پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲
حجت الاسلام سرلک:

بدحجابی نوعی خودزنی اجتماعی و عاطفی است

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 590805
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: آزادی زنان در حجاب، نوعی خود زنی اجتماعی و عاطفی زنان است.که البته در میان مردان هم طالب و مشتاق کم ندارد!
بدحجابی نوعی خودزنی اجتماعی و عاطفی است
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در خصوص چهارشنبه سفید گفت: وجود انگیزه‌های غیردینی و سیاسی در این ماجرا را نمی‌توان نا دیده گرفت. البته روشن است که این مطالبه با هر انگیزه‌ای خیلی در جامعه و اصطلاحا کف خیابان شیوع پیدا نکرده و بیشتر در در فضای مجازی گسترده شده و با بازنشر چند عکس و کلیپ در تیراژ بالا ، چنین وانمود می شود که یک جریان قوی در کار است.

وی افزود:  به کسانی که دوست دارند، تنور بدحجابی ها را داغ نگه دارند، می‌گویم که این نوع بینش و منش در بن و پایه خود بیشتر از آنکه فریاد آزادی زنان را داشته باشد، سر و صدایی است که ناخواسته آزادی دسترسی به زن را فراهم می‌کند. به عقیده من این نوع آزادی خود زنی اجتماعی و عاطفی زنان است که البته در میان مردان هم طالب و مشتاق کم ندارد!

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک ادامه داد: کارکرد اصلی حجاب ایجاد روابط انسانی در ارتباطات زن و مرد با هم است. یعنی به واقع حجاب زمینه ارتباط زن و مرد بر پایه‌های انسانی را فراهم می‌کند و خاستگاه جنسیت را در این روابط به حاشیه می برد. اگر چه جامعه متدین و بالغ نباید امکان زندگی متعارف و برخورداری زنان به اصطلاح بد حجاب را از حقوق خود، از بین ببرد البته به نظر من این مسئله بدحجابی اگر دقیق فهمیده شود چیزی نیست که زن‌ها از آن استقبال کنند؛ گمان می‌کنم که این حریم ها به ارتقاء شأن و حرمت زن در درجه اول کمک می کند.

این سخنران مذهبی افزود: به نظر می‌رسد در زمان، بازنده این بازی پیچیده جامعه انسانی است و رابطه پاک انسان ها آسیب می خورد؛ و در نهایت قربانی اصلی این مسئله خانم‌ها هستند.

وی اظهار کرد: اصل صحبت‌ من این است که ما اگرچه در روش‌های فرهنگی و اثباتی کارهایی بر اساس نیازهایمان نکرده ایم، اما از آن طرف می‌بینیم کسانی هستند که با یک نگاه کاملا نفسانی و سودجویانه اقتصادی و البته سیاسی پشت این موضوع قرار گرفته‌اند. قابل کتمان نیست که امروز تجارت مبتنی برعریانی و استفاده از جاذبه های ظاهری زنان در دنیا جزء سه بیزینس اصلی محسوب می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک در ادامه در تبیین مفهوم و حدود حجاب گفت: حجاب چهار مرحله دارد مرحله گفتار، رفتار، تماس و در نهایت لباس. من باید تاکید کنم که حجاب در هر چهار مرحله هم برای مردان و هم برای زنان وجود دارد، اما در مرحله لباس چون زیبایی و ظرافت بانوان بیشتر است، پس به طبع پوشیدگی و نوع پوشش آنها گسترده‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک با اشاره به سخنرانی حضرت امام راحل در بهشت زهرا (س) پیرامون سینما که فرموده بودند ما با فساد مخالفیم نه با سینما، تصریح کرد: انقلاب ما چون انقلاب فرهنگی بود حتما روابط آزاد و به قول معروف روابط بی‌محابا و بی‌مبالات را باید کنترل فرهنگی کند و زمینه انتخاب آگاهانه و گرایش قلبی به حجاب را فراهم کند. البته در این زمینه که ما تا چه میزان تلاش کرده ایم، جای بحث و سخن دارد ولی این که اساس آزادی که جزء شعارهای اصلی انقلاب است به معنای حریت انسانی و عدم تعلق به نفس و شهوات است جای بحث نیست.

