جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دیپلماسی ورزشی برای احقاق حق ملی

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 591199
رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) که در دوران انتخابات رئیس جدید این نهاد فوتبالی در برنامه رایزنی های خود به ایران سفر کرده بود، قرار است بار دیگر به دعوت رئیس فدراسیون فوتبال بار دیگر راهی تهران شود؛ سفری که می تواند زمینه ای برای احقاق حق ملی درباره میزبانی از تیم های ورزشی عربستانی به ویژه فوتبال باشد.
دیپلماسی ورزشی برای احقاق حق ملی
به گزارش جهان نيوز، براساس برنامه اعلام شده از سوی فدراسیون فوتبال «جیانی اینفانتینو» رئیس ایتالیایی فیفا نهم اسفند ماه آتی به ایران سفر خواهد کرد و تماشاگر ویژه شهرآورد پایتخت بین دو تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی خواهد بود تا این ظرفیت بالای فوتبال ایران را از نزدیک نظاره گر باشد.

اینفانتینو در نخستین حضورش در تهران هدف از سفر خود را رایزنی با مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به عنوان تیم برتر قاره کهن و کشوری که فوتبال در آن روبه توسعه است، عنوان کرد.

سفر دوم رئیس نهاد پرقدرت فوتبال جهان به تهران اما می تواند فرصتی ارزشمند برای رایزنی های مدیران ورزشی و حتی سیاسی کشور با وی برای احقاق حق ملی و تضییع شده تیم های ورزشی ایران در بهره مندی از حق میزبانی از تیم های عربستانی باشد که با دست های پشت پرده سعودی ها در نهادهای تصمیم گیر فوتبال آسیا نادیده گرفته شده است.

در روزهای اخیر و با شروع لیگ قهرمانان فوتبال آسیا بار دیگر شاهد هستیم که تیم های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و ذوب آهن به خاطر رای ناعادلانه کنفدراسیون فوتبال آسیا که تحت نفوذ آل سعود اتخاذ و ابلاغ شده، نمی توانند در تهران، تبریز یا اصفهان میزبان هم گروهی های خود از کشور عربستان باشند.

این درحالی است که علی کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال روز 16 آذرماه و بعد از حضور در جلسه کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا که اتفاقا با حضور اینفانتینو برگزار شد، گفت: با صراحت می گویم با مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا ما باید از همه بازی ها در لیگ قهرمانان میزبانی کنیم.

به گفته کفاشیان در آن جلسه هیچ یک از اعضای کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتقادی به وجود استثنا درباره ایران نداشتند و خوشبختانه جیانی اینفانتینو رئیس فیفا هم در این جلسه حضور داشته و به صراحت تاکید کرده است که «داستان فوتبال از سیاست جداست و همه کشورها حق دارند در کشور خود از بازیها میزبانی کنند.»

کفاشیان که پست مهمی هم در کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد، آن روز تصریح کرده بود: 'به دلیل همه اتفاقاتی که در جلسه هیات رئیسه افتاده به صراحت می گویم در مصوبه هیات رئیسه هیچ تبصره و استثنایی وجود نداشت'.

برغم همه این گفته های امیدوار کننده کفاشیان،امروز همه می بینیم که مصوبه AFC تبصره داشته و در زمان انشای رای، نام ایران حذف شد و با وجود برقراری کامل امنیت در کشور و تایید آن از سوی بازرسان ای اف سی، اما تیم های عربستانی همچنان به ایران نمی آیند و تیم مهای باشگاهی فوتبال ما در مقابل تیم های عربستانی از بازی خانگی محروم بوده و باید در کشور ثالث بازی کنند که این اتفاق ضررهای معنوی، حیثیتی و مادی فراوانی برای فوتبال ایران به همراه داشته و خواهد داشت.

سعودی ها برای پیشبرد سیاست غلط خود از تمامی ظرفیت هایشان استفاده کردند؛ آنها به جای جنجال و شادی در رسانه ها، بر مقامات AFC فشار آوردند و حتی از ابزار تهدید با اسپانسرها استفاده کردند. سعودی ها رییس فیفا را با جت شخصی به دیدار پادشاه خود در ریاض بردند و به تحریک کشورهای دیگر برای اعمال فشار بر نهاد فوتبالی آسیا اقدام کردند.

دیپلماسی ظرافت های خاص خود را دارد که باید از ظرفیت بالای آن برای پیشبرد اهداف به بهترین و اصولی ترین شکل استفاده کرد و فدراسیون فوتبال نیز می تواند و باید از این ظرفیت ها برای احقاق حقی که تاکنون نیز تا حد زیادی پایمال شده استفاده کند.

نکته مهم آن است که ایران تنها رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و ورزشکارانش با وجود اختلافات سیاسی به آمریکا، مصر یا دیگر کشورها برای حضور در مسابقات ورزشی به راحتی سفر می کنند و از ورزشکاران آنها در تهران میزبانی می کند. تاکنون نیز هیچ اقدامی که امنیت ورزشکاران خارجی در ایران را تهدید کند، به ثبت نرسیده است.

در این رابطه می توان به اظهارات کشتی گیران آمریکایی که در قالب تیم های باشگاهی و ملی بارها به ایران سفر کرده و با حریفان خود مسابقه داده اند، اشاره کرد که در بازگشت به کشور خود از میزبانی ایرانی ها چه گفته اند.

عربستان سعودی که دست کم در دو سال گذشته بدلیل اختلافات سیاسی و به بهانه ناامنی از حضور ورزشکاران خود در ایران جلوگیری کرده همان کشوری است که جنگی تمام عیار با یمن را به راه انداخته و تمامی روابط خود را با قطر قطع کرده است! سران سعودی همانی هستند که نخست وزیر لبنان را در ریاض به گروگان گرفت و سوریه را با دلارهای نفتی و تجهیز داعش به آتش کشیده اند.

سفر رئیس فیفا به ایران فرصت مغتنمی است که باید با استفاده بهینه از این حضور مهم، از اینفانتینو پرسیده شود که سعودی ها دقیقا برای بازی در تهران یا سایر شهرهای ایران چه تضمینی می خواهند تا برای همیشه به این بهانه تراشی ها پایان دهند

بنا به گفته حمیدرضا آصفی، مشاور بین الملل فدراسیون فوتبال که از قضا یکی از دیپلمات های با تجربه ایرانی است، نمایندگان عربستان در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای بازی در ایران می خواهند، هیچ جوابی نداشته اند.

ممکن است گفته شود که دولت عربستان رفت‌ و آمد شهروندانش در ایران را ممنوع کرده است؛ با این حال می توان از این کشور خواست تا برای ورزشکارانش تبصره قرار دهد همان طور که در ایام حج، حجاج ایرانی با پیش شرط هایی و با وجود فعالیت نداشتن سفارت ایران به عربستان سفر کردند.

به هرحال دیپلماسی ظرافت های خاص خود را دارد و می توان هر گره کوری را با تدبیر، صبوری، اقناع، گفت و گو، رایزنی های همه جانبه و درست و ... حل کرد. به این امید که در روزهای آینده تیم های ورزشی ایرانی برای دیدار با همتایان عربستانی خود مجبور به حضور در کشور ثالث نشوند.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *