جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲۵
پيشنهاد ارگان دولت:

رفراندوم براي انحلال مجلس توسط دولت!

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 591094
رئيس جمهور در جمع مردمي كه حضورشان در راهپيمايي 22 بهمن هميشه از نگاه دوست و دشمن يك رفراندوم همراهي با نظام به شمار مي‌رفته و مي‌رود...
رفراندوم براي انحلال مجلس توسط دولت!
به گزارش جهان نيوز؛ رئيس جمهور در جمع مردمي كه حضورشان در راهپيمايي 22 بهمن هميشه از نگاه دوست و دشمن يك رفراندوم همراهي با نظام به شمار مي‌رفته و مي‌رود، از رفراندوم گفت، بدون آنكه مشخص كند براي چه موضوعي نياز به رفراندوم دارد و يا چرا به جاي سخنراني تبليغاتي پيشنهاد رسمي رفراندوم براي موضوعات مدنظرش را ارائه نمي‌كند. حالا رسانه رسمي دولت از سخنان روحاني كمي رمزگشايي كرده است؛ انحلال مجلس توسط دولت! همان مجلسي كه خانه ملت و نهاد مردم‌سالاري ايران است و در رأس امور است و ... روزنامه ايران مي‌نويسد: «قانون اساسي بحث همه‌پرسي را ضعيف ديده است. اين امر نيز به نوبه خود ناشي از اين امر است كه در تدوين قانون اساسي تلاش شده رئيس جمهوري به عنوان رئيس قوه مجريه از استبداد دور باشد.
 
اما در توجه به اين رويكرد، به اين مسئله توجه نشده است كه هرچند رئيس جمهوري مستبد خوب نيست، اما رئيس‌جمهوري مي‌بايست اختيارات كافي براي اجراي سياست‌هاي دولت خود را كه براي آن از مردم رأي گرفته است در اختيار داشته باشد. به دليل پيش بيني نشدن اين سازوكارها در قانون اساسي، مي‌بينيم كه رئيس جمهوري در بسياري از موارد به بن بست مي‌خورد. به عنوان مثال، رئيس جمهوري هيچ گاه نمي‌تواند مجلس را منحل كند، درحالي كه در مواردي رئيس جمهوري مستقر با مجلسي رو‌به‌رو مي‌شود كه عملاً اپوزيسيون دولت او محسوب شده و اين مجلس دست دولت را براي انجام اقدامات وعده داده شده به مردم مي‌بندد. »
 
بر پایه گزارش جوان، مجلسي كه از بعد نظارتي مي‌توان گفت نهاد بالادستي دولت است و بر كار رئيس جمهور و وزرا بايد نظارت داشته باشد، مجلسي كه فراتر از طرح سوال و استيضاح رئيس جمهور و وزرا مي‌تواند طرح عدم كفايت رئيس جمهور را تصويب و مقدمات عزل او را فراهم كند، اگر قرار باشد توسط همان رئيس جمهور منحل شود، ديگر به چه درد مي‌خورد؟! در همين وضعيت كنوني هم به هزار ترفند و تهديد و تطميع امضاهاي نمايندگان عليه دولت مدام پس گرفته مي‌شود و بعد نظارتي مجلس نيمه تعطيل است، اگر ابزار تهديدي همچون انحلال هم بالاي سر مجلس باشد كه ديگر كوچك‌ترين نظارتي بر دولت نمي‌توان متصور بود. از سويي احترام به رأي مردم فقط در مورد رأي به رئيس جمهور نيست، به رأيي هم كه به قوه مقننه و نمايندگان مجلس گذاشته‌اند، بايد احترام گذاشت. آغاز مسير استبداد از همين زياده خواهي‌هاست؛ نمي‌شود به اسم مراجعه به رأي مردم، مجلسي را كه مردم با رأي خود ساخته‌اند، ويران كرد. 
 
سرمقاله روزنامه ايران در ادامه موضوع ديگر همه پرسي و رجوع به رأي مردم را «برجام» دانسته، اما اشاره نكرده كه حاميان دولت زمان مذاكرات هسته‌اي راننده تاكسي‌ها و لبوفروش‌ها را مورد تمسخر قرار مي‌دادند كه نبايد در مورد مذاكرات هسته‌اي نظر بدهند. 
 
حال بماند كه طبق اصل 59 قانون اساسي، همه‌پرسي از مردم، از اختيارات مجلس است نه دولت؛ ربطي به علاقه شخصي رئيس قوه مجريه هم ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به شرطی که مجلس بعد از انتخابات زودهنگامی که انجام میشه در اولین دستور کار رأی اعتماد به رئیس جمهور را بررسی کنه تا اگر رأی اعتماد نگرفت بر کنار بشه
اینکه فقط دولت قدرت انحلال مجلس و داشته باشه مجلس را بازیچه دست دولت میکنه
Iran, Islamic Republic of
شاید او هم میخواد مثل موسوی، خاتمی، و احمدی نژاد به نوعی ساز استعفا کوک کنه و دنبال بهانه میگرده.
بهتر خودا کنه استعفا بده فکر نکنم این استعفا به قبول نظام نرسه.
Iran, Islamic Republic of
موضوع قدرت داشتن رئیس جمهور برای انحلال مجلس یک عملیات ایضائیه و اصل موضوع چیز دیگه است.

