جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

دولت به حساب مردم سرک خواهد کشید؟!

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 590822
خبر پیشنهاد سرک کشیدن دولت در حساب مردم به بهانه یارانه ها واکنش های مختلفی را در پی داشته است.
دولت به حساب مردم سرک خواهد کشید؟!
به گزارش جهان نيوز، دولت حسن روحانی از همان ابتدای تشکیل با پرداخت یارانه ها به شکل فعلی مخالف بوده است و همواره تاکید کرده باید این نوع پرداخت تغییر کند اما با توجه به حساسیت این موضوع تا به امروز موفق به اجرایی شدن آن نشده است.

اخیرا زمزمه هایی مطرح شد که دولت به بهانه بررسی وضعیت اقتصادی مردم و پرداخت یارانه ها پیشنهاد سرک کشیدن به حساب های مردم را داده است که با واکنش دولتی ها مواجه شد.

رئیس کمیسیون تلفیق صریحا اعلام کرده سرک کشیدن به حساب بانکی مردم برای حذف یارانه نقدی پیشنهاد دولت بود.

تاجگردون گفته دولت  قصد دارد سرک کشیدن به حساب‌های بانکی‌ را قانونی کند و این پیشنهاد را ارائه می‌دهد. 

این در حالی است که حسن روحانی سالها پیش مخالفت خود را با ورود به حساب های شخصی مردم اعلام کرده بود. اگر چه شاید یکی از راههای شناسایی میزان دارایی مردم چک کردن حساب آنها باشد اما سوال اینجاست اگر قرار به چنین راهکاری هست چرا شفاف با مردم سخن نمی گویند؟

سخنگوی دولت درآخرین واکنش به موضوع سرک کشیدن دولت به حساب مردم گفته بود که دولت از اینکه یارانه افراد نیازمند افزایش یابد و بی‌نیازها از دریافت آن خودداری کنند استقبال می‌کند اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با حذف یارانه 4 میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم میلیون نفر شدیم. این طرحی که برای حذف یارانه‌ها مطرح شده غیر عملیاتی است و دولت حاضر نیست یارانه‌ها را بی‌جهت حذف کند، چرا که بررسی حساب‌های مردم در دستور کار نیست.

بر خلاف ادعای نوبخت اما تاجگردون روایتی متفاوت از ماجرای سرک کشیدن دولت دارد. وی می گوید:  زمانی که هیات رئیسه کمیسیون تلفیق با رئیس‌جمهور دیدار داشت دولت عنوان کرد در تبصره 14 که در زمینه هدفمندی یارانه‌ها است به دولت اختیار داده شود که برای حذف افراد پردرآمد بررسی حساب‌ها را انجام دهد، افزود: نمایندگان با همین استدلال در کمیسیون تلفیق پیشنهاد را تصویب کرده و این اختیار را به دولت دادند اما اکنون آقای نوبخت می‌گوید ما چرا باید جیب مردم را وارسی کنیم در حالی که دولت خودش این اختیار را از مجلس درخواست کرد. اگر بدانیم دولت این اختیار را در بخش حذف یارانه‌های افراد پردرآمد از مجلس نمی‌خواهد و می‌خواهد هزینه آن را به دوش مجلس بیندازد آن را حذف می‌کنیم، لذا مجلس از دولت و وزرا می‌خواهد شفاف عنوان کنند چه اختیاراتی از قانونگذار می‌خواهند تا به آنها برای پیشبرد بهتر کارها کمک شود.  

تاجگردون ادامه داد : بهترین فرصت برای دولت است که برای نیازهای اجرایی خود جهت بهتر کار کردن و رفع ابرچالش‌ها از مجلس مجوز بگیرد و در این زمینه اگر دولت نخواهد نمی‌توان کاری کرد. 

بررسی حساب شخصی مردم موضوعی است که دولت باید با صداقت و شفافیت درباره ان سخن بگوید و به نظر می رسد در این قضیه دولتی ها شفافیت لازم را نداشته اند.

منبع:افکار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نیاز نیست به حساب ها سرک بکشید کافیه به پاسپورت ها یه نگاه بندازید تا بی نیازها شناسایی بشن.
فقط آدم های بی نیاز سفر خارجی دارن
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
والله اگه دولت به حساب ما سر بکشه، ما شرمنده می شیم. دو نفر شاغل، برای خرید یه خونه تا خرخره توی قرض و وام فرو رفتیم. از اول برج تا آخرش فقط 900 هزار تومان پول هست با این همه مخارج و دو تا بچه. من از همینجا اعلام می کنم که واقعا شرمنده ام که توی حساب هام پولی نیست.