وی ادامه داد: آنچه که از دنیای غرب و زندگی غربی این روزها بعضی بعنوان آرمانشهر واتوپیا در گوش ما زمزمه می‌کنند و بعضی از افراد آن را آرزو می‌کنند، مسیری است که دنیای غرب و سبک زندگی غربی تا پایانش رفته و به نتایج و پیامدهای تلخ و شیرینش هم رسیده‌ اندیشمندان آن ها به صراحت دیگران را از پیامدهای شوم آن پرهیز می دهند.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه حرکت در مسیر و سبک زندگی غربی، فروپاشی خانواده‌ها را بدنبال داشته، گفت: زمانی که خانواده دچار فروپاشی شود، تنهایی انسان‌ها گسترده‌تر شده و انسان تنها، سرد و سرخورده و پراسترس و افسرده است. آرامش، حق انسان است، ولی نه آرامشی که در دنیای غرب با مصرف قرص‌های آرامش بخش، مشروبات الکلی و حتی قتل و جنایات بناست، بدست بیاید. این اضطراب درون و نا آرامی نشان می‌دهد که مسیری که آنها انتخاب کردند، مسیر درستی نیست و ما می‌توانیم متناسب با تمدن کهن، عمیق و بالنده خودمان و در پرتو تعالی دینی اسلامی به شرط تلاش و زحمت و همت به شرایط مطلوب برسیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک در پایان با بیان اینکه با شکل‌گیری فضای مجازی واز بین رفتن مرزهای جغرافیایی ، بدحجابی پایین شهر و بالا شهر ندارد، گفت: در دهه اخیر فضای مجازی به عنوان رقیب بسیار مقتدر جذاب و اثرگذار برای رسانه ، کار، تحصیل و خانواده ، به میدان آمده و مهندسی فرهنگی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
رضا شاه میخواست با زور زنان را بی حجاب و جامعه را سکولار کند اما جامعه ایرانی مذهبی تر شد و زنان حجاب را حفظ کردند ، اما شما خواستید تا با زور جامعه را اسلامی و زنان را باحجاب کنید نتیجه اش این شد که > جامعه سکولار و زنان دارند خود بخود بیحجاب میشوند ، شما ندانسته و ناخواسته برعکس آنچه قصد داشتید را خودتان پدید آوردید و هنوز بیدار نشده ایید.
سروش
Iran, Islamic Republic of
احنست به تیتر "بد حجابی نوعی خودزنی عاطفی" است، اما جامعه ایران به سمت حجاب پیش رفت ولی به اندیشه و چرایی قضیه توجه نشد، ایمان گلخانه ای نتیجه اش شد حجاب گلخانه ای، وقتی بعضی از همین خانم ها وارد دانشگاه شده و با تعارضات روبرو شدند، نتیجه وحشتناک بود، وقتی ماهواره به عرصه وارد شد و با گوشی همراه می شد کلی صحنه و فیلم دید و توجیهات بی سابقه عین علف هرز تولید شدندو رشد کردند، درعوض اکثر برنامه های آبکی تلویزیون و رسانه متعهد در حوزه حجاب پاسخگوی شک و تردیدات نبود. درضمن زحمات کشورهای خارجی و پول هایی که صرف شده و می شود تا بی حجاب عرف و هنجار و حجاب بعنوان نابهنجار معرفی شود زحمت کشید، زحمات افرادی امثال گنجی تندرو دیروز و کندرو امروز رو هم نباید فراموش کرد، امامان جمعه متولیان امر حجاب اکثرشان نمی دانستند با ورود تلگرام و... دیگه جایی برای ازمایش و خطا نیست.