قطعا اینکه رئیس جمهور مجاز به انحلال مجلس باشه معنیش چیزی جز سیستم پارلمانی نیست.
چرا که به محض انحلال مجلس، مجلس بعدی یا کاملا همسوی با رئیس جمهور و یا کاملا مخالف با رئیس جمهور میشه، که در این صورت کمترین نتیجه یک مجلس کاملا نا همسو استیضاح رئیس دولت و انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری خواهد بود.
آیا امثال روحانی راضی اند که سیستم ریاستی کنار بره و سیستم پارلمانی بشه؟ قطعا نه!!!
نظام هم تمایلی به سیستم پارلمانی نداره، چرا که نا همزمانی انتخابات مجلس و دولت، در حقیقت یک فرصت تنفس سیاسی به مردمه تا در هر انتخابات مجلس دولت ها و مجلس ها رو به رویکردهای خودشان سوق بدهند. و سیستم پارلمانی با وجود عناصری مثل ... چیزی جز نابودی اثر رأی مردم و اقلیت ها نخواهد بود.

منظور این ها در اصل رفراندوم برای کاهش اختیارات رهبر و واگذاری نهاد هایی مثل صدا سیما، فرماندهی کل قوا، و ... به رئیس دولته تا بتونه برجام های بعدی و هم پیش ببره و انقلاب اسلامی و از محتوا ساقط، و تبدیل به عربستان سعودی کنه.
البته با این پرونده مشحون از پیشرفت و اقتداری که ایجاد کردند
زهی تصور باطل، زهی خیال محال
عبدالمهدی
Iran, Islamic Republic of
با اینکه با کلیت صحبت های شما موافقم ولی اینکه می فرمایید نظام خواستار سیستم پارلمانی نیست ، لزوما نمیتونه درست باشه . اگه یادتون باشه در دولت احمدی نژاد رهبر انقلاب در یک سخنرانی اشار ه ای کردند که شاید لازم باشه بعدها سیستم ریاست جمهوری ما عوض بشه و اتفاقا سیستم پارلمانی رو مثال زدند .
پس این احتمال وجود داره که اینچنین اتفاقی روزی بیفته ولی اینکه در حال حاضر روحانی بخاطر نظام این فرمایشات گهربار رو از خودش در کرده :))، اصلا درست نیست و با شما در این مورد و نیت مستتر در این گفته ، موافقم .
تمام دولت هایی که تا به حال داشتیم در پایان دولت ها شون تلاش داشتن با تغییر قانون اساسی خودشان را مادام العمر کنند متاسفانه .
Iran, Islamic Republic of
ایذاء مجید جان نه ایضاء
موجک
Iran, Islamic Republic of
تو که به قول خودتون می دونستی رئیس جمهور دستش باز نیست چرا قبول کردی . کافی بود از اون سر فتنه(م خ) می پرسیدی. خداراشکر که دستت بازنیست و این همه اوضاع خرابه. اگه اختیار داشتی که الان رسما" مستعمره آمریکا شده بودیم.
جلالی
Iran, Islamic Republic of
با همین اختیارات کشور و بازار را آشوب کردند
وای بحال ....
عروس نمیتونستن برقصه میگفت زمین کجه خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
فكر ميكنم سوء تفاهم شده است. الان به متن اصلي مراجعه كردم ادامه جمله فوق در سرمقاله روزنامه ايران اين است: "در مواردی رئیس جمهوری مستقر با مجلسی رو‌برو ميشود که عملاً اپوزیسیون دولت او محسوب شده و این مجلس دست دولت را برای انجام اقدامات وعده داده شده به مردم مي بندد. در چنین مواردی، چاره ای جز استفاده از همه پرسی به عنوان راهکار مکملی نیست که در قانون اساسی از آن نام برده شده است. مسائل مختلفی در سالهای گذشته وجود داشته که می توانست مشمول رفراندوم شود. برجام از جمله این موارد است. در زمان بررسی برجام در مجلس، پیشنهاد کردم ... با توجه به نظرات جدی و متفاوتی که در کشور وجود دارد، می‌توان برجام را به رأی عمومی گذاشت و از مردم درباره آن نظرخواهی کرد."
مشخص است كه نويسنده گفته در برخي كشورها اگر در مورد موضوع خاصي، تعامل بين دولت و مجلس به بن بست بخورد رييس جمهور مجلس را منحل مي كند. اما در كشور ما كه چنين چيزي در قانون اساسي نيست، همه پرسي ميتواند گره كار را باز كند و بن بست را بشكند. نگفته كه براي انحلال مجلس همه پرسي بشه.
Iran, Islamic Republic of
پس بفرمایید بقیه پیش بینی های مطرح شده در قانون اساسی کجا قرار می گیره ؟ شورای نگهبان و مصلحت نظام و در نهایت رهبر انقلاب ؟
اونها که از این قاعده استفاده می کنن ، لابد اینچنین پیش بینی هایی شده ، با اون همه فرافکنیی که آقایان در برجام بطور مثال انجام دادند ، میشود بفرماییدمردم چطور میتونند رای صحیح بدهند ...؟فکر کنم جناب رئیس جمهور بفکر انجام مسئولیتهای خودش براساس قانون اساسی باشد برای همه بهتر است
رضا شاه هم همينطوري پله پله راه خودشو باز كرد و آخرش هم خودشو شاه مملكت و سايه خدا در زمين معرفي به ملت تحميل نمود!!!
Iran, Islamic Republic of
ببینید این ادعاها در حد و اندازه شماست یا نه؟!
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
همان طور که بارها گفته شده است آقای روحانی به خوبی به اختیارات رئیس جمهوری ، مجلس ، ساز و کار رفراندم و.... واقف است. واقعیت این است که حضرت ایشان یک مشکل دارد و آن پوچ و بی محتوا در آمدن وعده هایش در طی پنج سال گذشته است و علت آن هم اعتماد و امید بیهوده به دشمن بوده است . و این موضوع نه تنها اعتبار ایشان را به عنوان رئیس جمهور به شدت زیر سوال برده است بلکه اعتبار کاری گذشته ایشان را هم به شدت مخدوش کرده است.
یگانه راه حل مشکل مذکور سر تسلیم فرود آوردن در مقابل ارزش های اصیل انقلاب اسلامی است که حضرت امام تبیین فرمودند و اتفاقا ایشان هم نسبت به این ارزشها بیگانه نیستند و به خوبی آنها را می شناسد.
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور کوپن شما هم دارد تمام می شود مثل خاتمی و احمدی نژاد فکر قیامت خود باش، فکر فقرا، اشتغال جوانان ، فکر روستانشینان و... مجلس راس امور است .
Iran, Islamic Republic of
کوپن کیلو چند تواین 5سال منو داداش حال کردیم .....یعنی میشه منهم تویه استخر بمیرم !راحت وبی دردسر.
بیژن
این رئیس جمهور برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدیهای اقتصادیش که صدای دوست و دشمن را درآورده است ...
بیژن
یکی از شگردهای این رئیس جمهور این است ،هروقتی کم می آورد برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدیهای اقتصادیش ذهن مردم را به موضوعی جدید سرگرم میکند تامردم مشکلات اقتصادی را فراموش کنند.
Iran, Islamic Republic of
کمی هم خجالت برای انسان خوبه
این همه معضلات در حامعه باید دنبال مطرح کردن موارد ... باشیم
Iran, Islamic Republic of
مجلس در راس امور است البته اگه دولت احمد نژاد نباشه
احمد
Iran, Islamic Republic of
گویی رفراندوم اسم رمز دیکتاتوری است مانند تقلب که اسم رمز آشوب بود
Iran, Islamic Republic of
جالبه تا روحانی چوب را برداشت یک عده حساب کار دستشان آمد.به مخالفین رفراندوم بنگرید.
عبدالمهدی
Iran, Islamic Republic of
عزیز من مگه قراره هر دقیقه برا مسائل کلی نظام رفراندوم برگزار کنن ؟ اینجوری که سنگ رو سنگ بند نمیشه . وقتی کلیت یه نظام رو یک بار به رفراندوم میذاران ، دیگه نمیان هر دقیقه بخاطر حال هر کسی رفراندوم بزگزار کنن .
هر نظامی باید مسیرش مشخص باشه . البته این دوستان اصلاح طلب ما عادت دارند به اینکه بجای تعمیر و تجهیز ساختمان غیر شخصی :)) ، اون را از ریشه تخریب کنند و یه چیز من درآوردی بجاش بذارن .

میگید نه ، یه نگاه به سیستم فلک زده آموزشی مون بندازید که هر وقت این آقایان سرکار هستند یک بلای خانمان سوزی سرش در می آورند.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم باید انتخابات زود هنگام برگزار شود و این دولت برکنار شود چون مشخص شد این دولت توانایی اداره کشور را ندارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد که رییس جمهور همان جمله که کدخدا باید دید همچنان در سر می پروراند....
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی . با تشکر رعایت اخلاق اسلامی ایرانی از شما دوست گرامی مد نظر است . جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
اینها جای رهبری و رییس جمهور را با هم به اشتباه - چه سهوا و چه عمدا- گرفته اند . بابا جان رییس جمهور شخص اول مملکت نیست . این را درگوش خود و اطرافیانتان فرو کنید .