حوزه سیاست خارجی سیاست کلی نظام را رهبری براساس قانون تعیین می‌کنند و ما هم ملتزم به قانون و نظارت ایشان هستیم. این موضوع ارتباط صادقانه‌ای را از طرف بنده ایجاد کرده و ایشان نیز ارتباط بزرگوارانه و سخاوتمندانه‌ای داشتندکه همیشه مورد تفقدشان بودم. البته خود را قابل این تفقد نمی‌دانم.

*از زمانی که نماینده ایران در مذاکرات بن برای افغانستان بودم، ارتباط بسیار نزدیکی با سردار سلیمانی داشتم و از همان زمان همین ارتباط بوده است، احترام بسیاری برای ایشان قائلم و برای سلامت سردار دعا می‌کنم.

*از فیلترشکن استفاده نمی‌کنم، وزارت خارجه به دلیل وظایفش امکانات ویژه‌ای برای استفاده از اینترنت دارد. زمانی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود بعضی روزها در محیط مذاکره تلفن من مانند اتو داغ بود و سایر مذاکره‌کنندگان نیز مشکل مشابهی داشتند. این قبیل اتفاقات نشان‌دهنده این است که میزان تلاش برای تعرض به موضوعات داخلی ما زیاد است.

*تمام مطالب توییت و اینستاگرام را خودم انجام می‌دهم، البته مدت‌هاست از فیس‌بوک استفاده نمی‌کنم اما در مقطعی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود، یکی دوبار در اوج مذاکرات که به فیس‌بوک دسترسی نداشتم از پسرم خواستم مطلبی را که البته خودم آماده کرده بودم در فیس‌بوک قرار دهد. برای توییت کردن زمان زیادی را البته نه به صورت مداوم صرف می‌کنم، به طور متوسط برای هر توییتی دو تا سه ساعت.

*از زمانی که شروع به نوشتن یک توییت می‌کنم تا تدوین و مشورت به طور میانگین سه ساعت طول می‌کشد. برخی اوقات وقتی می‌خواهم توییت کنم با توجه به اختلاف ساعتی که با برخی جاها داریم 15 یا 24 ساعت صبر می‌کنم تا طرف مقابل از خواب بیدار شود و آن را ببیند. مخاطب برخی توییت‌ها حرف‌های ترامپ است و باید در آمریکا دیده شود که بین 8 تا 11 ساعت با ایران اختلاف ساعت دارند.
 


کد مطلب: 591256

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/591256/ماجرای-پستی-پسر-ظریف-جای-پدر-گذاشت-توییت-های-زمان-خواب-آمریکایی-ها-تنظیم-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com